Gammhonda lillchopper (CB500) Bushidostyle!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hur tjock plåt har du använt? Har du skrivit det tidigare får du ge mig en :fatta!

Jag tror att den är på 1,2 mm (biltemas tjockaste), men jag är inte säker. Tog vad jag hade hemma bara:)

Lamellskivor för stål finns på varenda järnhandel.
Lite sent påtänkt, men du borde ha borrat ett hål någonstans i tanken (vid tilltänkt lock eller kran) eftersom det är närapå omöjligt att få sista svetsen bra på ett slutet kärl.
Värmeutvidgningen av luften i kärlet gör att det blåser en smula, så att skydsgasen försvinner.
Ganska troligt att det kommer att läcka där när du provtrycker.
Skär då bort hela den dåliga svetsen och gör om med ventilerad tank.

Ok, får leta upp ett par och fixa!

Har inte svetsat klart ännu, så det är inte alls sent. ska fixa luftningshål innan jag slutsvetsar:)


Tackar! Blir till att lägga en beställning där:)
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nu har du latat dig nog, helgen är över, börja uppdatera :mad:
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Exakt, den där ungdomliga duracell-energin ska du använda till att bygga hoj 24/7 och inte tvådagars tvångsonanerande sittandes i duschkabinen med Tom Waits på högsta volym i stereon.

Det är inte bra för dig i längden.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nu har du latat dig nog, helgen är över, börja uppdatera :mad:

Förlåt gubbar, har haft mycket för mig sista tiden! Tror fan att jag firat fyra eller fem släktingars/bekantas födelsedagar/dop/bröllopsdagar med mera de senaste dagarna... Har inte haft någon tid till hojbygge. Men det kommer, var lugna! Ska köpa svetsgas imorgon, sen ska jag försöka få tag i ett tennspacklingskit. Därefter blir det till att börja sätta ihop lite grejer, har fått hem en haynesmanual att ha som monteringsguide så det ska nog gå bra. Uppdaterar imorgon kväll om allt går vägen:)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Exakt, den där ungdomliga duracell-energin ska du använda till att bygga hoj 24/7 och inte tvådagars tvångsonanerande sittandes i duschkabinen med Tom Waits på högsta volym i stereon.

Det är inte bra för dig i längden.

I längden nej, men det känns ganska bra för stunden:D
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Jag måste ta på mig lite av skulden för att krullot inte har meckat hoj.
Han har faktiskt varit mig behälplig att få mitt bilhelvete besiktningsbart:gnissla

Men vad han har gjort resten av tiden får han stå för själv.
Jag tror han suttit och gråt-runkat till walker; texar ranger, drukit t-sprit och spelat säckpipa.:fyllisar

Se så, sätt fart nu! När du är klar med hippie-holken ska du ju bygga ihop min hoj också. Fan om du inte är snäll får du hjälpa till och flytta ut ur min lägenhet med:7peta:whip
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag måste ta på mig lite av skulden för att krullot inte har meckat hoj.
Han har faktiskt varit mig behälplig att få mitt bilhelvete besiktningsbart:gnissla

Men vad han har gjort resten av tiden får han stå för själv.
Jag tror han suttit och gråt-runkat till walker; texar ranger, drukit t-sprit och spelat säckpipa.:fyllisar

Se så, sätt fart nu! När du är klar med hippie-holken ska du ju bygga ihop min hoj också. Fan om du inte är snäll får du hjälpa till och flytta ut ur min lägenhet med:7peta:whip

Just det, allt är inte mitt fel!:banana

... Ingen kommentar:gnissla

Jag njobbar ju!:4skrika Har varit iväg och köpt svetsgas och svetsat lite mer på tanken, men tennspackel fick jag inte tag på så den ser ju ut ungefär som sist. Ska slipas lite fogar och fixas ett tanklock (har kapat ut ett ventileringshål ungefär där jag vill ha det för att kunna få dit de sista fogarna), sen ska jag ha dit fästen där de ska sitta och slutligen ska det spacklas och ha sig. Men det är på väg! Måste fixa blästringstid till hojens ram också, så att jag kan börja experimentera med positionering och fästen. Någon som kan rekommendera ett bra och billigt ställer här i skåne?

Men jaha, vart ska du nu flytta då?:va
 

Bifogat

  • IMAG0095.jpg
    IMAG0095.jpg
    196.9 KB · Visningar: 245
  • IMAG0096.jpg
    IMAG0096.jpg
    198.1 KB · Visningar: 217

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Imponerande att du orkar ge dig på ett eget tankbygge dessutom, följs med spänning, lycka till! :tummenupp
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Jag kan ha ett ställe ganska nära som blästrar, han med guldfärgen som innehöll arsenik du vet:gnissla. Men sånt kan vi ju snacka om över en pilsner eller tre:D

Jag vet inte än, men bort från Gh£ttoT:machinegu:D
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Imponerande att du orkar ge dig på ett eget tankbygge dessutom, följs med spänning, lycka till! :tummenupp

Tack, ska göra mitt bästa!:tummenupp

Jag kan ha ett ställe ganska nära som blästrar, han med guldfärgen som innehöll arsenik du vet:gnissla. Men sånt kan vi ju snacka om över en pilsner eller tre:D

Jag vet inte än, men bort från Gh£ttoT:machinegu:D

Fan vad nice, det får vi ta och göra då!:D :tummenupp När?

Hehe, förstår... Flytta in till stan igen, så blir det närmare att öla:tummenupp
 
Last edited:

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Ja, fan att man ska jobba så mycket bara. Helgerna verkar ju inte bli mindre aktiva heller.:gnissla

Ja, jag tänkte i allafall flytta innanför ringvägen. Vet inte vart det blir i nuläget men letar. Chefen där hemma vill ju inte ha hus än så jag får väll finna mig i att bo i lägenhet ett tag till. Förhoppningsvis kan man ju minska hyran så man kan få råd med sin svindyra hobby:död
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ja, fan att man ska jobba så mycket bara. Helgerna verkar ju inte bli mindre aktiva heller.:gnissla

Ja, jag tänkte i allafall flytta innanför ringvägen. Vet inte vart det blir i nuläget men letar. Chefen där hemma vill ju inte ha hus än så jag får väll finna mig i att bo i lägenhet ett tag till. Förhoppningsvis kan man ju minska hyran så man kan få råd med sin svindyra hobby:död

Ge fan i att jobba så mycket så du får tid att öla med mig istället då!:4skrika :D

Låter klokt, hoppas ni hittar nåt bra!:tummenupp Kan ni inte bara flytta hem till henne förresten?:va


Nåja, hur som helst. I brist på tanklock kan jag inte svetsa/slipa färdigt tanken, och jag kan inte spackla eller göra något annat förrän det är gjort. Så tanken får vila för stunden. Istället har jag börjat småpyssla med motorn och sådär, finns en del detaljer som kan behöva lite puts. Så det är på väg!
Som ni kanske kan se på första bilden så var främre locket ganska så sargat och muttern var rejält runddragen. Så det tog lite tid att fixa till den, men resultatet blev helt ok. Hondas gjutkvalitet är dock inte den bästa, så lite porer blev det:D
 

Bifogat

  • IMAG0104.jpg
    IMAG0104.jpg
    242.9 KB · Visningar: 189
  • IMAG0105.jpg
    IMAG0105.jpg
    209.8 KB · Visningar: 224
  • IMAG0106.jpg
    IMAG0106.jpg
    217.5 KB · Visningar: 199

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Sluta tjata om tanklock och åk till Bruno med dig och köp en gammal moppetank full med bulor.:7peta
Måste låna lite verktyg i morgon så jag kan få på kroken på biljäveln.
Den var ju inte färdig att installera:brinnerup:huvet
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Sluta tjata om tanklock och åk till Bruno med dig och köp en gammal moppetank full med bulor.:7peta
Måste låna lite verktyg i morgon så jag kan få på kroken på biljäveln.
Den var ju inte färdig att installera:brinnerup:huvet

Åfyhelvete, ska man asa sig ända dit nu också?:va Sen blir man väl kvar i ett par timmar då gubben antagligen ska dra några hundra anekdoter i slowmotion medan kön ringlar sig allt längre bakom en...:gnissla Men tja, det kanske får bli något sånt då. Har han mycket sånt?

Du är välkommen förbi:tummenupp
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Åfyhelvete, ska man asa sig ända dit nu också?:va Sen blir man väl kvar i ett par timmar då gubben antagligen ska dra några hundra anekdoter i slowmotion medan kön ringlar sig allt längre bakom en...:gnissla Men tja, det kanske får bli något sånt då. Har han mycket sånt?

Du är välkommen förbi:tummenupp

Hahaha, Sen ska han berätta om sina hemorojder också, därav bubbelkplasten på stolen vettu:jisses

Jag DRÖMDE om den jävla dragkroken i natt. Men den funkar nu:banana

Insåg när jag titta ner i lädret att den antagligen inte blir någon hoj detta året heller, om det inte sker ett mindre mirakel, typ att bilen servar sig själv eller någon tappar en påse pengar på mig:huvet

Så, med andra ord: Snabba dig med könsvårtan så jag kan sno den och glida med väst och poncho!:D
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Här Buskis, din hoj har ett syskon...

1039840592.jpg


Isch, den där tanken var nog lika hög som föraren var när det begav sig. :hihi


HÄR har du tanklock!
0679258819.jpg


Bara att svetsa dit. Honda original! :tummenupp

/e
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...

Hade den varit närmare hade jag fan köpt den:D
Mest för att åka ifrån Bushidos könsvårta:arsele

Han har för övrigt lovat mig i ett sinnessvagt tillfälle att han ska göra speedway-sladdar a lá Görgen Karlsson på lokala grusplanen när hojen är klar.
Detta iklädd texasfilt och utsvängda jeans:jisses

Något som självklart skall dokumenteras i film format:D
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hahaha, Sen ska han berätta om sina hemorojder också, därav bubbelkplasten på stolen vettu:jisses

Jag DRÖMDE om den jävla dragkroken i natt. Men den funkar nu:banana

Insåg när jag titta ner i lädret att den antagligen inte blir någon hoj detta året heller, om det inte sker ett mindre mirakel, typ att bilen servar sig själv eller någon tappar en påse pengar på mig:huvet

Så, med andra ord: Snabba dig med könsvårtan så jag kan sno den och glida med väst och poncho!:D

Just det,alltid ska han berätta om precis sånt man absolut jättegärna vill veta...:gnissla

Haha, mardröm eller vällustig dröm?:hihi Nice! Det gjorde vi bra!

Du har ju för fan ett jobb, hur kan det vara så svårt för dig att fixa hoj egentligen?:va Antingen lagar du den du har, eller så köper du en billig jävel att köra. Det börjar bli dags nu, Vi har för fan aldrig varit ute och kört juh!:4skrika

Västen och ponchon ska du ge mig, sen blir det di blåe jeansen och texastofflorna och grussladdar som utlovat:banana


Den där tanken var något av det mest extrema jag sett:hihi

Ball hoj dock, ser ut som om gaffeln är något lite längre än min... Bra pris dessutom! Dock vara en twin jue:gnissla

Isch, den där tanken var nog lika hög som föraren var när det begav sig. :hihi


HÄR har du tanklock!
0679258819.jpg


Bara att svetsa dit. Honda original! :tummenupp

/e

:rofl

Tack för tipset! Fast jag har kanske eventuellt redan ett lock på g:) 450 spänn för lite blandat skit som jag inte lär använda när det bara är tanklocket jag behöver känns ju sådär...:gnissla

Hade den varit närmare hade jag fan köpt den:D
Mest för att åka ifrån Bushidos könsvårta:arsele

Han har för övrigt lovat mig i ett sinnessvagt tillfälle att han ska göra speedway-sladdar a lá Görgen Karlsson på lokala grusplanen när hojen är klar.
Detta iklädd texasfilt och utsvängda jeans:jisses

Något som självklart skall dokumenteras i film format:D

Åka ifrån?:va För det första är min en fyra, mer effekt:7peta För det andra har du fan inte kört båge på x antal år, så du ska väl mest bara vara glad om du kan undvika att välta. Och så pratar du om att köra ifrån mig...:hihi :arsele

Sinnessvag, vem jag?:va :D Här ska köras som väöschta touney rickadschon Sådeså!:yoparty :banana

Jysst pris.. men som sagt lååångt bort :gnissla

Bushido: keep up the good work!

Roadtrip!:yoparty

Tack, ska göra mitt bästa!:)

Har varit lite körigt där hemma ett tag nu så jag har tagit till flykten och dragit till lund, därför har jag inte kunnat jobba med bågen och därför har uppdateringarna varit lite frånvarande på sista tiden... MEn jag har, med en viss insjöfisks hjälp, lokaliserat en reservdelshoj som ska hämtas hem imorgon!:) Skulle hämtat den redan idag, men precis när jag fått chevan att funka och dragit iväg så dog den mitt vid ett rödljus i utkanten av lund och blev stående:huvet :gråta Fick igång den och lyckades få hem den, men något är knas... Den är totalt omöjlig att starta om den är varm...:va Litar inte riktigt på den nu, så det blir till att låna bil imorgon och köra och hämta hojen. Det är då en halvkomplett 73:a jag blivit tipsad om (motor, chassi och diverse delar), komplett med papper och allt (dvs en omodifierad ram som varken behöver byggbesiktigas eller blästras, så jag kan påbörja både mockup och lack ganska omgående med den!). Bilder kommer imorgon kväll:)
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top