Gpz 900r+

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Ser ju bra ut, du får rapportera om passformen senare.

Liten uppdatering från mitt håll, mesta av el och bränslesystem klart, spänningssatte styrboxen ikväll. Har kommunikation med både telefonen och datorn. Kopplar in givarna i morgon så det är nog provstart av GPZ1000R-EFI i veckan om allt går som det ska.

Vad kör du med för styrbox?
Jag tänkte själv köra en dyna 2000
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Nu kör jag Dyna 2000 för tändningen och Microsquirt för insprutningen. Tänkte nog lägga in tändningen i Microsquirten så småningom och ev. bygga om till COP (Coil On Plug).
Ett steg i taget.

Chassiombyggnaderna och turbon får vänta tills jag endera hittar ett jobb med verkstad eller jag köpt in egna maskiner. Blir mycket delar som ska tillverkas.
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Nu kör jag Dyna 2000 för tändningen och Microsquirt för insprutningen. Tänkte nog lägga in tändningen i Microsquirten så småningom och ev. bygga om till COP (Coil On Plug).
Ett steg i taget.

Chassiombyggnaderna och turbon får vänta tills jag endera hittar ett jobb med verkstad eller jag köpt in egna maskiner. Blir mycket delar som ska tillverkas.

Vill du sälja din Dyna2000 då så är jag intresserad ;)
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Blir nog inte förrän till vintern som jag lägger in tändningen i Micron, tänkte försöka köra lite med den i sommar och inte bara ställa in saker så :)
Ska ha dig i åtanke när det blir dags om du inte skaffat något.
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Snart börjar det roliga. :3freak

[YOUTUBE-ID]Azrl4AqwbiY[/YOUTUBE-ID]
 

R-Jonas

Medlem
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
R1 -99 / R1 -12 / R1 -04 (Banhoj) / R6 -03 (Banhoj) / WR450F (Supermotard).
Fy fan vilket grymt bygge.
Du kan inte tänka dig ta lite mått på din zzr motor.
Tänkte på toppen och cylindern.

Ska eventuellt tvinga ner en sådan motor i min zzr600 till vintern.
Men vill mest se hur mycket ramen måste kapas innan motorn inhandlas :D
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Hur ser det ut med bygget?

Det står still än så länge, har fått cylindrarna uppborrade, men det är i princip vad som hänt sista halvåret.
Pengar till mer motorjobb finns inte i börsen ännu, så det får väntas lite med :p
Jag forskar efter ett par lämpliga gaffelben då jag mer eller mindre gett upp på R1 benen pga att det är för korta, inte bara korta utan för korta. Just nu lutar det åt KTM's SM gafflar, men de är istället aningens långa och jag har inte fått tag på någon info om vad de har för spec. på insidan.

Det bästa hade varit om man kunde bygga om r1ans gaffelben så de blev längre.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det står still än så länge, har fått cylindrarna uppborrade, men det är i princip vad som hänt sista halvåret.
Pengar till mer motorjobb finns inte i börsen ännu, så det får väntas lite med :p
Jag forskar efter ett par lämpliga gaffelben då jag mer eller mindre gett upp på R1 benen pga att det är för korta, inte bara korta utan för korta. Just nu lutar det åt KTM's SM gafflar, men de är istället aningens långa och jag har inte fått tag på någon info om vad de har för spec. på insidan.

Det bästa hade varit om man kunde bygga om r1ans gaffelben så de blev längre.

Du kan ju också tillverka en krona där gaffelbensfästena är sänkta jämfört med styrhuvudet. stf_paps gjorde nånting sånt på sitt hembygge, hittar inte byggtråden nu dock.
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Kanske dags för en liten update, planerna har justerats en aning, FCR41 bryggan passade helt enkelt inte, så den är såld. Har istället tänkt gå samma väg som CPMS, fast utan turbo då!
Det blir Insprut istället för förgasare. Visst det kommer bli än mer omfattande ombyggnad, men tror i slutändan att kostnaden för insprut kommer hamna på densamma som en ny flatslide brygga.

Påväg hem i skrivandets stund är en uppsättning throttlebodies komplett med givare och spridare från en ZX6R från 2013 (just 2013 modellen hade fått bättre spridare än föregångarna och har enkla spridare istället för dubbla.)
Och så är det även beställt den nyare modellen bränslepumpen från zx6r (08- framåt) som på något vis ska få plats i GPZ tanken, kommer troligen krävas lite moddning då det är med ungefärliga mätningar kommer bli jädrigt tajt att få in den på höjden.

Tanken är att sen låta en Microsquirt 3 få agera hjärna i hela maskineriet. Har bara en lös plan än så länge så alla delar/lösningar är bara temporära, har ännu inte forskat i vare sig tändplatta, tändspolar etc etc.


Håller även på att leta företag som är villiga att tillverka nya nedre gaffelben till R1 gafflarna som ska vara ca 7cm längre än R1 original. Har mailat både TNK och ABE som tillverkar ersättnings ben till alla sorters gafflar. Men det är dåligt med svar från dom.
Någon som vet om svenska företag (förutom öhlins då) som tillverkar ersättnings ben/rör till MC gafflar?
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top