Då är det bevisat, vi är alltid potentiella brottslingar

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Undrar samma sak faktiskt... utan ägaransvar är det rätt svårt att bötfälla någon.

Men det finns en sjuk händelse här i stan där en polisman inte fick stopp på en hojåkare men ansåg sig känna igen ögonen på föraren och åkte helt enkelt till dennes jobb någon dag senare och tog honom. Om jag minns historien rätt så gick det till rättegång men det blev aldrig någon fällande dom.

Jag vet en liknande händelse där föraren blev dömd. Polismannen hävdade att han kände igen föraren trots integralhjälm och möte på 50-väg där polismannen ansåg att MCn körde för fort. Vi inser ju alla att det är omöjligt och en uppenbar lögn, men folket i tingsrätten är inte så begåvade så det gick på teorin om att en polisman aldrig ljuger.

Gick inte heller att överklaga pga det "ringa" straffet.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag vet en liknande händelse där föraren blev dömd. Polismannen hävdade att han kände igen föraren trots integralhjälm och möte på 50-väg där polismannen ansåg att MCn körde för fort. Vi inser ju alla att det är omöjligt och en uppenbar lögn, men folket i tingsrätten är inte så begåvade så det gick på teorin om att en polisman aldrig ljuger.

En liknande historia har ju också utspelat sig alldeles utanför din och min hemstad någon gång på nittiotalet. MC-förare "cruisar" i 110-120 km/h på E4, utan regskylt och lite slarvigt utan att uppmärksamma bakomvarande trafik. Farbror Blå's videobil dyker upp bakom, filmar en liten stund och slår sedan på blåljusen. Så fort MC-föraren blir varse så växlar han ner och försvinner i horisonten. Han vill ju inte ha böter för vare sig skylten eller för en potentiell fortkörning. Lik förbannat blir han kallad till förhör och sedan till tingsrätten där en polisman pekar ut honom, trots att han hade svart visir och trots att han inte ens vände sig bakåt mot videobilen...I detta fall var han ju skyldig så han fick sitt förtjänade straff, men utan tvekan finns det mer än en polisman som ljugit och / eller fabricerat bevis och mer än en tingsrätt som köpt detta rakt av.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En liknande historia har ju också utspelat sig alldeles utanför din och min hemstad någon gång på nittiotalet. MC-förare "cruisar" i 110-120 km/h på E4, utan regskylt och lite slarvigt utan att uppmärksamma bakomvarande trafik. Farbror Blå's videobil dyker upp bakom, filmar en liten stund och slår sedan på blåljusen. Så fort MC-föraren blir varse så växlar han ner och försvinner i horisonten. Han vill ju inte ha böter för vare sig skylten eller för en potentiell fortkörning. Lik förbannat blir han kallad till förhör och sedan till tingsrätten där en polisman pekar ut honom, trots att han hade svart visir och trots att han inte ens vände sig bakåt mot videobilen...I detta fall var han ju skyldig så han fick sitt förtjänade straff, men utan tvekan finns det mer än en polisman som ljugit och / eller fabricerat bevis och mer än en tingsrätt som köpt detta rakt av.

Skulle inte förvåna mig om det är samma polisman... Polismannen i fallet jag tänker på heter R. Strömbäck och är ungefär i vår ålder, kanske närmare din än min.

Och det här var också på andra halvan av 90-talet.
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Så när någon på en CBR1000RR kör ifrån polisen så åker de hem till ägaren av den CBR1000RR de sett ute på stan för någon timme sedan och anklagar denne för det..?
:va

Vilket bevisvärde har denna insamling av regnummer egentligen?
Jag tror knappast ens 5% av dagens poliser ser skillnad på de olika hojarna i t.ex. literklassen.
Det blir snarare "det var en sådan där vit med helkåpor, har vi någon sådan på listan?"

Dom kan inte ens skriva rätt datum på böteslappen och rätt försyndelse. :)
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Med min första hoj blev jag provocerad av polisen precis hela tiden. En knallblå Harley chopper 19 tum över original utan blinkers, stoppljus, hastighetsmätare etc. Den enda mätare som fanns var till oljetrycket. Helt laglig då det var en gammal hoj. Men poliserna var inte riktigt kloka. Det hände nästan varje gång jag var ute och körde att jag fick en polisbuss ett par meter bakom bakdäcket. Oftast på TOK för nära för att vara trafiksäkert. Jag lärde mig snabbt hur jag skulle hantera dom. Jag körde in till kanten och parkerade och om dom gjorde detsamma gick jag och pratade med dom. Vilket nästan alltid var fallet. Fast dom drog oftast innan jag hunnit fram till dom. Besynnerligt beteende. Tror dom slutat upp med det där nu för tiden. Lite farligt faktiskt. Men det var nog samma där om jag får gissa. Att dom skrev upp regnumret. Dom stoppade mig aldrig. Det enda dom gjorde var att lägga sig på tok för nära bakom. Provocerande. Det här var ett tag sedan. Tidigt 90-tal ca.
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Med min första hoj blev jag provocerad av polisen precis hela tiden. En knallblå Harley chopper 19 tum över original utan blinkers, stoppljus, hastighetsmätare etc. Den enda mätare som fanns var till oljetrycket. Helt laglig då det var en gammal hoj. Men poliserna var inte riktigt kloka. Det hände nästan varje gång jag var ute och körde att jag fick en polisbuss ett par meter bakom bakdäcket. Oftast på TOK för nära för att vara trafiksäkert. Jag lärde mig snabbt hur jag skulle hantera dom. Jag körde in till kanten och parkerade och om dom gjorde detsamma gick jag och pratade med dom. Vilket nästan alltid var fallet. Fast dom drog oftast innan jag hunnit fram till dom. Besynnerligt beteende. Tror dom slutat upp med det där nu för tiden. Lite farligt faktiskt. Men det var nog samma där om jag får gissa. Att dom skrev upp regnumret. Dom stoppade mig aldrig. Det enda dom gjorde var att lägga sig på tok för nära bakom. Provocerande. Det här var ett tag sedan. Tidigt 90-tal ca.

Vad hände om du växlade ner och körde riiiiiktigt sakta? :D
 

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
2009,Triumph Street Triple
Är denna form av registerföring ens lagligt?
Det blev ju ett jäkla tjohej när det var en annan folkgrupp som blev uppskrivna..
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag tror inte polisen medvetet är ute efter att sätta dit "fel" folk på något sätt. Tror faktiskt att de flesta poliser håller hårt på att saker och ting skall ske korrekt.

Snarare är det väl en form arbetsmetodik som öppnar upp för att det lättare kan ske fel.
Det är ju en punktmarkering av en grupp som någon högre upp i befälsordningen har identifierat som problematisk och kriminell.
Typ lite grann som polisens bekämpning av gängkriminalitet, där medlemmarna noteras i spaningsregistret och stoppas för det minsta så fort tillfälle ges.

På tal om det vore det väldigt intressant att veta ifall svensk polis har börjat notera sporthojsförare i deras spaningsregister. De har ju redan tidigare gått runt och skrivit ned regnummer på samlingsplatser för sporthojåkare.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Är denna form av registerföring ens lagligt?
Det blev ju ett jäkla tjohej när det var en annan folkgrupp som blev uppskrivna..

hojåkare är väl "RESANDE" med???? reser mellan punkt A och B
på snabbaste tid... samt får gasres ibland med....

Med vänlig hälsning
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Berör mig inte nämnvärt om polisen nu mot förmodan skulle anteckna ens reg.nr och kännetecken på klädsel och kanske t om ta ett fotografi när man har hjälmen av om det nu skulle hjälpa dem att skilja en från rötäggen som förstör för oss andra.

Om man nu mot förmodan skulle ha gjort sig skyldig till en överträdelse som ogillas. Då får de gärna knacka på dörren och ge en förmaningar att ta det lugnare i framtiden oavsett om de har bindande bevisning eller inte. Bara en sådan sak att man har ögonen på sig kan faktiskt tjäna till att man är mer hänsynsfull. Många gånger kan en muntlig varning eller tecken från en polisman vara fullt tillräcklig. Att sätta böter och dra in körkort är inte nödvändigtvis det som i slutändan får folk att hålla sig i skinnet där man visar omgivningen lite hänsyn.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Berör mig inte nämnvärt om polisen nu mot förmodan skulle anteckna ens reg.nr och kännetecken på klädsel och kanske t om ta ett fotografi när man har hjälmen av om det nu skulle hjälpa dem att skilja en från rötäggen som förstör för oss andra.

Om man nu mot förmodan skulle ha gjort sig skyldig till en överträdelse som ogillas. Då får de gärna knacka på dörren och ge en förmaningar att ta det lugnare i framtiden oavsett om de har bindande bevisning eller inte. Bara en sådan sak att man har ögonen på sig kan faktiskt tjäna till att man är mer hänsynsfull. Många gånger kan en muntlig varning eller tecken från en polisman vara fullt tillräcklig. Att sätta böter och dra in körkort är inte nödvändigtvis det som i slutändan får folk att hålla sig i skinnet där man visar omgivningen lite hänsyn.

Vänta bara tills de jagat en röd motorcykel, kommer och knackar på hos dig. När du sedan nekar bestämmer sig judgedredd-polisen för att du är en lögnare som måste fällas även om han ska ljuga ihop sina bevis i tingsrätten.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Vänta bara tills de jagat en röd motorcykel, kommer och knackar på hos dig. När du sedan nekar bestämmer sig judgedredd-polisen för att du är en lögnare som måste fällas även om han ska ljuga ihop sina bevis i tingsrätten.

Risken för det ser jag som näst intill obefintligt. Om det nu mot förmodan skulle inträffa ska den personen veta att han kommer att få se sig om efter ett nytt jobb. Är beredd att gå väldigt långt ifall någon ifrågasätter min heder. Hade rensat skrivbordet tills det blev en realitet.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Är det så jävla konstigt med alla stolpskott och 'outlawbikerz' och grwannabes som vrålar runt dreglande inuti hjälmen på sina bonnvässade literklubbor?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Risken för det ser jag som näst intill obefintligt. Om det nu mot förmodan skulle inträffa ska den personen veta att han kommer att få se sig om efter ett nytt jobb. Är beredd att gå väldigt långt ifall någon ifrågasätter min heder. Hade rensat skrivbordet tills det blev en realitet.

Tror inte du skulle lyckas eftersom en polismans ord väger mycket tungt i en tingsrätt.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Är det så jävla konstigt med alla stolpskott och 'outlawbikerz' och grwannabes som vrålar runt dreglande inuti hjälmen på sina bonnvässade literklubbor?

Det är för att du bor i Göteborg :hihi
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
"34 procent av de som dött på tvåhjulig motorcykel har inte haft MC-körkort. Majoriteten av dessa var dessutom på fyllan och/eller drogpåverkade och inte ens hälften ägde motorcykeln. Det handlar alltså inte om motorcyklister men tyvärr drabbas alla motorcyklister av den negativa bild som detta extrema trafikbeteende ger."

// MC Folket (nordens största MC-magasin) #3, 2014




DÄR har vi problemet, det är varken vi riktigt MC-förare och entusiaster eller varje enskild polis som är problemet, verkligen inte. Det som gör att den här skiten konstant ligger och bubblar i bakgrunden, är ju den lilla minoritet som saboterar för alla andra (som alltid!?)...

Klart många av oss, mig inkluderat, ogillar övervakning, men kan en notering och/eller fotografering av en misstänkt brottsling som matchar citatet rädda ett eller flera liv och allt annat negativt som det innebär att den personen kör MC, och det råkar finns ett noterat reg.nr. och/eller bild på mig, fine, so be it - den lilla "inskränkningen" kan jag leva med.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Tror inte du skulle lyckas eftersom en polismans ord väger mycket tungt i en tingsrätt.

Det är jag fullt införstådd med. Om en polisman har satt i system att ljuga för att få folk fällda. Då finns det nog luckor att göra livet oerhört obekvämt för personen i fråga. Utan att bryta några lagar hade jag sett till att hans yrkesliv som polis var över. Det hade fått kosta både pengar och tid.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Det är jag fullt införstådd med. Om en polisman har satt i system att ljuga för att få folk fällda. Då finns det nog luckor att göra livet oerhört obekvämt för personen i fråga. Utan att bryta några lagar hade jag sett till att hans yrkesliv som polis var över. Det hade fått kosta både pengar och tid.
Väl talat, finns det sådana svin så skall de bort. :tummenupp
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top