BMW S1000R (inte RR) - tråden!

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Jag var inom Bike i Gbg häromdagen och enl dem så har majoriteten av de S1000R dom sålt hittills gått med både Dynamic & Sport paket...
 

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Hoppas ingen köper utan båda. Det är ju ett måste.

Måste och måste vet jag inte, men det är ju dumt att inte köpa till dom båda paketen, ska man sälja nån gång så är det ju en fördel. Jag valde båda paketen såklart, DDC verkar ju riktigt trevligt!
Jag funderar på att köpa till tankväskan och kutsväskan, kan man hitta pris på det nånstans?
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Jag är inte så jävla positiv för alla tillval på en ny hoj - ABS måste den ha givetvis, men resten kan kvitta. Eftersom antispin, yada yada är så nytt på dagens hojar så lär de system som finns på hojarna idag vara ganska kassa om 5-6 år i jämförelse med de nyare systemen. Antispinn på tex en hypermotard 821 är värdelöst då den kommer in så abrupt att det är som att slå in i varvstoppet. Om 5 år kommer det systemet vara ännu sämre, då man redan nu helst kopplar ur antispinn...

Men å andra sidan är jag den typen som vill behålla hojen skitlänge - är man typen som byter hoj ofta, då spelar det en mindre roll...

Det är lite synd att dagens hojar har så jävla mycket elektronik som egentligen är väldigt onödigt då man kör utan det när man vill köra någorlunda fort. Då syftar jag på streethojarna - har hört att BMW S1000RR och Aprilia RSV4 har grymt bra antispinn osv, men på streethojarna tycker jag personligen att de är ett hinder och inte nödvändigt. Hade gärna skippat det och kunnat få en ny hoj billigare tex.
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Antispinn på tex en hypermotard 821 är värdelöst då den kommer in så abrupt att det är som att slå in i varvstoppet.
Jag ser det mer som en säkerhetsgrej vilket är bra att ha vid omkörningar när vägbanan är hal fast du inte räknat med det. Med min gamla hoj fick jag hjärtat i halsgropen ett par gånger efter att bakändan åkt sidledes under omkörning på grund av för kraftigt gaspådrag.
 
Last edited:

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Jag ser det mer som en säkerhetsgrej vilket är bra att ha vid omkörningar när vägbanan är hal fast du inte räknat med det. Med min gamla hoj fick jag hjärtat i halsgropen ett par gånger efter att bakändan åkt sidledes under omkörning på grund av för kraftigt gaspådrag.

Funkar säkert jättebra som säkerhetssystem men vill tro ändå att det inte har lika stor betydelse på gata. Möjligtvis vid regn men fortfarande inte ett problem om man inte kör för aggressivt eller är klantig med gasen. Dock tror jag att ZX10R, och värstingarna har grym TC som.

Har själv aldrig fått kast efter 6 år på hoj. Kanske kör jag för fegt? :)
 
Last edited:

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Funkar säkert jättebra som säkerhetssystem men vill tro ändå att det inte har lika stor betydelse på gata. Möjligtvis vid regn men fortfarande inte ett problem om man inte kör för aggressivt eller är klantig med gasen. Dock tror jag att ZX10R, och värstingarna har grym TC som.

Har själv aldrig fått kast efter 6 år på hoj. Kanske kör jag för fegt? :)

Eller så kör du bara när vägen är 100% grusfri och torr
 

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Nej faktiskt inte, risken med grus i kurvor avhjälps kanske inte så mycket med TC, oftast är väl framhjulssläpp problemet?

Pendlar med hojen :)

Grus är ett problem oavsett vilket däck du träffar det med. TC är ett bra kompliment till en bra högerhand och även fast den inte kommer användas 99% av tiden för en vanlig hojåkare så ser jag inte hur det kan vara dåligt. Fått släpp både fram och bak och varje gång har det varit dålig väg med grus, sand eller väta. TC hade räddat mina kalsonger en av gångerna åtminstonde :yoparty
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Hej på er,

Härmed förklarar jag denna tråd för den officiella BMW S1000R - tråden! (Och den ligger numera under modellspecifika diskussioner som ni märker)

2014-BMW-s1000r-announced.jpg



Ha det bra!

Mvh Peter
 

Bifogat

  • 2014-BMW-s1000r-announced.jpg
    2014-BMW-s1000r-announced.jpg
    125.8 KB · Visningar: 210
Last edited:

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Är det nån som har sett en bild på hojen i vitt, då menar jag fullutrustad med magkåpan. Var helt inne på en röd innan men nu kanske jag vill ha en vit istället:tungan Hittar bara bilder utan magkåpan..
 

DjMusse

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2008
Ort
jo77ml
Hoj
14 BMW s1000r
Verkar som de visar den röda mest.
Det kanske är den färgen som gör sig bäst på bild?
Många hojar ser verkligen fina ut som vita.
Fick faktiskt bli en vit bil sist (så man tvättar den ofta..) och det är snyggt så tror Du kommer gilla den som vit.
Den blåa kan säkert vara fin också men den gör sig nog inte rättvis annat än i verkligheten.

Köpte Bike igår och kikade igenom provkörningen.
Det var gott om superlativ med det enda som verkade vara negativt var styrutslaget som kunde varit bättre.
Magnus W sa att de flesta är nog snabbare med ett R runt Svenska banor vilket gör att man känner pressen i år...
Sedan så är den ju miiiiil bekvämare och det är i mina gamla leder ett viktigt argument.
Hoppas Magnus kan förklara skillnaderna han upplevde i de olika drive moderna och hur man kan variera de olika inställningarna.

Snart åker man ner till Österrike sen får det fn bli vår :)
 

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Solna
Hoj
Hornet 900 -03
De bilder jag sett på den vita...så gillar jag den inte...
Har drägglat över en vit Honda CB1000RA, som gör sig grym i vitt, som många andra hojar...men denna, iaf på bild..gillade jag inte riktigt i vit :(

Måste se den IRL för o göra en "vettig" bedömning dock :p


/Jocce
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jag ser det mer som en säkerhetsgrej vilket är bra att ha vid omkörningar när vägbanan är hal fast du inte räknat med det. Med min gamla hoj fick jag hjärtat i halsgropen ett par gånger efter att bakändan åkt sidledes under omkörning på grund av för kraftigt gaspådrag.

instämmer, det har hänt mig också några gånger ..
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
E det ingen som stör sig på de gigantiska kylarna ? Finns det något galler man kan sätta på den nedre kylaren ? Den lär ju bli sönderpepprad på nolltid ..
 

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Nyheter
KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Top