Gammhonda lillchopper (CB500) Bushidostyle!

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Här går det undan, tanklocket är brutalt :yoparty
Hoppas jag har samma flyt med min tank när den väl blir klar ....
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har herrn lust att dela med sig av sina kunskaper så uppskattas detta:tummenupp

Om du inte kan slipa borrar så finns det bra instruktionsvideos på YT för att iaf våga komma igång själv.
Även om det finns olika slipningar för mässing och stål etc, vilka jag fick lära och slipa när jag var svarvare (men vars alla vinklar jag glömt nu), så behöver man inte gå till såna excesser.
Bara söka på "sharpening drill bit" tex.
Enkel bänkslip från Classe och frihand duger bra.
Viktigast är att inte få bakskär, samt att båda eggarna skär.
Bakskär märks direkt, då tar bakkanten i och bränns. Att båda eggarna skär syns på spånen samt att borren inte svajar runt.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Borrhastigheten syns det när den är rätt.
Skär det någorlunda samanhängande spånor, så är hastigheten rätt.
Skärvätska finns på sprayburk.

För övrigt så citerar du en kommentar om borrslipning.

borrhastighet, spånor och skärvätska? Borrslipning? ok :va

Samt så skulle en 29kr borrsats hålla om man borrar rätt? Eh? Förlåt, jag menar slipar rätt.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Här går det undan, tanklocket är brutalt :yoparty
Hoppas jag har samma flyt med min tank när den väl blir klar ....

Tack så mycket! :)

Ja, än har jag inte mitt på det torra... Har förvisso lyckats täta en fem sex läckor, men jag har inte hunnit slipa ner svetsklumparna som krävdes för att täta... Risken är ju att svetfogarna bara lagt sig ovanpå som ett lock och att det kommer börja läcka när jag väl slipar på nytt... Men jag hoppas på bra genomsmälta och en solid fog som kan slipas ner till tanknivå, håll tummarna:tummenupp
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Om du inte kan slipa borrar så finns det bra instruktionsvideos på YT för att iaf våga komma igång själv.
Även om det finns olika slipningar för mässing och stål etc, vilka jag fick lära och slipa när jag var svarvare (men vars alla vinklar jag glömt nu), så behöver man inte gå till såna excesser.
Bara söka på "sharpening drill bit" tex.
Enkel bänkslip från Classe och frihand duger bra.
Viktigast är att inte få bakskär, samt att båda eggarna skär.
Bakskär märks direkt, då tar bakkanten i och bränns. Att båda eggarna skär syns på spånen samt att borren inte svajar runt.

Neverending knowledge :D
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Handhållna borrmaskiner varvar typ 2000varv, vanliga storlekar på borr tex 5-10mm vill ha ca 1200-500varv.
Eller 25000
(Dia x PI) För stål.
Omsatt till verklighet betyder det kör hellre på halvgas olch tryck hårt än fullgas med löst tryck. Det är höga varvtal som dödar borrslipningen.

precis som skrotnisse skriver är det bara att öva öva när det gäller att slipa för hand.
Jag slipar nästan varje dag på jobbet och jag tycker fortfarande inte att det är lätt om hålen ska bli runda, ligga inom nån tiondel och lämna lika tjocka spånor på båda skären, Speciellt inte om nån annan felslipat eller om spetsen totalrasat innan man slipar upp det.
 
Last edited:

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Jösses, gör ni verkligen sånt? Nu tänkte jag inte bygga rymdraketer så jag tror jag nöjer mig om det blir ett hål, om än lite ovalt...

Är det som att svära i kyrkan att överväga att köpa en borrslip?:va
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jösses, gör ni verkligen sånt? Nu tänkte jag inte bygga rymdraketer så jag tror jag nöjer mig om det blir ett hål, om än lite ovalt...

Är det som att svära i kyrkan att överväga att köpa en borrslip?:va

Jag slipar mina på bandslipen, udda och ojämna vinklar men de skär iallafall bättre än en totalt nersliten spets. Jag kan visa hur man gör det dugligt (om än inte bra).
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jösses, gör ni verkligen sånt? Nu tänkte jag inte bygga rymdraketer så jag tror jag nöjer mig om det blir ett hål, om än lite ovalt...

Är det som att svära i kyrkan att överväga att köpa en borrslip?:va

Det tar sisådär en minut att slipa ett borr på bänkslipmaskinen.
Borrslip har jag faktiskt aldrig använt, men jag inbillar mig att de är ganska billiga.
Det viktigaste är att inte bränna borret genom att köra för fort.
Det går faktiskt fortare att borra i rätt hastighet.
Skärvätska kostar småpengar och räcker länge.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Är det som att svära i kyrkan att överväga att köpa en borrslip?:va

Nej, men min erfarenhet är att dom ändå måste ställas in och trimmas in innan den blir bra och kör man olika borrdiametrar så stämmer inte inställningarna utan måste ändras igen. Samt att man måste lägga borren precis rätt i hållaren. Så i slutänden sparar man i princip ingen arbetstid ändå.

Så till slut tröttnar man och slipar borren manuellt i alla fall.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Händer det något hos Bushidos Ved & Porr...hhrrrmmm, jag menar Bushidos mekaniska ståfräsarverkstad:D

Jag har fan hunnit med att bygga en "hylla" av skräp som låg runt "verkstan" och spacklat (fan vad drygt det är!!!) på min bakdel, dock bara den i metall, den andra är ju nästan obefintlig.:hihi

BTW, kan den samlade "borrslipar expertisen" uttala sig om denna mannik?
Bra eller anus?

http://biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Ovrigt/Borrslip-17220/
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Händer det något hos Bushidos Ved & Porr...hhrrrmmm, jag menar Bushidos mekaniska ståfräsarverkstad:D

Jag har fan hunnit med att bygga en "hylla" av skräp som låg runt "verkstan" och spacklat (fan vad drygt det är!!!) på min bakdel, dock bara den i metall, den andra är ju nästan obefintlig.:hihi

BTW, kan den samlade "borrslipar expertisen" uttala sig om denna mannik?
Bra eller anus?

http://biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Ovrigt/Borrslip-17220/

Köpte någon liknande plasthistoria från Jula/ÖoB/whatever. Om jag säger att den var rövdålig är det ändå onödigt mycket smicker för hur bra den prestera.
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Förut fanns det en liten vinkel med mm på så att man kunde se om man slipat rätt vinkel & lika långt på bägge sidor av borren . Olika längd gör att hålet blir lite större . Men det är inte så skitsvårt att slipa på frihand & ska man köra i en handmaskin så märker man ju om det inte funkar lite värre i en styrd maskin om man slipar fel...
På förra jobbet gjorde jag diamant ( PCD ) borr & andra roliga skärande verktyg ( i en styrd rundgnist (1:a i Svenneland) men ändå) men testa lite det är inte så svårt att få till köp bara en avrivare så att slipskivan är rak :tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

qzr

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Multistrada 1200ST 2011
En sån där måste ju kännas som att åka på slangen jämt :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag lärde mig slipa borrar hyfsat på frihand när jag gick skola, sedan på min första arbetsplats fanns det en enkom bänkslipmaskin med en finurligt utformad borrsliptillsats som var guld värd, perfekta slipningar varje gång på 2x10 sekunder. (men jävlar vad med skäll dom fick dom som slipade annat på den skivan)

Sen gick det en massa år utan att jag slipade borrar, och nu kan jag bara hjälpligt slipa på frihand, och hittar förbaske mig inte en enda firma som säljer den fantastiska borrsliptillsatsen.

ÅAS så har jag nog bara ägt 29:- borrar som totalt saknar härdning efter att man har nött ner orginalytan dom senaste 20 åren...
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tjohej vilket trådlyft :D

Passar väl på att göra en sista uppdatering: Tyvärr är projektet sålt sen en tid tillbaka, min kringresande livsstil gjorde byggtiden obefintlig och då tyckte farsan (som äger verkstaden bygget huserade i) att platsen behövdes till annat så den fick gå vidare till annan ägare.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top