Husbil?

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Fasen, nu blir man avis o längtar bort :tummenupp

Skulle jag hålla mig till nord/syd amerika skulle jag satsa på en ombyggd amerikansk skolbuss(glömt namnet). Delar finns i överflöd och likaså mekaniker.
Det dom inte har i reservdelar lagar dom med lite delar från en diskmaskin eller cykelpump :)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Nu har jag hittat en ny kärlek. Den tar sig nog fram lite överallt
 

Bifogat

  • ced8_27.jpg
    ced8_27.jpg
    38.1 KB · Visningar: 608

Lund

Övar
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Luleå
Hoj
CBR600F3 -95, XR650R -03
Jag missar kanske något. Men enligt mig så är problemet inte att få pengarna att gå runt här hemma. Jag tänker då standardräkningar, hyra, annat. Problemet är väll att man inte inkasserar nått när man är på väg. Vilket får till följd att man måste ha hela resekassan färdigsparad när man drar.

Jag har inte 20000 på banken som jag kan resa upp.

Förklara vad jag missar!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Under ett års tid ska du nog kunna knega ihop till 20000 på sparkontot. Det är bara att sluta upp att konsumera. Har man det riktigt kärvt är det bara att dra ner på partajandet, ta med matlåda till jobbet, jobba lite extra, sluta köpa massa kläder, skit i nyaste platt-TVn osv.

En annan utväg är att vidareutbilda sig och skaffa ett bättre betalt jobb. Kräver iofs lite framförhållning, men vem har sagt att du måste åka i år?

En annan väg är att i ett tidigt skede börja jaga sponsorer. Räkna inte med att få 20000 på ett bräde, det är "många bäckar små" och mycket jobb som gäller.

Jag planerar att hyra ut lyan och intäkterna därifrån finansierar de löpande kostnaderna under resan. När man väl är utomlands kan man leva på väldigt lite. I ett "u-land" klarar man sig LÄTT på 200/dag inkl soppa om man klarar av att bo spartanskt (=i tält). Det är mindre än man kostar hemma.

Jag missar kanske något. Men enligt mig så är problemet inte att få pengarna att gå runt här hemma. Jag tänker då standardräkningar, hyra, annat. Problemet är väll att man inte inkasserar nått när man är på väg. Vilket får till följd att man måste ha hela resekassan färdigsparad när man drar.

Jag har inte 20000 på banken som jag kan resa upp.

Förklara vad jag missar!
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Jag planerar att hyra ut lyan och intäkterna därifrån finansierar de löpande kostnaderna under resan. När man väl är utomlands kan man leva på väldigt lite. I ett "u-land" klarar man sig LÄTT på 200/dag inkl soppa om man klarar av att bo spartanskt (=i tält). Det är mindre än man kostar hemma.

Har du någon koll på hur mycket på en ungefär det kostar i skatt o försäkring för en sådan där lastbil?

Kontaktade vägverket för några veckor sedan eftersom jag är lite nyfiken på att bygga om en lastbil till husbil, men de kunde inte ge mig något rakt svar, berodde på årsmodell, storlek osv...
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ingen koll. Skatten är säkert överkomlig, och försäkring också. Så länge man stannar i Sverige.

Har du ställt in siktet på mer exotiska resmål, Afrika tex, så kan man glömma Folksam mfl :). Det finns en del utländska bolag som försäkrar såna här fordon, men priset blir tyvärr därefter. Det är bara att gneta lite till så har man råd med det också :)


Har du någon koll på hur mycket på en ungefär det kostar i skatt o försäkring för en sådan där lastbil?

Kontaktade vägverket för några veckor sedan eftersom jag är lite nyfiken på att bygga om en lastbil till husbil, men de kunde inte ge mig något rakt svar, berodde på årsmodell, storlek osv...
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Ingen koll. Skatten är säkert överkomlig, och försäkring också. Så länge man stannar i Sverige.

Har du ställt in siktet på mer exotiska resmål, Afrika tex, så kan man glömma Folksam mfl :). Det finns en del utländska bolag som försäkrar såna här fordon, men priset blir tyvärr därefter. Det är bara att gneta lite till så har man råd med det också :)

Jag har för mig i bakhuvudet att de ändrade skatterreglerna för ett antal år sedan så att försäkra en buss kan kosta typ 25000 om året. Men det kanske är enbart ifall man bedriver yrkestrafik?

Ok, så då löser man försäkring i olika länder efter resan? Även om man inte behöver helförsäkring så vill man i alla fall att det täcker personskador, andras fordon o sånt.

Btw, skulle du inte köpa en lyxvåning med en stor terass i stockholm om något år?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jo, jag misstänker att det där är för yrkestrafik. Ang en husbil så finns det inget som säger att den behöver registreras i Sverige. Verkar finnas lite kreativa sätt att regga den i nåt annat land efter vad jag har läst....

Lyxvåning är väl lite att ta i, men det stämmer att jag flyttar in i nya lyan om ca ett år. Tanken är att det är den som senare skall hyras ut.... Men vi får väl se. Det finns många parametrar som avgör om och hur en längre trip skall kunna bli av. Rådande ekonomi, familjesituation, jobbsituation osv. Det enda jag vet är att jag vill ut och resa igen :tummenupp Jag brukar få min vilja igenom, men ibland kan det ta lite tid :)

Jag har för mig i bakhuvudet att de ändrade skatterreglerna för ett antal år sedan så att försäkra en buss kan kosta typ 25000 om året. Men det kanske är enbart ifall man bedriver yrkestrafik?

Ok, så då löser man försäkring i olika länder efter resan? Även om man inte behöver helförsäkring så vill man i alla fall att det täcker personskador, andras fordon o sånt.

Btw, skulle du inte köpa en lyxvåning med en stor terass i stockholm om något år?
 
Last edited:

Jonken_

ogillar VV mig?
Gick med
28 Aug 2006
Ort
Röd stuga med vita knutar
Hoj
Z750, svart och stålomspunnen
Det är en frän tanke, - all lycka till.

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/s...dsAsString=&lang=en&pageNumber=18&tabNumber=1 och sen en "camper" på den efter smak borde göra susen för er. Unimog är riktigt hållbara prylar.

http://www.exploroz.com/Trader/Vehicles.aspx?id=7320
http://www.jacanamotorhomes.com.au/index.php?option=com_content&task=view&id=76

var två andra häftiga varianter.

Min svärmor är en vis kvinna, hon brukar titta på mig lidelsefullt och säga "drömmar skall drömmas nu så att de en gång kan bli sanna" - så jag går och lägger mig nu, får se om jag vaknar upp i Mombasa 2018!
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Håll dig under 6m blir Mycket billigare på broar och båtar då.

Köp nått äldre monster och veteranförsäkra via bilsport o mc :D
 

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
tgb411

Kolla den här svenskbyggda militärklassiker, gjorde lumpen på en sån här och vi drog då runt på en 40 tons Haubitz77 artelleripjäs.

Lastbilen hade 6 hjulsdrift och diffar på på alla axlar.

Borde finnas till hyggliga priser nu... Kanske nåt att bygga på om man är lite händig, sitter en kran mellan hytt o flak med.
 

Bifogat

  • M5138-411213_1.jpg
    M5138-411213_1.jpg
    88.7 KB · Visningar: 171
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Gäller oxå att hålla sig under 2,40 för att klara sig på de flesta båtar.

En vacker dag ska jag åka lång bort som fan på hoj.

Hmmm. Under 2.40 blir nog svårt med tanken på att jag vill ha ståhöjd inne i "husdelen". Annars kommer jag gå som en krum gubbe efter 2 år on the road.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Hmmm. Under 2.40 blir nog svårt med tanken på att jag vill ha ståhöjd inne i "husdelen". Annars kommer jag gå som en krum gubbe efter 2 år on the road.

Exakt. Och därför behöver du inte heller ta hänsyn till att hålla dig under 6 m. Nästa övre gräns är jag för osäker på för att våga svara på.
 

Icecold

Medlem
Gick med
29 Apr 2006
Ort
Sthlm
Hoj
TL1000Ssstreetfighter-99, Yamaha XS650 -81 soon to become a flattracker, DRZ400SM -06, R6-08
Kolla på http://www.bilauktioner.com/ för begagnade militärfordon och annat bra material från svenska militären!

Kul idé måste jag säga! Nåt som många drömmer om men endast ett fåtal gör... O de får nåt vettigt att berätta för barnbarnen!

Good luck!!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Kolla på http://www.bilauktioner.com/ för begagnade militärfordon och annat bra material från svenska militären!

Kul idé måste jag säga! Nåt som många drömmer om men endast ett fåtal gör... O de får nåt vettigt att berätta för barnbarnen!

Good luck!!

Jag vet inte om jag har kunskap och kraft att bygga min egen bil. Det kommer att bli mycket att göra som de är. De där fordonen på bilderna specialbygg för en JÄVLA massa pengar för en resa, sen mer eller mindre slumpas det bort efteråt.

Har sett några fordon där byggkostnaden inkl själva bilen uppgått till över 3 milj, som sen säljs för under miljonen med bara 3-4000 mil på mätaren.

Undrar om det inte är både billigare och bättre att köpa nåt beggat?
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Borde väl vara bäst att köpa nåt begagnat och sen ge monstret en rejäl översyn.
Då kan du ju även få lite feedback på hur den har funkat och så och inte bara säljsnack. (förhoppningsvis)

Har precis kollat klart på long way round... Dagen efter rullade inget annat än tankar på nåt liknande projekt. I hjärnan så är vi så gott som på väg.
Med bra kontaktnät och en stor käft kommer man långt :)
Ringde en polare idag och sa till honom att snabba på med körkortet så vi kan börja planera på riktigt.

Så fram igenom kommer jag behöva en del tips inför resan. Det lär ta minst ett par år innan det händer nåt, men SEN :)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Äh, packa och stick! Det svåraste är att få tummen ur.

Borde väl vara bäst att köpa nåt begagnat och sen ge monstret en rejäl översyn.
Då kan du ju även få lite feedback på hur den har funkat och så och inte bara säljsnack. (förhoppningsvis)

Har precis kollat klart på long way round... Dagen efter rullade inget annat än tankar på nåt liknande projekt. I hjärnan så är vi så gott som på väg.
Med bra kontaktnät och en stor käft kommer man långt :)
Ringde en polare idag och sa till honom att snabba på med körkortet så vi kan börja planera på riktigt.

Så fram igenom kommer jag behöva en del tips inför resan. Det lär ta minst ett par år innan det händer nåt, men SEN :)
 

Burman

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
FZ1-N -08
Läste i Bilsport för ett X antal nummer sedan om ett par som byggde om sin Saab 900? till en slags husbil. Dom var borta och reste 2 år tror jag det var.

Reservdelar och sådant fanns att få tag i oftast, men dom hade bara svensk instruktionsbok, så dom rekomenderade en Engelsk till dom som ville göra en likadan tripp, samt en äldre bil, så att man enkelt kan få i reservdelar om något går sönder.

Ska se om jag hittar åt numret.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top