Caféracerobjekt, Yamaha XS 750 1T5.

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Jaha, då är man igång och skruvar på den här igen då!

Tog loss alternatorn från vevaxeln, tog av primärkedjan och tog bort allt på brytarsidan likaså, vrider på vevaxeln med lite moment och den släpper hur enkelt som helst och nu så bygger det upp komp (vet dock inte hur mycket då jag saknar kompmätare) och allt går att dra runt hur lätt som helst. Mysko som fan.

Ska smacka ihop den och provstarta den igen och se vad som händer. Någon som har en aning om vad som kan ha varit galet? Värmenypt? men allt går så lätt nu.

Funderar på om den isf har nypt i lagret som är närmast brytarsidan, det ser ut som det gått varmt, eller är det normalt? Se fotot här.
IMG_0666.jpg
 

Delicato

#3395
Gick med
12 Sep 2008
Ort
Götet
Hoj
999s -03
....Någon som har en aning om vad som kan ha varit galet?...

Jag körde xs850 på 80 talet. Den motorn låste sig vid ett tillfälle. Det var en skruv på en axelände som hade gått av. Den låg i botten på motorn och låste vxl-lådan. Har för mig att det var på höger sida.

För övrigt, en mycket rolig tråd att följa ;)
 

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Jag körde xs850 på 80 talet. Den motorn låste sig vid ett tillfälle. Det var en skruv på en axelände som hade gått av. Den låg i botten på motorn och låste vxl-lådan. Har för mig att det var på höger sida.

För övrigt, en mycket rolig tråd att följa ;)


Jag har kollat den sk "layshaft bolt" ser ut att sitta en insexskruv i 12.9 där så det är tyvärr inte det som är fel. Hoppades men åker nog på att riva allt för att se vad som hänt.
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Äntligen!

Angående blånaden på veven kan du nog vara lugn för bägge mina vevar såg ut så utan att det var nåt fel på dem. Det beror väl på härdningen gissar jag.
 

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Äntligen!

Angående blånaden på veven kan du nog vara lugn för bägge mina vevar såg ut så utan att det var nåt fel på dem. Det beror väl på härdningen gissar jag.

Nu är motorn riven och det är vevstakslagret på mittencylindern som gått. Jag måste dock få tag på en lååång hylsa för att lossa kopplingskorgen för att komma åt den sista bulten som håller ihop vevhushalvorna. Någon som har en sådan att låna?

Troligtvis beror raset på att cylinderfotspackningen är trasig, låg sand och jord under den.

Här är bild på cylinderfotspackningen.
IMG_0695.JPG

och mittenkolven som käkat ventiler tidigare, dock såg allt bra ut nu.
IMG_0693.JPG

Och lite mekbilder, fan jävla oljan tog aldrig slut i motorn, trots att tråget var borttaget.
IMG_0694.jpg
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nu är motorn riven och det är vevstakslagret på mittencylindern som gått. Jag måste dock få tag på en lååång hylsa för att lossa kopplingskorgen för att komma åt den sista bulten som håller ihop vevhushalvorna. Någon som har en sådan att låna?

Troligtvis beror raset på att cylinderfotspackningen är trasig, låg sand och jord under den.

Här är bild på cylinderfotspackningen.
View attachment 415043

och mittenkolven som käkat ventiler tidigare, dock såg allt bra ut nu.
View attachment 415041

Och lite mekbilder, fan jävla oljan tog aldrig slut i motorn, trots att tråget var borttaget.
View attachment 415042

Svetsa på en rörbit på hylsan kanske?
Och ursäķta en dum en, men jag fattar inte riktigt hur en kass cyl.fotpackning kan orsaka lagerras?
Även om grejorna suttit så löst att grus kunnat komma in i motorn borde det ju knäcka oljepumpen först tänker jag.. sen ska gruset genom oljefiltret innan det kommer in i vevaxeln.
Och moppen borde ju knappt gå om toppen är så löst dragen att grus kommer in..
Well well, öppna oljepumpen o ta en kik!
Jag har tre stycken med rasade rotorer liggande..
Har även en vev komplett med stakar extra om det skulle behövas (ta i trä)
 

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Svetsa på en rörbit på hylsan kanske?
Och ursäķta en dum en, men jag fattar inte riktigt hur en kass cyl.fotpackning kan orsaka lagerras?
Även om grejorna suttit så löst att grus kunnat komma in i motorn borde det ju knäcka oljepumpen först tänker jag.. sen ska gruset genom oljefiltret innan det kommer in i vevaxeln.
Och moppen borde ju knappt gå om toppen är så löst dragen att grus kommer in..
Well well, öppna oljepumpen o ta en kik!
Jag har tre stycken med rasade rotorer liggande..
Har även en vev komplett med stakar extra om det skulle behövas (ta i trä)


Det har du rätt i får syna pumpen noggrant.

Då måste jag nog köpa och slakta en hylsa isf. Vill inte sabba min 32mm krafthylsa.

Vad vill du ha för den veven med stakar om den skulle behövas?
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Nu är motorn riven och det är vevstakslagret på mittencylindern som gått. Jag måste dock få tag på en lååång hylsa för att lossa kopplingskorgen för att komma åt den sista bulten som håller ihop vevhushalvorna. Någon som har en sådan att låna?

Jag gjorde ett eget verktyg för att lossa den muttern som ser ut så här.
IMG_20150118_132757[1].jpg

Du behöver också ett verktyg för att hålla fast kopplingskorgen, har du ett sånt eller?
IMG_20150118_132846[1].jpg

Du kan få låna mina om du vill. PM:a adressen i så fall.

Om veven har klarat sig men du behöver en ny stake kan du få en sån gratis av mig.
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Troligtvis beror raset på att cylinderfotspackningen är trasig, låg sand och jord under den.

Är du säker på att det verkligen kommit in sand medan motorn var ihopmonterad? Det samlas mycket sånt runt pinnbultarna som sen ramlar ner när man lyfter på cylindrarna så det är nog helt normalt. Det såg likadant ut när jag lyfte av cylindrarna.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Är du säker på att det verkligen kommit in sand medan motorn var ihopmonterad? Det samlas mycket sånt runt pinnbultarna som sen ramlar ner när man lyfter på cylindrarna så det är nog helt normalt. Det såg likadant ut när jag lyfte av cylindrarna.
Mmm... vart rätt mycket grus där när jag lyfte cyllarna på tjejens xs1100.. fick spola genom motorn med några liter fotogen.. usch.
 

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)

Smauland

Medlem
Gick med
18 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
Hur har det fungerat med lackjobbet du gjorde på motorn? Höll det sig bra hela tiden efter att du kört ett tag med det?
Jag funderar på att göra något liknande på min 80-talare om det är hållbart nog.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top