Fågelmatartråden

Tjerringen

Har klampat in igen
Gick med
24 Sep 2011
Ort
På landet
Hoj
Suzuki GSX 400e, Ninja 300, Ninja 636
Va tråkigt! Ongjevlar!!!

I min trädgård har jag "råkat tappa" en talgboll under bordet. O nu är talgbollen på drift. Men jag tror jag vet vem som flyttat på den!

P1040842.jpg
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Idag fick de vanliga stamgästerna talgoxe, blåmes, hackspett och nötvecka besök av en stor flock domherrar.
Räknade till minst 23. :)
Nog den största flock av domherrar jag sett här.
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
aaah domherrar. Har jag aldrig nästan. Katten tog en hos föräldrarna, men lite udda grejjer som nötskrika, stenknäck eller steglits är vanligare här nere.

Nu när snön kommit är där en jädra fart och ett evigt kivande. Jag såg sex koltrastar samtidigt idag och stenknäcken är framme och tar för sig. Ormvråken stryker här, jag vet den jagar koltrast.

Skönt med lite vinter...
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
När domherrarna kommer hos oss så blir det kallt några dagar senare
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Idag fick de vanliga stamgästerna talgoxe, blåmes, hackspett och nötvecka besök av en stor flock domherrar.
Räknade till minst 23. :)
Nog den största flock av domherrar jag sett här.

23 stycken, det var som..!

Vad matar du med, kunde vara kul att få ett tips på mat som lockar till sig mer än pilfinkar och talgoxar. Du kanske bor lantligt?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
23 stycken, det var som..!

Vad matar du med, kunde vara kul att få ett tips på mat som lockar till sig mer än pilfinkar och talgoxar. Du kanske bor lantligt?

Ja, det var en stor samling. :)
Runt 8-12 st är nog det normala.

Vanliga solrosfrön (med skal] och talgbollar är allt huset bjuder.
Domherrarna här äter helst frön från marken och tittar aldrig ens på talgbollarna.

Men fantastiskt röda och vackra är dom så här i kylan! :tummenupp

Och ja, jag bor lantligt strax bredvid vackra sjön Runn. :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Skådats något svart ej artbestämt flygfä här som går och sprätter lite i snön, och ser allmänt bollformad ut. :D Inte en koltrast, sådana har vi med. Sedan dök det upp en flock fåglar som såg lite ut som järphöns här med nu. Hackspetten har hittat hållaren för talgbollarna med, han satt där bra länge idag och mumsade.

Man blir så glad när det är lite liv runt matarna när man sitter och äter frukost eller matar blommorna. :hihi
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Skådats något svart ej artbestämt flygfä här som går och sprätter lite i snön, och ser allmänt bollformad ut. :D Inte en koltrast, sådana har vi med. Sedan dök det upp en flock fåglar som såg lite ut som järphöns här med nu. Hackspetten har hittat hållaren för talgbollarna med, han satt där bra länge idag och mumsade.

Man blir så glad när det är lite liv runt matarna när man sitter och äter frukost eller matar blommorna. :hihi

Staren är inte helt olik koltrasten, Lite mindre och mycket kortare stjärt. Men det är en flyttfågel som mommer tidig vår. Den kan ju flugit vilse i det milda klimatet?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Staren är inte helt olik koltrasten, Lite mindre och mycket kortare stjärt. Men det är en flyttfågel som mommer tidig vår. Den kan ju flugit vilse i det milda klimatet?

Möjligt, vi har haft en sån här förra vintern med, så det kanske är en som inte förstått att han är flyttfågel? :hihi
Annars kan det ju vara någon form av extra stor och helsvart koltrast, inklusive svart näbb...
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Möjligt, vi har haft en sån här förra vintern med, så det kanske är en som inte förstått att han är flyttfågel? :hihi
Annars kan det ju vara någon form av extra stor och helsvart koltrast, inklusive svart näbb...

Staren är lite mindre än koltrasten. Extrastor med svart näbb... korpen är ju asätare men nallar kanske frön om han kan. Eller så jagar den småfågel. Alikan (kajan) kan vara väldigt mörk med

Såg ut lite som järphöns??? Björktrasten är som en spräcklig koltrast.

Nu undrar ju jag vad du har för märkligt fågel-liv.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Staren är lite mindre än koltrasten. Extrastor med svart näbb... korpen är ju asätare men nallar kanske frön om han kan. Eller så jagar den småfågel. Alikan (kajan) kan vara väldigt mörk med

Såg ut lite som järphöns??? Björktrasten är som en spräcklig koltrast.

Nu undrar ju jag vad du har för märkligt fågel-liv.

Den helsvarta saken var nånstans mittemellan en kaja och en koltrast i storlek, och helsvart, varenda litet uns av den var kolsvart, vilket är lite anledningen till att jag tycker den är lite udda. Koltrastarna är ju svarta med gula/orange näbbar.
Kajor, kråkor, korpar och råkor känner jag igen väldigt väl, och nån sån är det inte, även om vi har en helt ofantlig mängd kajor här på sommarn, en lagom drös kråkor och en och annan korp. Råkor har jag inte sett häromkring än.
Järpehönsen sprang runt på marken mest, och betedde sig hönsigt. :hihi Björktrastarna hålls här rätt mycket på sommaren med. Lite mindre än järparna.
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Den helsvarta saken var nånstans mittemellan en kaja och en koltrast i storlek, och helsvart, varenda litet uns av den var kolsvart, vilket är lite anledningen till att jag tycker den är lite udda. Koltrastarna är ju svarta med gula/orange näbbar.
Kajor, kråkor, korpar och råkor känner jag igen väldigt väl, och nån sån är det inte, även om vi har en helt ofantlig mängd kajor här på sommarn, en lagom drös kråkor och en och annan korp. Råkor har jag inte sett häromkring än.
Järpehönsen sprang runt på marken mest, och betedde sig hönsigt. :hihi Björktrastarna hålls här rätt mycket på sommaren med. Lite mindre än järparna.

Men jösses, vad finns det mer för helsvarta fåglar?

Järpen finns inte här nere, jag har aldrig sett en sådan faktiskt. Den skall vara minst bland hönsen. Såvida det inte kunnat vara fasan- eller rapphöna som verkar vara betydligt större så får du leta här bland skogshönsen efter vad det är. Beter den sig hönsigt sär det nog ett slags höna. :D

http://sv.wikipedia.org/wiki/Skogshöns

Men vad för slags svart fågel kan det vara??? Men om fågeln är uppborrad så kan storleken vara knepig att bedöma. Staren har ju lite metalliska pärlor, den är ju inte toksvart.

Men när de kommer på våren är det lätt att ta dem för koltrastar.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stare
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Den helsvarta saken var nånstans mittemellan en kaja och en koltrast i storlek, och helsvart, varenda litet uns av den var kolsvart, vilket är lite anledningen till att jag tycker den är lite udda. Koltrastarna är ju svarta med gula/orange näbbar.
Kajor, kråkor, korpar och råkor känner jag igen väldigt väl, och nån sån är det inte, även om vi har en helt ofantlig mängd kajor här på sommarn, en lagom drös kråkor och en och annan korp. Råkor har jag inte sett häromkring än.
Järpehönsen sprang runt på marken mest, och betedde sig hönsigt. :hihi Björktrastarna hålls här rätt mycket på sommaren med. Lite mindre än järparna.

Kanske svaret finns här

http://fagelskadning.ifokus.se/discussions/50c46478d4ebea10b002d4c3-vilken-fagel
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Men jösses, vad finns det mer för helsvarta fåglar?

Järpen finns inte här nere, jag har aldrig sett en sådan faktiskt. Den skall vara minst bland hönsen. Såvida det inte kunnat vara fasan- eller rapphöna som verkar vara betydligt större så får du leta här bland skogshönsen efter vad det är. Beter den sig hönsigt sär det nog ett slags höna. :D

http://sv.wikipedia.org/wiki/Skogshöns

Men vad för slags svart fågel kan det vara??? Men om fågeln är uppborrad så kan storleken vara knepig att bedöma. Staren har ju lite metalliska pärlor, den är ju inte toksvart.

Men när de kommer på våren är det lätt att ta dem för koltrastar.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stare

Det jag tror är järphonor ser ut som en för liten fasanhona som inte sträcker ut halsen och ser allmänt muppig ut med lite annorlunda täckning vid ögonen.:)
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top