Få ut lagerbanor i styrhuvudet smidigt

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Allt går med vilja våld å vaselin.. eller mer våld, värme och lagerdragare.. ;)
 

Losgard

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda
Helt klart hade jag nu i efterhand lämnat in hojen för några tusenlappar, förstår inte vad Yamaha tänkte när de konstruerade hojen med lagerbanor som man inte kan komma åt ordentligt! ! Jaja, då har man undre lagerbanan kvar :smasha

Pilen pekar på vart man kommer åt ordentligt, antar att det finns en till urfräsning på motsatt sida?
Glidhammare var allvarligt menat och lagerbanan hade varit lös på under minuten om det ser ut som på bilden.
P1010152.jpg
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Pilen pekar på vart man kommer åt ordentligt, antar att det finns en till urfräsning på motsatt sida?
Glidhammare var allvarligt menat och lagerbanan hade varit lös på under minuten om det ser ut som på bilden.
View attachment 415637

Jadå, det finns en urfräsning på båda sidor. Jag har kapat två spår med dremeln enligt bilden då det inte hände någonting efter ett spår, fick ut en trekant av lagerbanan men lik förbannat får jag inte ut resten. På andra sidan har jag gjort ett spår också.

Jag kommer inte emellan någonstans för att bända ut resten och nu är ju materialet borta vid hålet så en glidhammare får nog inte så mycket grepp nu tyvärr hehe! När man sitter ner framför lagerbanan och funderar på att ta stora vinkelslipen och kapa hela styrhuvudet och sälja hojen i delar, är det då man ska ta en långpromenad eller? :crash

P1010152nr2.jpg
 
Last edited:

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Visst borde en sån här kunna fungera? Nån som provat? I mitt fall kommer jag ju inte åt så bra och greppet i hålen är ju delvis borta nu då jag körde med dremeln där i hopp om kapa lagerbanan och sedan peta ut den, så glidhammare etc kan bli svårt. Om man tar ett sånt här verktyg, pressar ut hakarna i den lilla springan mellan lagerbanan och styrhuvudet, petar ner nån kil uppifrån mellan de gråa styckena så verktyget inte kan gå ihop nått. Sedan tar man nån massiv stålprofil och klipper till uppifrån, då borde ju eländet kunna lossna tycker jag? Tror jag beställer en sån här! :yoparty

Steering removal.jpg
 

Losgard

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda
För vissa räcker det att titta argt på den ;)

Ta ett don och knacka på lagerskålen i olika vinklar, kan räcka.
Har du en lång plattmejsel eller nått annat kan du föra in den i botten så den kommer mot lagerskålens undersida i urfräsningen på andra sidan, borde räcka med ett litet knack för att den ska lossa nu när spänningen är borta.
Hade hjälpt dig om du inte bott 50 mil bort, ingen som vill erbjuda sig?
Mecka är ju kul. :D
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Mecka är ju bara kul om inte nån fumlig nållåtta vart där o sabbat förutsättningarna innan! :)
Har du redan börjat kapa sönder banan tycker jag du bara ska skära ett spiralformat spår ur den. Sen kan du plocka ut den med tång. (Det ska inte vara såhär krångligt egentligen) ;)
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Mig eller pinnsvets är det absolut enklaste sättet.

Sätter man jordklämman direkt mot lagerbanan ska det mycket till om strömmen lyckas passera känslig elektronik.

Problemet med att värma/kyla är att materialen expanderar/krymper och återgår sedan, det kan iofs vara bra om det är korrosion mellan ytorna men när det är samma material så expanderar/krymper oftast delarna lika mycket pga värmeledning.

Undantaget verkar vara koniska delar, typ griniga spindelleder osv men cylindriska ytor med press/ krymppassning brukar vara lite kinkigare.

MEN på lagerbanor av denna typ funkar det jättebra om man lägger en svetssträng runt om på insidan för då krymper materialet bestående och när det svalnat trillar lagerbanan bokstavligen ut av sej själv :tummenupp
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
För vissa räcker det att titta argt på den ;)

Ta ett don och knacka på lagerskålen i olika vinklar, kan räcka.
Har du en lång plattmejsel eller nått annat kan du föra in den i botten så den kommer mot lagerskålens undersida i urfräsningen på andra sidan, borde räcka med ett litet knack för att den ska lossa nu när spänningen är borta.
Hade hjälpt dig om du inte bott 50 mil bort, ingen som vill erbjuda sig?
Mecka är ju kul. :D

Jag får försöka titta argt på den, om det inte funkar så tar jag stora vinkelslipen och kapar sönder hela styrhuvudet, ekonomiskt så spelar det ingen roll, har flera andra hojar haha! Har beställt verktyget på bilden nu, tar väl 1 1/2 vecka innan den kommer så jag får väl vänta på den. :)
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Mecka är ju bara kul om inte nån fumlig nållåtta vart där o sabbat förutsättningarna innan! :)
Har du redan börjat kapa sönder banan tycker jag du bara ska skära ett spiralformat spår ur den. Sen kan du plocka ut den med tång. (Det ska inte vara såhär krångligt egentligen) ;)

Tydligen så hade nån Göteborgare haft hojen innan och tryckt dit 2-komponents superepoxi-lim innan lagerskålarna trycktes fast! :fakta Jag har bytt styrlager på två st hojar förut utan problem, men jag har aldrig varit med om att alla tre lagerskålar suttit nått så här grönjävligt, lagret på styrstolpen och över lagerbanan på styrhuvudet har jag ju i alla fall fått bort så 2 av 3 är klara :crash
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Mig eller pinnsvets är det absolut enklaste sättet.

Sätter man jordklämman direkt mot lagerbanan ska det mycket till om strömmen lyckas passera känslig elektronik.

Problemet med att värma/kyla är att materialen expanderar/krymper och återgår sedan, det kan iofs vara bra om det är korrosion mellan ytorna men när det är samma material så expanderar/krymper oftast delarna lika mycket pga värmeledning.

Undantaget verkar vara koniska delar, typ griniga spindelleder osv men cylindriska ytor med press/ krymppassning brukar vara lite kinkigare.

MEN på lagerbanor av denna typ funkar det jättebra om man lägger en svetssträng runt om på insidan för då krymper materialet bestående och när det svalnat trillar lagerbanan bokstavligen ut av sej själv :tummenupp

Jag håller med helt! Problemet skulle vara löst för länge sen men jag har ingen svets. Visst, jag blev erbjuden här att köra över hojen, men en hoj utan framgaffel och hjul är inget man släpar runt hursomhelst i skåpbilen från bensinmacken. Jaja, jag ska inte ut och köra hoj nu i snön ändå och jag tror att verktyget jag beställt skulle kunna få ordning på detta.
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Tydligen så hade nån Göteborgare haft hojen innan och tryckt dit 2-komponents superepoxi-lim innan lagerskålarna trycktes fast! :fakta Jag har bytt styrlager på två st hojar förut utan problem, men jag har aldrig varit med om att alla tre lagerskålar suttit nått så här grönjävligt, lagret på styrstolpen och över lagerbanan på styrhuvudet har jag ju i alla fall fått bort så 2 av 3 är klara :crash

Ska det göras - gör det rejält.
Gammalt sillstrypar ordspråk.
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Gör ett nytt försök till att spräcka den?

Absolut skulle det kunna lösa problemet genom att spräcka den på andra sidan också, med dremeln så vet jag att jag till slut skulle få bort den, men ju mer man dremlar, bankar med mejslar etc desto mer lattjolajban-märken blir det, är dock försiktig och försöker undvika det :) Dilemmat är ju att man inte får grepp någonstans och jag kommer nog aldrig byta styrlager mer på en hoj som har felkonstruerat styrlager. Garanterat värt några tusenlappar i verkstadskostnad, där har de tillgång till svets och allt.
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Jag håller med helt! Problemet skulle vara löst för länge sen men jag har ingen svets. Visst, jag blev erbjuden här att köra över hojen, men en hoj utan framgaffel och hjul är inget man släpar runt hursomhelst i skåpbilen från bensinmacken. Jag gick faktiskt en helgkurs i svetsning för många år sedan men jag har ingen lust att köpa en svets nu tyvärr. Jaja, jag ska inte ut och köra hoj nu i snön ändå och jag tror att verktyget jag beställt skulle kunna få ordning på detta.

Ett alternativ kan ju vara att köra svetsen till hojen istället för tvärt om.

Annars kan du ju kapa/slipa med dremeln i överkanten på lagerbanan så att du får ett bättre fäste för ett dorn.
 

Iskall

Sporthojsnörd
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Kiruna
Hoj
R1M -15 & MT-10 SP -20
Är det samma innermått på konan i nya lagret?
Misstänker att det är ett felaktigt lager monterad just nu, därför man använt lim för att få det att sitta fast och du inte kan komma åt kanten på ovansidan av lagerbanan för att knacka ut det på ett enkelt sätt :(

Det är bara slipa på med demeln tills det inte finns något kvar av lagret, eller svetsa dit något tvärs över hålet i lagerbanan sen knacka ut från ovansidan plus att värme hjälper att förstöra limmet
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Ursäkta men, fan vad gött att man slipper känna denna frustration... Been there, done that.
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Är det samma innermått på konan i nya lagret?
Misstänker att det är ett felaktigt lager monterad just nu, därför man använt lim för att få det att sitta fast och du inte kan komma åt kanten på ovansidan av lagerbanan för att knacka ut det på ett enkelt sätt :(

Det är bara slipa på med demeln tills det inte finns något kvar av lagret, eller svetsa dit något tvärs över hålet i lagerbanan sen knacka ut från ovansidan plus att värme hjälper att förstöra limmet

Sorry, jag skojade lite med Göteborgaren angående superlimningen, det är inte limmat :rolleyes:
 

Iskall

Sporthojsnörd
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Kiruna
Hoj
R1M -15 & MT-10 SP -20
Sorry, jag skojade lite med Göteborgaren angående superlimningen, det är inte limmat :rolleyes:

Har du kollat innerdiametern då, kan ändå sitta fel/annat lager?

En timme med Dremelns alla olika verktyg och lagret ligger på golvet... eller 72 timmar på sporthoj och lagret sitter fortfarande kvar i hojen :rofl
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top