För kort banjobult

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Kapa bulten så mycket det går med tanke på vart midjan / hålen hamnar och förläng ev gängan i bulten om det behövs .
Använd sen hyudralbrickor på varje sida så räcker dom livet ut .
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Själva anslutningen in i huvudcylindern är kanske 1 cm djup. Gängan på bulten kanske 1 cm och själva halsen där hydraulanslutningen sitter ca 1,5 cm men banjoanslutningen till slangen nog inte tjockare än 8 mm. Problemet jag har är att jag får kapa av minst 1 cm bult för att få i bulten så den inte grundar i själva huvudcylindern. Då har jag inte så många gängor kvar sen utan bara hals. Så inte nog med att jag inte VILL kapa en bult eller använda dubbla brickor, jag tror inte att det blir särskilt bra. Jag vill ogärna bli stående nånstans med ett läckande hydraulsystem.
Jag har original kopplingen på nu så jag har en fungerande koppling. Får leta bult eller annan slang så länge. Det är ju en Brembo så den har lite dum gängstigning 1.00 x M10, annars kunde jag nog fått fram en bult rätt lätt. Jag har kollat på diverse hydraulfirmors hemsidor men alla bultar är av standardlängd för en slang eller två.

Det är inte så att jag är otacksam för svaren jag fått men inte många av dom löser problemet jag har. Trodde inte det skule vara några problem alls att montera denna faktiskt men det var det ju :va
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
.......Det är ju en Brembo så den har lite dum gängstigning 1.00 x M10

Skaffa en M10 X 1.0 skruv i lagom längd och borra ur den eller hitta någon mekverkstad som kan svarva en passande banjoskruv. Bör max ta 30 minuter att fixa och kosta ett antal hundringar beroende på kvitto,moms etc...
 

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Köp eller tillverka ny skruv... Den måste passa banjon. Kapar du den får du ingen gänga och sannolikt börjar midjan strax ovanför också så då kan du inte skära fler gängor heller.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Nej inte dubbelbanjo. Det är en vanlig standard banjoskruv med M10x1.00 gänga. Jag kollade lite på det igår och ser att gängan i själva huvudcylindern är väldigt kort. Det finns nog lite till att ta på där om man hade haft en sån gängtapp :mad:
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nej inte dubbelbanjo. Det är en vanlig standard banjoskruv med M10x1.00 gänga. Jag kollade lite på det igår och ser att gängan i själva huvudcylindern är väldigt kort. Det finns nog lite till att ta på där om man hade haft en sån gängtapp :mad:
Jag kan ha fel, men en vild gissning är att dom inte har lagt till extra material så att folk ska kunna gänga om och köra med för långa banjobultar :rolleyes:
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Nej inte dubbelbanjo. Det är en vanlig standard banjoskruv med M10x1.00 gänga. Jag kollade lite på det igår och ser att gängan i själva huvudcylindern är väldigt kort. Det finns nog lite till att ta på där om man hade haft en sån gängtapp :mad:

15mm hög banjo låter inte så troligt, inte ens som industriprodukt.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Du har fått dom alternativ som finns, men inget duger, ska vi gemensamt leka Uri Geller så att dina grejer passar med varandra av sig själv? :va Är det bara tre varv gängat i pumpen så går det bara att skruva i något tre varv, oavsett vad du har för banjobult, så länge den inte är för kort. Det är inga våldsamma krafter i kopplingen, vi snackar hoj här, du ska inte bogsera ett godståg i den där bulten.

riktigt kul :tummenupp :hihi :rofl
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag lånade en gängtapp och gängade upp de ogängade delarna av huvudkopplingscylindern så nu fick jag i bulten lite längre. Nu är den bara 5 mm för lång. Skulle kunna kapa av den lite men ska avvakta lite och se om jag hittar en kortare bult först. Här i Vimmerby finns ju inget så jag måste åka till storstan för att ens kunna kolla.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tre gummistålbrickor (sk Tredoringar) En under och två över slangen.
Sök på Tredoring
http://www.swedol.se
Kostar ca 2kr styck. Använder på jobbet vid tryck upp till flera 100 bar i hydraulikutrustning.
Och hemma för att täta oljepluggen under motorn.
Varför dra till en koppar/aluminiumpackning tätar när halva vridmomentet räcker för att täta med Tredoring?
(Oljepluggen är borrad och säkrad med ståltråd för säkerhets skull.)
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Det verkade ju vettigt. Var kan man hitta såna styckevis? Jag behöver ju inte 185 st.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Nu är det löst. Det blev en custom-made i titan. Lika bra att slå på stort :)

IMAGE00142.jpg
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Slutresultatet, provkört med mycket bra resultat:

koppling.jpg
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top