Hjälp att välja hoj, tack!

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Hej alla glada!

Jag går i tankar på att sälja min grusmaskin och byta mot något mer gatanpassat.

Det jag söker är en hoj med vettig komfort, inga irriterande vibrationer och ett brett användbart register så att man kan mysköra utan att växla en massa.
Vettig försäkringspremie är också önskvärt. Verkar bara vara bilsport&mc som kan erbjuda mig det så det är ett plus om den går att försäkra där.

Jag har provkört en bandit lite hastigt, och den kändes bra. Däremot har jag hört att den blir lite väl begränsande när man vant sig med hojen och börjar köra lite mer inspirerat.
Därför börjar jag fundera lite på något lite mer sportigt, typ FZS1000 eller SV1000S, men SVn verkar gå bort då den påstås vara lite för obekväm för längre turer.

Min budget är på runt 30 tusen kronor.

Några åsikter om ovan nämnda modeller eller tips på andra?

Tack på förhand

//Erik

[Tapatalk]
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Honda VTR F för 30 får du en riktigt fin. Går att fixa å trixa med så den hänger med betydligt nyare grejer också :)
Försäkringen är prima och åka långt är inte heller nått problem.
 

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Ort
På en gård nånstans
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Låter som att en knarr med v-twin och upprätt körställning skulle vara nått.
KTM och Aprilia är dom 2 tillverkarna som först dök upp hos mig.
 

CMA

Övning ger färdighet
Gick med
18 Jun 2009
Ort
Motala
Hoj
Suzuki SV1000S-2007 Suzuki sv1000s-04 (såld) Fireblade-98 (såld)
Jag har just kommit hem från Norge på min Sv1000s - 2007. Inga problem med över 200 mil bakom styret :lol 3200 problemfria mil om man bara gör vanlig service
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Honda VTR F för 30 får du en riktigt fin. Går att fixa å trixa med så den hänger med betydligt nyare grejer också :)
Försäkringen är prima och åka långt är inte heller nått problem.

Låter som ett rimligt förslag, men lite tveksamhet uppstår med en inte så jättestor tank tillsammans med en motor som påstås vara törstig.

Tror du missade det där med komfort :p
Sedan har jag hört lite för mycket om tveksam pålitlighet med LC8an

Låter som att en knarr med v-twin och upprätt körställning skulle vara nått.
KTM och Aprilia är dom 2 tillverkarna som först dök upp hos mig.
Varför en V-twin före en fyra? :)
Det jag upplevt hittills är att en fyra kan gå betydligt längre ner i varvskalan än en twin utan klagomål. Men jag har visserligen bara mycket begränsade erfarenheter vad gäller både twinnar och fyror.

När jag pratar om brett användbart register menar jag inte att den ska orka lyfta framhjulet på så låga varv som möjligt utan mer om att den ska kunna ta sig framåt utan att hacka eller stöna och att den kan gå förhållandevis långt upp i skalan utan att vibrera obehagligt.

Falco kanske skulle va nåt?
Ser ut att vara lite väl sportig körställning nästan :va
Mina ben gillar inte att böjas mer än nödvändigt :hihi
Men min snabbgoogling kanske lurar mig, vad vet jag

Jag har just kommit hem från Norge på min Sv1000s - 2007. Inga problem med över 200 mil bakom styret :lol 3200 problemfria mil om man bara gör vanlig service
Jahapp... Då var den med på listan igen då.... Fan vad många hojar jag måste prova innan jag kan bestämma mig nu då :D
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Honda VFR (800) är riktigt bekväm att åka långt på och den protesterar inte för bus. Och så är det ju ljudet...:rock
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Tror du missade det där med komfort :p
Sedan har jag hört lite för mycket om tveksam pålitlighet med LC8an
Varför en V-twin före en fyra? :)
Det jag upplevt hittills är att en fyra kan gå betydligt längre ner i varvskalan än en twin utan klagomål. Men jag har visserligen bara mycket begränsade erfarenheter vad gäller både twinnar och fyror.

Twinnarna jag ägt har gett en mer harmonisk körstil, man åker mer på mellanregister och en högre växel, givet att radfyrorna går mjukare under 3000 varv, men vad skall du där och göra? :va

Och en SM är ju galet komfortabel. Pip-tjEring. xD

Edit - Jag tror också en VFR800 är vad du letar efter, en mellanmjölks-volvo-v70-motorcykel som inte är riktigt bra på någonting, men tickar i dina boxar.

Men hojar handlar inte om sådant, men det lär du dig när du provat en bunt. ;)
 

Häggis

Gubbe i övre tonåren 40+
Gick med
2 Oct 2010
Ort
Asarum
Hoj
Monark med 1 gk (gubbkraft)
Tycker dina ursprungliga alternativ var utmärkta, exakt de som jag valde emellan för ett år sedan, att jag landade på banditen var mer en slump än något annat men jag har varit jättenöjd.
Lycka till
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hade det inte varit för priset hade jag sagt z1000sx...
Men en CBR600F kanske skulle vara nåt att kika på? Fast det är klart, en 600 kanske inte har så mycket ork i lägre varv, men det är ju lite hoj att testa iaf. :D
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag tittade själv i våras efter något "halvsportigt och halvbekvämt" och hittade Triumph Sprint. Finns från c:a 30 000 kr. Min 955:a från 2003 gick på 33 000. Ommappad och med slip on så är den rätt pigg med 120+ hk.

Kul på kurvig väg och hygglig komfort för lite längre turer. Och så slipper du ju välja mellan mellan två eller fyra cylindrar! :)
 
Last edited:

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
En äldre r1? Min 99 är otroligt bekväm att köra långt med. 4-5 h utan problemet men kanske inte en hoj som jag skulle ta en längre tur i Europa med om det är det du menar men en lång tur? :) Ett väldigt jämt register och stark som en twin på låga varv :tummenupp Via trygghansa så betalar jag 1100 i månaden för en halv försäkring. 26 år gammal och bor i centrala gbg.
 

mcmike

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2010
Ort
Skåne
Hoj
Ze German
Jag har en Speed Triple 955 -04 som jag är väldigt nöjd med. Skön körställning, mjuk sadel, bra drag om man vill känna på det och ett skönt ljud från 3an. Söndagskörnings med pensionärerna, med djävulen på besök ibland så dricker den 0,6-0,7 l/mil. Du får en sådan för mellan 30-40 k. Bra premie på bilsport och mc.
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Honda VFR (800) är riktigt bekväm att åka långt på och den protesterar inte för bus. Och så är det ju ljudet...:rock

Kan helt klart vara något :)
Ser lite sportig ut, men är körställningen vettig för en med halvlånga ben?

Twinnarna jag ägt har gett en mer harmonisk körstil, man åker mer på mellanregister och en högre växel, givet att radfyrorna går mjukare under 3000 varv, men vad skall du där och göra? :va

En växel och ingen broms, fast i verkligheten kan vi väl säga

Och en SM är ju galet komfortabel. Pip-tjEring. xD
Jag ställer mig tveksam till det påståendet, men skyller i fortsättningen på det höga priset och pålitlighetsfrågetecken. Är du nöjd då? ;)

Edit - Jag tror också en VFR800 är vad du letar efter, en mellanmjölks-volvo-v70-motorcykel som inte är riktigt bra på någonting, men tickar i dina boxar.

Men hojar handlar inte om sådant, men det lär du dig när du provat en bunt. ;)
Du har inte märkt hur jag använder mina hojar förstår jag :p
Teneren har använts till:
Fulenduro
Grusåka
Fastkörningsåka
Dikeskörning
Grustouring
Asfaltstouring
Mysåka på asfalt
Inspirerad körning på asfalt
Knix och även några varv på Sviestad, bara för att.

Nu kör jag med husan på grus- och geggdelarna så jag vill ha en hoj som duger till det som blir kvar :)
Tycker dina ursprungliga alternativ var utmärkta, exakt de som jag valde emellan för ett år sedan, att jag landade på banditen var mer en slump än något annat men jag har varit jättenöjd.
Lycka till
Låter fint. Hur är den vid inspirerad körning?
En Honda hornet 900 kanske? Det verkar vara runt 1000cc som du siktar på ju.
Hur klarar man sig på långfärd utan kåpan?
Har inte testat det sedan 125-tiden och då var ju hastigheterna lite lägre :lol

Hade det inte varit för priset hade jag sagt z1000sx...
Men en CBR600F kanske skulle vara nåt att kika på? Fast det är klart, en 600 kanske inte har så mycket ork i lägre varv, men det är ju lite hoj att testa iaf. :D
Har kört en FZ6 och tycker att det är på tok för tråkigt på botten, då kommer det där eviga växlandet som jag har med teneren och som jag gärna vill slippa.
Visst man kan ju undvika att växla men då ligger man och kör på lite högre varv där (åtminstone FZ6an) det surrar mer. Och då är det såna där fina vibrationer som man blir tokig på. Alltså inte "good vibrations" :p
Jag tittade själv i våras efter något "halvsportigt och halvbekvämt" och hittade Triumph Sprint. Finns från c:a 30 000 kr. Min 955:a från 2003 gick på 33 000. Ommappad och med slip on så är den rätt pigg med 120+ hk.

Kul på kurvig väg och hygglig komfort för lite längre turer. Och så slipper du ju välja mellan mellan två eller fyra cylindrar! :)
Den får kritik för vibrationer. Obefogat eller är det något som drar ner betyget? :)
En äldre r1? Min 99 är otroligt bekväm att köra långt med. 4-5 h utan problemet men kanske inte en hoj som jag skulle ta en längre tur i Europa med om det är det du menar men en lång tur? :) Ett väldigt jämt register och stark som en twin på låga varv :tummenupp Via trygghansa så betalar jag 1100 i månaden för en halv försäkring. 26 år gammal och bor i centrala gbg.
1100 i månaden för halv är lite väl mycket tycker jag, men kanske skulle funka.
Dock får jag betydlgit mycket högre premie eftersom jag är fem år yngre.
(TH ville ha 20/år för en FZS1000 på mig)

När jag kollade försäkringspriser så var det mest bara fantasisummor förutom från bilsport&mc då de är ensamma om att ta hur länge jag haft körkort i beräkning.
Jämför med att VFR, SV1000, Bandit, FZS etc ligger på 3-3,6k för halvförsäkring. (fast jag bor ju på "landet")




Hoppas ni inte tycker jag låter för petig, mycket gnäll om vibrationer märker jag, men jag bollar lite idéer så fortsätt gärna :)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Den får kritik för vibrationer. Obefogat eller är det något som drar ner betyget?
Märker inga vibrationer direkt vid vanlig körning. Dock skall sägas att motorn inte trivs toppenbra under 2000-3000 varv (kan kanske delvis bero på mappningen?). Den drar visserligen bra från låga varv, men den grymtar och talar om för mig att den inte är helnöjd utan att den vill ha mer, mer... :) Från 3000 och uppåt drar den på duktigt till rödmarkeringen, så där kommer kompensationen för att den var grinig vid 2000-3000! :)

EDIT: Sprint ST och Honda VFR jämförs ofta som två hojar med liknande användningsområde.
 
Last edited:

håkanbråkan

Ny medlem
Gick med
27 May 2006
Ort
Kungälv
Hoj
2006, Suzuki GSR
Du undrar hur man klarar sig på en långfärd utan kåpa, och det är ju inte lätt att svara på eftersom vi har olika nivå för vad som är OK. Personligen anser jag att upp till 120-130 km/h är uthärdligt under längre (15 mil motorväg) strapatser. "Du får köpa grisen i säcken och chansa" som ett gäng humorister sjöng :tungan
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Honda VTR F för 30 får du en riktigt fin. Går att fixa å trixa med så den hänger med betydligt nyare grejer också :)
Försäkringen är prima och åka långt är inte heller nått problem.
Låter som ett rimligt förslag, men lite tveksamhet uppstår med en inte så jättestor tank tillsammans med en motor som påstås vara törstig.

Det där är bara en grej som blossats upp pga den lilla tanken i kombination med att man mer än gärna gasar på med hojen. hittar du en 01 får du 19 liters tank och om du kör normalt är det inga problem att komma 25+ mil på en tank.
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Kan helt klart vara något :)
Ser lite sportig ut, men är körställningen vettig för en med halvlånga ben?

Jag har aldrig hört någon klaga på komforten på en VFR, det beror förstås vad man jämför med. Jag tycker den är som en typisk Honda. Passar de flesta. Jag får plats väldigt bra, 189 cm. Den ÄR bekväm, och den är bra på allt en landsvägshoj ska kunna göra, utan att vara bäst på något.

Ofta jämförd med BMW 3-serie. Den är inte tråkig på något vis, det går alldeles utmärkt att skrapa fotpinnar med den på bana om man tycker det är kul. Inge problem med bakhjulsåka heller. Billig i drift, den är mycket tillförlitlig...

Provkör en vet jag.
 
Last edited:
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top