Gpz 900r+

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Kamkedjesträckare utbytt till ZZR-typ, GPZ:ans kan backa pga den är av gängtyp men ZZR är kuggstångstyp så den är säkrare.
ZZR tensioner.JPG
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Har ju planer på överladdning så det blev Kawasakis original kammar.
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Okej, efter att haft lite fritid så hittade jag misstanke på vad felet till att gpz-motorn inte ville gå på alla cylindrar var för något.
Krökt insugsventil på en cylinder! Lustigt nog bara den ena av de två ventilerna.. Har inte en aning om vad som kan ha hänt, värmenypt och sen fått sig en smäll kanske?

Så behöver byta en styrning och en ventil hittils, den andra på samma cylinder var rak o fin.
 
Last edited:

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Det HÄR var en intressant tråd!
Nej, jag ska inte skaffa en GPZ900.

Inte än, i alla fall..
 

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
Sen var centreringen av oljehålet i lagerskålen fel också:
View attachment 397140

Övertryckventilen är utbytt mot en till ZZR1100 (Vänstra) med 1.5mm bricka mot fjädern, ger lite högre tryck och bättre typ av ventil (kolv istället för kula).
View attachment 397141

Oljepumpens sidolock planslipade:
View attachment 397142

Pumpen och hållarens interna kanaler slipade för att få bort alla kanter, genomskäring av pumpens utloppet till vänster, röda delarna bortslipade:
View attachment 397143

Balansaxeln bortblockad och ersatt med en alu-axel för att plugga oljekanalen.
View attachment 397147

Toppen ombyggd till oljematning direkt in i vipparmsaxlar istället för Y-röret fram på motorn, ökat oljemängden till toppen lite mot orginal.
View attachment 397144

Nya lager, Borrad och Wiseco big bore kolvar, Carillo-stakar, nya kammar, nya ventiler/lyftare mm.

Gammal vippa och ny med hårdmetall:
View attachment 397145

Omfrästa kamdrev +/- 5 grader:
View attachment 397146

Varför tog du inte hela oljepumpen till ZZR? den är ju större och ger mer olja är ju dessutom lite bättre toleransmässigt.
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
När jag försökte reda ut vad man skulle göra för åtgärder på GPZ/ZZR fick jag kontakt med flera motorbyggare från USA, Australien och England.

En annan körde på saltöken med turbotrimmad 900:a och en annan hade flera kitbilar med Kawasakimotor.

Under våra diskussioner var det ingen som ens nämde att ZZR-pumpen var bättre än GPZ:ans så därför använder jag GPZ:ans.

Kan ju hända att man på senare tider kommit på att det är ett vettigt byte men då var rekomendationen att porta pumpen.

Får titta på detta när man får tummen ur och fortsätter med projektet. :)
 
Last edited:

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
När jag försökte reda ut vad man skulle göra för åtgärder på GPZ/ZZR fick jag kontakt med flera motorbyggare från USA, Australien och England.

En annan körde på saltöken med turbotrimmad 900:a och en annan hade flera kitbilar med Kawasakimotor.

Under våra diskussioner var det ingen som ens nämde att ZZR-pumpen var bättre än GPZ:ans så därför använder jag GPZ:ans.

Kan ju hända att man på senare tider kommit på att det är ett vettigt byte men då var rekomendationen att porta pumpen.

Får titta på detta när man får tummen ur och fortsätter med projektet. :)

Det är nog så att ingen har tittat på det (kanske bara jag), har kört med ZZR pump sedan 1997 i min 1000RX. Dock måste den också snyggas till i kanalerna, det är ju känt att alla dessa motorer har samma problem med oljetillförseln.
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Eller så tar du en ZX9R motor, 145 hk direkt, liksom.
Fast hur det passar har jag ingen koll på.

Ehh....va? Om jag har en sån liggande?..
Nämen.. ja, det har jag!
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Bygger kommer inte gå så värst snabbt framåt på ett tag nu då pengarna kommer gå åt till nya sulor på båda bil och supersporten. Men fick iaf hem mina nya 75mm kolvar från staterna. Kanske har råd att lämna in cylindrarna för uppborrning nästa månad. Ett steg i taget.

piston.jpg
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Okej, intet nytt mer än att jag fått hem en cbr1000rr kylare som ska på bygget i framtiden.. MEN den är ju begagnad och nedre delen är lätt skitig, igensatt i mitten.. har ni något tips för hur man får bort skiten?
Jag har provat att blåsa med lufttryck.. högtryckstvätt kanske? risk för att skada flänsarna?
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Råkade vinna en auktion på E-Bay (trodde inte jag skulle vinna med det budet direkt, men verkade inte vara någon annan intresserad), så nu har man en brygga med FCR41or. Lite overkill för bygget. Men det får gå

Beställde även hem ett par nya broms/kopplingshandtag i annan färg.
Och har även fått ett ungefärligt leveransdatum på nya kutsen, så nu återstår bara att få den skickad från England, blir ett samtal till importören imorgon.

Under veckan så ska jag även ge mig på att börja kapa i zzr-svingen då de nya excenter-justeringarna förmodligen blir färdiga till helgen, ska bli kul att provmontera R1 fälgarna!
 
Last edited:

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Hittade en till bild på en ombyggd ZZR-sving som säljs/såldes i Japan för GPZ900R.
 

Bifogat

  • s-arm.jpg
    s-arm.jpg
    31.1 KB · Visningar: 175

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Nu är detta till en ZZR men snacka om sexiga motordelar. :)
ZZR crank 1.jpgZZR crank 2.jpg
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Får inte glömma det som finns i min motor, staken ser ju lite manlig ut. :D
 

Bifogat

  • carillo conrods.JPG
    carillo conrods.JPG
    61.8 KB · Visningar: 127
  • wiseco pistons.JPG
    wiseco pistons.JPG
    50.9 KB · Visningar: 98

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Nya excenterjusteringarna är tillverkade och så även den "försänkta" muttern till Suzuki axeln.
Kommer se nice ut med ett lite bredare däck baktill på GPzan, men det är inte mycket plats kvar i ZZR-svingen.
(så, Axel = Suzuki GSXR, Fälg och bromsok = Yamaha R1, Sving = Kawasaki ZZR1100c, Excenterjusteringar = Made locally)

swing1.jpg
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Liten uppdatering, mina nya plastdelar har anlänt, ett stycke solo race seat och en ny kåpa framtill med nummerskylt för eventuell racing-siffra ;)

Delarna håller en kvalité över förväntan!
Kan verkligen rekommendera Power-builder (www.power-builder.jp) om ni är ute efter ett schysst race-stuk på er gpz! Harigae som driver det är en ytterst trevlig herre!

raceseat.jpg
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Ser ju bra ut, du får rapportera om passformen senare.

Liten uppdatering från mitt håll, mesta av el och bränslesystem klart, spänningssatte styrboxen ikväll. Har kommunikation med både telefonen och datorn. Kopplar in givarna i morgon så det är nog provstart av GPZ1000R-EFI i veckan om allt går som det ska.

Screenshot_2014-06-30-19-04-05.png
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top