Caféracerobjekt, Yamaha XS 750 1T5.

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Den bara dog och när jag försökte starta den klickade det bara., Testade rulla igång den hände inget och när jag tryckte på kicken sen så var det stumt... Enligt ordförande för XS750-klubben här i Sverige så är det torligtvis ett vevstakslager som gått, han hade varit med om det på en av sina 13 XS750...
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Kan hända att jag har motor eller delar efter helgens köp.. ska få med 3 reservdelsmotorer när jag köper min.. hoppas bara dom inte sålt skiten redan, fick inte tag i dom igår. Håller tummar och allt
Edit: hämtar motorerna på lördag. Men som sagt okänt skick. Kan lika gärna vara lagerras där med.. tänkte hooka upp alla och testköra dom för diagnos när jag installerat mig någorlunda i nya verkstan
 
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Ok, riktigt surt, lycka till med felsökning & renovering.
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Den bara dog och när jag försökte starta den klickade det bara., Testade rulla igång den hände inget och när jag tryckte på kicken sen så var det stumt... Enligt ordförande för XS750-klubben här i Sverige så är det torligtvis ett vevstakslager som gått, han hade varit med om det på en av sina 13 XS750...

Men helvete va trist att höra!

Har du kollat så att det inte är bensin som blandat sig med oljan? Det är ju bara en tidsfråga innan dom där kranarna pajar och dom har knäckt många motorer genom åren. Jag har kopplat ur vakuumfunktionen och kör med extrakranar inline.
 

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Men helvete va trist att höra!

Har du kollat så att det inte är bensin som blandat sig med oljan? Det är ju bara en tidsfråga innan dom där kranarna pajar och dom har knäckt många motorer genom åren. Jag har kopplat ur vakuumfunktionen och kör med extrakranar inline.

Ja det har jag koll på att de inte läcker. Testade ställa den över en hink över natten för stt se om den läckte förvinte alls längesedan. Mailade med Lars Janneby, ordföranden i xs3.se han skrev:

"Hej Daniel!
Tyvärr ingen extramotor liggandes men en som troligtvis råkat ut för samma som din, skuret vevstakslager ger totalstum motor, har du tur så kanske vevpartiet klarat sig, då räcker det troligtvis med vevstake och lager.
På den motorn jag har kom felet från oljepumpen, det finns en bricka som skall täta en kanal från tillverkningen av pumphuset som hade tippat på ända så oljan gick rakt ner i tråget i stället för att smörja. Skruva isär och kolla."
 

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Kan hända att jag har motor eller delar efter helgens köp.. ska få med 3 reservdelsmotorer när jag köper min.. hoppas bara dom inte sålt skiten redan, fick inte tag i dom igår. Håller tummar och allt
Edit: hämtar motorerna på lördag. Men som sagt okänt skick. Kan lika gärna vara lagerras där med.. tänkte hooka upp alla och testköra dom för diagnos när jag installerat mig någorlunda i nya verkstan

Du kan ju skriva när du vet mer så uppdaterar jag så fort jag har min dom.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Bra kombination.. läckande bensinkranar parat med orenoverbara vevar. Vad har jag gett mig in på här? :D tror bestämt jag får börja tillverka lagerskålar från +0.10 upp till +0.50.
Hur var det man gjorde det nu igen...?
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Blev lite nojig angående läckande kranar efter att ha läst här, ska nog byta mina inom kort, en läcker lite igen... Tror att dt50 (moppe) kranar för 100kr st ska passa, beställs imorgon... (har redan renoverat tr1 original en gång)
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer

Jo men det är inga problem att hitta en bättre begagnad vev på ebay. Stakar har jag tre stycken av så en sån kan jag skänka mot fraktkostnad. Om nu veven har klarat sig och det råkar vara mittenstaken som skurit så kan du byta den underifrån utan att klyva motorn men då gäller det att du fortfarande kan se vilken färgkod det är på gamla lagret samt att du får tag i en stake med samma storlekskod. Du kan ju nämligen inte se storlekskoden på veven utan att klyva motorn.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nitlott med motorerna..
Följde bara med en vev som var ras den med. Verkar vara nåt som går :D
Ska prova flamsprutning o lägga på ny lageryta. Om det inte kostar mer än en ny vev...
Hittar ni några kranar som passar så posta vilka! Oljan luktade bensin på den jag köpte med..
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Nitlott med motorerna..
Följde bara med en vev som var ras den med. Verkar vara nåt som går :D
Ska prova flamsprutning o lägga på ny lageryta. Om det inte kostar mer än en ny vev...
Hittar ni några kranar som passar så posta vilka! Oljan luktade bensin på den jag köpte med..

Det ska finnas manuella kranar som passar på mikesxs men tror dom är rätt dyra så jag kör med billiga kinesebaykranar inline tills vidare. Tror inte det finns några kranar som passar från nån annan modell heller tyvärr.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det ska finnas manuella kranar som passar på mikesxs men tror dom är rätt dyra så jag kör med billiga kinesebaykranar inline tills vidare. Tror inte det finns några kranar som passar från nån annan modell heller tyvärr.

Får nog bli egen tillverkning där med då.. min motor ska fan inte skära! :)
Fast får väl se. Tyckte oljan luktade bensin på den jag köpte också..

Edit: har läst på lite. Det finns visst överdimensioner på lagren. Problemet är att en del vevar är slipade till största överdimensionen från fabrik av någon anledning. Så har man tur har man en vev som kan slipas om..
 
Last edited:

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Får nog bli egen tillverkning där med då.. min motor ska fan inte skära! :)
Fast får väl se. Tyckte oljan luktade bensin på den jag köpte också..

Edit: har läst på lite. Det finns visst överdimensioner på lagren. Problemet är att en del vevar är slipade till största överdimensionen från fabrik av någon anledning. Så har man tur har man en vev som kan slipas om..

Det är inte överdimensioner i vanlig mening utan bara olika storlekar för att kompensera för att man inte kunde tillverka vevar och stakar med tillräcklig noggrannhet. Det finns stämplat på stakar och vevar vilka storlekar dom har och så räknar man ut vilka lager man ska ha. Det är dock ett väldigt smalt spann mellan dom olika lagerstorlekarna så du ska ha extrem tur om dom lämpar sig som överdimension efter slipning för det är dom inte tänkta som.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det är inte överdimensioner i vanlig mening utan bara olika storlekar för att kompensera för att man inte kunde tillverka vevar och stakar med tillräcklig noggrannhet. Det finns stämplat på stakar och vevar vilka storlekar dom har och så räknar man ut vilka lager man ska ha. Det är dock ett väldigt smalt spann mellan dom olika lagerstorlekarna så du ska ha extrem tur om dom lämpar sig som överdimension efter slipning för det är dom inte tänkta som.

Precis. Extrem tur, det har jag aldrig haft hittills.. Varför börja nu liksom :D tur att vevar är billiga iaf!
Edit: 3200 för 2 vevar komplett med stakar.. inte farligt alls ju.. taget.
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top