Hjälp med lågfartsbana

shirra

Medlem
Gick med
29 Aug 2018
Ort
Vittsjö
Hoj
FZ6
Jo men på krypkörningen så ställer gasen till de för då ökar ju farten?
Sen så säger dem att det ska vara ett samspel mellan koppling o bakbroms.
 

Shah Of Iran

Medlem
Gick med
2 Jul 2023
Ort
Stockholm
Hoj
Oklart
Jo men på krypkörningen så ställer gasen till de för då ökar ju farten?
Sen så säger dem att det ska vara ett samspel mellan koppling o bakbroms.
Försök att enbart köra lågfarten med kopplingen. Du får ju självklart rädda upp med gas ifall du tappar balansen eller broms om det börjar gå för fort men det ska vara kopplingen som reglerar farten och inte gas och broms.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Vid uppkörning om du använder för mycket broms blir du inte godkänd. Samspelet är koppling o gas. Mestadels reglera enbart med koppling. Broms endast enstaka gånger om det börjar gå för fört.
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Jo men på krypkörningen så ställer gasen till de för då ökar ju farten?
Jag fick lära mig att hålla ganska högt varv och bara kontrollera farten med kopplingen. Min lärare varvade ganska oregelbundet, verkade inte ställa till det för honom eftersom han rullade omkring i ca 3 km/h. :D
 

shirra

Medlem
Gick med
29 Aug 2018
Ort
Vittsjö
Hoj
FZ6
Ah fan!
Jag har alltid hört att det är koppling o broms som gäller och inte gas.
Då antar jag att det är väldigt lite lite gas som gäller.
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Ah fan!
Jag har alltid hört att det är koppling o broms som gäller och inte gas.
Då antar jag att det är väldigt lite lite gas som gäller.
Inte nödvändigtvis.
Gyroeffekten kan hjälpa dig ibland.
Prova att varva till i en kurva så känner du att du rätas upp.
Du behöver mer än tomgång, men testa dig fram.
Strunta i bromsen, för det kommer vara ge dig ett underkänt på uppkörningen.

En kul övning?
Gör en cirkel och prova att varva till med ojämna mellanrum och känn vad som händer.
Inte 8000varv men bara så att du känner gyroeffekten och kan leka med den.
 

shirra

Medlem
Gick med
29 Aug 2018
Ort
Vittsjö
Hoj
FZ6
min står ju på unde 2000 varv vid tomgång, antar att jag ska väl upp till 2500 varv för att gyroeffekten?
Ska prova Cirkelövningen, låter intressant.
För så fort jag gör ett full utslag med styret till vänster eller höger så tappar jag balansen o sätter ner foten. Kan gyroeffekten förhindra detta? (jag har en hastighet på 5km/h)
 

shirra

Medlem
Gick med
29 Aug 2018
Ort
Vittsjö
Hoj
FZ6
Jag tränade lite idag och kom fram till följande:
  • Ta ut svängen vid enkel konerna
  • rak rygg
  • Kläm Tanken med benen
  • upp med huvet på ett löjligt sätt
  • koppling koppling koppling
  • iom att lågfartsbanan lutar neråt så måste man slå till med fotbromsen
  • jag försökte hålla en max hastighet på 6km/h

    Jag vet inte om jag gör rätt eller fel, kanske överkomplicerar det också.........
 

Kalle Berg

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2022
Hoj
2008 BMW R1200R
För egen del övningskörde jag massor på en BMW r1200r. Hade gett mig f-n på att köra upp på den. Gav upp. Den har torrlamellkoppling och skum balans (Tyngdpunkten långt fram) och viker sig som en fällkniv vid fullt styrutslag.
Skaffade en 700 gs. Den är som att köra en trehjuling på lågfartsbanan! Våtkoppling och perfekt balanserad. (Låter väl som ett reklaminslag, inser jag) Nu är a-kortet hur som helst bärgat.
 

Kalle Berg

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2022
Hoj
2008 BMW R1200R
Öva på bara, det verkar inte som du överkomplicerar. Träning ger färdighet. Om det är svårt med 6 km/h börja med 9 km/h gå sen nedåt. Andra tycker det är ett värdelöst tips och säger gå på 6 km/h direkt. Till slut sitter det. Fotbromsen kan behövas ibland men som alla skriver, du tuggar koppling vid lågfart. Det är A und O.
…inflikar en sak till. Fick två tips under mitt nötande på manöverbanorna som var bra. Att luta sig fram över tanken på lågfartsbanan. Funkade bra på mt-07:an, jag också körde på.
Det andra är att med två snabba växlingar i följd gå direkt från 1:an till 3:an på högfartsbanan, efter vändningen. Sparar tid när man ändå har fullt upp med att köra slalom. Funkar faktiskt bra i vardagstrafiken också.
 

shirra

Medlem
Gick med
29 Aug 2018
Ort
Vittsjö
Hoj
FZ6
Jag har tränat med att hela tiden hålla 6km/h för då har jag mindre risk o tappa balansen men också att jag klarar av det snabbt :)
 

shirra

Medlem
Gick med
29 Aug 2018
Ort
Vittsjö
Hoj
FZ6
Jag har faktiskt inte fått möjligheten att träna på högfarten för jag hitta ingen lämplig plats för detta. Hitta ingen i garnisonen även om det ska finnas en.....
 

Freddan1337

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2018
Ort
Stockholm
Hoj
2016 Aprilia Tuono RR
Tips när det gäller lågfarten är att släppa ut kopplingen mer vid sväng och mindre när du kör rakt fram, då driver hojen genom svängarna och du tappar inte fart och ramlar inåt. En övning jag kört med mina juniorer på lågfarten är att lägga gashanden på tanken och bara köra koppling. Det tar även bort att man spänner sig i armarna.
Sen skulle jag säga att 6km/h är för fort för lågfarten, du vill ner runt 4km/h.
 

shirra

Medlem
Gick med
29 Aug 2018
Ort
Vittsjö
Hoj
FZ6
Tips när det gäller lågfarten är att släppa ut kopplingen mer vid sväng och mindre när du kör rakt fram, då driver hojen genom svängarna och du tappar inte fart och ramlar inåt. En övning jag kört med mina juniorer på lågfarten är att lägga gashanden på tanken och bara köra koppling. Det tar även bort att man spänner sig i armarna.
Sen skulle jag säga att 6km/h är för fort för lågfarten, du vill ner runt 4km/h.
Tack för tipsen!
Ska tänka på att släppa ut kopplingen vid svängar.... Låter som en bra idé också.

Är inte 6km/h maxhastighet på krypkörning?
Köra lågfartsbana med en hand på styret... Farligt?
 

Freddan1337

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2018
Ort
Stockholm
Hoj
2016 Aprilia Tuono RR
Jag vet inte om det finns en max hastighet egentligen, uppkörningen är ju tyvärr en bedömningssport med rätt lösa ramar där provförättaren är den som bedömer vad som är rätt. Be din handledare promenera bredvid dig när du kör, så hamnar du i rätt tempo. Prova köra med bara en hand, det är enklare än du tror, börja utanför banan och bara kör runt innan du provar banan.
 

shirra

Medlem
Gick med
29 Aug 2018
Ort
Vittsjö
Hoj
FZ6
Ska prova köra med en hand.
Man får hoppas på att det fina vädret håller i sig nån vecka till.
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
tips
är att inte ha kontakt med tanken med benen utan låren spretande.då kan du balansera med både röv, kropp o motorcykel utan att ramla. detta gäller bara på lågfart .annars ex vid broms knniiiip
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Lustigt att dem flesta säger att man ska knipa tanken... Ska prova ditt sätt också!
Du får väl pröva vad du själv tycker funkar bäst just för dig. Dom flesta tycker nog man ska klämma åt tanken med benen inklusive mig själv. Finns en hel del bra tips från online körskolor, t.ex. denna.


Där tycker man att man ska klämma ihop benen mot tanken.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top