Husbil?

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
Köp en Unimog och bygg om själv, dom är rätt vanliga som husbilar.


Vi har rätt många Unimogar på jobbet. Tror det bli jobbigt i längden att harva runt i en sådan. Kör man över 80kmh så dånar öronen sönder och det vibrerar rätt bra, sen så drar den ca 3L/milen i 80kmh :näsblod

Jag menar hur stor del av tiden behöver man en sådan bil som ovan eller en unimog??? En helt vanlig landsvägs husbil är nog det bästa tror jag...

Annars köper man juh en ombyggd buss 12m och åker i det är juh som en lägenhet :) Farsan har en gammal 80talare ombyggd den kan säkert säljas billigt hehe

///Micke
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Har hittat några andra.

Den här beggade kostar ca 300k
dd3b_19.JPG


och denna ca 750k
d0e8_24.JPG


Det är nog sant som några skriver här ovan, dvs att mogen inte är körbar i högre hastigheter. Man kanske skall titta på något som är lite mer väganpassat...., men en vanlig husbil går fetbort.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag skulle som vanligt svara att min LT 45 4x4 är perfekt: lägre buller vid vägtransport än Mogen och nästan lika bra framkomlighet. Men den är för liten för ändamålet.

Jag tror på en något mer väganpassad tyngre lastbil med 4x4/6x6. Den har låg bullernivå på landsväg men ett överdimensionerat chassie i förhållande till lasten och tål därmed dåliga vägar. Frågan är om en Scania 6x6 tål resan eller om du ska satsa på en Tatra. Militärfordon SER coola ut men är oftast inte kul att leva med i längden.

Terrängdäck ser coolt ut men bullrar som fan. Bättre med slätare däck med hyggliga sidoklackar, det är ändå dom som gör jobbet när det det är smetigt och spårigt. De fåtal gånger per år ett tungt fordon inte tar sig fram på dessa däck lägger man på kedjor, INGET slår kedjor i terrängen och då kvittar det hur däckmönstret ser ut under.

Winch skulle jag inte åka utan, på de flesta ställen i välden blir det bökigt att terrängbärga 10+ton och att köra fast får man alltid räkna med. Dessutom är det bra att kunna wincha sig över vid vadning.

Det är mina åsikter, Jag har inte gjort någon långresa men har iaf en viss erfarenhet av att köra tunga fordon i terräng/på besvärliga vägar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vi har rätt många Unimogar på jobbet. Tror det bli jobbigt i längden att harva runt i en sådan. Kör man över 80kmh så dånar öronen sönder och det vibrerar rätt bra, sen så drar den ca 3L/milen i 80kmh :näsblod

///Micke

Jobbar du åt något kraftbolag?

Husbuss-unimogarna har lite annan utväxling misstänker jag, och lite mer komfortdetaljer, men visst, det är och förblir en lastbil.

Jag hade en Land Rover som folk inte trodde gick att åka landsväg med, och inte var det väl en njutning men den brummade på i 110 med 35" däck och överväxel, och när man hade justerat styrväxeln ordentligt var det inte mer än ett kvartsvarv spel i ratten. :D

Dessutom hade den en radio man kunde lyssna på när man hade stängt av motorn, rena lyxvagnen.

En sån skulle jag gärna ha igen om jag skulle till afrika på semester....
(kan man skicka den dit med tåget?)
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
Jobbar du åt något kraftbolag?

Husbuss-unimogarna har lite annan utväxling misstänker jag, och lite mer komfortdetaljer, men visst, det är och förblir en lastbil.

Jag hade en Land Rover som folk inte trodde gick att åka landsväg med, och inte var det väl en njutning men den brummade på i 110 med 35" däck och överväxel, och när man hade justerat styrväxeln ordentligt var det inte mer än ett kvartsvarv spel i ratten. :D

Dessutom hade den en radio man kunde lyssna på när man hade stängt av motorn, rena lyxvagnen.

En sån skulle jag gärna ha igen om jag skulle till afrika på semester....
(kan man skicka den dit med tåget?)

Jajamen har jobbat ute i rätt många år på högspänningslinjer runt om i Sverige och då åkat alla möjliga fordon därav Unimog vilket vi äger en hel del på företaget. :)

Jo det är juh en lastbil, de nya är iofs rätt mycket bättre. Vi sålde föresten iväg 3st 90tals modeller här snorbilligt. En kille köpte en för 25 000 fullservad och med vinch och palfingerkran kvar monterad, radiostyrd. fan att man missade det hade juh varit en perfekt racebuss haha


///Micke
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jajamen har jobbat ute i rätt många år på högspänningslinjer runt om i Sverige och då åkat alla möjliga fordon därav Unimog vilket vi äger en hel del på företaget. :)

Jo det är juh en lastbil, de nya är iofs rätt mycket bättre. Vi sålde föresten iväg 3st 90tals modeller här snorbilligt. En kille köpte en för 25 000 fullservad och med vinch och palfingerkran kvar monterad, radiostyrd. fan att man missade det hade juh varit en perfekt racebuss haha


///Micke

Jag budade på en som brandförsvaret sålde ut, tydligen tar inte dom heller skambud :D
Den hade gått 3000mil.
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Har hittat några andra.

Den här beggade kostar ca 300k
dd3b_19.JPG


och denna ca 750k
d0e8_24.JPG


Det är nog sant som några skriver här ovan, dvs att mogen inte är körbar i högre hastigheter. Man kanske skall titta på något som är lite mer väganpassat...., men en vanlig husbil går fetbort.

För 750' kan du bo på lyxhotell i två år..

Det valet skulle ju inte vara svårt för mig :tungan
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ja, men husbilen är ju inte värdelös efter resan, en större del av insatsen lär man få tillbaka vid försäljning.

Ja du, hur kul är det att bo på lyxhotell i 2 år. Rena döden. Det är precis det jag INTE vill göra. Jag vill komma ut till platser där folk lever på riktigt.
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Ja du, hur kul är det att bo på lyxhotell i 2 år. Rena döden. Det är precis det jag INTE vill göra. Jag vill komma ut till platser där folk lever på riktigt.

Man kan väl upptäcka saker även om man bor på lyxhotell? Det finns ju hotell/bungalows/vandrarhem även på de mest avlägsna platserna.

För mig verkar husbil lika kul som att vara lastbilschaufför på cirkus maximum. I hela Europa är du dessutom mer eller mindre tvingad att ta in på campingar eller ställplatser varje kväll då du inte kan parkera vart du vill.

Försökte dock tänka om lite, letade information om husbilsresor på nätet och hittade denna länk:

http://www.husbilsklubben.se/forums/t17882/

Där fanns en reseberättelse från en marockoresa med husbil, vet inte om det är så du tänkt dig ditt äventyr men det kan ju vara trevlig inspiration. Och det verkade ju riktigt intressant, om jag nu ska vara lite positivare. :)
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top