Fz1 ?

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Här är ännu en Fz1-n-åkare :)
Det är min första hoj efter att jag tog kortet i somras och jag är sjukt nöjd med mitt val av hoj.
Men som med allt, mycket vill ha mer!
Mina planer är att öppna hålet till luftfiltret och sen lämna iväg ECU'n för en flashning. Det sitter redan acra slip-on på hojen.
Dock så funderar jag lite över Exup'en, det verkar nämligen inte sitta någon på min hoj. Är det bara vissa årmodeller som har det? (Jag har en 2008)

Ingen exup på akraslipon. Motorn sitter troligen kvar under sadeln
 

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Här är ännu en Fz1-n-åkare :)
Det är min första hoj efter att jag tog kortet i somras och jag är sjukt nöjd med mitt val av hoj.
Men som med allt, mycket vill ha mer!
Mina planer är att öppna hålet till luftfiltret och sen lämna iväg ECU'n för en flashning. Det sitter redan acra slip-on på hojen.
Dock så funderar jag lite över Exup'en, det verkar nämligen inte sitta någon på min hoj. Är det bara vissa årmodeller som har det? (Jag har en 2008)
Jag tror du skulle trivas med 16t framdrev. Det gör stor skillnad. :)
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Här är ännu en Fz1-n-åkare :)
Det är min första hoj efter att jag tog kortet i somras och jag är sjukt nöjd med mitt val av hoj.
Men som med allt, mycket vill ha mer!
Mina planer är att öppna hålet till luftfiltret och sen lämna iväg ECU'n för en flashning. Det sitter redan acra slip-on på hojen.
Dock så funderar jag lite över Exup'en, det verkar nämligen inte sitta någon på min hoj. Är det bara vissa årmodeller som har det? (Jag har en 2008)
Nämen se där, en till fz1:a i Halmstad. Gött tryck :)
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Vart köpte du drevet? Kostade?
Jag köpte det på nilssons mc, kostade 196kr. Ett JT-drev. Finns säkert billigare på andra ställen, men köpte deras tail tidy samtidigt. Sket i sån där gummiskit, verkar rätt ovanligt. Och med bröliga avgassystem som vi har så lär det eventuella ljud det gör ändå dränkas av det
 

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Jag köpte det på nilssons mc, kostade 196kr. Ett JT-drev. Finns säkert billigare på andra ställen, men köpte deras tail tidy samtidigt. Sket i sån där gummiskit, verkar rätt ovanligt. Och med bröliga avgassystem som vi har så lär det eventuella ljud det gör ändå dränkas av det
Det är bara Yamaha original som har med gummi. Det är originaldrevet från fazer 1000 (fz1 gen1, gjordes från typ 00-05) Kostar ca 430kr och det kan köpas på tex yamaha center i Helsingborg.

Men som du säger så låter ju hojen ändå så ett eftermarknads funkar nog kanon. Du tog drev för 530 kedja va? Finns många drev som är för om man ska konvertera till 525 eller 520 kedja. :)
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
ni som kört eran fz1 med orginal och sedan satt på 16t, vad blir topfarten på 1an gämfört med orginal?
och hur pass mycket lättare blir den att powerwheela med? som ja fattat det så orkar den inte på 2an i orginalutförande?
 

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
ni som kört eran fz1 med orginal och sedan satt på 16t, vad blir topfarten på 1an gämfört med orginal?
och hur pass mycket lättare blir den att powerwheela med? som ja fattat det så orkar den inte på 2an i orginalutförande?
Toppfarten på 1 växeln med 16t blev 123km/h med speedohealern kalibrerad efter gps.

Innan byte av drevet så va varvstoppet på 143 men det var utan speedohealer och dessa hojar visar ca 8% fel från fabrik

143*0,92≈132km/h

Alltså borde originalhastigheten på 1:a växeln vara ca 132km/h

Hojen blir mycket bättre på Power wheelies efter alla mods vi har diskuterat i denna tråd och 16t hjälper till en hel del.
 
Last edited:

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Toppfarten på 1 växeln med 16t blev 123km/h med speedohealern kalibrerad efter gps.

Innan byte av drevet så va varvstoppet på 143 men det var utan speedohealer och dessa hojar visar ca 8% fel från fabrik

143*0,92≈132km/h

Alltså borde originalhastigheten på 1:a växeln vara ca 132km/h

Hojen blir mycket bättre på Power wheelies efter alla mods vi har diskuterat i denna tråd och 16t hjälper till en hel del.
Det låter ju inte som en så himla stor skillnad. Trodde den skulle kapa mer än så faktiskt.
 

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Det låter ju inte som en så himla stor skillnad. Trodde den skulle kapa mer än så faktiskt.
Nä det är inget extremt på utväxlingen men gör verkligen skillnad :)

Topphastigheten blev 262km/h på min efter bytet och kalibrering. Jag åkte aldrig så fort faktiskt utan jag stod på depåstöd och kollade. Jag var uppe straxt över 250 som mest och då höll nacken på att gå av :p
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Nä det är inget extremt på utväxlingen men gör verkligen skillnad :)

Topphastigheten blev 262km/h på min efter bytet och kalibrering. Jag åkte aldrig så fort faktiskt utan jag stod på depåstöd och kollade. Jag var uppe straxt över 250 som mest och då höll nacken på att gå av :p
Får väl lite på ditt ord, igen då :)
Ja, 250 knyck känns jävlar i det på dessa maskiner. Även "bara" sådär 150km/h blir rätt outhärdligt en längre stint
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Toppfarten på 1 växeln med 16t blev 123km/h med speedohealern kalibrerad efter gps.

Innan byte av drevet så va varvstoppet på 143 men det var utan speedohealer och dessa hojar visar ca 8% fel från fabrik

143*0,92≈132km/h

Alltså borde originalhastigheten på 1:a växeln vara ca 132km/h

Hojen blir mycket bättre på Power wheelies efter alla mods vi har diskuterat i denna tråd och 16t hjälper till en hel del.

Om originalhastigheten är 132 km/h borde nya toppfarten bli 132 - (1/17)*132 dvs ca 124 så din uppmätta toppfart verkar stämma
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Ska ge mig på att sätta dit tail tidy i helgen, en r&g. Nåt speciellt att tänka på? Behöver batteriet kopplas ut tex?
 

Jocke.T

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2006
Ort
Halmstad
Hoj
08, Yamaha FZ1-N
Ingen exup på akraslipon. Motorn sitter troligen kvar under sadeln

Jag tackar för det svaret! :) Annars så kunde jag letat mig gråhårig :p


Jag tror du skulle trivas med 16t framdrev. Det gör stor skillnad. :)

Jag blir mer och mer sugen på det faktiskt. Detta är ju ändå ingen hoj man ligger och nöter varvstopp på 6'an med.


Nämen se där, en till fz1:a i Halmstad. Gött tryck :)

Jag ska hålla koll efter dig så fort säsongen börjat :)
Här är min Fz1-n och polarens CB1300 på en roadtrip.
https://www.dropbox.com/s/hs5uzycd4qmubvz/2015-06-23 14.36.33.jpg?dl=0
 
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top