BMW R75/6 CaféR

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Sweeet!! Önskar jag hade extra plats i min källare för sådant, men det är biorum eller mc garage.. och gissa vilket som vann... :hihi
Håll det uppvärmt och fint så du trycker ut fukten så kommer det där hålla länge. :tummenupp

Trycker ut fukten...? Vad kollar du på för filmer?:tuttar:crash
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
:hihi filmer med heta stunder... :hihi

haha, nä men källare drar alltid till sig fukt. Utifrån om det är ytterväggar i rummet. Och har han betonggolv så kan varm sommarluft som fläktar över golvet fälla ut fukt. Jag har personligen det problemet i mitt garage, tar två evigheter för golvet att bli varm så de blir lätt fuktiga när lufttemperaturen stiger snabbt på våren och försommaren. :)
Jag kör med avfuktare, problem löst. :)

:hej
 

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Sweeet!! Önskar jag hade extra plats i min källare för sådant, men det är biorum eller mc garage.. och gissa vilket som vann... :hihi
Håll det uppvärmt och fint så du trycker ut fukten så kommer det där hålla länge. :tummenupp

Jag var tvungen att ta samma beslut, så jag valde båda! :banana

Hela källarn är uppvärmd året om, biorummet är även separat ventilation. På sommarn täcker jag igen tilluften och kör luftavfuktare, det verkar fungera fint!
 

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Hämtade ramen från pulverlacken igår! Äntligen kan slutmontaget starta!

För er med Instagram kan även följa bygget på ollebergstrm

image.jpg
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
"Nästa bygge vill jag verkligen skaffa mig en TIG, allt på denna är svetsat med MIG, lite halvsvårt att få snyggt måste jag säga. "

Vad jag kan se från bilderna så har du tillfört för "mycket tillsatsmaterial" i förhållande till "svetsström" och "materialtjocklek", du kört med för svag "ström" alt. för "hög" trådmatning.
Därför har du fått en "konväx", form på svetsen istället för en "konkav", och inte fått "punkterna" att flyta ihop med grundmaterialet.
- Testa med att ta några rörbitar, fogbered dom och prova dig fram. Om du höjer "strömmen" blir temperaturen i svetszonen högre och "tillsatsmaterialet/tråden" smälter ihop bättre med grundmaterialet. Och svetsfogen blir mer "konkav", samtidigt ökar risken för "genombränning".
- Om du istället "minskar" trådmatningens hastighet, så tillför du mindre tillsatsmaterial, då får du också en mer "konkav" svets men samtidigt lägre "inbränning" i materialet och en "svagare" svets.

Med svetsen följde säkert med en bruksanvisning med rekommendationer om inställningar för:
Spänning/Trådmatning i förhållande till materialtjocklek, starta där och prova dig fram.
Men det går absolut att få lika fina svetsar med "mig" som med "tig".

Själv lärde jag mig att svetsa med gassvets, acetylen/syrgas i slutet på -60 talet.
Gassvetsning tillför mycket värme med större spridning av påverkanszonen vilket leder till stor påverkan av materialet(utvidgning), tex. plåten slår sig, svårare att få sakerna att stanna i önskad position, mm.
Det "positiva" med gassvetsning är att du på ett helt annat sätt "ser" hur materialet "flyter samman" i svetszonen, detta ser du också på samma sätt vid Tigsvetsning.

Tigsvetsning "liknar" därför gassvetsningen eftersom du smälter samman materialet i svetszonen med hjälp av den höga värmen från ljusbågen och påverkar därför en mindre del av svetszonen.
Du tillför tillsatsmaterialet "efter behov" på samma sätt som vid gassvetsning.

Gas- och Tig- svetsning lämpar sig bäst för "tunna" och värmekänsliga material, tunnplåt, aluminium mfl.

Numera använder jag uteslutande min "Kempi Mig 180amp" till min svetsning, från 0.8 plåt till 8-10mm balk.
Aluminium får sonen svetsa med sin Tig.

Träna träna.....

/KentW
 

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Återmonteringen är i full gång!

Förgasare, avgassytem, bakbroms, koppling osv osv är på plats
IMG_6197.jpg

Tändspolar, tändkablar, databoxen till tändningen med mera.
IMG_6196.jpg

Brytarlös tändning med Siemens halgigare.
IMG_6202.jpg
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Jag började med att skriva att allt började bra, lite för bra kanske,

Det fanns en hel del ytrost i tanken, jag bestämde mig för att köra kemisk rost ätare i tanken.
View attachment 417032

Efter att ha blåst ur tanken med högtryckstvätten tyckte jag mig se olika stjärntecken yttra sig i tanken. Mycket riktigt, tanken ser ut som ett durkslag. :tummenner
View attachment 417033

View attachment 417034

Jag slipade bort färgen på utsidan, tanken är skrot.
View attachment 417035

View attachment 417036

View attachment 417037

View attachment 417038

View attachment 417039

Ja, nu är jag i akut behov av en /7 tank.
Det där inga större problem , det lägger du igen med karroseritenn

Eller köper tank här http://stores.ebay.com/enfieldcounty?_trksid=p2047675.l2563 (har handlat där helt ok)
 
Last edited:

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Gjorde ett litet fäste till M-lock som är en liten pryl till Motogadget M-unit som är ett nyckellöst tändningslås som öppnas med en liten RFID bricka. Denna sitter monterad precis under vänster sida av tanken.
IMG_6201.jpg

Delar av elsystemet börjar komma på plats, 16mm2 kabel till startmotorn tillverkad.
IMG_6198.jpg

Kapar bort gamla tändningsnyckelfästet från Aprilia kronan.
IMG_6233.jpg

Lykta på plats, koppling i kopplad, gas handtaget fungerar nu, var tvungen att modifiera lite för att funka. elen börjar komma in i lyktan där en liten M-button finns, den kopplar samman kablarna från Aprilia reglagen till en liten omkopplare som skickar all signal via en enda liten kabel bak till M-uniten.
IMG_6235.jpg

Nu är framgaffeln monterad på riktigt, nya lager på plats, styraxeln har kommit upp 6mm mot tidigare för att linjera bättre mot lagren. Gamla toppmuttern från BMW´n är omsvarvad till en bussning till övre styrkronan, sen har en 1" oljeplugg svarvats om för att passa i denna bussning.
IMG_6236.jpg

Specialverktyg!
IMG_6237.jpg

IMG_6238.jpg
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Faan vad fint det blir.Trist med tanken men du löser det!!
Kent, bra inlägg för oss som inte kan svetsa så bra!
 

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Tack Larzon! :) jag har en ny tank på G så jag tror det löser sig nu!

Fick leverans av adaptrarna för att få ZX9R skivorna att passa BMW fälgen! Detta är för mig ett stort steg i bygget då det varit ett stort frågetecken hur jag skulle lösa det. Har i alla fall lyckats mäta mig till alla mått, lärt mig CADa i Catia, gjort ritningar och haft turen att få hjälp att tillverka dessa! Väldigt roligt. Perfekt passform både hålbild, mot nav, mot bromskiva samt offset! Dom är tillverkade i 7075 aluminium.

image.jpg

image.jpg

Nä det är inte rätt skruvar dom håller skivan! :p
image.jpg
 

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Första turen avklarad!


Känns helt fantastiskt att äntligen få testköra hojen! Finns en del kvar att göra, men den är fullt körbar! :tummenupp
 

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75

Kvar att göra inför denna sommar:
*Tillverka en sadel
*Bromljuskontakt till bakbroms
*Bakljus
*Nummerplåtshållare
*Nummerplåtsbelysning
*Hastighetsmätare
*Framskärm

Finns en del grejer jag hade tänk hinna till i år men som jag nog avvaktar med på grund av tidsbrist:
*Bygga om tanken med Aprilia tanklocksinfästningen
*Lacka tank och bakdel
Finns nog mer som dyker upp eftersom
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top