Gpz 900r+

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Okej, om vi diskuterar viktbesparingar, var kan man börja tulla?

Sidokåporna kommer försvinna, fälgarna kommer bytas ut mot r1ans fem-ekrade variant (som kanske är lite lättare, ska väga originalen först o se om det blir någon skillnad, blir nog inte mycket.. men några hekto kanske)
Dynan och de bakre kåporna kommer försvinna o ersättas med en race-variant. Så några kg kan man nog spara på att dynan försvinner.
Ska även byta ut strålkastaren mot en mindre rund typ projektor lampa.

Var mer kan jag spara in på onödig vikt?
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Ljuddämpare, centralstöd, skaffa riktiga förgasare och ta bort luftburken. :)
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Ett hett tips är att skaffa bågar på sidan av hojen. Det är inga fula kraschbågar utan stabiliseringsstag som ska styva upp ramen ordentligt.
 

Bifogat

  • mongrel-ninja1.jpg
    mongrel-ninja1.jpg
    79.6 KB · Visningar: 382

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Okej, har inte gjort så mycket som jag skulle, men har plockat bort topp och cylindrar på ena motorn och vid första inspektion så ser allting okej ut, ska inspektera allt grundligt när jag får mer tid över.

Jag menar.. vad ska man annars ha köksbordet till när man bor själv? :yoparty
kok.jpg

kok2.jpg
 
Last edited:

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Som ni ser ovan har jag även fått hem min ZZR1100 motor, Men har även fått upp en massa delar från Annas lada, kåpor och tank. så när jag tömde tanken på den bensin som var kvar så passade jag på att leka lite med kommande färgschema.
tank1.jpg


Fick även lite post från kina, GSXR kopplings och bromshandtag. Dock insåg jag ju någon dag efter grejorna blev skickade att gsxr har vajer-koppling medans gpzan har hydraulisk koppling, så blir förmodligen att använda original pumparna och beställa handtag till dem istället. (just nu har jag bara bromspumpen från en gsxr, därav beställningen av gsxr modellen av handtag)
lever1.jpg
 

Bifogat

  • lever1.jpg
    lever1.jpg
    28.6 KB · Visningar: 163

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Varför tänker du bara använda vev och stakar från ZZR-motorn? Varför inte använda hela ZZR-motorn i din ram?
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Varför tänker du bara använda vev och stakar från ZZR-motorn? Varför inte använda hela ZZR-motorn i din ram?

Det blir efter lite klargörande underdel från ZZR medans cylindrar och topp blir från GPZ.
ZZR1100 toppen saknar fästena till ramen. En petitess jag vet, men blir ju inge bygge om man inte fipplar lite :p

Men måste säga att zzr1100:ans oljelösningar är... många. Fruktansvärt mycket externa oljeledningar runt motorn. Och utformningen på tråget är lite special det med. Håller t.ex ½ liter mindre än 900an..
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Fästen går ju att fixa. Någonting säger mig att det kan bli problem med 900:ans cylinder på 1100:ans botten, tror det är placeringen av kamkedjan det stuper på men kan ha fel i detta. Har bara ett svagt minne av en kille i England som fick svetsa om cylindern ganska mycket vid ombygget.

900-1100.jpg
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Fästen går ju att fixa. Någonting säger mig att det kan bli problem med 900:ans cylinder på 1100:ans botten, tror det är placeringen av kamkedjan det stuper på men kan ha fel i detta. Har bara ett svagt minne av en kille i England som fick svetsa om cylindern ganska mycket vid ombygget.

Problem, nu tar du i :näsblod

Men ja, har inte kommit så långt i rivandet på zzr motorn, men de yttre måtten stämmer på båda underdelar. Cylindrar och topp är det dock en väldans skillnad på mellan de två.

Ska bli intressant hursomhelst. Tycker dock det är kul att generator och startmotor passar rakt av mellan de två.
 

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
Blocket är lika på utsidan och om du byter cylinder och topp så passar allt rakt av. Skaffa cylinderrad från en GPZ 100 RX eller ZL 1000 eller en GTR 1000, den raden kan du borra till 1052 cc utan problem. 900:ans cylinderrad har tynnre foder än 1000 motorn. Du kan inte byta bara vevaxel och vevstakar då det är en annan koppling med korg och allt. från 1993 och framåt så är det en annan utgående axel plus lite annat. Och sätt se till att du har strypningen med oljeflödet till kammarna, annars får du med största sannolikhet vevaxelras.
Har du några funderingar så är du välkommen att fråga. Jag har kört det mesta på dom här motorerna utom Turbo och strokervev. Har även kört sönder det mesta på dom dessutom.
Mvh
Peter
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Blocket är lika på utsidan och om du byter cylinder och topp så passar allt rakt av. Skaffa cylinderrad från en GPZ 100 RX eller ZL 1000 eller en GTR 1000, den raden kan du borra till 1052 cc utan problem. 900:ans cylinderrad har tynnre foder än 1000 motorn. Du kan inte byta bara vevaxel och vevstakar då det är en annan koppling med korg och allt. från 1993 och framåt så är det en annan utgående axel plus lite annat. Och sätt se till att du har strypningen med oljeflödet till kammarna, annars får du med största sannolikhet vevaxelras.
Har du några funderingar så är du välkommen att fråga. Jag har kört det mesta på dom här motorerna utom Turbo och strokervev. Har även kört sönder det mesta på dom dessutom.
Mvh
Peter

Låter gött o ha en som redan provat sig fram! :)

Ja, plockade precis bort cylndrar och topp från 1100an, mätte upp kamkedjetunneln på bottenpartiet och det är exakt samma, så där ser jag inga bekymmer alls.

Ja, ska köra "maximal" överdimension på 900ans cylindrar vilket då ger 972cc.
I kombination med zzr slaglängd så skulle det bli teoretiskt 1024cc, vilket också kräver att jag gör en "packning" som är ca 1,5mm tjock mellan botten och cylindrarna för att få frigång mellan kolvarna och toppen.
Så i princip blir det ju en "strokad" 900..

zzr motorn är en 91:a. Och skrev som sagt att jag skulle använda vev och vevstakar endast, men efter vidare diskussioner så blev det hela botten då precis som du skriver är andra dimensioner på det som rör sig innuti.

Men jag är inte med på vad du menar med strypningen? Är det så att det försvinner för mycket olja från veven och upp till toppen? Du får gärna utveckla då jag är sprillans ny på området.
Har det något att göra med den extra oljeledningen som sitter på utsidan av zzr:ens topp?

Stort tack för input :tummenupp det dyker med ALL säkerhet upp fler frågor under byggets gång!
 

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
Nja det är ju så att oljan till toppen får du i framkant av oljetråget på precis samma sätt som med ZZR motorn. Skillnaden är att på ZZR får oljan in på sidan av toppen medans GPZ i framkant på toppen. I dom banjoskruvarna så är det borrat ett litet hål som strypning för at inte all olja ska försvinna upp i toppen med brist på olja som resultat av det. Du ska inte behöva någon spacer mellan cylnderfot och cylinder för att det är längre vevstakar på 900:an än dom andra motorerna. sen är kammarna en i mängden svaga punkter. Dom är gjorda i ett alltför dåligt material vilket medför att det släpper lite bitar ur dessa. Kromet på vipporna är också typisk japansk 80 tals kvalitet som också släpper, lämna dom på omkromning hos någon som kan hårdförkroma, funkar kanon efter det, jag har kört många tusen mil efter omkromning.
Men som sagt byt cylinderrad också så får du starkare foder. och om jag inte mins fel så får du 1039 cc. jag har lite slitna 75,5 mm Wiseco kolvar liggande.
Med vänlig hälsning
Peter
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Nja det är ju så att oljan till toppen får du i framkant av oljetråget på precis samma sätt som med ZZR motorn. Skillnaden är att på ZZR får oljan in på sidan av toppen medans GPZ i framkant på toppen. I dom banjoskruvarna så är det borrat ett litet hål som strypning för at inte all olja ska försvinna upp i toppen med brist på olja som resultat av det. Du ska inte behöva någon spacer mellan cylnderfot och cylinder för att det är längre vevstakar på 900:an än dom andra motorerna. sen är kammarna en i mängden svaga punkter. Dom är gjorda i ett alltför dåligt material vilket medför att det släpper lite bitar ur dessa. Kromet på vipporna är också typisk japansk 80 tals kvalitet som också släpper, lämna dom på omkromning hos någon som kan hårdförkroma, funkar kanon efter det, jag har kört många tusen mil efter omkromning.
Men som sagt byt cylinderrad också så får du starkare foder. och om jag inte mins fel så får du 1039 cc. jag har lite slitna 75,5 mm Wiseco kolvar liggande.
Med vänlig hälsning
Peter

Aah, då är jag med på vad du menar.
Så det är ju egentligen inget konstigt, det ska användas samma banjoskruv från gpzans topp till gpzans topp,
för det var ju en väldans skillnad på storlek på hål som du säger!

ZZR till vänster, GPZ till höger.
obult.jpg



Okej, men är det ett genomgående bekymmer på "alla" 900 kammar? Ser nu när du nämnt det så har jag faktiskt ett par "repor" på några av vipporna.
En del kännbart djupa. Kommer omkromningen fylla dessa då eller ska det slipas ner först?

Vad tror du annars om kammens profil, är den fullt duglig för ökad volym om man fortfarande ska ha den till gatbruk? Eller ska man lägga pengarna på en eftermarknads kam?

Jo, zzr stakarna är kortare, men frågan är om de är korta nog. Men det är sånt som märks när jag provmonterar allt, sticker de upp för långt så måste det ju byggas upp. Lite ovisshet ska det finnas i ett projekt! :)

Jo, tjockare foder hade inte skadat alls. Men sen verkar ju dock 1000cc modellerna vara lite mer sällsynta.
Jag får gambla med de tunnare fodrena tror jag till en början.
 
Last edited:

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
Beror på vilka kammar du tänker satsa på. om du tar hardweld så är dessa påsvetsade och har en starkare slityta än de som enbart är omslipade. dessa kammar är dessutom lite vassare så dom ger lite mer effekt. ska du ha ut mycket mer effekt så måste du byta ventiler och fjädrar och göra en rejäl portning då toppen är rätt dålig original effekt mässigt.
jag har en 900 cylinder som är omfodrad och borrad till 79 mm, ett jobb jag inte rekommenderar då det är mycket pyssel med att få det att fungera.
toppackning rekommenderar jag en uppborrad original packning då det funkar bäst. ju större borrning desto större problem med toppackningen, gäller ju i och för sig alla vattenkylda.
Det kommer att funka med 900:ans cylinder men det är ju alltid skönt med lite marginal.
sen tycker jag att du ska snygga till alla oljekanaler, särskilt till 4:ans ramlager då det är det lagret som förser 3:ans och 4:ans vevlager med olja.
Vad gäller förgasare så räcker Mikuni RS 38:eek:r väldigt långt och funkar väldigt bra.
Nu har du lite att göra.
Lycka till.
Med vänlig hälsning
Peter
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Beror på vilka kammar du tänker satsa på. om du tar hardweld så är dessa påsvetsade och har en starkare slityta än de som enbart är omslipade. dessa kammar är dessutom lite vassare så dom ger lite mer effekt. ska du ha ut mycket mer effekt så måste du byta ventiler och fjädrar och göra en rejäl portning då toppen är rätt dålig original effekt mässigt.
jag har en 900 cylinder som är omfodrad och borrad till 79 mm, ett jobb jag inte rekommenderar då det är mycket pyssel med att få det att fungera.
toppackning rekommenderar jag en uppborrad original packning då det funkar bäst. ju större borrning desto större problem med toppackningen, gäller ju i och för sig alla vattenkylda.
Det kommer att funka med 900:ans cylinder men det är ju alltid skönt med lite marginal.
sen tycker jag att du ska snygga till alla oljekanaler, särskilt till 4:ans ramlager då det är det lagret som förser 3:ans och 4:ans vevlager med olja.
Vad gäller förgasare så räcker Mikuni RS 38:eek:r väldigt långt och funkar väldigt bra.
Nu har du lite att göra.
Lycka till.
Med vänlig hälsning
Peter

Schysst, rs38orna var lite billigare än fcr39orna vad jag kan se, så den modellen åker in på övervakningslistan!
(Jag är iofs nöjd bara jag slipper hålla på med cv-förgasare)

När det kommer till kammarna så har jag inte en aning om vad jag ska ha, läser runt på nätet om grundläggande kamaxel-design för att äns få en uppfattning om vad jag ska ha. Det jag vet nu är att personligen föredrar jag mer vrid i low/mid registret, så kanske är rent av bäst att köra på original med eventuell omslipning och härdning?

Med snygga till antar jag att du menar jämna till öppningar med att fasa kanter etc?

Jajjemensan, har en jäkla massa att göra OCH att lära innan det här projektet är klart!

Tack för all information och tips! :tummenupp
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Finns mycket att göra med oljesystemet, titta bara på I och J-rören i tråget och titta på hålcentreringen i vevaxelöverfallet på ramlagret vid balansaxeln. :död

Har själv modifierat min 900:as oljesystem ganska redigt, kan göra en lista på åtgärder om det är intressant.

Kan inte garantera att allt jag gjort är rätt men motorn har hållit i dom 20 mil jag kört hittills. :D
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Finns mycket att göra med oljesystemet, titta bara på I och J-rören i tråget och titta på hålcentreringen i vevaxelöverfallet på ramlagret vid balansaxeln. :död

Har själv modifierat min 900:as oljesystem ganska redigt, kan göra en lista på åtgärder om det är intressant.
Kan inte garantera att allt jag gjort är rätt men motorn har hållit i dom 20 mil jag kört hittills. :D

Jag tar gärna en lista på vad du gjort! :)
haha 20 mil är ju 20 mil, jag kommer bli överlycklig bara att få motorn att gå runt utan att mosa ventiler eller explodera totalt ^_^
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Det är ju inte helt ovanligt att dessa motorer nyper på vevlagren och man misstänkte att det kunde bero på för dåligt oljeflöde till veven, oljan går orginal via kanaler i tråget och i två oljerör man brukar kalla för I och J.

Först kom en amerikansk firma (Westec) på en modifikation som bestod av yttre oljeslangar och omgjorda rör, haverierna minskade nästan helt och efter ett tag hade man tagit fram en annan modifikation där man skippat yttre slangarna och gör allt internt.

Jag startade en tråd i ett GPZ900R-forum ang. dom här problemen och till slut hade vi listat ut hur modifikationerna skulle göras.

Vill man inte göra hela modifieringen bör man iallafall fixa rören, på dom jag sett har det sett för djävligt ut. Det man kan göra är att borra ur/löda om rören så man får bort det som sticker ut i onödan.

Orginal rör:
I-tube.jpgJ-tube.jpg

Efter mod:
modified I-tube.jpg

Westec-modden består av större hål i tråget, ny del på J-röret som är grövre mot tråget för att få bättre flöde in i det tunna röret.

Orginal rör:
oil tubes GPZ900R.jpg

Westec modifierat J-rör:
modified J-tube.jpg

Modifierat tråg med rör på plats:
modified pan 2.jpg


Nästa sak att kolla är centreringen av oljekanalen i ramlageröverfallet, om hålet är inte är centrerat kommer anslutningsröret att täcka en del av hålet med sämre flöde som resultat.

Orginal överfall:
main bearing cap 1.jpg

Jag borrade om kanalen så den kommer ut i mitten istället:
crank main bearing cap modified.jpg
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Sen var centreringen av oljehålet i lagerskålen fel också:
main bearing block 1.jpg

Övertryckventilen är utbytt mot en till ZZR1100 (Vänstra) med 1.5mm bricka mot fjädern, ger lite högre tryck och bättre typ av ventil (kolv istället för kula).
ZZR1100 -98 oil relief valve.jpg

Oljepumpens sidolock planslipade:
oilpump sideplates.jpg

Pumpen och hållarens interna kanaler slipade för att få bort alla kanter, genomskäring av pumpens utloppet till vänster, röda delarna bortslipade:
oilpump and bracket oilpassage old_new.jpg

Balansaxeln bortblockad och ersatt med en alu-axel för att plugga oljekanalen.
dummy original balancer.jpg

Toppen ombyggd till oljematning direkt in i vipparmsaxlar istället för Y-röret fram på motorn, ökat oljemängden till toppen lite mot orginal.
oil manifold.jpg

Nya lager, Borrad och Wiseco big bore kolvar, Carillo-stakar, nya kammar, nya ventiler/lyftare mm.

Gammal vippa och ny med hårdmetall:
PICT0030.JPG

Omfrästa kamdrev +/- 5 grader:
cam sprockets.JPG
 
Last edited:
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top