Café Racer Bygge - Kawasaki Z500

Mhassic

Medlem
Gick med
3 Sep 2006
Ort
Umeå
Hoj
SUKUKI DR800 GS1000S
Man blir sååå sugen på att bygga, synd man bor åt pipsvängen, alla objekt här kostar multum.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Skurup
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
jo när jag får tid.. men har ni nån så kan ni lägga upp så slipper jag. (lat)

Absolut, ska sticka ut och ta bilder imorgon och lägga upp.

Man blir sååå sugen på att bygga, synd man bor åt pipsvängen, alla objekt här kostar multum.

Vi hämtade vår i Kungsbacka med släp. Var en resa på 25 mil T/R.

Bara att leta på blocket och sen hyra släp! :tummenupp
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
har till en z750 om de är samma..
reglage samt instrument har jag för mig..
ett par hundringar för frakt samt bensin till bussgods isf..
pm,a om de är nåt som passar herrskapet :)

men varför inte göra nåt eget? ta bort reglagen? eget instrument.. enda som behövs är ju en hastighetsmätare. svarva till nåt i alu sen stoppa in en cykeldator. en panel för alla reglage nånstans på sidan el likn..
Det är samma, spinning wheel i tumba berättade nyligen att det är en bra affär att köpa reglage och krafs från de mindre modellerna eftersom det är samma till tex 750 och mer betalt.

( bra affär för dem menar jag alltså )
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Ah, trodde du hade gjort något till din hoj. :)

Nä, jag tänkte först bygga en hoj enligt ett recept jag haft i huvudet i evigheter men aldrig haft tid att komma igång med, men sen valde jag att jobba med ett större företag istället av olika anledningar.
 

mopack

Vice VD som student
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Halmstad
Hoj
1981 Kawasaki Z500 ( Cafe85 projekt)
Shit vilken bra respons det har blivit här :) det är jätteroligt. Angående bygget så kan vi avslöja att det första bygg projekt blir att bygga en ny batterihållare eftersom den förra är helt sönderrostad :)

En dum fråga kanske, men funkar alla reglage på alla hojar? Dvs är dessa universala?
MVH
alex
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
De flesta elsystem är unika för varje märke/modell.
Visst finns det likheter och tom identiska system.

Jag lyckades hänga på R1 reglage på mitt bygge, men räkna med att det tar LÅNG tid och mycket kliande i skallen tittandes på kopplingsscheman.

Mitt råd:
- Håll dig till rätt modell, iaf samma märke och årtal
 

mopack

Vice VD som student
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Halmstad
Hoj
1981 Kawasaki Z500 ( Cafe85 projekt)
De flesta elsystem är unika för varje märke/modell.
Visst finns det likheter och tom identiska system.

Jag lyckades hänga på R1 reglage på mitt bygge, men räkna med att det tar LÅNG tid och mycket kliande i skallen tittandes på kopplingsscheman.

Mitt råd:
- Håll dig till rätt modell, iaf samma märke och årtal


Ok, tack för tipset :) Då kör vi vidare på Olas spår och försöker få tag i likvärdiga :)
mvh
Alex
 

Jokenr1

Medlem
Gick med
2 Oct 2008
Ort
Floda
Hoj
KTM 1090 Adventure R 2017, Yamaha XT 600z Ténéré 1988
Tackar, jo, lite stressigt kommer det att bli. :)



Ah, trodde du hade gjort något till din hoj. :)



Riktigt snygg!! :tummenupp
Har du vänt på orginalstyret eller har du bytat ut orginal ?

De sitter clip-on på som jag handlade på tyska e-bay för 800 spänn. Gick inte att vända på originalen tyvärr. Kan skicka länken till säljaren om du är på jakt efter ett par för du har väl 35mm gaffelben va?
 

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Skurup
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Nä, jag tänkte först bygga en hoj enligt ett recept jag haft i huvudet i evigheter men aldrig haft tid att komma igång med, men sen valde jag att jobba med ett större företag istället av olika anledningar.

Aha. Vi skulle också fått jobba mot företag egentligen. Men eftersom det ser ut som det gör nu med ekonomin så var det inte ett företag som vill ta emot studenter. Högskolan har massa probs med att få ut folk.

De sitter clip-on på som jag handlade på tyska e-bay för 800 spänn. Gick inte att vända på originalen tyvärr. Kan skicka länken till säljaren om du är på jakt efter ett par för du har väl 35mm gaffelben va?

Tror vi har 36 mm eller 39 mm om vi sätter clipon på ramdelen där gaffelbenen går igenom. Vet inte hur mycket vi vågar sänka hojen framtill förens vi renoverat framgafflen. Den går i botten redan nu vid hård inbromsning. Ska byta olja och titta på fjädrarna.

Vill jätte gärna ha länken av dig dock. :)
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Angående clip-on, budget clip-ons finns även hos raask.se för 500kr. Tror att ni kan få vilken storlek som helst. Dom har lite andra prisvärda prylar oxå...
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Man blir sååå sugen på att bygga, synd man bor åt pipsvängen, alla objekt här kostar multum.

Haha, ja här uppe har vi ju en bit till alla objekt. Enda chansen att hitta något bra till ett vettigt pris är om man känner någon som har kvar sin hoj sen 80-talet i nån lada eller ett garage. Lyckligtvis vet jag ett antal så det är bara en fråga om pengar. :D

MrMadMax skrev:
Angående clip-on, budget clip-ons finns även hos raask.se för 500kr. Tror att ni kan få vilken storlek som helst. Dom har lite andra prisvärda prylar oxå...

Vad ska det vara för diameter på gaffelbenet? Vet en som har hur mycket som helst, kan jag nog få tag på ett par till en liten peng (eller gratis). Kan kika när jag är förbi där nästa gång, blir om någon vecka, men ni har ju ingen direkt brådska vad jag förstår? :)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Aha. Vi skulle också fått jobba mot företag egentligen. Men eftersom det ser ut som det gör nu med ekonomin så var det inte ett företag som vill ta emot studenter. Högskolan har massa probs med att få ut folk.

Ja, ekonomin påverkar det mesta. Synd att det ska krångla till det för studenterna. Men då fick ni ju göra något extra kul, dvs. bygga hoj :) Det är ju inte alltid exjobben är så roliga!

Angående ramen så gör en sandblästring underverk. Kostar inte så mycket. Skolan har ju ingen sandbläster... inte förra året iallafall.

(Och skulle ni mot förmodan komma på idén att överladda caféräsern så hojta till för tips och trix och garagebesök för inspiration :näsblod Bor ganska nära.)
 

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Skurup
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Angående clip-on, budget clip-ons finns även hos raask.se för 500kr. Tror att ni kan få vilken storlek som helst. Dom har lite andra prisvärda prylar oxå...

Ska ta och ringa till Raask nästa vecka och prata med dem.

Vad ska det vara för diameter på gaffelbenet? Vet en som har hur mycket som helst, kan jag nog få tag på ett par till en liten peng (eller gratis). Kan kika när jag är förbi där nästa gång, blir om någon vecka, men ni har ju ingen direkt brådska vad jag förstår? :)

Nice. :)
Gaffelbenen är 36mm, men måste kanske fästa dem på den delen av ramen där gaffelbenen går igenom. Men vi får se hur lågt vi kan sänka hojen framtill. Om de skall sitta på "ramen" är det 39mm som gäller.

Ja, ekonomin påverkar det mesta. Synd att det ska krångla till det för studenterna. Men då fick ni ju göra något extra kul, dvs. bygga hoj :) Det är ju inte alltid exjobben är så roliga!

Angående ramen så gör en sandblästring underverk. Kostar inte så mycket. Skolan har ju ingen sandbläster... inte förra året iallafall.

(Och skulle ni mot förmodan komma på idén att överladda caféräsern så hojta till för tips och trix och garagebesök för inspiration :näsblod Bor ganska nära.)

Helt riktigt, ingen blästring på skolan. Vet du någon i stan som blästrar till ett hyfsat pris?

Hehe om vi överladdar den gamla häcken med sina cykelhjul får vi nog anställa en testpilot samtidigt för jag kommer inte köra :p
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Helt riktigt, ingen blästring på skolan. Vet du någon i stan som blästrar till ett hyfsat pris?

Hehe om vi överladdar den gamla häcken med sina cykelhjul får vi nog anställa en testpilot samtidigt för jag kommer inte köra :p

Hmmm, nä, jag känner inte någon här i krokarna som har bläster. När jag har fått grejor blästrade så har en polare i skåne hjälpt mig. Lite långt dit bara och så brukar det ta ett tag eftersom han har fullt upp x 3... så det kan jag tyvärr inte hjälpa er med.
 

mopack

Vice VD som student
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Halmstad
Hoj
1981 Kawasaki Z500 ( Cafe85 projekt)
Hmmm, nä, jag känner inte någon här i krokarna som har bläster. När jag har fått grejor blästrade så har en polare i skåne hjälpt mig. Lite långt dit bara och så brukar det ta ett tag eftersom han har fullt upp x 3... så det kan jag tyvärr inte hjälpa er med.

Halloj,
kanske vi kan tigga till oss ett studiebesök för inspiration när vi kör fast i vårt bygge? :)

Någon som vet vad nya fjädrar kostar samt vart man kan få tag på dessa till vår hoj? Tackar för alla tips :)
mvh
alex
 

mopack

Vice VD som student
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Halmstad
Hoj
1981 Kawasaki Z500 ( Cafe85 projekt)
Hej alla glada läsare!

Idag har vi positiva nyheter. Idag kontaktade vi Raask i Nissafors och vi blev sponsrade med fotpinnar samt clip-ons. Vi ska nämligen besöka hans garage lite senare för att upphämta delarna samt ta en titt på hans fina motorcyklar. Vill vill också passa på att tacka er som pekat oss i Raask-riktningen :)
mvh
Alex
 
Last edited:

Mhassic

Medlem
Gick med
3 Sep 2006
Ort
Umeå
Hoj
SUKUKI DR800 GS1000S
Haha, ja här uppe har vi ju en bit till alla objekt. Enda chansen att hitta något bra till ett vettigt pris är om man känner någon som har kvar sin hoj sen 80-talet i nån lada eller ett garage. Lyckligtvis vet jag ett antal så det är bara en fråga om pengar. :D


Ok, inte någon Cb500 för billig slant.:Bugar
 

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Skurup
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer

Bifogat

  • IMG_9693.jpg
    IMG_9693.jpg
    211.2 KB · Visningar: 226
  • IMG_9696.jpg
    IMG_9696.jpg
    184.5 KB · Visningar: 150
  • IMG_9694.jpg
    IMG_9694.jpg
    134.2 KB · Visningar: 155
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top