Hjälp med lågfartsbana

shirra

Medlem
Gick med
29 Aug 2018
Ort
Vittsjö
Hoj
FZ6
Det här är inte ett jättebra råd egentligen. Det kanske hjälper (vilket jag inte tror) men du ser verkligen inte ut att ha koll om du sitter o bökar med benen spretandes. Finns en anledning eller två till att du aldrig ser mc-förare sitta o hålla på så.
Du har en poäng för jag har sett otaliga filmer på Youtube men ingen som spretar med benen.
Däremot funkar det att sitta rakt med ryggen o huvet uppåt. Som att man är typ en högfärdig människa som ser ner på alla andra.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Jag körde inte upp på lågfart en genom att klämma åt tanken med benen.
Däremot satt jag lätt och ledigt så att jag kunde förflytta kroppsvikten åt motsatt håll, åt höger vid vänstersväng och tvärtom vid höger.
Klämma tanken tycker jag fungerar bra vid körning i hög hastighet, inte annars - men jag lämnar öppet för att jag gör fel :)
Blicken dit du ska inte där du är.
Djupandas innan du kör ut ur fållan, ta några extra andetag vid de två första "grindarna" där du ska sätta ned foten.
Om du har ABS - kör så pass långsamt att den inte släcks på lågfarten, då har du hållit tillräckligt låg hastighet - under 5km/h på de flesta hojjar.
 

shirra

Medlem
Gick med
29 Aug 2018
Ort
Vittsjö
Hoj
FZ6
Jag körde inte upp på lågfart en genom att klämma åt tanken med benen.
Däremot satt jag lätt och ledigt så att jag kunde förflytta kroppsvikten åt motsatt håll, åt höger vid vänstersväng och tvärtom vid höger.
Klämma tanken tycker jag fungerar bra vid körning i hög hastighet, inte annars - men jag lämnar öppet för att jag gör fel :)
Blicken dit du ska inte där du är.
Djupandas innan du kör ut ur fållan, ta några extra andetag vid de två första "grindarna" där du ska sätta ned foten.
Om du har ABS - kör så pass långsamt att den inte släcks på lågfarten, då har du hållit tillräckligt låg hastighet - under 5km/h på de flesta hojjar.
Tack för tipsen.
Idag har det inte varit så bra väder men hoppas att imorgon blir bättre så man kan ut o köra.
 

KraD

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2023
Ort
Stockholm
Hoj
2019 Yamaha MT-09
Jag klarade mitt prov 3 veckor sedan så det är fortfarande ganska färskt i minnet. Lågfarten var något som verkligen stressade skiten ur mig, jag körde inget privat då jag saknade hoj, utan 100% med körskola och totalt blev det 4 x 180 min, körningen skedde med en Yamaha MT-07 från 2022.

Jag kollade även massa youtube och läste mycket här, och jag testade olika metoder, sitta och spreta med benen, flytta runt på hojen, bromsa med fram alternativt bak och följande fungerade bäst för mig.

Krama tanken med knäna, inte för hårt, huvudet i nivå med banan, horisontellt, alltså inte för högt, bara så jag kunde se framhjulet och konen, vrid på huvudet dit du vill svänga, tårna på fotpinnarna, inte hela foten, och det som gjorde störst skillnad för mig, tryck hårt på motsatt sida med foten på fotpinnen när du rundar en kon. Broms skedde med frambroms då jag inte ville trixa med att flytta foten, dock så får man inte rycka i den, man tappar balansen direkt om den hugger till. Hastigheten var 5-7, lite högre första halvan sen saktare på sista delen när man inte behöver stanna. En kille som jag körde med satte ned foten en gång och han fick köra om banan.

Jag är 193 så sitter som en jävla flaggstång, om jag rörde mig för mycket så tippade jag direkt.

Gällande högfarten:

50 km/h manövrering mellan koner och vändning, här gasade jag upp till typ 55 km/h, sedan en jämn gas, blev väl runt 48 km/h genom banan , dom mäter inte med laser utan lyssnar mer efter jämn gas, körde med 3:ans växel på MT-07:an, dom gånger jag inte använde mig av motstyrning så klippte jag ibland en kon, med motstyrning så var det som ett rakblad, vändning skedde med tvåans växel och den höll jag fram till inbromsning.

70 km/h & 90 km/h, här fick jag faktiskt köra om den på 90 km/h, anledningen var att jag inte kramade tanken med benen, så hela min kropp gled fram mot tanken, vikten hamnade fel, så istället för att ligga mot tank så låg den mot styret och framgaffeln, bakhjulet var upp i luften mot slutet, så krama tanken med benen.

Av det jag såg så gjorde nästan alla något misstag på banan och alla förutom en fick en till chans, totalt 6 pers som körde up när jag satt där, en person klippte en kon och denna person fick inte köra om.

Lycka till!
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag körde inte upp på lågfart en genom att klämma åt tanken med benen.
Däremot satt jag lätt och ledigt så att jag kunde förflytta kroppsvikten åt motsatt håll, åt höger vid vänstersväng och tvärtom vid höger.
Klämma tanken tycker jag fungerar bra vid körning i hög hastighet, inte annars - men jag lämnar öppet för att jag gör fel :)
Blicken dit du ska inte där du är.
Djupandas innan du kör ut ur fållan, ta några extra andetag vid de två första "grindarna" där du ska sätta ned foten.
Om du har ABS - kör så pass långsamt att den inte släcks på lågfarten, då har du hållit tillräckligt låg hastighet - under 5km/h på de flesta hojjar.
Flyttade du kroppen åt höger vid vänstersväng? Fär man inte mer inlut på hojen då? När jag lågfartskör gör jag tvärt om, alltså precis som jag gör om jag kör landsvägsfort, flyttar kroppen åt det håll jag svänger så att hojen inte lutar mer än nödvändigt.

Jag skjuter kroppen åt vänster vid vänstersväng så att hojen hamnar mer åt höger (eller rakt) för farten kommer inte rädda upp hojen.
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Är det bara jag som tyckte att garagesvängen, ja jag vet att den är borta var mycket enklare åt vänster än åt höger? Jag satt rakt upp och ned som en pinne fast avslappnad, det kanske är fel men det fungerade.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Flyttade du kroppen åt höger vid vänstersväng? Fär man inte mer inlut på hojen då? När jag lågfartskör gör jag tvärt om, alltså precis som jag gör om jag kör landsvägsfort, flyttar kroppen åt det håll jag svänger så att hojen inte lutar mer än nödvändigt.

Jag skjuter kroppen åt vänster vid vänstersväng så att hojen hamnar mer åt höger (eller rakt) för farten kommer inte rädda upp hojen.
Ja åt höger. När du kör långsamt och ska svänga åt t.ex. vänster så förskjuter jag kroppsvikten åt höger för att balansera hojjen.
Enkelt att testa i lite högre fart, lite hojjen åt ett håll (utan att svänga) och lägg din vikt åt andra hållet = du går fortfarande rakt fram utan att tippa. Samma sak i låg fart då du svänger, förskjut kroppsvikten åt motsatt håll för att bibehålla balansen.
Att motluta finns som begrepp, lite samma sak men du använder överkroppen och lägger vikt på yttre fotpinne för att balansera hojjen.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Ja åt höger. När du kör långsamt och ska svänga åt t.ex. vänster så förskjuter jag kroppsvikten åt höger för att balansera hojjen.
Enkelt att testa i lite högre fart, lite hojjen åt ett håll (utan att svänga) och lägg din vikt åt andra hållet = du går fortfarande rakt fram utan att tippa. Samma sak i låg fart då du svänger, förskjut kroppsvikten åt motsatt håll för att bibehålla balansen.
Att motluta finns som begrepp, lite samma sak men du använder överkroppen och lägger vikt på yttre fotpinne för att balansera hojjen.
Får inte ihop det bara, men är nog bra :)
Jag tänkte tvärtom, skjuta hojen åt höger när jag svänger vänster för att räta upp den.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Får inte ihop det bara, men är nog bra :)
Jag tänkte tvärtom, skjuta hojen åt höger när jag svänger vänster för att räta upp den.
Funkar att göra så också, jag upplever att det ger mycket sämre kontroll och att det går fortare från "Bra" till "Dåligt" samt att svängen blir ganska vid/lång.
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Får inte ihop det bara, men är nog bra :)
Jag tänkte tvärtom, skjuta hojen åt höger när jag svänger vänster för att räta upp den.
Hojen svänger mycket snävare om den lutar inåt, dvs det blir lättare att komma runt i konbanan (eller vända på en smal väg) om hojen lutar. Och kör du sakta och vill svänga tvärt behöver du alltså motluta.
 

stridsledning

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2023
Hoj
Suzuki 800DE
Lågfart är knepig men det handlar helt om att hantera balansen.

- Håll blicken rakt fram
Titta i riktningen du ska, men på en punkt långt framför. En trädkrona, lampan på gatubelysning, vadsomhelst bara det är i linje med horisonten.
Använd periferi-seendet för att navigera konerna.

- Benen mot motorcykeln/tanken
Är benen fria flyttas tyngdpunkten runt och det blir svårt med balansen.

- Endast bakbromsen
Man ska inte behöva bromsa men många banor är ojämna och du måste hålla låg fart.
Frambromsen är bra sätt att tappa balansen.

- Sväng med armarna
Luta dig en smula fram så när du svänger gör du det endast med armarna.
Sitter man för långt bak måste man flytta kroppen vid svängning, och då flyttas tyngdpunkten också...

- Andas
Det är en skitsak men det hjälper faktiskt att skärpa nerverna och fokusera.
När du är klar med säkerhetsgenomgången så börja ta långsamma djupa andetag medans du tar på hjälm, handskar o sätter dig på hojen. Sista djupa innan du börjar rulla.

Annat bra tips är att inte köra upp med en hoj som har taskig svängradie.


Lycka till
 

shirra

Medlem
Gick med
29 Aug 2018
Ort
Vittsjö
Hoj
FZ6
Lågfart är knepig men det handlar helt om att hantera balansen.

- Håll blicken rakt fram
Titta i riktningen du ska, men på en punkt långt framför. En trädkrona, lampan på gatubelysning, vadsomhelst bara det är i linje med horisonten.
Använd periferi-seendet för att navigera konerna.

- Benen mot motorcykeln/tanken
Är benen fria flyttas tyngdpunkten runt och det blir svårt med balansen.

- Endast bakbromsen
Man ska inte behöva bromsa men många banor är ojämna och du måste hålla låg fart.
Frambromsen är bra sätt att tappa balansen.

- Sväng med armarna
Luta dig en smula fram så när du svänger gör du det endast med armarna.
Sitter man för långt bak måste man flytta kroppen vid svängning, och då flyttas tyngdpunkten också...

- Andas
Det är en skitsak men det hjälper faktiskt att skärpa nerverna och fokusera.
När du är klar med säkerhetsgenomgången så börja ta långsamma djupa andetag medans du tar på hjälm, handskar o sätter dig på hojen. Sista djupa innan du börjar rulla.

Annat bra tips är att inte köra upp med en hoj som har taskig svängradie.


Lycka till
Jag har uppkörningen den 24 oktober i Kristianstad.
Är jävligt nervös och har inte tränat sådär jättemycket sista dagarna pga vädret.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top