Hylsnyckelsats?

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nästan-ett-år-bump!


Funderar på en sats och nu har Classe prissänkt de här båda:

Bacho:
http://www.clasohlson.com/se/Verktygssats-Bahco-91-delar/40-8857#moreinfo

Och Kamasa:
http://www.clasohlson.com/se/Verktygssats-Kamasa-92-delar/40-8865

Den här killen vet nog inte om Classes drive:
http://www.blocket.se/goteborg/BAHCO_Hylsnyckelsats_S910__92_delar___HELT_NY_59375999.htm?ca=12&w=3

Min fråga:
Nu läste jag på nåt forum att nån skrev "kina-Bacho", ligger det nån sanning i det och är det nåt att bry sig om? Och isåfall, hur mycket Kina är Kamasa? :va



Jodå, jag vill ha en 1/4" - 1/2" sats och inte en 3/8". Detta pga att jag anser de vara lite mitt emellan, säkert jättebra till M6 M8 M10-bult, men till det minsta finliret samt drev- och bakhjulsmutter måste man likförb köpa till halv- och kvart-tum. Och jag vill inte betala för en sats där tum-hylsor ingår, de är onödiga för mig.
 

cv9040

Ducati
Gick med
19 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 -17
Jag hade känt på spärrskaften. Känns de fina med korta steg i återföringen skulle jag gilla dem. Jag har många Kamasa verktyg men föredrar Bacho. 3/8 har jag börjat gilla mer och mer, fungerar smidigt när man måste dra lite med mer moment. Ofta tycker jag 1/4 är lite klumpigt.

Köpte en Tengtool momentnyckel 3/8som jag gillar. Det värsta är bara att man kan behöva tre olika i värsta fall.

Men hursom helst. Jag tror du blir nöjd med vilken som helst av hylsnyckelsatserna. Med viss fördel för Bacho:tummenupp
 

cv9040

Ducati
Gick med
19 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 -17
Oj jag menar givetvis att 1/2" är lite klumpigt. Sorry. Kollade Facom ser trevliga it och billiga...

Lite off topic men vilket märke är värstingarnas värstingar? Vad skulle Rolls Roys använda till sina flygmotorer? :)
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Oj jag menar givetvis att 1/2" är lite klumpigt. Sorry. Kollade Facom ser trevliga it och billiga...

Lite off topic men vilket märke är värstingarnas värstingar? Vad skulle Rolls Roys använda till sina flygmotorer? :)

Kanske Snap-on?
Super-Premium – When you need absolute uncompromised quality, as well as at-your-door service, tool truck brands such as Snap-on are at the highest rung of the quality and price ladder.
från
http://toolguyd.com/usa-wrenches-ratchets-sockets-brands/
http://www.protoolsab.se/
http://www.protoolsab.se/snap-on_varkampanj-2015.pdf
 
Last edited:

moddlaren

Guest
Volvo flygmotor använder snap on en vanlig
1/2 sats kostarsca 12,000:tummenupp
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag hade känt på spärrskaften. Känns de fina med korta steg i återföringen skulle jag gilla dem. Jag har många Kamasa verktyg men föredrar Bacho. 3/8 har jag börjat gilla mer och mer, fungerar smidigt när man måste dra lite med mer moment. Ofta tycker jag 1/4 är lite klumpigt.

Köpte en Tengtool momentnyckel 3/8som jag gillar. Det värsta är bara att man kan behöva tre olika i värsta fall.

Men hursom helst. Jag tror du blir nöjd med vilken som helst av hylsnyckelsatserna. Med viss fördel för Bacho:tummenupp

Har haft en Kamasa-sats i säkert tjugio år och har varit nöjd med den. Nu tänkte jag förnya mig lite eftersom de flesta delar försvunnit, är därför jag undrar lite. I Bacho satsen får man med en polygrip och sen verkar det smidigt med hållaren till de fasta nycklarna, hmm... Måste nog ner och kolla lite hos Classe.

Det där med Kina-Bacho då, ingen som vet om det stämmer?
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Jag har en äldre variant av Bacho-kitet med en litet annan uppsättning verktyg,
ingen polygrip, fler blocknycklar t ex.

Jag tycker den är skitbra!

Så länge man inte har speciella krav så tror jag kvaliteten på alla kit ovan är tillräckligt bra, det handlar nog mer om att satserna ska innehålla de verktyg man behöver.

En historia som jag brukar berätta:

För ett antal år sedan så köpte jag en sats med 4 st låsringstänger för 79:- på Clas Ohlsson eller Biltema. För det priset kan man inte förvänta sig toppkvalitet så spetsarna är inte 100% parallella osv.

Visst är de sämre än riktiga kvalitetsverktyg men de håller än och jag har inte lust att betala många gånger mer för kvalitetstänger eftersom jag inte använder dem särskilt ofta.

Mvh,
Ingvar
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det är väl i Portugal det mesta av deras grejer tillverkas nu?

Mmm okej, inom Europa iaf. :tummenupp
Tengtool 1/4 och 3/8 räcker till 90% av hojen...

Visst, jag är med dig, det låter smidigt. Men man måste likförb... ha en 32-hylsa med 1/2" skaft så fort man ska justera kedjan.
Själv använder jag 3/8 rätt mycket.
Men vill du inte ha de så är ju denna riktigt snygg om inte annat.
http://www.jula.se/catalog/verktyg-...ndade-hylsnyckelsatser/hylsnyckelsats-141034/

Men jag har ingen aning om kvaliteten... men rätt fräckt med svart. :yoparty
Svart såg riktigt kunnigt ut, men varför ingen 32-hylsa?!

Jag har en äldre variant av Bacho-kitet med en litet annan uppsättning verktyg,
ingen polygrip, fler blocknycklar t ex.

Jag tycker den är skitbra!

Så länge man inte har speciella krav så tror jag kvaliteten på alla kit ovan är tillräckligt bra, det handlar nog mer om att satserna ska innehålla de verktyg man behöver.

En historia som jag brukar berätta:

För ett antal år sedan så köpte jag en sats med 4 st låsringstänger för 79:- på Clas Ohlsson eller Biltema. För det priset kan man inte förvänta sig toppkvalitet så spetsarna är inte 100% parallella osv.

Visst är de sämre än riktiga kvalitetsverktyg men de håller än och jag har inte lust att betala många gånger mer för kvalitetstänger eftersom jag inte använder dem särskilt ofta.

Mvh,
Ingvar

Kul historia! Där ser man att för hemma- och hobbybruk finns ingen anledning att betala för kvalitet högt över huvudet på användaren.
--

Så här ser dagens inköp ut:
004.JPG

Det blev Kamasa-satsen, mest för att... inte vet jag. :)

Och skruvdragare har jag sargat om i den här tråden, så det var väl dags att köpa nu:
http://www.sporthoj.com/forum/showt...-f%F6r-hemmabruk-vad-beh%F6ver-jag&highlight=
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det eviga tjatet om 1/4", 3/8" och 1/2". Varför välja? En utmärkt sats, inte bäst men bra och fullt tillräcklig. Har haft min i evigheter. Har till och från skruvat mycket, mest bil och min hylssats är använd betydligt mer än genomsnittet. Mycket för pengarna. Fast det är klart, jag tycker ju tom att Biltemas bästa är helt Ok.

http://www.proftool.se/#m=v&l=489331&pg=1&p=50106
 
Last edited:

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
letar efter en bra låda att ha med sig till crossbanan med det mesta nödvändigt, har ju allt nödvändigt i garaget men då i flera satser och lösa verktyg men vill alltså ha snygg o smidig låda med "var sak har sin plats" låda.
sitter och kollar på swedol och dom har kampanj på 2 intresserade lådor för ca 1600kr
http://www.swedol.se/ve-47130.html
http://www.swedol.se/vt-4726.html

AmPro har jag en liten 1/4" låda så det vet jag är bra grejer men den här 4-use!? aldrig haft nått med den o göra men tänkte jag skulle åka till butiken imorgon och klämma, nått speciellt man ska kika efter för att se om det är bra grejer? bl.a så ser jag ingen garantitid på 4-use och det oroar mig att det skulle vara sämre kvalité.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
letar efter en bra låda att ha med sig till crossbanan med det mesta nödvändigt, har ju allt nödvändigt i garaget men då i flera satser och lösa verktyg men vill alltså ha snygg o smidig låda med "var sak har sin plats" låda.
sitter och kollar på swedol och dom har kampanj på 2 intresserade lådor för ca 1600kr
http://www.swedol.se/ve-47130.html
http://www.swedol.se/vt-4726.html

AmPro har jag en liten 1/4" låda så det vet jag är bra grejer men den här 4-use!? aldrig haft nått med den o göra men tänkte jag skulle åka till butiken imorgon och klämma, nått speciellt man ska kika efter för att se om det är bra grejer? bl.a så ser jag ingen garantitid på 4-use och det oroar mig att det skulle vara sämre kvalité.

Spontant känns det som att om 4-use har råd att stoppa ned dubbelt så mycket verktyg som Ampro för samma prislapp, så borde det väl vara halva kvallen? För hobbybruk är det väl skitsamma, men det är ju kul om de håller några år iaf. :)
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Jag har en äldre variant av Bacho-kitet med en litet annan uppsättning verktyg,
ingen polygrip, fler blocknycklar t ex.

Jag tycker den är skitbra!

Så länge man inte har speciella krav så tror jag kvaliteten på alla kit ovan är tillräckligt bra, det handlar nog mer om att satserna ska innehålla de verktyg man behöver.

En historia som jag brukar berätta:

För ett antal år sedan så köpte jag en sats med 4 st låsringstänger för 79:- på Clas Ohlsson eller Biltema. För det priset kan man inte förvänta sig toppkvalitet så spetsarna är inte 100% parallella osv.

Visst är de sämre än riktiga kvalitetsverktyg men de håller än och jag har inte lust att betala många gånger mer för kvalitetstänger eftersom jag inte använder dem särskilt ofta.

Mvh,
Ingvar

Liknar mitt eget förhållningssätt till verktyg.
Köp billigt och sliter du ut ett verktyg så är det något du använder ofta och köp därmed bra kvalitet när du ersätter det trasiga.
Det du använder sällan så kommer det billiga funka tillräckligt länge.

Enda jag inte köper billigt från början är verktyg där viss säkerhet spelar roll som kapmaskin, cirkelsåg och liknande grejer.
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Köp billigt och sliter du ut ett verktyg så är det något du använder ofta och köp därmed bra kvalitet när du ersätter det trasiga.

Word!
Har kvar spärrskaft mm från en no-name-sats jag fick när jag fyllde 15 (35 år sedan prexis) och de funkar utmärkt, både fin- och fulmeckat massor med dem. Däremot har jag spräckt en del av hylsorna och bytt ut dem till kvalisortsgrejor vartefter.
Något som jag inte ser tagits upp här är att vid bättre/dyrare kvalitet får man samma/bättre hållbarhet/styrka men ofta med tunnare gods vilket ger mindre ytterdiameter och därmed bättre åtkomlighet när skruvskallarna sitter nedsänkta. Detta gäller ju tjockleken på fasta nycklar med, kan vara helt omöjligt att lossa muttrar låsta med ytterligare en mutter med för grova grejor...
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
har nu varit på swedol och klämt på verktyg, 4-use lådan vart jag besviken på direkt, flera av verktygen glappar och spärrskaften hade enligt mig långt mellan klick. den gick fetbort!

AmPro lådan kändes bättre men gillade inte spärrskaftet, fanns bara ett och den hade 1/4" på ena sidan och 3/8" på andra och skaftet var teleskopiskt vilket jag tycker är bara fler saker som kan går sönder.
men dom som jobbade där berättade att 22 april är swedoldag och 25% på ampro.

Var även på clas ohlson och klämde på bacho lådan för 999:- kändes robust och trevlig men jag tycker det är för lite tänger(1 polygrip) och kamaza lådan kunde jag inte öppna, var något stöldskydd på den men den hade inga tänger alls.

en låda som var väldigt intressant var en ampro på swedol som var ord. pris nu på 1900:- perfekt att ha i bilen med 3 skjutlådor och en öppningsbar på toppen, blir till att kika in 22 april och kanske hugga en sån! :)
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Man köper inte en hylsnyckelsats utifrån om det ingår tänger eller inte... bra tänger kostar för lite för att vara en avgörande faktor.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top