GSXR 1000 k2 Går trögt efter 250 / orkar ej varva ut mer då

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
Nu har jag svart på vitt hur mycket bränsle den får! Bredbandslamdan är monterad och hojen provkörd!

Den ligger mellan 11,5-12,3 på full gas och höga varv! Så den får lite för mycket soppa så det tyder ju på tändfel, att den inte orkar tända / har för låg tändning? Ligger man på jämn gas i tex 200 så ligger lamdan runt 14,5 om jag minns rätt!
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nu har jag svart på vitt hur mycket bränsle den får! Bredbandslamdan är monterad och hojen provkörd!

Den ligger mellan 11,5-12,3 på full gas och höga varv! Så den får lite för mycket soppa så det tyder ju på tändfel, att den inte orkar tända / har för låg tändning? Ligger man på jämn gas i tex 200 så ligger lamdan runt 14,5 om jag minns rätt!
Helt rätt, bäst brukar dom gå mellan 13-13.4! Bra jobbat, den går alldeles för fett, då är frågan varför tändningen inte ligger rätt? Att det skulle vara stiften känns inte riktigt rimligt, men Du har ju heller inget anmärkningsvärt hög soppaförbrukning eller hur? Och att vevaxellägesgivaren skulle balla ut enbart på full gas verkar också otroligt? Kanske lika bra att avvakta nya stiften innan fortsatt felsökning då?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Hojen går alltså normalt till något magert vid lägre varv / lägre hastighet / jämn gas, men väldigt fett vid full gas / hög hastighet...? Några tankar, förutom det du redan tänkt på själv:

Är du helt hundra på hojens historia...? Har den original ECU för en svensksåld hoj...? Orsaken till frågan är att beteendet du beskriver låter precis som en hastighetsstrypt hoj. Jag vet inte om det såldes strypta K2:eek:r i något land, men kolla artikelnumret på ECU'n och jämför med svensk microfiche.

Jag kommer inte ihåg hur insprutningssystemet på K1-K2 är uppbyggt, men ändras mappningen utifrån lufttrycket i luftburken...? Har den någon form av trycksensor i luftburken eller luffarturbo-kanalen...? Ger denna i så fall något lustigt värde (som påverkar mappningen) då den utsätts för högre tryck...?

Ifall den har ett mer primitivt sprut (där mappningen redan är bestämd utifrån bl.a. hastighet), har du i så fall någon form av läckage i luffarturbon som dränker motorn med bränsle (eftersom mappningen förutsätter fungerande luffarturbo)...?

Testa utan TRE mod och med original luftfilter. Har hört för många skräckhistorier om båda...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hojen går alltså normalt till något magert vid lägre varv / lägre hastighet / jämn gas, men väldigt fett vid full gas / hög hastighet...? Några tankar, förutom det du redan tänkt på själv:

Är du helt hundra på hojens historia...? Har den original ECU för en svensksåld hoj...? Orsaken till frågan är att beteendet du beskriver låter precis som en hastighetsstrypt hoj. Jag vet inte om det såldes strypta K2:eek:r i något land, men kolla artikelnumret på ECU'n och jämför med svensk microfiche.

Jag kommer inte ihåg hur insprutningssystemet på K1-K2 är uppbyggt, men ändras mappningen utifrån lufttrycket i luftburken...? Har den någon form av trycksensor i luftburken eller luffarturbo-kanalen...? Ger denna i så fall något lustigt värde (som påverkar mappningen) då den utsätts för högre tryck...?

Ifall den har ett mer primitivt sprut (där mappningen redan är bestämd utifrån bl.a. hastighet), har du i så fall någon form av läckage i luffarturbon som dränker motorn med bränsle (eftersom mappningen förutsätter fungerande luffarturbo)...?

Testa utan TRE mod och med original luftfilter. Har hört för många skräckhistorier om båda...
TRE bökar ju med tändkurvorna, så den bör elimineras ur ekvationen tills vidare....

Det förefaller som att Suzuki kostade på sig ett rätt modernt sprut redan 2001, både MAP-sensor och TPS-sensor finns och vi kanske därför anta att Alex fullgassystem ligger i området där TP-sensorn styr mappningen?

I övrigt verkar de flesta sökningar ge spridda svar, med lite övervikt för krånglande sekundärspjäll. Det skulle iofs kunna orsaka en fet blandning på fullgas (fullt sprut, begränsat luftflöde) och kan väl vara något att undersöka om stiften inte hjälper? Om än man kunde förvänta sig en felkod typ C28 eller C29 om funktionen är helt kass...

http://wotid.com/gsxr/content/view/15/35/
 
Last edited:

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Första modellen GSXR1000 har riktigt dåliga spridare. Skickar ett förslag på att dessa är nu gamla och börjar hänga/fastna, därav de låga AFR-värdena. Jag skulle skicka iväg spridarna på ultraljudstvätt och kontrollering.

EDIT: Jag har ett sett spridare liggande som jag inte använder, som jag vet fungerar. Jag skulle kunna skicka dessa om du känner att du vill prova och byta?
 
Last edited:

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
Helt rätt, bäst brukar dom gå mellan 13-13.4! Bra jobbat, den går alldeles för fett, då är frågan varför tändningen inte ligger rätt? Att det skulle vara stiften känns inte riktigt rimligt, men Du har ju heller inget anmärkningsvärt hög soppaförbrukning eller hur? Och att vevaxellägesgivaren skulle balla ut enbart på full gas verkar också otroligt? Kanske lika bra att avvakta nya stiften innan fortsatt felsökning då?

Tänkte om man skulle testa byta stift + tändspolar om det är samma nr på polarens, Hjälper inte det får man börja felsöka någonannanstans!

Hojen går alltså normalt till något magert vid lägre varv / lägre hastighet / jämn gas, men väldigt fett vid full gas / hög hastighet...? Några tankar, förutom det du redan tänkt på själv:

Är du helt hundra på hojens historia...? Har den original ECU för en svensksåld hoj...? Orsaken till frågan är att beteendet du beskriver låter precis som en hastighetsstrypt hoj. Jag vet inte om det såldes strypta K2:eek:r i något land, men kolla artikelnumret på ECU'n och jämför med svensk microfiche.

Jag kommer inte ihåg hur insprutningssystemet på K1-K2 är uppbyggt, men ändras mappningen utifrån lufttrycket i luftburken...? Har den någon form av trycksensor i luftburken eller luffarturbo-kanalen...? Ger denna i så fall något lustigt värde (som påverkar mappningen) då den utsätts för högre tryck...?

Ifall den har ett mer primitivt sprut (där mappningen redan är bestämd utifrån bl.a. hastighet), har du i så fall någon form av läckage i luffarturbon som dränker motorn med bränsle (eftersom mappningen förutsätter fungerande luffarturbo)...?

Testa utan TRE mod och med original luftfilter. Har hört för många skräckhistorier om båda...

TRE kan jag testa ta bort men tyckte den var ännu tröttare på melllanregistret utan den, Och ett original luftfilter borde väl bara göra så den går fetare?

Hojen ska vara från sverige ny! Den har servicebok från sverige sen den var ny till typ 07 iallafall. Men jag kan ju titta upp nr på ECUn så att det är lika, funderade även på att prova polarens ECU från en 03 då dom ska vara samma :)

Första modellen GSXR1000 har riktigt dåliga spridare. Skickar ett förslag på att dessa är nu gamla och börjar hänga/fastna, därav de låga AFR-värdena. Jag skulle skicka iväg spridarna på ultraljudstvätt och kontrollering.

EDIT: Jag har ett sett spridare liggande som jag inte använder, som jag vet fungerar. Jag skulle kunna skicka dessa om du känner att du vill prova och byta?

Borde den inte fetta ner sig mera på låglast då också? Jag har haft spridarna på ultraljudstvätt redan dock så är dom ej flödestestade! Jag tycker det verkar mer som något med tändningen? Skulle den gå på afr 12 bara för att den får för mycket bränsle tycker jag inte den borde tappa så pass mycket effekt som den gör bara för det? Men orkar den ej tända som den ska / att den har för låg tändning så tappar den ju en hel del ork! Men jag kan ha fel.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tänkte om man skulle testa byta stift + tändspolar om det är samma nr på polarens, Hjälper inte det får man börja felsöka någonannanstans!

...TRE kan jag testa ta bort men tyckte den var ännu tröttare på melllanregistret utan den, Och ett original luftfilter borde väl bara göra så den går fetare?

...Men jag kan ju titta upp nr på ECUn så att det är lika, funderade även på att prova polarens ECU från en 03 då dom ska vara samma :)
Javisst, prova Du tändning och ECU från kompisens hoj. Avaktivera TRE bara för att säkerställa att inget hänt med den enheten:)
 

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc

drulle

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2009
Ort
Gävle
Hoj
gsxR 1100
Prova med ett nytt original luftfilter först och främst
Sedan byt olja och smörj kedja.
Kolla den här videon: https://www.youtube.com/watch?v=LhV6tkPKSAY
Små detaljer kan också ställa till det så börja med det billigaste när du
felsöker och när du felsöker så felsök 1 del i taget
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Alex - hur går det med felsökningen? Har Du fått snurr på prylarna än?
 

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
Jag har varit borta ett par dagar men jag la i nya stift i torsdags men det var ingen skillnad, men imorgon ska jag testa lite grejer från polarens hoj och se om det hjälper Men den är ju en 03a så vi får se om alla grejer är samma! Började även fundera om det skulle kunna vara mapsensorn som spökar? Annars om "chocke" spjällen inte är öppna fullt, Så jag tänkte om jag skulle testa att rycka ur kontakten och lägga dom fullt öppna också.
 

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
Nu har jag testat lite andra grejer på hojen, mapsensor, tändspolar och en givare under sitsen. Men det var ingen skillnad. Ecun var inte samma så den gick inte att testa. Jag tog även bort sekundär spjällen men då började hojen gå riktigt snålt på fullgas så dom skruvade jag tillbaka. Men ska inte dom stå fullt öppet på fullgas?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nu har jag testat lite andra grejer på hojen, mapsensor, tändspolar och en givare under sitsen. Men det var ingen skillnad. Ecun var inte samma så den gick inte att testa. Jag tog även bort sekundär spjällen men då började hojen gå riktigt snålt på fullgas så dom skruvade jag tillbaka. Men ska inte dom stå fullt öppet på fullgas?
Ja, det lömska med Ditt problem är ju att den går bra i alla andra lägen än (närapå) under full last. Jag vet att någon skrivit att de tidiga Gixxrarna kunde ha bekymmer med motorn för sekundärspjällen. Kan Du inte kolla på polarens hoj hur spjällen reagerar? Tyvärr är jag osäker hur de öppnar, och om läget även styrs av MAP-sensorn (innebärande att hojen måste vara igång). Ska kolla vad som står i mekhandboken kring detta...
 

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
Ja, det lömska med Ditt problem är ju att den går bra i alla andra lägen än (närapå) under full last. Jag vet att någon skrivit att de tidiga Gixxrarna kunde ha bekymmer med motorn för sekundärspjällen. Kan Du inte kolla på polarens hoj hur spjällen reagerar? Tyvärr är jag osäker hur de öppnar, och om läget även styrs av MAP-sensorn (innebärande att hojen måste vara igång). Ska kolla vad som står i mekhandboken kring detta...

Sekundärspjällen har ju en givare som bestämmer hur dom ska stå? Jag justerade givaren så att hojen började gå runt 12,5-13 på fullgas och lite mer drag känndes det som men fortfarande omöjlig att nå 260 km/h med! Kanske skulle kunna ordna en mätarfilm så ser man hur det går!
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ja, enligt s 4-20 i manualen ska de gå från nästan stängda till fullt öppna beroende på varvtal. Om hojen går magert är det rimligt att Du, genom att stänga dom, kan få bättre bränsleblandning, problemet är att flödet inte räcker till för att ge Dig full effekt om än den går lite bättre. Dessutom borde Du ha felkod C28 eller C29 om Sekundärspjällen strular. Vad vi vet är att :

1 - det har tydligen inte med tändstift, tändspolar eller annat att göra. Du har bra gnista
2 - Sekundärtrottlarna ska stå fullt öppet vid hög belastning/höga rpm
3 - Spridarna är rengjorda, Du har bra bränsletryck från pumpen
4 - ändå går hojen väldigt fett på hög belastning/höga varvtal.

EDIT - är det riktigt som Du skrev, att Du har lambda 11.5-12 på fullgas, får ju hojen för mycket soppa på fullgas, alternativt för lite luft. Då felsignal saknas tror jag kanske att Du har ett fel som inte beror på någon sensor utan att felet är mekaniskt. Jag kan för mitt liv inte begripa att Du får magrare blandning när Du justerar ned sekundärtrottlarna, det borde vara tvärtom, att Du ska öppna dom för att få magrare blandning. Ställ in motor och stps enligt manualen, från sid 4-48 tror jag det var, och testa igen. Du har ju ingen katalysator som kan strula men säkerställ ändä att Du inte har någon packning eller skit som pluggar avgassystem eller luftburk.

Den är verkligen en påsknöt att knäcka, Din hoj :)
 
Last edited:

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
Ja, enligt s 4-20 i manualen ska de gå från nästan stängda till fullt öppna beroende på varvtal. Och då är det rimligt att Du, genom att stänga dom kan få bättre bränsleblandning, problemet är att flödet inte räcker till för att ge Dig full effekt om än den går lite bättre. Dessutom borde Du ha felkod C28 eller C29 om Sekundärspjällen strular. Vad vi vet är att :

1 - det har tydligen inte med tändstift, tändspolar eller annat att göra. Du har bra gnista
2 - Sekundärtrottlarna ska stå fullt öppet vid hög belastning/höga rpm
3 - Spridarna är rengjorda, Du har bra bränsletryck från pumpen
4 - ändå går hojen väldigt magert på hög belastning/höga varvtal.

Jag kan inte komma på något annat än att Du helt enkelt inte får fram tillräckligt med soppa för att mata motorn vid full last. Det jag vet kan påverka i a f turbobilmotorer oerhört negativt är en felaktig temperatursensor, som får ECU att tro att luften är oerhört het och därmed magrar ned blandningen. Men sugmotorer brukar inte reagera så mycket och det finns en felkod även för tempsensorn, felkoder som Du tydligen inte har. Det får mig att misstänka att vi har något mekaniskt fel, t ex att skit eller annat medför otillräckligt tryck i bränslematningen till spridarna (fuel rail) vid full last eller något annat mysko fel som inte diagnosticeras av elektroniken. Kan Du, på något vis, mäta eller filma bränsletrycket i spridarmatningen? I så fall kanske Du bör göra det så att vi kan avfärda den felkällan? Justera stp-sensorn enligt manualen s 4-48 ruta 2 innan Du går vidare. Kan Du låna spridarna från kompisens hoj? Bara för att vara absolut säker på att bränslesystemet verkligen funkar till 100%, någon annan lösning kan jag inte komma på.

Jag måste säga att Din hoj verkligen gav oss påskpyssel så det räcker och blir över... :)

Det lustiga är ju att när sekundärspjällen är rätt justerade så går ju hojen allt för fett? Men när jag skruvade bort dom helt så gick hojen fint upp till ca ½ gas men gav man fullt efter det så for bredbandslamdan i botten och visade bara --- eftrersom den inte kan visa högre än 18 i afr! Det verkar ju väldigt konstigt? Om det visar i manualen att dom iprincip ska vara fullt öppna? Enligt mig vill man väl ha så mycket luft som möjligt in i en motor och sen kompensera upp det med rätt mångd soppa för att få så mycket hk som möjligt! Men med sekundärspjällena där så kan jag inte mata på mer soppa, isåfall måste jag väl plocka bort dom och sen testa ett par andra spridare samt fuelrail.
Men jag borde kunna mäta upp sekundärspjälls givaren och så om den funkar korrekt iallafall! Funkar den korrekt ska dom väl inte öppna mer?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det lustiga är ju att när sekundärspjällen är rätt justerade så går ju hojen allt för fett? Men när jag skruvade bort dom helt så gick hojen fint upp till ca ½ gas men gav man fullt efter det så for bredbandslamdan i botten och visade bara --- eftrersom den inte kan visa högre än 18 i afr! Det verkar ju väldigt konstigt? Om det visar i manualen att dom iprincip ska vara fullt öppna? Enligt mig vill man väl ha så mycket luft som möjligt in i en motor och sen kompensera upp det med rätt mångd soppa för att få så mycket hk som möjligt! Men med sekundärspjällena där så kan jag inte mata på mer soppa, isåfall måste jag väl plocka bort dom och sen testa ett par andra spridare samt fuelrail.
Men jag borde kunna mäta upp sekundärspjälls givaren och så om den funkar korrekt iallafall! Funkar den korrekt ska dom väl inte öppna mer?
Ja, jag ber om ursäkt att jag rörde till det med pkt 4 i posten Du citerade, jag redigerade tydligen medan Du skrev Ditt svar. Men det innebär väl att vi nu vet att hojen gick för fett som sekundärspjällen fungerade tidigare (11.5-12) och tokmagert utan spjäll? Då borde vi i vart fall kunna utesluta mekaniska fel typ plugg i insugs eller avgassystem.

Det kan mycket väl vara så att Du ska justera in motor och sekundärspjällen enligt handboken, om det kärvat eller legat fel utan att ECU gett felkod. Det är helt rätt att det ska finnas tillräckligt med bränsleblandning för att mata motorn, rätt tillgång till luft vid högre trottelöppningar styrs av vilka spridartider mappen ger för aktuell primär trottelöppning/varvtal. Sekundärspjällen sitter där för att reducera pulser i luftburken och därmed förbättra egenskaper vid stora trottelöppningar längre ner i registret, typ Yamahas variabla längd på insugstrattarna...

Visst hade Du laddat ner manualen? Justera i så fall in sekundärspjällens motor och tps enligt värdena i boken och fortsätt därifrån. Det lutar väl åt att det är i luft- och inte i bränsletillförseln eller tändning som felet ligger?
 
Last edited:
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top