För kort banjobult

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Kan nån förklara för mig hur man löser detta? Bulten är för lång, ca 7-8 mm. men gängan är bara ca 1,3 cm lång så även om jag skulle hitta en längre bult så finns det knappt nåt att skruva i. Säljaren kunde inte hjälpa mig heller. Det är en kopplingshuvudcylinder från en aprilia.

IMAGE00134.jpg
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Har du köpt nya slangar? Jag antar att banjokopplingen inte är lika djup som dom förra isåfall.
Mät stigningen på gängan och köp en kortare. Kolla hos Mekonomen eller liknande butiker. :)
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
för kort? är det bara jag som tycker skruven ser för lång ut :va
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Aa, vad fan. För lång menade jag. Men jag hittar inga kortare. Några brickor skulle inte funka då det är tryck i systemet så det funkar absolut inte. Jag köpte hela huvucylindern och slangen av en kille här på sporthoj. Slangen är ganska normal, jag använder den till min originalhuvudcylinder utan problem.
Jag kom på att det kanske är så att man använder en koppling utan banjobult på apriliorna. Så att slangen sitter skruvad rakt i huvudcylinder som på en del bilar? Nån som vet?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Aa, vad fan. För lång menade jag. Men jag hittar inga kortare. Några brickor skulle inte funka då det är tryck i systemet så det funkar absolut inte. Jag köpte hela huvucylindern och slangen av en kille här på sporthoj. Slangen är ganska normal, jag använder den till min originalhuvudcylinder utan problem.
Jag kom på att det kanske är så att man använder en koppling utan banjobult på apriliorna. Så att slangen sitter skruvad rakt i huvudcylinder som på en del bilar? Nån som vet?
Varför skulle det inte funka med brickor? :va Varenda banjobult jag har sett har haft en bricka på vardera sidan om banjon, både i bromssystem och kopplingar.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kan du inte bara kapa lite på bulten?
 

cEf

Den som bäddar får ligga!
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Delvis gul å en StorTwin
Om han bodde i Stockholm får man bomba satan om man ska kapa nåt på bulten! :)
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Det sitter redan kopparbrickor där, de är rätt tunna och gör ingen skillnad. Jag vill inte kapa bulten då det blir så lite gängor kvar att skruva i. Det måste finnas nån annan lösning då jag har svårt att tänka mig att banjobulten hänger i tre gängvarv orginal på dessa hojar?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det sitter redan kopparbrickor där, de är rätt tunna och gör ingen skillnad. Jag vill inte kapa bulten då det blir så lite gängor kvar att skruva i. Det måste finnas nån annan lösning då jag har svårt att tänka mig att banjobulten hänger i tre gängvarv orginal på dessa hojar?
Du har fått dom alternativ som finns, men inget duger, ska vi gemensamt leka Uri Geller så att dina grejer passar med varandra av sig själv? :va Är det bara tre varv gängat i pumpen så går det bara att skruva i något tre varv, oavsett vad du har för banjobult, så länge den inte är för kort. Det är inga våldsamma krafter i kopplingen, vi snackar hoj här, du ska inte bogsera ett godståg i den där bulten.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Alternativen är ju bara bonnmek, inget jag vill syssla med, kapa och lägga många brickor i ett hydrauliskt system :confused:. Men jag kollade på ebay igår och tror att jag har hittat problemet, originalslangens banjoanslutning verkar vara mycket tjockare än vad den är på den slang jag fick med, säkert dubbelt så tjock, så problemet ligger nog där, som Storfot tipsade om. Får inhandla en annan slang helt enkelt.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Köp en ny bult med rätt mått. Hydraulfirmor bör väl ha.
 

bobo08

PMC Member
Gick med
20 Feb 2005
Ort
Nu i Bästa Svängen!
Hoj
BMW s1000rr GRÖN inte gul!! Gixxer 1000 K6a litehängigedition
Kolla med ISR, Deras anslutningar är väldigt grunda så dom kanske har nått som passar
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Alternativen är ju bara bonnmek, inget jag vill syssla med, kapa och lägga många brickor i ett hydrauliskt system :confused:. Men jag kollade på ebay igår och tror att jag har hittat problemet, originalslangens banjoanslutning verkar vara mycket tjockare än vad den är på den slang jag fick med, säkert dubbelt så tjock, så problemet ligger nog där, som Storfot tipsade om. Får inhandla en annan slang helt enkelt.

Fast hur många gängor du kan dra i beror ju inte på bulten utan på gängan i sig. Är gängan grund kan du ju som sagt bara dra i ett visst antal gängor innan det tar stopp ändå. Eller du menar att bulten är nerfasad och att det kommer finnas plats över i gängan ovanför de gängor som blir kvar på bulten om du kapar den lite?

Kopparbrickor tätar förvånansvärt bra och är en standardkomponent i många hydraulsystem. Du skulle ju kunna kapa bara lite lagom på bulten och dessutom använda dubbla kopparbrickor av något tjockare modell (en över och en under banjon). Dessa faktorer kombinerade skulle eventuellt kunna lösa problemet utan att det blir att klassa som bonnmek eller att det ser ut som avföring. Men visst, man kan ju beställa hem en ny anslutning också om man vill lägga tid och pengar på det... Tjockare kopparbrickor och en bågfil till bulten kan du ju fixa fram på minuter och för småslantar annars :)
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top