I fall ni kommer först till en olycka

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
Kan jag lägga denna diskuss ut som länk på ett annat forum? Tror detta skall SPRIDAS!!!! Så att vartenda jävel vet vad det skall göra!!

Framgår väl av första inlägget att det är helt okej att länka hit? (har för mig jag läst det, inte orkat kolla igen). Och det är ju bästa sättet då inlägget uppdateras ibland.
 

Patte76

patte
Gick med
26 Mar 2006
Ort
Båtsjaur
Hoj
vfr750
Det har ju blivit lite tjafs i tidningarna här i Norrbotten eftersom en taxi stannade till vid en olycka(bil), där de skadade (som själva hade tagit sig ut) fick värma sig i taxin. Det var vinter och ordentligt kallt. När räddningstjänst och ambulans kom dit beslutade de att taket på taxin skulle klippas. Ett beslut som det diskuteras om i efterhand även bland läkare och andra sakkunniga eftersom det visade sig senare att en av de inblandade hade brutit nacken. Det sura för taxiägaren är att det verkar vara svårt att få ersättning för bilen... Ingen vill riktigt stå för kostnaden.. Hoppas verkligen att folk i fortsättningen vill stanna och hjälpa till.
 

Olmo99

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
Harley Davidson FXD
Kan bara instämma med alla som tycker att detta är en väldigt bra och viktig information :tummenupp .
 
Last edited:

wildhoney

Black Rose Immortal
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Solna
Hoj
SV650s-06 säljes
riktig tankeställare

Läst igenom hela trådet, är fortfarande skakig för jag svimmar av den minsta tanken om blod och skador... Men nu skall jag till första inlägget och skriva ut det på papper.
Hoppas verkligen verkligen att jag slipper nånsin ha användning av det.

Tack för jättebra information, ambulans! :tummenupp
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Jisses... jag som nyss tagit MC-kort... Ska ta fram saxen och klippa lappen... ;)

Nja, det ska jag inte. Men det var otroligt lärorik läsning, bästa jag läst här faktiskt!! Tack!!
 

SemesterPojken

Körkortslös
Gick med
27 Aug 2007
Ort
Borås/Halmstad
Hoj
Yamaha R6 -06
Wow, verkligen bra tråd!
Har ingen som helst erfarenhet/utbildning när det gäller olyckor, möjligtsvis den man fick i skolan med mun mot mun och tryckförband men detta som du skrev ersatte helt den "utbildningen" vi fick i skolan! MYCKET bra skrivit!
:tummenupp
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
...



Vad jag förstått är det omtyckt att man har en modern öppningsbar hjälm som underlättar ansvevärt för räddningspersonalen.
...


Bah, skulle räddningspersonal förespråka en sån där hjälm? Då får den fan kosta minst 10k för den skiten som säljs för 3-4 papp skulle jag aldrig använda.
 

Headhunter

Jonas Bergdahl
Gick med
18 Sep 2007
Ort
Umeå
Hoj
Ducati 749 monoposto, Ducati Monster S4R
Bah, skulle räddningspersonal förespråka en sån där hjälm? Då får den fan kosta minst 10k för den skiten som säljs för 3-4 papp skulle jag aldrig använda.

Håller med!

Man ska nog akta sig för att rekommendera öppningsbara hjälmar i största allmänhet. De kan inte generellt jämföras med riktiga integralhjälmar i fråga om säkerhet, öppningsmekanismen är en svag punkt i hjälmens skal.

Dessutom undrar jag om man faktiskt vinner så mycket på att kunna "öppna" hjälmen när det gäller att säkra luftvägen. Skulle vara intressant att höra vilken erfarenhet t.ex. en ambulanssjukvårdare har av detta. Jag menar, även i öppet läge täcks ju kinderna och käkvinklarna av hjälmen, så det borde vara svårt att hålla fram underkäken. Måhända spelar det inte så stor roll om man har grejer för att intubera eller sätta en svalgtub. Om den skadade inte har fri luftväg och man inte har grejer eller kunskap för att tuba kanske hjälmen lik förbaskat måste bort och då kan integralbågen faktiskt underlätta avtagandet.

Om det finns öppningsbara hjälmar med jämförbar säkerhet som en integralhjälm och som dessutom underlättar omhändertagandet av skadade kan man ju undra varför INGEN använder dom i tävlingssammanhang.
 

marsianmejler

Medlem
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
Meningen är ju att det ska kännas lite obehagligt ... då kanske man släpper lite på gasen och överlever. Men det här ...
...Klart ni ska åka hoj med bra tempo... men det är skillnad på att ta onödiga risker och ett bra tempo. Får jag en enda att släppa på gasen genom att läsa detta.. och köra med ett riskmedvetande . Ja då är det en seger för oss alla.
Kör försiktigt och njut av sommaren. Som någon bekant sagt ... sommaren är kort ! :)

Ambulans du som vet, jag försökte hitta tips i tråden men hittade inget. Om bilen ligger på taket och folk hänger uppåner i bältet, ska man låta dem hänga så? finns det risker med blodansamling i huvet? isåfall de riskerna vs. risk med att flytta dem?

och om fordonet fastnat så det ligger på sidan hur ska man ta sej an det med tanke på osmällda airbags? kanske inte är så vanligt.
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Ambulans du som vet, jag försökte hitta tips i tråden men hittade inget. Om bilen ligger på taket och folk hänger uppåner i bältet, ska man låta dem hänga så? finns det risker med blodansamling i huvet? isåfall de riskerna vs. risk med att flytta dem?
Ambulans verkar inte ha varit inloggad på något år.

De medicinska riskerna överlåter jag till någon mer kvalificerad att svara på, men en oro jag hade när jag kom först till en sådan olycka för några år sedan var brand. I det fallet såg jag hela olycksförloppet, och när de väl gick av vägen efter att glidit en bit med låsta hjul så gick det inte speciellt fort, men pga en slänt så rullade bilen några varv. Jag var alltså inte så orolig för allvarliga skador på dem, givet att de satt fastspända, så jag hjälpte dem ut. Och min dåvarande flickvän som var med var helikopterakutsjuksköterska, och hon hade inget att invända mot det förfaringssättet. :)

Hade de inte haft bälte hade det nog varit en sorgligare syn när jag fick upp dörren.
 

Lova

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CBR 600F
I fall ni kommer först.....

Mycket bra inlägg! Men jag skulle vilja tillägga en sak. Jobbar själv som operatör och är en av dem som ser till att hjälpen kommer på plats. Min son körde av i våras i hög hastighet. Han reste sej upp och sa: Det är okey. Vilket gjorde att det inte ringdes efter hjälp. Nu gick det bra det här gången men om någon kör av i hög hastighet har man varit utsatt för högenergivåld och det behöver inte synas något utanpå. Personen kan stå upp och se helt oskadd ut för att sen helt plötsligt säcka ihop av inre blödningar.
HAR NÅGON VURPAT I HÖG HASTIGHET, RING ALLTID EFTER AMBULANS!!!
 

SemesterPojken

Körkortslös
Gick med
27 Aug 2007
Ort
Borås/Halmstad
Hoj
Yamaha R6 -06
Läste tråden när jag reggad mig i höstas och fick användning av kunskaperna som ambulans delade med sig av. Hoppas bara det räckte.
Tack igen för bästa tråden!
 

Z1000range

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2007
Ort
I småland i mitten och lite till vänster!
Hoj
Z1000 -07 med apelsinsmak
Skulle ju inte rekommendera uppfällbar hjälm i något avseende efter att fått en rejäl kyss i asfalten med hjälmen mitt över munnen med heltäckande hjälm. Denna höll jävligt bra och enda skadan i ansiktet var att framtänderna gick igenom underläppen, med en uppfällbar hjälm hade skadorna definitivt varit mycket större då konstruktionen är mycket svagare!

Angående tidigare disk. om upp och nerhängande personer så är detta en bedömning från fall till fall. Man kan ju hänga ett tag utan större påverkan, men brinner bilen eller att personen inte andas så är det ju en högre priotering och då ska pat. snarast ut. Dvs att andning och allmän fara går före ev skador på nacke/rygg. Sen får man ju givetvis bedömma hur läng väg fram ambulansen har.

Mvh Leg. ambulanssjuksköterska
 

Jatsee

Jatsee
Gick med
8 Aug 2008
Ort
Lund
Hoj
Honda CBR 600F
Mycket bra läsning. Hoppas hjärnan var mottaglig och sparade infon. Hoppas i och för sig att slippa använda kunskapen, men om olyckan är framme har jag mer kunskap än innan. Tack.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top