Då är det bevisat, vi är alltid potentiella brottslingar

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Yes, det har hänt ett flertal gånger och jag har sett det när vi är flera som har parkerat våra hojar och står bredvid och snackar. De kan alltså inte knyta någon förare till hojen utan antecknar bara regnr.

Att de skiter fullständigt i glidarhojarna (som i ett fall stod bredvid) med minislyltar, tveksamma blinkers och garanterat olagliga ljuddämpare är ju en annan fundering... :va

Senast det infräffade var vid ett fikaställe i Uddevalla. Försökte gå fram och fråga varför men de var inte intresserade av att prata med mig.
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Intressant! oftast brukar de bara plocka regnr om nånting har hänt i närheten. Känns lite skumt att smyga runt och anteckna så där utan anledning. Konstig form av registerföring, tror inte det är ok utan medgivande...
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
"34 procent av de som dött på tvåhjulig motorcykel har inte haft MC-körkort. Majoriteten av dessa var dessutom på fyllan och/eller drogpåverkade och inte ens hälften ägde motorcykeln. Det handlar alltså inte om motorcyklister men tyvärr drabbas alla motorcyklister av den negativa bild som detta extrema trafikbeteende ger."

// MC Folket (nordens största MC-magasin) #3, 2014




DÄR har vi problemet, det är varken vi riktigt MC-förare och entusiaster eller varje enskild polis som är problemet, verkligen inte. Det som gör att den här skiten konstant ligger och bubblar i bakgrunden, är ju den lilla minoritet som saboterar för alla andra (som alltid!?)...

Klart många av oss, mig inkluderat, ogillar övervakning, men kan en notering och/eller fotografering av en misstänkt brottsling som matchar citatet rädda ett eller flera liv och allt annat negativt som det innebär att den personen kör MC, och det råkar finns ett noterat reg.nr. och/eller bild på mig, fine, so be it - den lilla "inskränkningen" kan jag leva med.

Sedär, ädelt.

Varför inte knalla ner till närmsta polisstation och ta ett mugshot dom kan använda var gång dom letar efter någon.

Är det inte du kan dom ju avföra dig från utredningen i ett tidigt stadie.:tummenupp
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Någon som lyckas få sitt regnummer nedskrivet borde ju ta detta vidare till justitieombudsmannen eller liknande. Om fler än ett regnummer skrivs ner så är det ju att betrakta som ett register och att föra register över personer som inte är misstänkta för något specifikt brott är ju inte tillåtet (enligt mediestormen kring registrering av romer). Eller är alla sporthojsåkare konstant misstänkta för något brott...? Det skulle onekligen vara intressant att höra lagens officiella motivering till detta, särskilt om de får uppfläbbning av justitieombudsmannen eller liknande.

Skulle inte förvåna mig om det är samma polisman... Polismannen i fallet jag tänker på heter R. Strömbäck och är ungefär i vår ålder, kanske närmare din än min. Och det här var också på andra halvan av 90-talet.

Nej, även om den mannen håller på att skapa sig ett rykte på grund av ambitiösa insatser mot trimmade mopeder, epatraktorer, bakhjulscyklande tolvåringar och andra jättegrova brott så tror jag inte att han hade något att göra med incidenten jag beskrev. Den incidenten handlade bara om männen i videobilen, förmodligen från det som på den tiden kallades Länstrafikgruppen, de där obehagliga typerna som kunde dela ut körförbud till alla som hade mini-regskylt...
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Sedär, ädelt.

Varför inte knalla ner till närmsta polisstation och ta ett mugshot dom kan använda var gång dom letar efter någon.

Är det inte du kan dom ju avföra dig från utredningen i ett tidigt stadie.:tummenupp

Äsch, jag har ju varken körkort, är sällan nykter och hojarna jag "provkör" stulna så jag håller mig nog till att göra fuck you-burnouts utanför diverse cafén med brewdar i. Kommer grisen och försöker avbryta mig mitt i parningsritualen så blir det KJetTiNg i taket direkt samt wheelie i 200 km/h tills dom tappat bort mig :rolleyes:




Lite mer seriöst; Tror dom redan har bild på mig... Från när man tog sitt pass :va :tungan så inget behov av mugshot, jag ser ganska lik ut mig själv från passfotot.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Äsch, jag har ju varken körkort, är sällan nykter och hojarna jag "provkör" stulna så jag håller mig nog till att göra fuck you-burnouts utanför diverse cafén med brewdar i. Kommer grisen och försöker avbryta mig mitt i parningsritualen så blir det KJetTiNg i taket direkt samt wheelie i 200 km/h tills dom tappat bort mig :rolleyes:




Lite mer seriöst; Tror dom redan har bild på mig... Från när man tog sitt pass :va :tungan så inget behov av mugshot, jag ser ganska lik ut mig själv från passfotot.

Tror nog du är intelligent nog att förstå kopplingen.

Man är oskyldig tills motsatsen bevisats, man är inte misstänkt i förväg.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Mitt nr kan de gott anteckna...saknar skylt om jag inte tjör i stan. Evotech hållare och kardborrband, varsågod.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Hörde att ni precis fått adsl moden där ute på landet! Måste vara bättre än det 56k modem ni haft tills nu ;-)
Synd för oss stadsbor som får dras med ert nyfunna övermod :arsele

Ja Norrköping e ju så dött att man hör en fis släppas på andra sidan byn. Klart ingen gör nåt dumt där
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hoppas de skriver upp numren för att sedan slå dem i datorn:
Inte stulen?
Påställd?
Försäkrad?
NEJ på en av frågorna och dags för ingripande.:tummenupp
 

moddlaren

Guest
Det är jag fullt införstådd med. Om en polisman har satt i system att ljuga för att få folk fällda. Då finns det nog luckor att göra livet oerhört obekvämt för personen i fråga. Utan att bryta några lagar hade jag sett till att hans yrkesliv som polis var över. Det hade fått kosta både pengar och tid.

Har gjort just detta med goda vänners hjälp.. personen valde till slut att lämna orten:krama
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Detta hände andra dagen som jag hade mitt körkort i Trollhättan. Tittade bara mot polisen, hon satt och skrev gav inte en min tillbaka och sen fortsatte vidare :D
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Alla är potentiella brottslingar. Fördelen för poliser är att de har bättre kännedom om vad/hur man kommer undan och /eller manövrerar i systemet. Nån som känner en laglydig polis?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Alla är potentiella brottslingar. Fördelen för poliser är att de har bättre kännedom om vad/hur man kommer undan och /eller manövrerar i systemet. Nån som känner en laglydig polis?

Nej, men det är hysteriskt roligt att påpeka när de står på andra sidan.:tummenupp
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hur är det när man parkerar utan reg skylt?
Hört en del skräckhistorier om folk som fått sina fordon bortbogserade pga. avsaknad av reg skylt...
Avsaknad av regskylt är en laglig grund för att bogsera bort fordonet ifall det står felparkerat.
Sen hur ofta det sker eller inte beror helt på kommun och dess policy samt engagemanget hos den som är fordonsflyttsansvarig.

Förordning (1982:198) om flyttning av fordon i vissa fall
...
3. Om det är uppställt i strid mot föreskrifter om stannande eller parkering och
....
d) fordonet ska vara registrerat men saknar registreringsskylt eller annars inte kan identifieras på platsen
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
För att slå in det direkt är inte något alternativ?:va

Inte med nya PUST-Siebel hos Polisen, med det datorsystemet tar allt minst en timme. Eller en förmiddag.
Så med 4 registreringsnummer i anteckningsboken så är väl den arbetsdagen över för polisen med anteckningsboken.

Jag lämnade in tre (ärvda) gevär för skrotning till polisen på Stampgatan här i Göteborg första veckan i augusti 2013. I månadsskiftet september/oktober 2013, 7 veckor senare får jag ett brev från vapenavdelningen hos Malmöpolisen som undrar hur jag skall reda ut det här med gevären. Nu är det ju bara en månad kvar till jag måste ha sålt/skaffat licens/skrotat dem.
Så fort arbetar Polisens datasystem,
det tar mer än 7 veckor för signalen gå från Göteborgspolisen till Malmöpolisen.
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Inte med nya PUST-Siebel hos Polisen, med det datorsystemet tar allt minst en timme. Eller en förmiddag.
Så med 4 registreringsnummer i anteckningsboken så är väl den arbetsdagen över för polisen med anteckningsboken.

Jag lämnade in tre (ärvda) gevär för skrotning till polisen på Stampgatan här i Göteborg första veckan i augusti 2013. I månadsskiftet september/oktober 2013, 7 veckor senare får jag ett brev från vapenavdelningen hos Malmöpolisen som undrar hur jag skall reda ut det här med gevären. Nu är det ju bara en månad kvar till jag måste ha sålt/skaffat licens/skrotat dem.
Så fort arbetar Polisens datasystem,
det tar mer än 7 veckor för signalen gå från Göteborgspolisen till Malmöpolisen.

Jaha, det är därför dom kör bakom i en timme, dom väntar på svar från transportmyndigheten..

Men vapenärenden är en heeelt annan sak, VG har gjort sig kända som i de särklass mest inkompetenta i landet.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
En orsak att anteckna reg nummer på sport och motardhojar, är kanske för att kolla om den är stulen.
Har ett exempel med en stulen zx 6. På den hojen satt en reg skylt från en avställd kina eu moped.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top