Hylsnyckelsats?

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
3/8 är endå skönaste storleken när man skruvar hoj :fakta

Så sant!!! Har en gammal 3/8-sats med förlängningsskaft som är liksom lite ledade, man kan vinkla skaftet ca 25 grader om man vill, samt ett spärrskaft som är steglöst! Apnice! Tyvärr är det så gammalt att det inte finns 12 och 14-hylsor…. men spärrskaftet!!!!:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Till hojen antar jag,,,,,,,, jag har 1/4 hylsnyckelsats med korta och långa hylsor.... Asbra.

En 1/2 sats är för mycket stora hylsor för en hoj, om du frågar mig.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Håll koll på Jula! Dom brukar ha erbjudanden på BACHO hylsnyckelsatser lite då och då! Har själv en BACHO och är ruskigt nöjd. :tummenupp
Liknande satser brukar dyka upp på Clas Ohlson till liknande priser också (kring 2000kr standardpris och dryga tusenlappen på rea, vilket de brukar vara på ett par gånger per år).

Men det kan vara värt att hålla koll på vad som ingår i satsen. Jämför t.ex. dessa båda:
http://www.jula.se/hylsnyckelsats-1-4-1-2-81delar-141011
http://www.jula.se/hylsnyckelsats-1-4-1-2-s106-106delar-140002

På den övre så har en del annat fått ge plats åt tre stycken tänger. Den saknar t.ex. lednycklar, krafthylsor, 21mm tändstiftshylsa och T-adapter för 1/2" förlängarna.

Då föredrar jag att köpa till tängerna i efterhand framför att de har sin plats i plastlådan. Trots att de tängerna kostar närmare 600kr om man vill köpa de lösa i efterhand. Men det kanske är så att man föredrar något annat märke när det kommer till tänger, som Knipex.


3/8 är endå skönaste storleken när man skruvar hoj :fakta
Med en sån här sats klarar jag det mesta hojskruvande jag pysslar med, fast jag tror den kostade ca 300kr när jag köpte den.
 

moddlaren

Guest
Biltema hylsor håller för mutter maskin hur länge som helst o då menar jag inte kraft utan tunnväggiga långa hylsor.

hitachi o festol muttermaskiner 18 volt samt blå bosch 220 slår satan men hylsorna håller.

tyska wera i skruvmejslat kostar ca 75-150 st men mycket bra går aldrig sönder.

snappon spärrskaft o fasta nycklar även wurt har bra grejor.

har mekat bilar o mc år folk på all ledig tid i 20 år så jag har prövat det mesta.

mvh
 

offeranod

Hellre ungefär rätt än precis fel
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Dalarna
Hoj
BMW R1250GS -22
Jag använder verktyg från Gedore och Hazet. Beträffande storlek på spärrskaft så tycker jag att man inte kan vara utan någon av 1/4,3/8 eller 1/2". Biltemas sk verktyg blir man bara förbannad av, billigt och tråkigt.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Till skruv med 12-kant skalle såklart! men till vanliga 6-kant skruv är ju såklart 6-kant hylsor bäst, ganska logiskt

Kan du länka till info och bild på den för dom skruvarna känner jag inte till? Och inte XZN då för det är inte samma hylsor som dom 12-kantiga som följer med en vanlig hylsnyckelsats.
 

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
Har lite Biltema verktyg (10 års garanti) har funkat klockrent.
Dragit håårt med spärrskaften å dom har inte gått sönder, lika så med hylsor.
Har använd Biltema hylsorna vid däckbyte några ggr på mutterpicka å dom har inte heller pajjat.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Kan du länka till info och bild på den för dom skruvarna känner jag inte till? Och inte XZN då för det är inte samma hylsor som dom 12-kantiga som följer med en vanlig hylsnyckelsats.

XZN är ju triple square på engelska
vanliga 12 kantiga vet jag inte om de har nåt flashigt namn på svenska men på engelska kallas de double hex och ser ut såhär https://www.google.se/search?q=doub...g4GgCg&ved=0CDYQsAQ&biw=1577&bih=1034&dpr=0.9 vill du ha mer info än så får du söka själv :)

edit: sökte lite till endå och hitta denhär, fin förklaring: http://www.exx.se/techinfo/bolt_heads/index.html
 
Last edited:

Enkie

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
ZX-7R -97, R1 -10, 888 -93
Man kan argumentera hur mycket man vill, men undvik det allra billigaste smäcket!
Sedan vill jag faktiskt slå ett slag för att titta NOGA vad som ingår. Köpte en Bacho sats och där hade man snålat på blocknycklar och en lika halvkomplett omgång med lednycklar, 7mm insex bits hade man också hoppat över (och ska man skruva bromsar på bil så...). Det vore mer begåvat att skippa lednycklarna helt och ha en mer komplett sats med blocknycklar. Nu var det förvisso så att jag köpte den som en hylsnyckelsats så det var ju bara bonus. Tycker Bacho på senare tid blivit lite "Kina klumpiga", jag föredrar nog mina 15år gamla Kamasa prylar men inget fel med de Teng Tools jag också använder frekvens. Fast jag har inget problem med Biltema heller, en del är sådär en del är utmärkt och det kommer och går lite med åren också. Gäller det däremot verktyg som momentnycklar så kostar det om det ska vara bra.

Men jag vill slå ett slag för att man ska ha RÄTT verktyg, det finns spärrhandtag med väldigt fina steg och de är bra där det är trångt men de är inte lika starka som de med färre steg. Man kanske har en stubby med fina steg (man ska ju ändå inte dra så hårt) och en mer rejäl för att kunna dra mer. Vill man ha bägge delar i samma verktyg rullar pengarna iväg. 3/8 är nog det som man använder mest till MC men man kommer inte undan 1/2. Små verktyg som 1/4 är mer känsliga för kvalitet än 1/2.

Tum kan man nog klara sig utan om du inte skruvar Amerikanskt.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
http://handla.swedol.se/default.asp?ArtNr=VE-9953

13papp så får man ju allt! Typ.
Nödvändigt? Knappast. Men jäklar vad man får känna sig som ett proffs tills det att man tappat bort hälften. =)
Edit: Tills nån annan tappat bort hälten av sakerna menar jag såklart...

För att vara mer seriös. Inte kört mkt biltema. Men deras hylsor tycker jag är helt ok. Dock tycker jag ringnycklarna känns väldigt mediokra ibland? Iofs är det en tum sats jag äger så det kanske inte är bättre precision i grejerna?

Ampro är rätt fattiga i utförandet, ger i alla fall mig ett billigt intryck. Faktum är att jag nog väljer biltemas mer påkostade grejer än swedol.

Den senaste satsen jag köpte var BondTools, inte så jättevanliga men rätt prisvärda, genomtänkta och med bra kvalitet.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Ampro är rätt fattiga i utförandet, ger i alla fall mig ett billigt intryck. Faktum är att jag nog väljer biltemas mer påkostade grejer än swedol.

Den senaste satsen jag köpte var BondTools, inte så jättevanliga men rätt prisvärda, genomtänkta och med bra kvalitet.

Har också en stor Bond tool sats med 1/4", 3/8" och 1/2" handtag. Har använt den frekvent i säkert 12år eller nåt sånt nu. Mycket för pengarna. 1/4" spärret gick sönder efter 2-3år och dom gav mig ett nytt direkt, sen om det var handlarn eller Bond kan man aldrig veta men den har varit bra.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ampro är rätt fattiga i utförandet, ger i alla fall mig ett billigt intryck. Faktum är att jag nog väljer biltemas mer påkostade grejer än swedol.

Den senaste satsen jag köpte var BondTools, inte så jättevanliga men rätt prisvärda, genomtänkta och med bra kvalitet.
Även jag har en del "Ampro" verktyg som jag fick för småpengar.
Använder dem sällan, eftersom de är snäppet för klumpiga.
Biltemas är ordinärt smidiga och av standardkvalitet.
Duger gott till det mesta.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Hurvida sakerna jag länkade till är bra lr inte har jag ingen aning om. Menade mest på att det var rejält med verktyg. =)
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Kan någon förklara för en idiot vad tum storlekarna står för? 1/4"-3/8" 1/2"

Är det längden på hylsan?
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Biltema!

Jag köpte en hylsnyckelsats 1/4"-1/2" när jag jobbade på Biltema för 10-11 år sedan, har mekat väldigt mycket under dessa tio år med både bilar och motorcyklar och stundvis varit ganska hård mot verktygen, spärrskaftet har fått agera allt från hammare till hävstång när inget annat funnits i närheten - men dom fungerar precis lika bra idag som den dagen dom var nya.

Just den lådan finns tyvärr inte kvar, det var svarteloxerade verktyg, men innehållet var väldigt lik denna:

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Ha...kelsats/Hylsnyckelsats-14--12-53-delar-71018/

Kan tillägga att min far har en bilverkstad där han dom senaste 20 åren uteslutande använt biltemas finare verktyg (förutom momentnycklar och allt som har med lack att göra).

Skulle aldrig få för mig att köpa snap-on eller teng - enda anledning hade varit att få flasha med loggan om någon tittar in i garaget, men riktigt så fåfäng är jag inte :tummenupp
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
http://handla.swedol.se/default.asp?ArtNr=VE-9953

13papp så får man ju allt! Typ.
Nödvändigt? Knappast. Men jäklar vad man får känna sig som ett proffs tills det att man tappat bort hälften. =)
Edit: Tills nån annan tappat bort hälten av sakerna menar jag såklart...

För att vara mer seriös. Inte kört mkt biltema. Men deras hylsor tycker jag är helt ok. Dock tycker jag ringnycklarna känns väldigt mediokra ibland? Iofs är det en tum sats jag äger så det kanske inte är bättre precision i grejerna?

Ringnycklar i tumstorlek...?

Såna använder man till Briggs&Stratton, Gamla Norton och Triumph.

Har du provat dessa...?

http://biltema.se/sv/Verktyg/Handve.../Blocknyckelsats-Multi-med-sparr-12-st-11480/

Dessa är suveräna, smidiga, glappfria och enkel funktion för att ändra riktning, och i mm.

/KentW
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Eftersom det här är sporthoj så ska du köpa det mest exklusiva märket du kan hitta helst i verkstadskvalitet, allt annat är skit:rolleyes:..............
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag är mycket nöjd med KTM's 60-delars sats. Jag behöver inget mer än det för att skruva isär hela hojen! Men den kostar ju sin slant, jag fick den för strax över tusingen på mellandagsrean, nu kostar den 1800kr.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Ringnycklar i tumstorlek...?

Såna använder man till Briggs&Stratton, Gamla Norton och Triumph.

Har du provat dessa...?

http://biltema.se/sv/Verktyg/Handve.../Blocknyckelsats-Multi-med-sparr-12-st-11480/

Dessa är suveräna, smidiga, glappfria och enkel funktion för att ändra riktning, och i mm.

/KentW

Snöskotrar från U.S and A begåvades inte med mm för än 2011-2012. Men då är ju passformen därefter.

Nä utan köpte väl "standard" satsen med blocknycklar bara egentligen. :)
Sen en hylsa av bortglömd storlek.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top