Hylsnyckelsats?

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
http://handla.swedol.se/default.asp?ArtNr=VE-9953

13papp så får man ju allt! Typ.
Nödvändigt? Knappast. Men jäklar vad man får känna sig som ett proffs tills det att man tappat bort hälften. =)
Edit: Tills nån annan tappat bort hälten av sakerna menar jag såklart...

För att vara mer seriös. Inte kört mkt biltema. Men deras hylsor tycker jag är helt ok. Dock tycker jag ringnycklarna känns väldigt mediokra ibland? Iofs är det en tum sats jag äger så det kanske inte är bättre precision i grejerna?

den satsen/vagnen köpte jag efter ett inbrott i garaget & alla mina gamla verktyg stals.
numera fastskruvad & låst, samt larmat & kameraövervakat garage

suveräna verktyg, enda jag kompletterade med var 2 st momentnycklar.

fast priset är svinigt.. tur man fick den för inköpspriset :)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Kan någon förklara för en idiot vad tum storlekarna står för? 1/4"-3/8" 1/2"

Är det längden på hylsan?

1/2" är den vanliga hylsnyckelstorleken, 1/4" är den lilla.
3/8" är mellanstorleken som är en utmärkt kompromiss.
Skall man ha en liten sats att använda till hobbymek, så tycker jag att man skall satsa på 3/8.
Täcker upp de flesta förekommande mutterstorlekarna utan att kännas klent eller klumpigt.
Mekar man bara hoj, så bör man komplettera med 1/4.
Mekar man bil bör man komplettera med 1/2.

Jag är även barnsligt förtjust i "Teng tools"s lilla bitssats med ett pyttelitet spärrskaft som inte bygger på höjden.
http://catalogue.tengtools.com/webs...at_bid=T20&dokid=5263844&katnr=1&katsektnr=47
 

offeranod

Hellre ungefär rätt än precis fel
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Dalarna
Hoj
BMW R1250GS -22
Eftersom det här är sporthoj så ska du köpa det mest exklusiva märket du kan hitta helst i verkstadskvalitet, allt annat är skit:rolleyes:..............
Du har den åsikten också! Va skönt, jag började fundera på om jag var ensam här på sh om att hålla verkstan på en anständig nivå..:tungan
 

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Ort
jag är från vettet
Hoj
Lill-Jingis
har haft min bacho sats i 9 år och är nöjd!
smidig låda, lätt att ta hylsor och nycklar, köp!
nått jag stört mig på hos biltemas satser (när jag stjälpt vänner) är att vissa saker sitter så jävla hårt i dom så man måste ha ett extra verktyg för att få fram verktyget :tungan kanske slits ner med åren
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
nått jag stört mig på hos biltemas satser (när jag stjälpt vänner) är att vissa saker sitter så jävla hårt i dom så man måste ha ett extra verktyg för att få fram verktyget :tungan kanske slits ner med åren

Det är för att förlängarna i en biltema-sats ofta även tjänstgör som stora dorn när man behöver banka på saker :fakta sen blir det så att hylsorna sitter satan tillslut. Ett dyrare verktyg kanske man behandlar med mer respekt
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Det är för att förlängarna i en biltema-sats ofta även tjänstgör som stora dorn när man behöver banka på saker :fakta sen blir det så att hylsorna sitter satan tillslut. Ett dyrare verktyg kanske man behandlar med mer respekt

Tror han menar att dom sitter fast sin han i själva verktygslådan. Upplevt samma sak själv med billig skit nämligen. :)
Knäckte en borr en gång när jag skulle få lös den... men ja. Den ramla ju inte lös så man inte visste vart den var iaf.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag vill gärna försöka gynna hemmamarknaden så gott jag kan och därför undrar jag hur svenskt Bahco är nuförtiden? Var tillverkas deras verktyg? Mår Sverige bättre om jag väljer Bahco istället för Kamasa?

Nu kan jag visserligen gå till svenska Biltema, men deras satser tror jag definitivt inte är tillverkade här.

Hur ska jag göra för att sova gott om nätterna?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag vill gärna försöka gynna hemmamarknaden så gott jag kan och därför undrar jag hur svenskt Bahco är nuförtiden? Var tillverkas deras verktyg? Mår Sverige bättre om jag väljer Bahco istället för Kamasa?

Nu kan jag visserligen gå till svenska Biltema, men deras satser tror jag definitivt inte är tillverkade här.

Hur ska jag göra för att sova gott om nätterna?
Bacho är inte svenskägt (Snap-On) men viss tillverkning finns kvar inom landet (Lidköping, Bollnäs och Edsbyn).
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Bacho är inte svenskägt (Snap-On) men viss tillverkning finns kvar inom landet (Lidköping, Bollnäs och Edsbyn).
Skönt att höra, kan man ju tänka på vid nyköp. Men undrar hur det är med Biltemas grejer, Kina?
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Teng Tools och Bacho har finfina hylsor, spärrskaft och helt ok fasta nycklar.
Men om man inte ska ha massor av delar, så kan man ju kolla på Facom... De är riktigt sköna att hålla i. Kostar en slant förstås, men köper man bara dom man behöver, så blir det bättre och billigare än någon megasats med ofta en hel del värdelöst och onödigt skräp.
Bara en tanke...
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top