Få ut lagerbanor i styrhuvudet smidigt

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Nu vill jag inte vara den som är den men är inte spåret du ser där inne i styrhuvudet till för att du ska få plats med ett spett eller järn av något slag och sedan knacka ut lagerbanan med en klubba?
 

Iskall

Sporthojsnörd
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Kiruna
Hoj
R1M -15 & MT-10 SP -20

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tillverka ett, rondell och en stor skruvmejsel skulle jag nog använt. Med rondellen slipar du till mejseln så den passar i spåret, sen knackar du. Man får aldrig vara rädd att bygga om verktyg så de passar. . . . :)
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Så många bra förslag trådskaparen fått nu så borde lagret ha hoppat ur av sig självt... :tungan
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Tillverka ett, rondell och en stor skruvmejsel skulle jag nog använt. Med rondellen slipar du till mejseln så den passar i spåret, sen knackar du. Man får aldrig vara rädd att bygga om verktyg så de passar. . . . :)

Tänkte förut ta en 10mm fyrkantsprofil, modifiera den med hjälp av lokala svetsaren, men nu tänker jag prova flunks ide först. Visst kan göra egna verktyg men jag tänker att det borde funnits ett bra verktyg för detta. Man har ju sett trådar här där folk stöter på patrull och då säger nån typ: -Köp artikelnr 123456 på Feltema för 39:- och sedan artikelnr 789456 för 65:- och skruva in den ena där och andra här och så har du ett perfekt verktyg. :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag brukar alltid fuska med 5-56 innan jag använder våld för att lösa uppgiften. Med 5-56 mindre jobbigt helt enkelt. Och vill det inte nästa dag. Mer 5-56 och en natts vila till.
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Så många bra förslag trådskaparen fått nu så borde lagret ha hoppat ur av sig självt... :tungan

Faktiskt! När jag var nere sent igår kväll så låg båda lagerbanorna på golvet! :rolleyes: :crash Eller jag drömde kanske det när jag vaknade på morgonen
 
Last edited:

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Jag brukar alltid fuska med 5-56 innan jag använder våld för att lösa uppgiften. Med 5-56 mindre jobbigt helt enkelt. Och vill det inte nästa dag. Mer 5-56 och en natts vila till.

Kommer verkligen 5-56 in mellan där? Precisionen är ju brutal! Men visst, såklart man ska spraya på, kostar ju inget liksom.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Hittade inte mitt verktyg igår så någon bild har jag inte.
Jag tog en stång på runt 8 mm som jag slipade som en skruvmejsel. Tricket var att jag böjde den de sista 5-6 cm så när jag trycker den mot röret i styrhuvudet och håller den vassa änden mot skarven mellan lagerbanan och sätet i styrhuvudet (en skarv som var nästan obefintlig) då går kraften både in i skarven och nedåt.
Att ta rak en skruvmejsel funkar inte alls, men mitt verktyg har funkat fint på 3-4 olika hojar där det var svårt att ens se skarven.

Jag har inte kört med någon olja eller värme/kyla eller annat trick. Bara banka "lagom" hårt tills det blir en glipa.
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Värm ramen i höjd med lagret och knacka med nåt som på bilden iskall la upp
 
Gick med
12 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
Har du en varmluftpistol? Att värma styrhuvudet så mycket du vågar utan att skada lacken brukar göra exorcismen enklare.
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Nu har jag fått ut den övre lagerbanan i alla fall. Bitsmetoden funkade inte så bra för min del, bitsen skjuts fram när den ligger i skåran eller hoppar ur skåren, men då har jag provat den metoden i alla fall :) Jag fick köra med dremeln och skära ut en trekant på båda sidor av lagerbanan, en hel del pysslande! Helt klart hade jag nu i efterhand lämnat in hojen för några tusenlappar, förstår inte vad Yamaha tänkte när de konstruerade hojen med lagerbanor som man inte kan komma åt ordentligt! ! Jaja, då har man undre lagerbanan kvar :smasha
 
Last edited:

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Hittade inte mitt verktyg igår så någon bild har jag inte.
Jag tog en stång på runt 8 mm som jag slipade som en skruvmejsel. Tricket var att jag böjde den de sista 5-6 cm så när jag trycker den mot röret i styrhuvudet och håller den vassa änden mot skarven mellan lagerbanan och sätet i styrhuvudet (en skarv som var nästan obefintlig) då går kraften både in i skarven och nedåt.
Att ta rak en skruvmejsel funkar inte alls, men mitt verktyg har funkat fint på 3-4 olika hojar där det var svårt att ens se skarven.

Jag har inte kört med någon olja eller värme/kyla eller annat trick. Bara banka "lagom" hårt tills det blir en glipa.

Tänkte den tanken när jag höll på med min 10mm fyrkantsprofil, att man kanske skulle böja den, antagligen precis som du menar, har provat det nu, bankar man lite grann så ligger den kvar, bankar man lite hårdare så slinter den. Om man bankar lite grann typ 28632 gånger så kanske man skulle kunna se nån förändring. Blir väl att köra ännu mer med Dremeln :mad:
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Har du en varmluftpistol? Att värma styrhuvudet så mycket du vågar utan att skada lacken brukar göra exorcismen enklare.

Jepp, har det och gasol. Värmepistolen är ju snällare mot färgen än gasol men räcker den? Om jag ska byta styrlager igen på en mc så tänkte jag kolla upp om den har gömda lagerbanor, då lämnar jag in hojen. Borde finnas en lista på hojar med styrlagervarning!!
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top