Fågelmatartråden

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Igår drog matarsäsongen igång för min del, kul!
Snabbast att fatta vad det rörde sig om var - inte alls oväntat, och precis som vanligt - en talgoxe följt av några blåmesar. Pilfinkarna är som vanligt lite bakom, tog säkert en halvtimme innan de förstod poängen. Är det inte konstigt, varför är de så långsamma att greppa sambandet mellan matbord och mat i magen?

För några veckor sedan lade jag märke till att mina grannar också skaffat ett fågelmatbord. Kul i och för sig, men innebär det att det bara blir hälften så många fåglar vid mitt matbord? Eller kommer två matbord locka till sig dubbelt så många fåglar, alltså oförändrat antal vid mitt bord.
Skräckscenariot skulle vara att de föredrar grannarnas matbord istället för mitt. Då är det bara att lunka iväg med svansen mellan benen, d.v.s. flytta nånstans där grannarna inte vet hur man matar fåglar.
Hur tror ni framtiden kommer se ut?

Jag har hört historier om hur man i vissa grannskap konkurrerar om fåglarna och lägger ut finaste fågelmaten de kan hitta. Det blir jordnöts- och solrosblandningar då tror jag. Och dyraste fågelbollarna märkta med gourmét.

Glad jag slipper sådant utan kan köra med den lokala viltfågelsblandningen. (Alltså där är inte viltfågel i blandningen, även om namnet antyder det)

Nog får du fågel så det räcker? Körde du inte med 10 säckar om året i normala fall?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag har hört historier om hur man i vissa grannskap konkurrerar om fåglarna och lägger ut finaste fågelmaten de kan hitta. Det blir jordnöts- och solrosblandningar då tror jag. Och dyraste fågelbollarna märkta med gourmét.

Jag brukar köpa en extra calzone på söndagkvällen så att pippifåglarna får nåt också :yoparty
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Idag fick de ambulerande öltilltuggen sin första omgång käk. :D
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu har vi gråsparv, talgoxar, blåmesar entitor, domherrar och en nötväcka här. Ja, och skator ibland. Hoppas de andra konstigheterna hittar hit i år med. Skatan har inte visat nåt intresse än, får väl hänga ut lite talgbollar så han kommer med.
 
Last edited:

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Nu har vi gråsparv, talgoxar, blåmesar entitor, domherrar och en trädkrypare här. Ja, och skator ibland. Hoppas de andra konstigheterna hittar hit i år med. Skatan har inte visat nåt intresse än, får väl hänga ut lite talgbollar så han kommer med.

Skator finns ju överallt. :D
Jag är lite avis, jag vill oxå mata fåglar men vi får inte i min förening. :gråta
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Skator finns ju överallt. :D
Jag är lite avis, jag vill oxå mata fåglar men vi får inte i min förening. :gråta

Jaoh, skator är egentligen rätt vackra fåglar. De bara låter lite illa och är för bra på att föröka sig för att folk ska gilla dem. Ja och gillar att riva ut sopor. :hihi
Vi har kajor här med, men för tillfället uppehåller de sig inne i enköping, så vi slipper dem. :)

Vi har några hundra meter till närmaste granne, nån km till nästa. Var lite rådjur i trädgården imorse med, och har sett en räv med om jag inte missminner mig. :D En uggla bodde här förra vintern med, hoppas på att den är kvar.
 

Tjerringen

Har klampat in igen
Gick med
24 Sep 2011
Ort
På landet
Hoj
Suzuki GSX 400e, Ninja 300, Ninja 636
Nu har vi gråsparv, talgoxar, blåmesar entitor, domherrar och en nötväcka här. Ja, och skator ibland. Hoppas de andra konstigheterna hittar hit i år med. Skatan har inte visat nåt intresse än, får väl hänga ut lite talgbollar så han kommer med.

Jag vill också ha andra konstigheter i min trädgård, plus att Hacka kommer tillbaka! :rolleyes:
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Okey... nu djävlar ska här också börja matas.

Antalet småfåglar verkar ha minskat dramatiskt de senaste åren. Minns från ungdomen när jag kunde sitta timtals och räkna arter utanför mormors köksfönster. Blåmesar, talgoxe, domherre, grönfink, steglits, nötväcka o s v.
Nu ser man en och annan talgoxe om man har tur. Det var bättre förr sannerligen.

Inspirerad av denna tråd ska nu ett fågelbord upp i trädgården. Har utsett en perfekt plats, nära en syrenhäck som skydd.
Men är det någon som kan tipsa om inköpsställe? Bauhaus kammade noll....
Har någon köpt någon bra fågelbord som står på egen stolpe, för frömatning?
I Stockholmsområdet men via nätet funkar också...
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Granngården hade hus på stolpe tidigare, bör väl finnas även i Tokholm någonstans?

Idag när jag kollade ut genom sovrumsfönstret så satt det två feta Talgoxar och nåt annat skit på busken utanför fönstret. De var så feta så jag törs inte mata dem mer, vill ju inte ha sprängd anka på sovrumsfönstret direkt...
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Nu har vi gråsparv, talgoxar, blåmesar entitor, domherrar och en nötväcka här. Ja, och skator ibland. Hoppas de andra konstigheterna hittar hit i år med. Skatan har inte visat nåt intresse än, får väl hänga ut lite talgbollar så han kommer med.

Domherre! Vill jag ha... men de är sällsynta både här och hos föräldrarna. Trivs inte i skånsk lövskog?

Annars har jag talgoxe, blåmes, pilfink, bofink/bergfink, entita, nötväcka, nötskrika, skata, koltrast och ekorre. Plus hare och dovhjort men de skiter i fågelbordet.

På jakt efter småfåglarna är ormvråk, sparvhök (har fångat minst en fågel redan) och så grannens två katter.

På vinden har jag klippt en styck husmus och en styck annan slags mindre mus.

Fullt ös i ekologin således. Jag underhåller ta mig fan ett helt ekosystem.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Idag var jag och tog kort för nya körkortet (lite sent ute, blir av med körkortet om två veckor om jag inte skickar in ansökan...) och när jag kom ut till bilen så satt det en drös med fåglar runt min bil, små jävlar och fråga mig inte vad det var för modell. Små, argsinta (lät det som, att döma av tjattret kunde man tro att jag hade parkerat på deras bo) och allmänt fula.
Jag hoppar in i bilen, backar ut och ska åka iväg och ser då att det sitter en fågel på torkararmen på vindrutan. Jahapp, det var ju ett jäkla ställe att parkera sitt duniga arsel.
Nåja, han ska nog få åka tänkte jag.
Jag vrider upp torkarspaken i maxläge och jävlar vilken skjuts han fick stackaren :hihi
Men skrattar bäst som skrattar sist, jag pajade antagligen något på blinkersspaken i all iver över att få se fågeln "flyga" så nu fungerar inte torkarna så bra längre :( Det glappar, ibland fungerar dem och ibland inte.
Jävla skitfågel, vad fan skulle han hetsa mig till sånt för? Uppviglare är vad de är :mad:
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Idag var jag och tog kort för nya körkortet (lite sent ute, blir av med körkortet om två veckor om jag inte skickar in ansökan...) och när jag kom ut till bilen så satt det en drös med fåglar runt min bil, små jävlar och fråga mig inte vad det var för modell. Små, argsinta (lät det som, att döma av tjattret kunde man tro att jag hade parkerat på deras bo) och allmänt fula.
Jag hoppar in i bilen, backar ut och ska åka iväg och ser då att det sitter en fågel på torkararmen på vindrutan. Jahapp, det var ju ett jäkla ställe att parkera sitt duniga arsel.
Nåja, han ska nog få åka tänkte jag.
Jag vrider upp torkarspaken i maxläge och jävlar vilken skjuts han fick stackaren :hihi
Men skrattar bäst som skrattar sist, jag pajade antagligen något på blinkersspaken i all iver över att få se fågeln "flyga" så nu fungerar inte torkarna så bra längre :( Det glappar, ibland fungerar dem och ibland inte.
Jävla skitfågel, vad fan skulle han hetsa mig till sånt för? Uppviglare är vad de är :mad:

Varför är farbror så bitter idag då?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Varför är farbror så bitter idag då?

Ja, snön smälter och det är väl ett så bra argument som något?

För övrigt så var inte torkaren trasig, som av ett rent sammaträffande så visade det sig att tändningslåset spökar och inte fjädrar tillbaka ordentligt och då fungerar inte mycket av elen. Så det var inte fågelns fel, förlåt mig pippin :(
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top