Fågelmatartråden

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Om man kan ha skalade frön så är ju det en del av behållningen. Ja, inte skalen men att se fularna skala fröna.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Om man kan ha skalade frön så är ju det en del av behållningen. Ja, inte skalen men att se fularna skala fröna.

Jag tror inte det blir mindre intressant att kolla fåglarna utan att de skräpar ner.:)

Annars tror jag jag kan byta till mig lite oskalade solrosfrön från laidback...:tummenupp
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
:) Idag var det massor av fåglar hos mej, 6 stycken Koltrastar 4-5 blåmesar och lika många Talgoxar, och så en Skata.
Vem behöver TV när man äter frukost, bättre att kolla på fåglarna.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det stämmer och nu har jag beställt av http://www.vivara.se/main_category/id=1/fågelmat.html för massor av pengar och hoppas att mina kamrater har rätt! Borde vara här snart och då får ni veta om det stämmer även här... :)
Ser fram emot att läsa en uttömmande recension när du vet mer. :tummenupp

Om man kan ha skalade frön så är ju det en del av behållningen. Ja, inte skalen men att se fularna skala fröna.
Jag tror inte det blir mindre intressant att kolla fåglarna utan att de skräpar ner.:)

Annars tror jag jag kan byta till mig lite oskalade solrosfrön från laidback...:tummenupp
Man kan ju undra hur talgoxar och blåmesar funderar över de skalade fröna. Drar de iväg och sätter sig nån annanstans och tuggar i sig, eller sitter de kvar och sväljer några frön i taget? De kommer säkert att bli jätteförvånade när det bara är att stoppa i sig?!
Pilfinkarna kör ju annars den något mer nonchalanta stilen och sitter kvar och maler sönder skalet på några frön i taget. Intressant, det där...

:) Idag var det massor av fåglar hos mej, 6 stycken Koltrastar 4-5 blåmesar och lika många Talgoxar, och så en Skata.
Vem behöver TV när man äter frukost, bättre att kolla på fåglarna.
Det låter som att du har en trevlig "frukost-tv" med en nästan komplett skock fåglar!
Koltrastarna gillar ju halvbruna äpplen, men det är ju inte alltid man har några. Jag läste att de gillar kokt potatis också, så jag lade ut några halvor. Trastarna blev så glada att de både hjulade och dansade armkrok, så det kan du/ni prova om du inte visste!
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Idag när jag sländge ut massa frön och russin, så studerade jag Koltrastarna.
Det var en stor hanne som hela tiden jagade bort dom andra.
Men så fort han jagade bort en, så åt dom andra, så höll det på ett bra tag, men den sura hannen hann ju själv inte äta.
Korkad fågel
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Idag när jag sländge ut massa frön och russin, så studerade jag Koltrastarna.
Det var en stor hanne som hela tiden jagade bort dom andra.
Men så fort han jagade bort en, så åt dom andra, så höll det på ett bra tag, men den sura hannen hann ju själv inte äta.
Korkad fågel

Haha ja, riktigt korkat! Ingen särskilt väl genomtänkt strategi. :rofl
Har du tänkt på att koltrastarna ser lite arga ut, säkert utan att vara det? När de ska röra sig hukar de sig och kör fram huvudet innan de tar sats och anfaller framåt, ser ilsket ut tycker jag.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nu har äntligen snön kommit så det känns bra att göda de små liven!:)

Fåglarna har fått "bättre" fågelmat men inte gjorde de vågen direkt...:(

Men visst är det bättre, med
-mindre skräp så trots att fåglarna äter lika mycket går det åt mindre.:tummenupp

-eftersom det går åt mindre behöver man inte fylla på lika ofta.:tummenupp

-högre kilopris men utan skräp blir slutnotan inte högre.:tummenupp

Och jag kanske hade trott att de skulle bli fler fåglar men färre har det inte blivit, och mat som kommer in kommer också ut så det är nog bra att jag inte har fler fåglar...:D
Talgoxe, blåmes och nötväcka är de vanligaste i trädgården. Entita, pilfink och koltrast är också ganska vanliga, som de eländiga skatorna förståss. Koltrastarna käkar bara från marken precis som domherrarna och städar upp det som sprätts ner. Steglitsarna är en riktig färgklick när de kommer förbi.
Hacke, större hackspett, är på besök varje dag men käkar svål så där har inget ändrats.

Rustas talgbollar var billiga men är inte populära i min trädgård.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Vi fick ett fågelhus på pinne som vi ger till fåglarna.
Samt lite talgbollar.

Vi har två hackspettar som äter förfullt och mängder småfåglar.
Hackspettarna är kul då dom bankar så det hörs in i huset.
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Sjunger era fåglar när ni ger mat?

kan det vara så att de ropar ut "Nu är deeet käääk".

Jag har en entita som ofta sitter i busken bredvid och sjunger. Ofta hör jag den sången, just entitans, när jag lägger mat i fågelbordet.

Samarbetar småfåglar när dom letar mat?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Eftersom jag har fågelmatare så fyller jag på på helgen och då det ryms mer än en veckas åtgång tar det aldrig slut. Men innan så hade jag en talgoxe som satte sig på fönsterbrädan för att påminna mig om att fylla på.

Åtminstone inbillade jag mig det...:rolleyes:
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Var på granngården och köpte nya frön, talgbollar och en talgbollshållare. :tummenupp
Nu ska bara öltilltuggen hitta tillbaka igen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tömde ut 50 liter popcorn på min översnöade eldstad och dagen efter hade ekorrarna haft fest. Inom en 3 meters cirkel är det fotspår från ekorre på varenda kvadratmillimeter. :)
 

Bifogat

  • DSC_0046[1].jpg
    DSC_0046[1].jpg
    244.2 KB · Visningar: 72
  • DSC_0047[1].jpg
    DSC_0047[1].jpg
    243.2 KB · Visningar: 50

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Sjunger era fåglar när ni ger mat?

kan det vara så att de ropar ut "Nu är deeet käääk".

Jag har en entita som ofta sitter i busken bredvid och sjunger. Ofta hör jag den sången, just entitans, när jag lägger mat i fågelbordet.

Samarbetar småfåglar när dom letar mat?

Jag tror att det är så, idag när jag öppnade altandörren för att hänga ut nya talgbollar, så fanns det inte en fågel där.
Men jag lämnade dörren öppen för att gå hämta frön, då hörde jag massa kvitter,och sen när jag kom till altdörren,så satt det massor med fåglar där:)
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Först gick jag för att ta in lite brasved. Det var tyst och jag såg inga fåglar.

Så tänkte jag att jag fyller på fågelbordet ordentligt. Det skall bli kallt ju, så frön och ved.

Så fort jag kikar på fågelbordet och lyfter på locket så hör jag en blåmes. När jag sedan går och hämtar frön och lägger i så sitter entitan där och sjunger. Den är så fin och orädd den entitan.

Men något skumt är det i görningen....
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
När snön kom för några dar sen, så kom också ekorren och började kräva uppassning. 023 (2).jpg
Koltrasten verkar känna av konkurrensen och håller sig undan...

Det som ligger i snön är fåglarnas vattenbalja (bortsågad sida på en f.d. 25-l dunk), mycket populär både för vinterbad och när de vill dricka. Jag har dock aldrig sett ekorrarna dricka där, undrar varför?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nu är det dags för den årliga fågelbodsräkningen. Info hittar man på Soffnät...
http://www.sofnet.org/sveriges-orni...vinterfaglar-inpa-knuten/ar-2014-gor-sa-har!/
Har aldrig räknat förut men man skulle kanske börja i år?
Tofsmesen är en regelbunden gäst nu, det är trevligt även om jag försöker att inte vara "rasist"... :D

Tja, man kanske skulle va med och räkna, kan ju va kul a bidra med nåt!

Som vanligt fattar jag inte riktigt...

"Hur räknar man?
Räkna exempelvis under en timme och skriv upp och rapportera det högsta sammanlagda antalet individer av en art. Ser du 5 talgoxar, sedan 8 och sedan 6 så är det 8 som ska rapporteras."

De menar att om man ser 8 stycken av en art samtidigt så är det det som räknas va?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tja, man kanske skulle va med och räkna, kan ju va kul a bidra med nåt!

Som vanligt fattar jag inte riktigt...

"Hur räknar man?
Räkna exempelvis under en timme och skriv upp och rapportera det högsta sammanlagda antalet individer av en art. Ser du 5 talgoxar, sedan 8 och sedan 6 så är det 8 som ska rapporteras."

De menar att om man ser 8 stycken av en art samtidigt så är det det som räknas va?

Förstår inte riktigt heller, men jag tänkte att det berodde på att jag bara läste snabbt och tar det senare...
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Några jefvulens otyg till skitungar förstörde min eminent oattrantiva, men ack så effektiva, fågelmatare häromveckan.
Nu får småfåglarna äta ur ett litet rött plåthus från rusta.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top