Caféracerobjekt, Yamaha XS 750 1T5.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Då skulle jag tro att lagret rasat av överhettning långt innan.. de här motorerna tål som sagt inte hårdgasning utan förbättrad kylning.
Har hört om en firma i england som nytillverkar lager i överdimensioner. Säkert asdyrt..
Lagren till dessa skiljer bara nån hundradel emellan, man kan köra med tunnare lager och tjockare olja om man vill.
För att göra det ännu krångligare finns det två generationer vevar också, med olika sätt att räkna ut lagerspelen. Senare vevar ska ha större spel för oljefilm dessutom vill jag minnas.. en djungel.
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Då skulle jag tro att lagret rasat av överhettning långt innan.. de här motorerna tål som sagt inte hårdgasning utan förbättrad kylning.
Har hört om en firma i england som nytillverkar lager i överdimensioner. Säkert asdyrt..
Lagren till dessa skiljer bara nån hundradel emellan, man kan köra med tunnare lager och tjockare olja om man vill.
För att göra det ännu krångligare finns det två generationer vevar också, med olika sätt att räkna ut lagerspelen. Senare vevar ska ha större spel för oljefilm dessutom vill jag minnas.. en djungel.

De senare modellerna med andra legerspel har dock större oljepumpar som är anpassade för det så ska man fortsätta använda originalpumpen bör man nog hålla sig till originalspelen även om man monterar en nyare vev. Det är min tolkning iaf och så gjorde jag och det har funkat bra hittills.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ah, där ser man.. köpte precis på mig en 850 pump då jag har tre risiga 750pumpar jag inte vill använda.. antar att det inte gör nåt med snäppet tightare spel iaf.. men shit vad mycket bättre den senare pumpen är designad! Mindre och högre kapacitet, och utan den där korkade kanalen som enbart tätas med clips och oring. Som skär hela motorn om den lossnar..
 

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Ah, där ser man.. köpte precis på mig en 850 pump då jag har tre risiga 750pumpar jag inte vill använda.. antar att det inte gör nåt med snäppet tightare spel iaf.. men shit vad mycket bättre den senare pumpen är designad! Mindre och högre kapacitet, och utan den där korkade kanalen som enbart tätas med clips och oring. Som skär hela motorn om den lossnar..

Var är den kanalen, har du någon bild?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Den är repig och skrapig, men även om ytorna är släta och fina så bör man mäta upp spelen på den. Minns inte toleransen, min motorgubbe fick låna mekhandboken för trimningen..
 

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Den är repig och skrapig, men även om ytorna är släta och fina så bör man mäta upp spelen på den. Minns inte toleransen, min motorgubbe fick låna mekhandboken för trimningen..

Och det är vanligt att de är dåliga eller?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Näe, men mina har ju suttit i våldsamt rasade motorer..
Ska som sagt visa en bild på designmissen och den uppdaterade pumpen när jag har möjlighet.
 

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Ah ok, jag ska ta lite bilder på min då också och lägga upp.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nu har jag varit en extremt kass kille på sistone och inte fotat 850 pumpen när jag varit i garaget, lite för mycket annat pill i vägen! Har du öppnat din pump och inspekterat rotorn?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Såhär ser iaf den lilla designgrodan ut på dom gamla pumparna:
Det är en kanal borrad för övertrycksventilen, och det har hänt att dessa börjat läcka, eller i värsta fall lossnat helt..



På 850'n är alltså den helt borttagen som synes.
 

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Oj, här har det inte hänt mkt alls. Just nu bygger jag ihop racehojen igen och all fokus går till den. Är väl en kostnadsfråga egentligen då tid finns det gott om, är pappaledig nu.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top