Få ut lagerbanor i styrhuvudet smidigt

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Har du kollat innerdiametern då, kan ändå sitta fel/annat lager?

En timme med Dremelns alla olika verktyg och lagret ligger på golvet... eller 72 timmar på sporthoj och lagret sitter fortfarande kvar i hojen :rofl

Det var en intressant tanke! Det är kanske inte omöjligt att det kan vara fel lager som sitter där nu, finns en del andra konstigheter med hojen som jag fixat då jag undrar hur de tänkt! Säkert nån göteborgare som haft hojen innan! :rolleyes: Nu väntar jag snällt på lattjolajbanverktyget, vill inte gå ner och dremla och få bort eländet till slut, då får jag ju aldrig veta om verktyget jag köpte var bra eller inte :hihi
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Mig eller pinnsvets är det absolut enklaste sättet.

Sätter man jordklämman direkt mot lagerbanan ska det mycket till om strömmen lyckas passera känslig elektronik.

Problemet med att värma/kyla är att materialen expanderar/krymper och återgår sedan, det kan iofs vara bra om det är korrosion mellan ytorna men när det är samma material så expanderar/krymper oftast delarna lika mycket pga värmeledning.

Undantaget verkar vara koniska delar, typ griniga spindelleder osv men cylindriska ytor med press/ krymppassning brukar vara lite kinkigare.

MEN på lagerbanor av denna typ funkar det jättebra om man lägger en svetssträng runt om på insidan för då krymper materialet bestående och när det svalnat trillar lagerbanan bokstavligen ut av sej själv :tummenupp

precis det jag menade med mitt 1.a inlägg på sida 1. man kan även kyla lagerbanan DIREKT efter svetsning för att få ännu bättre/snabbare resultat...

Med vänlig hälsning
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Roterande fil.JPGMan använder en roterande fil och slipar likadant uttag som bilden visat på den övre lagerbanan
Även uttaget på den övre kan man ju förbättra om det nu slinter , Sen ska man ju naturligtvis använda en masiv rundstång ( varför fyrkantig hålet är ju runt )

Man använder alltså bakkanten på en vanlig rak roterande fil och slipar så nära banan man kan
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag håller med helt! Problemet skulle vara löst för länge sen men jag har ingen svets. Visst, jag blev erbjuden här att köra över hojen, men en hoj utan framgaffel och hjul är inget man släpar runt hursomhelst i skåpbilen från bensinmacken. Jaja, jag ska inte ut och köra hoj nu i snön ändå och jag tror att verktyget jag beställt skulle kunna få ordning på detta.
Jo jag förstod att du inte har tillgång till svets, ber om ursäkt att jag inte var tydligare. :rodnar

Ville egentligen bara poängtera det Crash rider redan skrivit att det förmodligen är det minst tidsödande och minst förstörande sättet att med säkerhet få ut en lagerbana :tummenupp

Om jag saknade svets skulle jag köra det andra sättet som redan nämnts att slipa två eller tre brottanvisningar i lagerbanan och spräcka den.

Det finns såklart fler sätt men de garanterar antingen inte ett framgångsrikt resultat, kräver specialverktyg och/eller så riskerar du förstöra saker vilket sedan tar tid att återställa.. :)
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
View attachment 415715Man använder en roterande fil och slipar likadant uttag som bilden visat på den övre lagerbanan
Även uttaget på den övre kan man ju förbättra om det nu slinter , Sen ska man ju naturligtvis använda en masiv rundstång ( varför fyrkantig hålet är ju runt )

Man använder alltså bakkanten på en vanlig rak roterande fil och slipar så nära banan man kan

Ok tack för tipset!
Jag börjar med att se hur lattjolajban-verktyget fungerar, sen får jag i så fall köra på ditt tips, vill helst inte slipa och fila alltför mycket för att undvika onödiga märken. Fyrkansprofilen jag hade slipade jag lite rundad längst ner, hade även en lite kraftigare rundstång men utan framgång
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Jo jag förstod att du inte har tillgång till svets, ber om ursäkt att jag inte var tydligare. :rodnar

Ville egentligen bara poängtera det Crash rider redan skrivit att det förmodligen är det minst tidsödande och minst förstörande sättet att med säkerhet få ut en lagerbana :tummenupp

Om jag saknade svets skulle jag köra det andra sättet som redan nämnts att slipa två eller tre brottanvisningar i lagerbanan och spräcka den.

Det finns såklart fler sätt men de garanterar antingen inte ett framgångsrikt resultat, kräver specialverktyg och/eller så riskerar du förstöra saker vilket sedan tar tid att återställa.. :)


Ingen fara! :)
Jag har också tänkt tanken på att göra fler brottsanvisningar, men tyvärr riskerar man att göra fler onödiga märken än de jag redan gjort. Jag tror att verktyget jag beställt skulle kunna fungera, man måste hoppas på det i alla fall haha! Den ser ut att kunna greppa fint runt lagerbanan och sedan sopar man på uppifrån, då lär man inte kunna slinta direkt.
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Sådärja! Allt klart nu! Nya styrlager på plats. Tack för hjälpen allihop! :)
Jag väntade på det nya verktyget som visade sig inte fungera så bra då det inte fick tag runt lagerbanan som jag hoppades på så det var bara att köra med dremeln och kapa mera. Sedan lyckades jag få in en mejsel emellan lagerbanan och styrhuvudet och banka in den efter att ha värmt godset och till slut så lossnade lagerbanan.

En sak jag tänkt på nu i efterhand är ifall jag hade behövt ta bort lagerbanorna från styrhuvudet, de såg ju fina ut vad jag kunde se. :va
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top