Då är det bevisat, vi är alltid potentiella brottslingar

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
En orsak att anteckna reg nummer på sport och motardhojar, är kanske för att kolla om den är stulen.
Har ett exempel med en stulen zx 6. På den hojen satt en reg skylt från en avställd kina eu moped.

Trafikpolisens svar var ju att man gör det för att hojar (sporthojar?) sällan stannar när polisen vill stoppa oss. Sen förstår jag återigen inte vad det ska hjälpa rent juridiskt eftersom man måste bli tagen på bar gärning när man gör ett trafikbrott.

Alla andra orsaker till att de antecknar regnr är ju rena gissningar från er som svarar i tråden, eller hur?
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Trafikpolisens svar var ju att man gör det för att hojar (sporthojar?) sällan stannar när polisen vill stoppa oss. Sen förstår jag återigen inte vad det ska hjälpa rent juridiskt eftersom man måste bli tagen på bar gärning när man gör ett trafikbrott.

Alla andra orsaker till att de antecknar regnr är ju rena gissningar från er som svarar i tråden, eller hur?

Jag förstår ändå inte hur det ska hjälpa, kartlägger de var sporthojsförare bor eller? det måste va så för om de skulle veta vilken hojs regnummer de ska se i registret så är de ändå nära nog att se regnumret.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
En orsak att anteckna reg nummer på sport och motardhojar, är kanske för att kolla om den är stulen.
Har ett exempel med en stulen zx 6. På den hojen satt en reg skylt från en avställd kina eu moped.

Ja, men då borde man ju rimligtvis visa lite intresse för att även anteckna ramnumret och motornumret för att kolla om de matchar regnumret...?

Det är ju knappast någon hojtjuv som åker omkring på en stulen hoj utan att ta bort skylten med det stöldanmälda regnumret....? Skylten han hänger på lär ju komma från ett annat fordon och är han inte helt blåst så blir det nog inte lika tydligt som ditt exempel med kinamoppen. Vad händer till exempel om tjuven äger en laglig, påställd GSX-R från början av 2000-talet och monterar denna skylt på en ny, stulen GSX-R...? Hur många poliser har detaljkunskapen för att skilja dessa hojar åt, utan att kolla ramnummer och motornummer...?
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
"34 procent av de som dött på tvåhjulig motorcykel har inte haft MC-körkort. Majoriteten av dessa var dessutom på fyllan och/eller drogpåverkade och inte ens hälften ägde motorcykeln. Det handlar alltså inte om motorcyklister men tyvärr drabbas alla motorcyklister av den negativa bild som detta extrema trafikbeteende ger."
// MC Folket (nordens största MC-magasin) #3, 2014

DÄR har vi problemet, det är varken vi riktigt MC-förare och entusiaster eller varje enskild polis som är problemet, verkligen inte. Det som gör att den här skiten konstant ligger och bubblar i bakgrunden, är ju den lilla minoritet som saboterar för alla andra (som alltid!?)...

Klart många av oss, mig inkluderat, ogillar övervakning, men kan en notering och/eller fotografering av en misstänkt brottsling som matchar citatet rädda ett eller flera liv och allt annat negativt som det innebär att den personen kör MC, och det råkar finns ett noterat reg.nr. och/eller bild på mig, fine, so be it - den lilla "inskränkningen" kan jag leva med.

Nu kan de snart sluta anteckna våra regnr... de riktiga skurkarna där jag bor plockar ju bort skyltarna numera :död

http://ttela.se/nyheter/trollhattan/1.3067837-drograttfull-korde-motorcykel-utan-giltiga-skyltar

Drograttfull körde motorcykel utan giltiga skyltar

Polisen fick efter vissa besvär till slut stoppat en motorcyklist på Kronogården vid tretiden natten till annandagen.

Motorcykeln visade sig sakna registreringsskyltar och föraren, som är i 35-årsåldern, visade tecken på att vara narkotikapåverkad och fick följa med för provtagning misstänkt för drograttfylleri. Han är även misstänkt för grov olovlig körning
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top