Bromshjälp sökes

Slipp

Med lem
Gick med
30 May 2009
Ort
Floda
Hoj
XR650-01 & R6 -99
Det finns fler saker än bara luft som kan få bromsarna att bli svampiga. Det kan va så att dina kolvar i oken trycks tillbaka för långt. Exempelvis om skivorna är skeva eller beläggen inte slitits in mot skivan (nya belägg på trött skiva).
 

MiggeG

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
CBR600F2 -92
Hmmm... ungefär som jag brukar göra. Jag är hyfsat säker på att banjon inte har luft kvar i sig eftersom jag kan trycka vätska fram och tillbaka med synligt resultat utan bubblor. Annars brukar jag göra som du beskriver, möjligtvis med undantag för att jag kanske inte riktigt alltid öppnar upp ett halvvarv. Jag brukar ställa vätskebehållare med bromsvätska i högre upp än nippeln och ha en slang mellan nippeln på oket och ner i vätskan så jag ser ju när det bara kommer ut vätska. Det jag tycker är märkligt är att jag inte får några bubblor när jag pressar in kolvarna i oken så att det skjuter ut vätska genom återföringshålet. Det tyder väl på att det inte finns luft?

Ett annat problem jag hade tidigare och fortfarande har var att de nedre kolvarna skjuter ut snabbare, mycket snabbare, än de övre (närmare nipplarna). Jag har hört att vissa system har lite otakt inbyggt i sig, men inte så mycket. Det blev bättre efter att jag bytte packningar dock. Men i ett fullt system utan luft borde väl kraften fördelas lika över de båda kolvarna och om nu det ena tar i lite snabbare borde ju den låsningen mot bromsskivan göra att mer kraft kommer till den andra kolven och låser där, en slags utjämning alltså. Eller är jag fel ute här? Tilläggas ska att kolvarna och oken är i rätt bra skick, ingen rost, allt är rengjort och packningarna bytta. De glider lagom lätt ut och in och tar inte tag någonstans.
 

MiggeG

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
CBR600F2 -92
Jag vill för övrigt tacka för alla svar och att ni tar er tid och läser den här tråden. Det kan verka banalt, men att köra hoj är ju det roligaste som finns förutsatt att man kan lita på sina bromsar...
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tja du, då är jag utan idéer då.....

En sak jag fick lära mig nyligen ang. bromsar är att man ska "justera" in beläggen vid byte, hjälper väl inte dig men kan ju testa.....

Ta ett bladmått, 0.6- 0.8 (minns ej exakt vilket men tror inte det är superviktigt), lägg det mellan belägg och skiva och pumpa ut belägget, detta gör du sen på alla beläggen så kommer de ligga rakt och gå tillbaka lika mycket vid kolvarna utan att ligga an något.

Om man sen inte rör justeringen genom att klämma in eller tillbaka vid däckbyte så är det justerat tills du byter belägg annars får man göra om, fixar lite bättre känsla och slitage om inte annat.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Tja du, då är jag utan idéer då.....

En sak jag fick lära mig nyligen ang. bromsar är att man ska "justera" in beläggen vid byte, hjälper väl inte dig men kan ju testa.....

Ta ett bladmått, 0.6- 0.8 (minns ej exakt vilket men tror inte det är superviktigt), lägg det mellan belägg och skiva och pumpa ut belägget, detta gör du sen på alla beläggen så kommer de ligga rakt och gå tillbaka lika mycket vid kolvarna utan att ligga an något.

Om man sen inte rör justeringen genom att klämma in eller tillbaka vid däckbyte så är det justerat tills du byter belägg annars får man göra om, fixar lite bättre känsla och slitage om inte annat.

Vad menar du med justera bromsarna och ett bladmått mellan belägg och skiva? Bromsarna är självjusterande (justeras ut successivt vid slitage av belägg och skiva) och första gången man bromsar skarpt så är det inget bladmått mellan... dvs utjusterat till skivan. Antingen så skojar du eller så har nån skojat med dig eller så har jag totalt missat vad du menar.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top