Hjälp med lågfartsbana

shirra

Medlem
Gick med
29 Aug 2018
Ort
Vittsjö
Hoj
FZ6
Tjena
Har skjutit upp kortet i flera år nu men nu har jag klarat alla tester förutom uppkörningen.
Undrar om de finns någon som vill hjälpa mig med lågfartsbana. Har ingen aning om de finns någon sådan i Hässleholm trakten.
Har kört ungefär i 40h i trafik nu men just lågfarten är jag skit dålig på.
 
Gick med
18 Apr 2021
Hoj
Yamaha, DT125r -88
Jag hade rekommenderat att leta upp någon tom asfalts yta och lägga ut konerna själv. Måtten för lågfarts banan finns på nätet.
En yta som borde fungera är parkeringen vid tennishallen.
 

shirra

Medlem
Gick med
29 Aug 2018
Ort
Vittsjö
Hoj
FZ6
Tack för svaret
Men vart tränar man högfartsbanan. Någonstans måste de ju finnas nåt ställe.....
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Det finns kanske kvar en bana på gamla P2-området. Jag övade lite där för 3 år sen ungefär när jag tog kortet, och det ser fortfarande ut som att det finns kvar en uppritad lågfartsbana där.

1695707532929.png

Koordinater enligt Google Maps 56.15286899745804, 13.719609394170556
 

shirra

Medlem
Gick med
29 Aug 2018
Ort
Vittsjö
Hoj
FZ6
Tack
Ska ner dit under veckan o se om det går att köra där.
Men frågan kvarstår. Hur löser man högfartsbanan?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Var övar trafikskolorna i Hlm?

Är det inte inhägnat kan du väl nyttja samma. Egna koner eller petflaskor och ett bra måttband.

Tänker att Hlm, Bjärnum, Tyringe (kanske förmedlingscentralens P?) m fl småorter har gott om industriområden, även nerlagda där det borde gå att träna när det inte är aktivitet där.

Bilfirmornas parkeringar vid Rondellen på vägen ut mot Vankiva kan se rätt öde ut ibland.

Borde finnas något. Körskolorna måste köra någonstans.

AMU/Lernia hade lastbilsutbildningar utåt Hovdala någonstans, med en rätt rejäl plan.

Nä, det har gått för lång tid den jag rörde mig i Hlm, nu kör jag bara förbi på de roliga vägarna det finns så gott om där...
 

shirra

Medlem
Gick med
29 Aug 2018
Ort
Vittsjö
Hoj
FZ6
Ringde precis körskolan i Hässleholm och han hänvisade till Garnisonen som tidigare nämnt i tråden. Däremot sa han att där kan man öva på högfartsbanan också.
Han ville dock inte avslöja vart han tog sina elever någonstans......den platsen skulle man gärna vilja ta reda på.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ringde precis körskolan i Hässleholm och han hänvisade till Garnisonen som tidigare nämnt i tråden. Däremot sa han att där kan man öva på högfartsbanan också.
Han ville dock inte avslöja vart han tog sina elever någonstans......den platsen skulle man gärna vilja ta reda på.
Kan du inte fråga någon som använder den körskolan? Eller klubbarna. Lille Mats t ex.
Vem som helst i bekantskapen som kört på körskola?
På några orter i blekinge finns det banor med prickar för koner och linjer att följa. Karlshamn och Kallinge t ex. Körskolorna nyttjar dem, privatister och avrostare.
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Där är plats så det räcker för att testa högfartsprovet på garnisonen. Om det inte har hänt något sen jag var där sist så är Regementsvägen avstängd, så man får smyga in mellan några suggor eller vad det var, så där är ingen biltrafik. Däremot cyklar, så man får titta någon extra gång och köra lite med insidan av huvudet. Men platsen är ju uppmärkt för lågfartsbanan, så den är tänkt för övningskörning. Börja där först, lågfarten brukar vara den som behöver nötas mest dessutom. Eller det var det för mig i alla fall.
 

shirra

Medlem
Gick med
29 Aug 2018
Ort
Vittsjö
Hoj
FZ6
Jodå
lågfarten är jobbigast för mig.
En annan sak som jag också behöver träna på är att hålla gasen jämn, allt för ofta så gasar jag uppåt och kan inte hålla en jämn gas.
Är det även uppritat för högfarten på garnisonen?
 

Felix83

Biker n00b
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 1999 Varadero
Jodå
lågfarten är jobbigast för mig.
En annan sak som jag också behöver träna på är att hålla gasen jämn, allt för ofta så gasar jag uppåt och kan inte hålla en jämn gas.
Är det även uppritat för högfarten på garnisonen?
Det problemet hade jag också i högfarten (vilka problem hade jag inte...?)
Det visade sig att jag körde på för låg växel vilket gjorde åkningen ryckigare, när jag började köra högfarten på fyran istället så gick det mycket bättre.
 

Wallentin

Medlem
Gick med
20 Feb 2022
Hoj
Har ingen än ju!
Det problemet hade jag också i högfarten (vilka problem hade jag inte...?)
Det visade sig att jag körde på för låg växel vilket gjorde åkningen ryckigare, när jag började köra högfarten på fyran istället så gick det mycket bättre.
Tog kortet förra veckan och hade urpsrungligen samma problem. Rätt växel i högfarten gör stor skillnad!

Sen är det upp med blickan i båda banorna som gäller!
 

shirra

Medlem
Gick med
29 Aug 2018
Ort
Vittsjö
Hoj
FZ6
Besökte garnisonen och kan bekräfta att lågfartsbanan är där. Dock mycke folk med hundar där.
Men fan va den lutar neråt den dära banan.
Mest får väl bara mata på.
Tipsen som jag fått är
Kläm tanken med benen
Rak rygg
Upp med blicken
Koppling o bakbroms
Försöker inte köra fortare än 6km/h
Mjuka svängar med styret



Något som fattas?
 

shirra

Medlem
Gick med
29 Aug 2018
Ort
Vittsjö
Hoj
FZ6
Har alltid min handledare med mig då han e en nära vän till mig. Sen är han nog inte den bästa när de kommer till lågfart o högfart....
 

shirra

Medlem
Gick med
29 Aug 2018
Ort
Vittsjö
Hoj
FZ6
Ja alltså jag har en tendens att omedvetet vrida på gasen lite grann. Skit jobbigt. Så nu kör jag bara 5 till 10km/h slöare än hastigheten på vägen
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Det problemet hade jag också i högfarten (vilka problem hade jag inte...?)
Det visade sig att jag körde på för låg växel vilket gjorde åkningen ryckigare, när jag började köra högfarten på fyran istället så gick det mycket bättre.
FYRAN?!
Jag gjorde som Gardell och körde i tvåan och det funkade kalas för mig och min hoj och behövde inte bry mig om att växla öht då.
Vi är, liksom våra hojar, olika allihopa :)
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top