Gammhonda lillchopper (CB500) Bushidostyle!

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Hade kunnat bli riktigt coolt, fast isåfall föreslår jag att du bygger hela tanken av segment istället för att knacka sidorna och ovandelen. Ser ju lite miffo ut när sidorna är släta och bara fronten ser ut som en rustning, men om hela ser enhetligt "riddaraktig" ut så hade det ju suttit som en smäck! Do it!:D

Får ta och göra så tror jag :tummenupp

Btw, tycker du ska antingen dra ner på trådmatningen eller upp med strömmen, om det nu inte är risk att bränna hål. Så kanske dina fogar blir lite bättre och inte så höga :) kom ihåg 75° vinkel på pistolen ;)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Får ta och göra så tror jag :tummenupp

Btw, tycker du ska antingen dra ner på trådmatningen eller upp med strömmen, om det nu inte är risk att bränna hål. Så kanske dina fogar blir lite bättre och inte så höga :) kom ihåg 75° vinkel på pistolen ;)

Kör på, glöm inte att starta en byggtråd:tummenupp

Det är precis risken att bränna hål som är grejen... Mina inexakta knackningskunskaper har lett till en hel del glapp och hål, så de stora fogarna är helt enkelt till för att bygga upp och sluta glappen så att jag i efterhand kan slipa ner överskottet och få en slät och fin tank. Men tack för tipset:tummenupp

Får man komma över på lektioner i värsta fall då? :hihi

Är det röd dag imorgon med? :va

Klart, öl och plåtknackning är skiten:tummenupp

Söndagar är alltid röd dag, och måndag är röd den med:)
 
Last edited:

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Kör på, glöm inte att starta en byggtråd:tummenupp

Det är precis risken att bränna hål som är grejen... Mina inexakta knackningskunskaper har lett till en hel del glapp och hål, så de stora fogarna är helt enkelt till för att bygga upp och sluta glappen så att jag i efterhand kan slipa ner överskottet och få en slät och fin tank. Men tack för tipset:tummenupp



Klart, öl och plåtknackning är skiten:tummenupp

Söndagar är alltid röd dag, och måndag är röd den med:)

Låter som en ursäkt att slippa gyma! :yoparty

Öl funkar med allt :tungan
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Låter som en ursäkt att slippa gyma! :yoparty

Öl funkar med allt :tungan

Hehe, det är faktiskt ganska tungt jobb att knacka plåt... Jag har grov, riktigt grov, träningsvärk i min högerhand efter att ha bankat som fan med hammaren och jobbat som en dåre med plåtsaxen...:näsblod Gör fan riktigt ont, lederna känns ordentligt svullna:D

Men ja, öl är bra:tummenupp
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Hehe, det är faktiskt ganska tungt jobb att knacka plåt... Jag har grov, riktigt grov, träningsvärk i min högerhand efter att ha bankat som fan med hammaren och jobbat som en dåre med plåtsaxen...:näsblod Gör fan riktigt ont, lederna känns ordentligt svullna:D

Men ja, öl är bra:tummenupp

... ja nu ska vi inte gå in på dom ensamma nätterna igen :rolleyes:


Bushido blir officiela langaren framöver :yoparty
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
... ja nu ska vi inte gå in på dom ensamma nätterna igen :rolleyes:


Bushido blir officiela langaren framöver :yoparty

:rolleyes: :D

Nu är det dock inte själva armen upp till armbågen jag har ont i, utan fingrarna. Men nära nog;)

Jaja, bli inte som Limez bara:gnissla :fyllisar
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Senaste två dagarna har gått i slipandets tecken, och tanken har fått smaka vinkelslip så gnistorna stänkt. Det gröna på bilderna är där jag råkat slipa för mycket och måste svetsa lite till:gnissla

IMAG0091.JPG
IMAG0092.jpg
Sen har jag även upptäckt en intressant liten röd triangel på min vänsterarm, som efter lite funderande konstaterades vara svetsbränna som jag fått tack vare glipan mellan min svetsjacka och skyddshandske:D
IMAG0093.JPG
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Senaste två dagarna har gått i slipandets tecken, och tanken har fått smaka vinkelslip så gnistorna stänkt. Det gröna på bilderna är där jag råkat slipa för mycket och måste svetsa lite till:gnissla

Ser inte vad du har för skiva på slipen, men kan verkligen rekommendera skivorna med typ sandpapper limmat på varandra. Tar bort lite "mjukare" vilket gör det lättare att ta bort lagomt med material.

Edit: Glömt att säga att jag är sjukt imponerad av detta!

Kommer du ge dig på att banka tvåtaktsblås också?:banana
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ser inte vad du har för skiva på slipen, men kan verkligen rekommendera skivorna med typ sandpapper limmat på varandra. Tar bort lite "mjukare" vilket gör det lättare att ta bort lagomt med material.

Edit: Glömt att säga att jag är sjukt imponerad av detta!

Kommer du ge dig på att banka tvåtaktsblås också?:banana

Vanlig metallkapskiva. Började med en sån skiva du pratar om, men problemet är att jag aldrig hittat en som är specifikt menad att slipa metall. Vanligtvis är de där "propellerskivorna" skapta för trä, så när man slipar metall slits de ut så inihelvete fort... Jag hann sisådär fem cm innan min splitt nya skiva var kass, så sen gick jag över till en vanlig kapskiva och började köra från sidan liksom, och den har hållit hela tanken ut och har mycket material kvar.

Tackar:)

Det har jag ju försökt en gång redan, och är sugen på att testa igen... Skulle även vilja experimentera lite med hydroformning på hobbynivå... Men det får bli mer om det när jag bygger vidare på RD:n. Just nu har den ju ett par helt ok micron-blås:tummenupp

Engångstank nästan :glömdet Jag ser inget tanklock:huvet Skämtåsido. Snyggt byggd tank:)

Hehe, det kommer senare;) Ville få till själva formen först, sen lär det bli en smal historia att kapa upp ett hål att transplantera tanklock till:)
Tack så mycket:)
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
kanske skulle väntat med botten och svetsat den innefrån el nåt så hade du sluppit slipa så mycket,, kanske blitt för trångt. :va
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
kanske skulle väntat med botten och svetsat den innefrån el nåt så hade du sluppit slipa så mycket,, kanske blitt för trångt. :va

Försökte med det först, men det gick inget bra. Var både trång och långt ner till skarvarna liksom, så jag fick dålig kontroll på det hela och brände igenom hela tiden. Gav upp det ganska snabbt. Men en god tanke annars:)

Det ska nog ordna sig såhär också, lite mer svets, lite slip och sen spackel på det så ska det nog bli fint:)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Lamellskivor för stål finns på varenda järnhandel.
Lite sent påtänkt, men du borde ha borrat ett hål någonstans i tanken (vid tilltänkt lock eller kran) eftersom det är närapå omöjligt att få sista svetsen bra på ett slutet kärl.
Värmeutvidgningen av luften i kärlet gör att det blåser en smula, så att skydsgasen försvinner.
Ganska troligt att det kommer att läcka där när du provtrycker.
Skär då bort hela den dåliga svetsen och gör om med ventilerad tank.
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Vanlig metallkapskiva. Började med en sån skiva du pratar om, men problemet är att jag aldrig hittat en som är specifikt menad att slipa metall. Vanligtvis är de där "propellerskivorna" skapta för trä, så när man slipar metall slits de ut så inihelvete fort... Jag hann sisådär fem cm innan min splitt nya skiva var kass, så sen gick jag över till en vanlig kapskiva och började köra från sidan liksom, och den har hållit hela tanken ut och har mycket material kvar.

Tackar:)

Det har jag ju försökt en gång redan, och är sugen på att testa igen... Skulle även vilja experimentera lite med hydroformning på hobbynivå... Men det får bli mer om det när jag bygger vidare på RD:n. Just nu har den ju ett par helt ok micron-blås:tummenupp



Hehe, det kommer senare;) Ville få till själva formen först, sen lär det bli en smal historia att kapa upp ett hål att transplantera tanklock till:)
Tack så mycket:)
http://minasidor.wurth.se/produkter.nsf/katalog1/Maskiner-Tryckluftmaskiner?opendocument&category=1

http://minasidor.wurth.se/produkter...lexibla slipprodukter?opendocument&category=1
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top