GSXR 1000 k2 Går trögt efter 250 / orkar ej varva ut mer då

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Egentligen behöver du nog en Bmw 335, de drar ifrån allt efter 200 :tummenupp
 

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
Haha skulle det vara så bra så :)

Men nu har jag även lagt på bränsletryckmätaren och kört 5mil med hojen blandad körning och konstaterat att den absolut aldrig går under 3bar i bränsletryck! Så pumpen kan nog inte ha något fel! Blir att ultraljudstvätta spridarna samt stiftbyte nästa! Sen blir det Bredbandslamda om det inte blir det före!
 

pops

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
örebro
Hoj
gsxr 1000 k7
Mät upp tps en, testa köra utan ljuddämpare så inte den är igensatt
Öppnar spjällen max på fullgas
Hur ser stiften ut efter dina bomber repor?
 

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
Mät upp tps en, testa köra utan ljuddämpare så inte den är igensatt
Öppnar spjällen max på fullgas
Hur ser stiften ut efter dina bomber repor?

Hur ska man mäta upp tpsen? Vad för värden ska den ha?
Spjällen öppnar fullt på full gas.
Stift har jag ej tittat på.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hur ska man mäta upp tpsen? Vad för värden ska den ha?
Spjällen öppnar fullt på full gas.
Stift har jag ej tittat på.
Förresten - kolla en extra gång att tankens dräneringsslang är öppen, om den är klämd eller inte kan suga in luft kan hojarna gå kratta på full gas då det uppstår undertryck i tanken. Ett enkelt sätt att kolla är att köra med tanklocket på glänt. Men detta har Du förmodligen koll på vid detta laget?

TPS är naturligtvis viktigt att den visar fullt, brukar dock inte röra på sig om man inte är där och bryter. Fast de tidigare gixxrarna sades väl ha någon strul med just TPS-givaren? Trottelpositionssensorn brukar sitta på högra sidan uppe vid insprutningsbryggan och justeringen sker genom att lossa skruvarna och vrida på sensorn.

Målvärdena brukar stå i verkstadshandboken, enligt s 4-78 mäts motståndet vid 0% trottel, ska vara ca 0.5 ohm. Tydligen ska det gå att använda dealer mode på instrumenten för att justera på i varje fall nyare Suzuki. Jag föreslår att Du googlar eller kikar på någon kort video som denna:

https://www.youtube.com/watch?v=jH4TeoCFKGc
 
Last edited:

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Blir ännu mycket bättre med en länk:) För ordningens skull ska det påpekas att det är BMW 330 vi ska akta oss för:mattias
Det där är den näst bästa tråden på internet jag någonsin läst. Kanske bästa. Det är den där och våran V-Gurra v Oscar på Anderstorp.

Snacka om troll. Bägge lyckades undvika att folk skulle få reda på om de verkligen var efterblivna, eller mästare i att trolla. Jäklar vilken underhållning.
 

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Ort
På landet
Hoj
Oooooolika.
När du tog bort servon till den variabla avgasporten, tog du då även bort vajrarna?
Om det kärvar i vajrarna så kan porten fortfarande sitta fast.

Ska även sitta en fjäder ner vid porten som håller den öppen om jag inte minns fel.
Kolla så att fjädern sitter där, om du inte gjort det. :)
 

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
Testa å ta bort det slitna bakdäcket du har i ditt KN-filter.?
Borde inverka negativt på flöden.
 

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
Ja då var även spridarna ultraljuds tvättade men absolut ingen skillnad! Nu är det bara att invänta nya tändstift som borde komma vilken dag som helst och sen testa med det! Men det tror jag inte är felet... Efter det blir det bredbandslamda! Men kan faktisk ett KN filter samt slipon göra så att man tappar så pass mycket effekt mot original? Tycker det låter väldigt konstigt isåfall! För allt inombränslesystemet borde vara i skick nu.

Sen är det bara Bredbandslamda som gäller! :huvet
 

Lullen

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2012
Ort
Täby
Hoj
Cbr600rr -05
Ja då var även spridarna ultraljuds tvättade men absolut ingen skillnad! Nu är det bara att invänta nya tändstift som borde komma vilken dag som helst och sen testa med det! Men det tror jag inte är felet... Efter det blir det bredbandslamda! Men kan faktisk ett KN filter samt slipon göra så att man tappar så pass mycket effekt mot original? Tycker det låter väldigt konstigt isåfall! För allt inombränslesystemet borde vara i skick nu.

Sen är det bara Bredbandslamda som gäller! :huvet
Har haft samma saker på min hoj och den hade kraft över vid 280 på mätarn utan någon mappning. Mappning är gjord nu och det gav en stor skillnad i framförallt mellanregistret men annars inte någon markant skillnad.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Efter det blir det bredbandslamda! Men kan faktisk ett KN filter samt slipon göra så att man tappar så pass mycket effekt mot original? Tycker det låter väldigt konstigt isåfall! För allt inom bränslesystemet borde vara i skick nu.

Sen är det bara Bredbandslamda som gäller! :huvet
Nope, ett öppnare system, KN och linkpipe borde inte göra så stor skillnad. Därför börjar lambdan behövas, för att avgöra om det är soppa eller tändning som orsakar Ditt problem. Efter att ha kollat TP-sensor och avluftningsslang från tank har Du ju i princip kollat allt som går att kolla på hojen, ett skumt ECU-fel är nästan allt som skulle återstå.

Läs stiftens färg, kolla elektrodavstånd och möjligen komp (om Du har mätare hemma när Du ändå har ur stiften) när Du byter stift. Sedan kan Du nog ställa in Dig på att montera svetsmutter och lambda, om inte annat så för att vara säker på att hojen får tillräckligt med soppa...
 
Last edited:

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
Har haft samma saker på min hoj och den hade kraft över vid 280 på mätarn utan någon mappning. Mappning är gjord nu och det gav en stor skillnad i framförallt mellanregistret men annars inte någon markant skillnad.

Ja får att jag ska få upp hojen i 280 på mätare krävs det nog en 10km lång nedförsbacke och 100% trottel hela vägen ner!

Nope, ett öppnare system, KN och linkpipe borde inte göra så stor skillnad. Därför börjar lambdan behövas, för att avgöra om det är soppa eller tändning som orsakar Ditt problem. Efter att ha kollat TP-sensor och avluftningsslang från tank har Du ju i princip kollat allt som går att kolla på hojen, ett skumt ECU-fel är nästan allt som skulle återstå.

Läs stiftens färg, kolla elektrodavstånd och möjligen komp (om Du har mätare hemma när Du ändå har ur stiften) när Du byter stift. Sedan kan Du nog ställa in Dig på att montera svetsmutter och lambda, om inte annat så för att vara säker på att hojen får tillräckligt med soppa...

Stiften är ur och 2 är lite ljusare och 2 har lite mörkare färg, Elektrodavståndet är 0,75 på alla! Avluftningsslangen har jag även tittat för ett tag sen och där var det fritt fllöde! tps har jag också tittat genom att lägga hojen i dealermode och den verkade vara rätt! Så är det soppan som fittas är det väl något i boxen? Inte dirrekt lätt att felsöka elfel heller va? Då måste man väl hitta en likadan hoj och prova boxar mm?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Stiften är ur och 2 är lite ljusare och 2 har lite mörkare färg, Elektrodavståndet är 0,75 på alla! Avluftningsslangen har jag även tittat för ett tag sen och där var det fritt fllöde! tps har jag också tittat genom att lägga hojen i dealermode och den verkade vara rätt! Så är det soppan som fittas är det väl något i boxen? Inte dirrekt lätt att felsöka elfel heller va? Då måste man väl hitta en likadan hoj och prova boxar mm?
Mmm, det brukar trots allt skilja lite mellan yttre och inre cylindrarna där de inre går lite varmare, magrare och därmed få lite ljusare färg. Ja, att det skulle vara ECU låter iofs något märkligt, att den bara skulle slå fel under fullgas och utan felindikering låter närapå otroligt...

Njae, visar den sig fortfarande gå på mager sida över hela registret, linjärt med trottelposition, skulle jag nog koppla multimetern på TP-sensorn och verifiera att den verkligen ger en linjär ökning av spänningen desto mer jag vrider på gasreglaget. Indikatorn likväl som testet av motstånd enligt handboken säger ju egentligen inte mer än att signalen är rätt vid 0% trottelöppning...
 

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
Någon som vet om det är samma boxar osv på en Gsxr 1000 03 som 02an? Isåfall har jag en polare jag kan låna lite boxar osv ifrån och se om det blir någon skillnad! Den borde även ha någon form av powercommander eller liknande som man kanske sku testa slänga över på min? Men det blir nog lamda före jag börjar testa andra boxar!
 

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
Mmm, det brukar trots allt skilja lite mellan yttre och inre cylindrarna där de inre går lite varmare, magrare och därmed få lite ljusare färg. Ja, att det skulle vara ECU låter iofs något märkligt, att den bara skulle slå fel under fullgas och utan felindikering låter närapå otroligt...

Njae, visar den sig fortfarande gå på mager sida över hela registret, linjärt med trottelposition, skulle jag nog koppla multimetern på TP-sensorn och verifiera att den verkligen ger en linjär ökning av spänningen desto mer jag vrider på gasreglaget. Indikatorn likväl som testet av motstånd enligt handboken säger ju egentligen inte mer än att signalen är rätt vid 0% trottelöppning...

Jag mäter upp tps signalen imorgon med ohm så ser jag om den ökar som den ska! Typ från 1-5 eller något liknande tror jag att det var?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Någon som vet om det är samma boxar osv på en Gsxr 1000 03 som 02an? Isåfall har jag en polare jag kan låna lite boxar osv ifrån och se om det blir någon skillnad! Den borde även ha någon form av powercommander eller liknande som man kanske sku testa slänga över på min? Men det blir nog lamda före jag börjar testa andra boxar!
Ska vara samma ECU mellan 01 - 04, jämför reservdelsnummer mellan årsmodellerna på www.bikebandit.com om Du är osäker. För att undvika att bränna kompisens ECU kan det vara klokt att först felsöka lite till...
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Ja får att jag ska få upp hojen i 280 på mätare krävs det nog en 10km lång nedförsbacke och 100% trottel hela vägen ner!



Stiften är ur och 2 är lite ljusare och 2 har lite mörkare färg, Elektrodavståndet är 0,75 på alla! Avluftningsslangen har jag även tittat för ett tag sen och där var det fritt fllöde! tps har jag också tittat genom att lägga hojen i dealermode och den verkade vara rätt! Så är det soppan som fittas är det väl något i boxen? Inte dirrekt lätt att felsöka elfel heller va? Då måste man väl hitta en likadan hoj och prova boxar mm?

Vilka stift är mörkare? Hur är tändkablarna/spolar till dessa cylindrar?
 

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
Jag kommer inte ihåg i vilken ordning tändstifen satt! Hur menar du att tändkablar / tändspolar ska se ut? bara att dom ser bra ut utan skador på utsidan tex?

Mätte även upp TPSen nu och det här fick jag fram beroande på hur jag mätte! Och det stiger/sjunker som det ska, inga ovanliga hopp eller vad man ska säga.
1,16 - 4,28 ohm
3,95 - 0,8 ohm
4,95 ohm

Ska svetsa i lamda i den nu.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top