GSXR 1000 k2 Går trögt efter 250 / orkar ej varva ut mer då

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
Jag justerad om sekundärspjälls givaren igår och var ut och körde idag och nu gick hojen på ca 12,5-13 på fullgas och man märkte nog lite skillnad den fick lite bättre ork och man kom faktiskt upp i 265 nu men som sagt mycket segare än vad den ska göra! Men nu är sekundär givaren max åt ena hållet så man får dom inte att öppna mer på bara givaren :/ Men jag ska läsa lite i manualen och se om man kan justera något annat så att dom skulle öppna mera! Verkar ju vara det som är felet isåfall? Men att den går sådär snålt när dom är helt borta verkar ju också konstigt?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag justerad om sekundärspjälls givaren igår och var ut och körde idag och nu gick hojen på ca 12,5-13 på fullgas och man märkte nog lite skillnad den fick lite bättre ork och man kom faktiskt upp i 265 nu men som sagt mycket segare än vad den ska göra! Men nu är sekundär givaren max åt ena hållet så man får dom inte att öppna mer på bara givaren :/ Men jag ska läsa lite i manualen och se om man kan justera något annat så att dom skulle öppna mera! Verkar ju vara det som är felet isåfall? Men att den går sådär snålt när dom är helt borta verkar ju också konstigt?
Ja, jag tror att Du fortfarande har kvar ursprungsfelet, tyvärr. Jag tror Du gör bäst i att justera dom enligt manualen, sedan får Du avläsa om den fortfarande går fett. Så länge den går fett verkar det ju som att du inte får fram tillräckligt mycket luft...
 

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
Jag har inte felsökt något mer, för tappade lite lusten på att felsökan när man inte hittar något fel så jag har nöjt mig med hojen som den går och kört! Men nu tittade jag i registrerings pappret och den är reggad som 78kw / 106hk Så det verkar ju som att den har varit strypt någongång :huvet

Så var brukar strypningarna sitta på hojarna? Om jag skulle se om den har någon sån kvar kanske?
 
Last edited:

Zenita123

SUGEN PÅ ATT ÅKA
Gick med
31 Jul 2008
Ort
eskilstuna
Hoj
Honda blackbird 1998
på min gamla gsx-r 750 1998 var det bara en kabel som skulle klippas sen var det orginal effekt igen

På fruns gamla RF 600 1993 som var strypt så orka den inte på 6 ans växel och fram till 190 gick den som fan sen dog den bara gjorde 220 som max

Polarens fru hade en exakt likadan och den gjorde 250 så det låter ju som att din strypning sitter kvar
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag har inte felsökt något mer, för tappade lite lusten på att felsökan när man inte hittar något fel så jag har nöjt mig med hojen som den går och kört! Men nu tittade jag i registrerings pappret och den är reggad som 78kw / 106hk Så det verkar ju som att den har varit strypt någongång :huvet

Så var brukar strypningarna sitta på hojarna? Om jag skulle se om den har någon sån kvar kanske?
Fransk import? Finns många rykten, varav ett är att någon av kablarna till ECU ska klippas? En tråd på temat: http://www.gixxer.com/forums/showthread.php?t=24004 - känns diagnosen från post #6 igen? Post #15 verkar vettigast (svart med brun rand och kopplad till ECU-pin#21), hittar Du någon sådan kabel, och vad säger elschemat om den? I post #18 har Du ECU-beteckningarna för de strypta modellerna, hur stämmer det för Dig?

Med tanke på att den går så fett på full gas är det väl inte otroligt att tändningen retarderats eller att en lägre varvtalsbegränsning används för att begränsa effekten? Det goda med det är att Du har tillräckligt med soppa om Du väl lyckas inaktivera begränsningen. Behöver Du köpa ECU pm:ar Du Xyron här på forumet, han har möjligen ett till övers efter att ha monterat turbin och nytt styrsystem på sin...
 
Last edited:

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
Tack för all hjälp :tummenupp Jag tog bort den brunsvarta kabeln NR21 och nu blev det en helt annan hoj! :yoparty

Synd bara att jag inte tittade upp effekten på pappret fören jag börja felsöka då skulle jag inte behöft skruva så mycket som det blev!

Dock tycker jag det var lustigt att kabeln inte var klippt / bortkopplad fören nu! Hojen har ju endå rullat 3400mil men kanske det har sparat på motorn lite mer istället :)
 
Last edited:

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
Mätarfart körde jag 299 på samma sträcka som jag kom upp i 240-250 förut så det är stor skillnad :)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tack för all hjälp :tummenupp Jag tog bort den brunsvarta kabeln NR21 och nu blev det en helt annan hoj! :yoparty

Synd bara att jag inte tittade upp effekten på pappret fören jag börja felsöka då skulle jag inte behöft skruva så mycket som det blev!

Dock tycker jag det var lustigt att kabeln inte var klippt / bortkopplad fören nu! Hojen har ju endå rullat 3400mil men kanske det har sparat på motorn lite mer istället :)
Skoj, roligt att det hjälpte :) Och nu har Du ju en helt genomgången maskin, det är väl en bonus?

Kolla gärna vad Du har för AFR när Du kör med hojen, så behöver Du inte spekulera i eventuellt behov av en PC3 senare. Håller Du Dig under 13.5-13.7 ska det fungera bra.

Och nu, när hojen går som den ska, så hoppas jag Du kommer ihåg den lilla kakan i mitt första inlägg? :)

Lycka till och ha en trevlig sommar!
 

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
Skoj, roligt att det hjälpte :) Och nu har Du ju en helt genomgången maskin, det är väl en bonus?

Kolla gärna vad Du har för AFR när Du kör med hojen, så behöver Du inte spekulera i eventuellt behov av en PC3 senare. Håller Du Dig under 13.5-13.7 ska det fungera bra.

Och nu, när hojen går som den ska, så hoppas jag Du kommer ihåg den lilla kakan i mitt första inlägg? :)

Lycka till och ha en trevlig sommar!

Jo det är aldrig fel med lite service och genomgång på komponenterna :) Men jag köpte hoj för att jag skulle slippa skruva då jag har skruvat så fruktansvärt mycket på mina bilar den senaste tiden och lagt ner allt för mycket pengar där! Och så det första man fick göra med hojen var att skruva så det var lite ironiskt :tungan

Men AFR ska jag titta upp antagligen i helgen eller i veckan :) Ska försöka och inte glömma det du skrev där :tummenupp Förövrigt har jag krassat om den 2 kuggar bak så hastighetsmätare stämmer knappast så bra mera! Men tycker jag sett att någon har kört med cykelmätare som hastighetsmätare? Får man dom att stämma bra isåfall?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Och så det första man fick göra med hojen var att skruva så det var lite ironiskt :tungan

...Förövrigt har jag krassat om den 2 kuggar bak så hastighetsmätare stämmer knappast så bra mera! Men tycker jag sett att någon har kört med cykelmätare som hastighetsmätare? Får man dom att stämma bra isåfall?
Ja, jag är imponerad över hur snabbt Du rev hojen, provade lösningarna, rengjorde och monterade lambda! Förhoppningsvis är det i alla fall färdigskruvat till nästa storservice nu :)

Mmm, cykelmätare är inte ovanligt, själv kör jag -1 fram/+2 bak så jag känner till bekymret. Räkna med att kalibrera in den mot en GPS, så funkar den bra. Jag har bara kollat min hastighetsmätare mot GPS ochvet att den visar ca 15% för mycket numera. Det innebär att jag vet att jag kan köra +5 km/h vid 30-50, +10 km/h vid 60-90, +15 km/h vid 100-120. Det är tillräckligt noggrant för mig. Alternativet är väl att montera en billig GPS i en plastficka? Finns en pryl som heter "speedohealer" som gör det möjligt att justera Din mätare, jag har dock aldrig provat den själv.

Lycka till med körningen nu, ha en fin sommar:)
 

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
Jo jag får se hur jag gör med hastighetsmätaren, Jag har endå funderat på att köpa gps ficka till hojen då man far på längre körningar till Swe/Fin/Nor för då kan det vara skönt med gps :)

Nästa gång man ska behöva skruva på hojen är förhoppningsvis nästa oljebyte i sommar och så kanske man skulle behöva se över ventilerna en gång på semestern! Behöver man något special verktyg om man måste shimsa dom?

Sen funderar vi eventuellt att testa på bana någongång i sommar antagligen i swe, Vad finns det för bandagar för lite mer nybörjare som är bra att fara och köra på :) ?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jo jag får se hur jag gör med hastighetsmätaren, Jag har endå funderat på att köpa gps ficka till hojen då man far på längre körningar till Swe/Fin/Nor för då kan det vara skönt med gps :)

Nästa gång man ska behöva skruva på hojen är förhoppningsvis nästa oljebyte i sommar och så kanske man skulle behöva se över ventilerna en gång på semestern! Behöver man något special verktyg om man måste shimsa dom?

Sen funderar vi eventuellt att testa på bana någongång i sommar antagligen i swe, Vad finns det för bandagar för lite mer nybörjare som är bra att fara och köra på :) ?
Nej, Du ska inte behöva några specialverktyg för att kolla ventilspelet, följ bara instruktionerna för losstagning och åtdragning av överfall då man inte vill dra något snett.

Det finns ganska mycket och allt beror på vad Ni vill komma åt och uppnå. Vill Ni köra och prova själva, möjligen fråga någon föråkare om lite råd och dåd skulle jag rekommendera någon av de mer namnkunniga arrangörerna som finns i bandagsforum. Banorna på Gelleråsen och Kinnekulle ligger väl relativt lämpligt till då? Hamnar Ni i syd finns SSEMSE som stor aktör.

Många börjar med att köra kurs hos SMC, dels för att lära sig grunderna för körteknik och tänk, dels för att träningen sker med Dina vanliga försäkringar för vägtrafik. Sveriges Motorcyklister - SMC - ordnar kurser för landsväg, steg 1-4 med en dag för varje steg. De körs på storbana och då kör Du med en egen instruktör på normalt 4-6 deltagare och övar på körteknik uppdelade i Maskin, Väg, Människan och slutligen individuellt träningsprogram. Steg 1-2 är de mest tekniska stegen då körningen bryts ner i beståndsdelar för att sedan sättas ihop till en helhet igen, mer info hittar Du här: http://www.svmc.se/school/

SMC kör bland annat alla fyra stegen vid kurser på Kemora i Finland, på Gotland och på Gelleråsen - det kanske kunde vara något? Film från Kemorakursen, från en deltagares perspektiv, finns här: http://www.youtube.com/watch?v=LpoQR_gDqBI

Har Du gått de kurserna är Du väl rustad för att fortsätta träna själv på bandagar och möjligen licensträningar. Om Ni blir bitna. Och det är det lätt att bli:)
 
Last edited:

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
Tänkte nog isåfall bara fara och köra och lära sig själv! Vågar ju luta och hålla bra tempo redan på vanlig väg och knäskrap är inte heller något större problem :) Men vad brukar det kosta att fara och köra bana 1 dag med hoj utan någon instruktör eller dyligt? Med bil brukar det kosta runt 300-600kr för en dag men kanske är helt annat med hoj då det är andra banor?

Känns ju lite mer "safe" att fara och gasa av sig på banor när man vet att vägen är fri från skit och inte andra medtrafikanter som kommer i möte osv :)
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top