Fz1 ?

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
För att summera vad jag gjort,

- Slipon
- ECunleashed (Restrictions removed, Custom Fuelmap, Fanstart changed to 94c)
- Plockat bort EXUP
- Blockat AIS
- Rensad Cat
- Lars Airbox + KN-Filter

Nu är det ju svårt att testa på väg med tanke på att det ligger tjockt med snö :(
Men bara vid torrgas så tycker jag som sagt den smäller rätt så bra.

Men smäller den mindre än innan? Lite lär den väl alltid smälla även efter flashningen..
Vad är det för slipon förresten?
AIS:en blockade du genom flashningen också eller?
 

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Men smäller den mindre än innan? Lite lär den väl alltid smälla även efter flashningen..
Vad är det för slipon förresten?
AIS:en blockade du genom flashningen också eller?

Den smäller varken mer eller mindre tror jag. På min förra FZ1 (med slipon) slutta det att smälla helt efter jag blocka AIS, nu var ju iofs inte den flashad.

Slipon är ett BSM Titan, nått tyskt märke.
 

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Men smäller den mindre än innan? Lite lär den väl alltid smälla även efter flashningen..
Vad är det för slipon förresten?
AIS:en blockade du genom flashningen också eller?

Just ja...
AIS blockade jag genom en kork i slangen (den som går upp i luftburken) och hålet i luftburken tätade jag med skruv, mutter och lite silikon för att vara på den säkra sidan. Sedan har dom tagit hänsyn till allt när dom skapat filen, man måste tala om alla mods man gjort så att man ska få rätt parametrar.
 

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Okej, du menar på det vita längst ner? Vad är det för dekal på kåpglaset som fattas?

Hoppas inte hojen är omkullkörd bara.


Ska ju vara svart längst ner på glaset och sen en dekal.

Ja antingen har dom väl rivit bort dekalerna för en cleanare look eller så är den lackad. Vissa kinakopior av kåpset verkar oxå sakna den dekalen har jag sett. Kolla om styrstoppar fått nå stryk eller om det är skrapat under någon fotpinne el annat dolt ställe. Om den nu är lagd lite lätt och fixad/lackad är det väl inte hela världen men kinakåpor är inte lika roligt då vissa kan spricka ganska lätt.
 

Bifogat

  • bikepics-1598612-full.jpg
    bikepics-1598612-full.jpg
    179.3 KB · Visningar: 76

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Ni stökar sönder era hojar med allt knep ni gogglat på "FZ1 total makeover by someone like me".

Bara ett tips i all välmening.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Ska ju vara svart längst ner på glaset och sen en dekal.

Ja antingen har dom väl rivit bort dekalerna för en cleanare look eller så är den lackad. Vissa kinakopior av kåpset verkar oxå sakna den dekalen har jag sett. Kolla om styrstoppar fått nå stryk eller om det är skrapat under någon fotpinne el annat dolt ställe. Om den nu är lagd lite lätt och fixad/lackad är det väl inte hela världen men kinakåpor är inte lika roligt då vissa kan spricka ganska lätt.

Ja dom är riktigt snygga dom där tingestarna, har jag hört:krama
 
Last edited:

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Just ja...
AIS blockade jag genom en kork i slangen (den som går upp i luftburken) och hålet i luftburken tätade jag med skruv, mutter och lite silikon för att vara på den säkra sidan. Sedan har dom tagit hänsyn till allt när dom skapat filen, man måste tala om alla mods man gjort så att man ska få rätt parametrar.
ais går väl annars att blocka genom flashningen?
Sekundärspjällen har väl ändrats med väl?
 

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Själv tänkte jag mig bara att den skulle gå lite bättre :)

Stör mig lite på att den smäller bara
Om programvaran inkluderar minskad motorbroms kan det kanske vara det som smäller.
Min smällde knappt alls efter blockad AIS men min var ju inte flashad heller.
Tror det blir bättre när du får köra hojen sen och får känna på hur den beter sig. :)
 

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Ska ju vara svart längst ner på glaset och sen en dekal.

Ja antingen har dom väl rivit bort dekalerna för en cleanare look eller så är den lackad. Vissa kinakopior av kåpset verkar oxå sakna den dekalen har jag sett. Kolla om styrstoppar fått nå stryk eller om det är skrapat under någon fotpinne el annat dolt ställe. Om den nu är lagd lite lätt och fixad/lackad är det väl inte hela världen men kinakåpor är inte lika roligt då vissa kan spricka ganska lätt.
Ja jag kollade bilder och såg hur det ska vara. Man ser på ett av korten att originalklistermärket som på tex fz1 sitter på tanken sitter på kåpan så det är nog original iaf :)

Dekaler kan jag lätt fixa då en inom familjen har egen verksamhet och gör egna dekaler :)
 
Last edited:

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Om programvaran inkluderar minskad motorbroms kan det kanske vara det som smäller.
Min smällde knappt alls efter blockad AIS men min var ju inte flashad heller.
Tror det blir bättre när du får köra hojen sen och får känna på hur den beter sig. :)

Ja, funderade också på om det kunde vara den minskade motorbromsen som gör att det smäller.

Jag pluggade också AIS på samma sätt på min förra FZ1N och då slutade den också helt med att smälla.
Den var inte heller flashad.
 

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Då vet du mer än mig.

Hursomhelst så kan det ju inte spela någon roll att jag även blockat slangen fysiskt.
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Detta säger vcyclenut om fz1:s ecu-möjligheter iaf:
2006-2014 FZ1***********************
has adjustability for fuel mapping, fan temps and speedometer correction, disabling Injector decal cut, ais and exup valve, rev limiter, *all speed and ignition restrictions are removed, STP is opened to 100% much earlier then stock.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
För att summera vad jag gjort,

- Slipon
- ECunleashed (Restrictions removed, Custom Fuelmap, Fanstart changed to 94c)
- Plockat bort EXUP
- Blockat AIS
- Rensad Cat
- Lars Airbox + KN-Filter

Tror den kommer rulla på rätt bra! :yoparty
Får man fråga vad det hela landade på med delar, jobb etc, på ett ungefär?
 

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Tror den kommer rulla på rätt bra! :yoparty
Får man fråga vad det hela landade på med delar, jobb etc, på ett ungefär?

Inte så farligt mycket faktiskt.

Slipon satt på så... 0sek, raka av exup och svetsa igen hålen 600sek, ECunleashed 4995sek, KN-Filter 900sek.

Rensa ut katalysatorn, modifiering av luftburk och blocka AIS gjorde jag själv hemma.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Ah men inte så farligt ändå. Har också redan slipon på min, så blir drygt samma då. Tackar! =)
 

Jocke.T

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2006
Ort
Halmstad
Hoj
08, Yamaha FZ1-N
Här är ännu en Fz1-n-åkare :)
Det är min första hoj efter att jag tog kortet i somras och jag är sjukt nöjd med mitt val av hoj.
Men som med allt, mycket vill ha mer!
Mina planer är att öppna hålet till luftfiltret och sen lämna iväg ECU'n för en flashning. Det sitter redan acra slip-on på hojen.
Dock så funderar jag lite över Exup'en, det verkar nämligen inte sitta någon på min hoj. Är det bara vissa årmodeller som har det? (Jag har en 2008)
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top