BMW R75/6 CaféR

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Som sagt, riktigt fint bygge. Jag tycker det är kul att du gör fästen för packväskorna, jag har nämnligen funderat över om jag inte ska försöka göra det möjligt att montera toppboxen jag fick med min CB :D

Bilden i photoshop-tråden ser fin ut, samma färger som mig nästan :tummenupp
 

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Tack Venjo00!

Känns lite uppkäftigt att lasta på packväskor på en "rejs"hoj! :p Varför inte liksom! hehe

Nu har jag i alla fall lämnat ramen på lackering, kommer nog ta en vecka innan den är färdig så jag måste hitta annat att pyssla med under tiden.

Det som återstår är:

- Tanklocksinfästningen från Ducati skall svetsas in i BMW tanken. Samt köpa tanklock
- Services och oljebyte av motor/växellåda.
- Bygga om till brytarlös tändning
- Måste nog göra en ny styrkroneaxel. Den jag har nu är original BMW´s med en bussning för att passa nedre styrkronan, dock blir den för kort för övre styrkronan. Har ingen lösning på detta än.
- Bygga länkage till Bakbromsen, byta belägg.
- Rengöra/renovera förgasarna.
- Bygga/köpa framskärm, samt göra fästen.
- Blinkers och bakljus.
- Hastighetsmätare och fästen till denna.
- Plana om styrkronan för att få bort tändningslåsfästet och Aprilia loggan.
- Bygga en sadel.
- Tank och bakdel skall lackeras.

När jag får tillbaka ramen skall all el dras.

Snart klar!!!:3freak
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Motorn ser tung ut, är den det?

Det är mycket luft i fronten av motorn och ovanför cylindrarna så motorn är inte särskilt tung.

Michel byggde en racer i början av 80-talet där målet var 100 hästar och 100 kg.
Jag vet dock inte om han lyckades, jag har inte hittat några viktuppgifter på den.
Han hade förstås plockat bort en del från motorn som startmotorn tex.

Jag har artikeln någonstans men jag hittar inte den just nu, där borde det stå
vad den vägde.

Här är Michel-BMW:
http://www.michel-bmw.com/

Mvh,
Ingvar
 

Mackist

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z1000SX 2014 Silvergrå, ZX-6R 1996 Såld, Er-6n Såld
Snyggt och häftigt bygge. Kommer att följa utvecklingen.
Blir sugen att dra igång ett själv ..... :)
 

_DamnIt

Nykomling
Gick med
18 Jun 2013
Ort
Hörby
Hoj
Yamaha YZF R1 -99
Jag läser också din tråd! Är bara otroligt dålig på att visa mig på såna här ställen. :rolleyes:
Men det ser stiligt ut tycker jag! :)
 

gamfors

Medlem
Gick med
17 Aug 2014
Ort
Nyköping
Hoj
kawasaki z500 -82, z500 -81, z750 -81
Läser om ditt bygge med entusiasm. Det är så skönt med kafferäser byggen för modell å storlek spelar ingen roll, utan det är ju fantasin och den egna smaken som sätter gränser! Bygg på å lycka till!:banana
Gamfors
 

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Nu när ramen ligger hos lackeraren har jag passar på att fräscha till förgasarna något

IMG_6051.jpg

IMG_6058.jpg

IMG_6061.jpg

IMG_6078.jpg

Fick en smådelstvätt av sambon i födelsedagspressent så jag fick inviga den när jag tvättade förgasarna.
IMG_6063.jpg

För att själva aluminiumhuset blästrade jag med sodablästern, vart riktigt fint.
IMG_6067.jpg

Passade även på att bygga om choken.
IMG_6073.jpg

IMG_6075.jpg
 

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
I helgen startade jag projektet att bygga om tanken så att jag kan ha ett rejsigare tanklock.
Allt startade mycket bra.

Började med att märka upp linjer så jag inte tappar bort vart det gamla locket satt.
IMG_6089.jpg

Jag valde att kapa bort den gamla med Dremeln, kändes som jag hade bäst kontroll med den. Gjorde först ett runt hål så jag kunde stoppa ner Aprilia delen i den och märka upp mer exakt.
IMG_6094.jpg

Efter lite finlir och en del plåtslagning för att få samma form på Aprilia delen som BMW tanken så passar det ihop väldigt fint.
IMG_6104.jpg

IMG_6108.jpg

IMG_6111.jpg
 

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Jag började med att skriva att allt började bra, lite för bra kanske,

Det fanns en hel del ytrost i tanken, jag bestämde mig för att köra kemisk rost ätare i tanken.
IMG_6098.jpg

Efter att ha blåst ur tanken med högtryckstvätten tyckte jag mig se olika stjärntecken yttra sig i tanken. Mycket riktigt, tanken ser ut som ett durkslag. :tummenner
IMG_6166.jpg

IMG_6167.jpg

Jag slipade bort färgen på utsidan, tanken är skrot.
IMG_6169.jpg

IMG_6170.jpg

IMG_6171.jpg

IMG_6172.jpg

IMG_6173.jpg

Ja, nu är jag i akut behov av en /7 tank.
 

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Efter med floppen med tanken så to jag tag i den förra floppen som var en sadelbotten jag försökte plasta.

nu valde jag att kapa sönder en 20l oljedunk och använda den plasten, jag tror faktist att den kan funka.

Inte helt färdig men det är en början.
IMG_6178.jpg

IMG_6179.jpg

IMG_6180.jpg
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Surt med tanken! Började ju bra annars...

Förgasarna blev fina! Får prova en liknande operation någon gång...
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Tråkigt med tanken, men bättre nu än senare kanske.

Jag förstår dock inte sadelbottens-problemet, är det infästningen som blir krånglig med glasfiber? Eller vad blir fördelen med plasten? Jag tyckte glasfibergjutningen såg fin ut, eller var det formen som inte blev perfekt?

Min form blev bra, men inpassningen blev ändå inte perfekt eftersom jag fick läder och skum mellan sadel och cuts. Eftersom jag har en "rygg" på sadeln sköts hela sadeln framåt, när det kom material bakom. Det missade i alla fall jag :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vi har en tank från en 81-a som jag tror är samma faktiskt. :krama (Nu ser jag att du bor i Övik, jag åker förbi om någon vecka faktiskt så är det intressant är det bara att PM-a så löser vi detaljerna)

Angående förgasarna så såg de för j-iga ut; beställ hela renoveringssatser från tex Motorworks. Det tar max en halvtimme per förgasare att byta allt och kostar cirkus fyrahundra bagis per styck. Då har du bytt allt av gummi och mässing samt nålen.
 

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
BrooklynS: Låter mycket intressant! Jag skickar ett PM :tummenupp

Planen har hela tiden varit att få ihop hojen i år utan några renoveringar av drivlina den var ju full körbar innan jag startade. Planen är att nästa vinter plocka ut motorn och byta alla packningar, kolla ventilspel, porta? samt renovera förgasarna. Men, förgasarna såg förjävliga ut så jag ville egentligen bara tvätta upp dom, men såhär i efterhand hade det så klart varit bättre att bytt alla packningar/oringar osv. Men det få bli nästa vinter som sagt! Det är nu bara 6-7 veckor kvar tills den ska vara färdig för utställning! :crash
 

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Tråkigt med tanken, men bättre nu än senare kanske.

Jag förstår dock inte sadelbottens-problemet, är det infästningen som blir krånglig med glasfiber? Eller vad blir fördelen med plasten? Jag tyckte glasfibergjutningen såg fin ut, eller var det formen som inte blev perfekt?

Min form blev bra, men inpassningen blev ändå inte perfekt eftersom jag fick läder och skum mellan sadel och cuts. Eftersom jag har en "rygg" på sadeln sköts hela sadeln framåt, när det kom material bakom. Det missade i alla fall jag :)

Det var nog handhavande fel från min sida när jag plastade. Jag hade när jag plastade gjort ett inlägg av kartong runt kanten för att få ett utrymme bakom att fästa skinnet i, detta för att få sadeln att sitta tajtare mot underlaget. Sen hade jag packtejp och hade fuktat en trasa med WD40 för att jag inte ville glasfibern skulle fastna i underlaget. Tyvärr få fick det ju den effekten att jag inte alls fick glasfibern att följa formen, resultatet vart dynga i alla fall. Verkar fungera bättre med oljedunksplasten.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Du har renoveringssatserna till förgasarna hemma på tre-fyra dagar, sedan någon timme för att göra jobbet. Ventilspelet ställer du på en dryg halvtimme om du aldrig gjort det förut...

Det finns stora fördelar med luftkylda BMW, och dem skall man dra nytta av. :hihi
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Det var nog handhavande fel från min sida när jag plastade. Jag hade när jag plastade gjort ett inlägg av kartong runt kanten för att få ett utrymme bakom att fästa skinnet i, detta för att få sadeln att sitta tajtare mot underlaget. Sen hade jag packtejp och hade fuktat en trasa med WD40 för att jag inte ville glasfibern skulle fastna i underlaget. Tyvärr få fick det ju den effekten att jag inte alls fick glasfibern att följa formen, resultatet vart dynga i alla fall. Verkar fungera bättre med oljedunksplasten.

Okej, då förstår jag!
Plasten verkar se bra ut!
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Hej alla!

Nu var det ett halvår sedan jag uppdaterade tråden senaste, exakt lika länge sedan som jag faktiskt mekade på hojen dessutom.

Så varför detta uppehåll? Ja vad ska man säga, dels av lite lathet. Men jag har hunnit bygga ett biorum i källarn och renoverat kontor/hall/badrum under hösten med.

View attachment 415971

View attachment 415972

View attachment 415973

View attachment 415974

Utöver detta har man gjort sambon på smällen så den del av inkomsten som inte gick till biorum och kontor har gått till barnvagn, babyskydd, åkpåsar osv.

Men nu är det nytt år och jag har blivet inbjuden att visa upp hojen på en utställning 1 maj här i Örnsköldsvik så nu måste jag snabba på igen!

Mycket nöje!

Sweeet!! Önskar jag hade extra plats i min källare för sådant, men det är biorum eller mc garage.. och gissa vilket som vann... :hihi
Håll det uppvärmt och fint så du trycker ut fukten så kommer det där hålla länge. :tummenupp
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top