Båt-tråden

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Men jag brukar inte bo i den.

Haha, det där får mig att tänka på en av sommarens roligaste strapatser. Vi bestämde oss ett gäng för att dra ut och öla på en nyinköpt flotte. När vi kom dit var motorn borta.
Glada i hågen stakade vi oss ut en bit med inställningen "det löser sig"

Framåt kvällen blev vi hembogserade av just en sådan där :hihi
 

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki SV650S
Vad har den för historia? Är det en av svenska Arméns gamla båtar som användes vid utläggning av krigsbroar mm.

Stämmer svenska arméns "Bogserbåt 1".
Den är från tidigt 50-tal.
Willys Jeep 2,2 liter 4 cylindrig bensinmotor på ca 50 hk.
Marinkonverterad av Kermath.
Ombyggd på 70 talet, troligen då den plastades under vattenlinjen annars är den byggd i plywood.
Stor proppeller och riktigt stark för sin storlek.
Maxfart strax under 10 knop.
Grymt stabil.

Har fått namnet "HULKEN" av mig då, nummer 154 i det militära.

Köptes uppe i Stöde utanför Sundsvall 2006 och då stod mätaren på 13 timmar.
Nu körs den mest runt i GBGs norra skärgård.
 

Bifogat

  • CIMG6460.jpg
    CIMG6460.jpg
    240.7 KB · Visningar: 596

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag misstänker att just det exemplaret är rätt historielöst och knappast har lagt ut några broar, det ser ut till att vara en modell, ca. en halvmeter lång.

Hihi! Där vart jag lurad isf. Men då gissar jag att förlagan är amerikansk. Kan det stämma?

Stämmer svenska arméns "Bogserbåt 1".
Den är från tidigt 50-tal.
Willys Jeep 2,2 liter 4 cylindrig bensinmotor på ca 50 hk.
Marinkonverterad av Kermath.
Ombyggd på 70 talet, troligen då den plastades under vattenlinjen annars är den byggd i plywood.
Stor proppeller och riktigt stark för sin storlek.
Maxfart strax under 10 knop.
Grymt stabil.

Har fått namnet "HULKEN" av mig då, nummer 154 i det militära.

Köptes uppe i Stöde utanför Sundsvall 2006 och då stod mätaren på 13 timmar.
Nu körs den mest runt i GBGs norra skärgård.

Ok, ja de har jag hört talas om. Har varit lite inblandad i projeketet till att ta fram den nuvarande ersättaren. Men har inte sett den äldre modellen, bara hört just att de hade en Willys sidventilare och var i plyfa!

Kermath är ju fina! Har en kompis med en Kermath sidventils rakåtta han haft i sin CGP. Men nu har han en 6-liters Packard. Båda motorerna i toppskick.

kul att din båt är bevarad i origibalutförande!
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
I går var det "höstrepan" men boatsite.se. Vi möttes upp vid Vaxholm, sedan bar det av till Saxarfjärden för "herrarnas fria åkning" och sedan vidare mot Ingmarsö där vi åt ribs och snackade bajz.
Det var 2 Pantera 28:eek:r, 1 Magnum 27, 1 "Bananaboat" 24, en Arrow 28, 1 Fountain 31, ett gäng småräsers med aktersnurror samt en flock vattenskotrar och så jag och polaren i Bajamaja 29:an.

Efteråt dammade jag och polaren förbi kanan, Sandhamn och sedan vidare ut på Östersjön tills vi inte såg land längre och hoppade i dyningarna från de gångna dagarnas oväder.

Allt som allt 87 distans i underbart väder. Kvällssolen lyste som ett babianarsle när vi lämnade havet och klapprade inomskärs igen.

Vilken jäkla Lördag! :banana
 

Bifogat

  • IMG_0263.jpg
    IMG_0263.jpg
    238.6 KB · Visningar: 230
  • IMG_0262.jpg
    IMG_0262.jpg
    238.9 KB · Visningar: 325
  • IMG_0265.jpg
    IMG_0265.jpg
    237.5 KB · Visningar: 191
  • IMG_0272.jpg
    IMG_0272.jpg
    257.8 KB · Visningar: 250
  • IMG_0273.jpg
    IMG_0273.jpg
    278.2 KB · Visningar: 181
  • DSC_2410.JPG
    DSC_2410.JPG
    197.7 KB · Visningar: 294

saurus

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2007
Ort
L-town
Hoj
GSX-R 1000 '06
Jag kör med fattigmans-powerboat, Marino Swing.
D.v.s. en drygt 4 meter lång glasfiberhistoria med en tomvikt på ca. 160 kg.
Hänger man på en tillräckligt stor motor börjar den "flyga" = går som fan, kort rigg dock ett måste. Har en Yamaha CES på 90+ hk på min, har dock inte vågat mej på toppfart än:gnissla

Mkt populära båtar här på andra sidan viken.

Här är en likadan med 50 hk Tohatsu motor:
[YOUTUBE-ID]efIj7UvFIRE[/YOUTUBE-ID]

Tävling:
[YOUTUBE-ID]8Cao4IJTl-o[/YOUTUBE-ID]

Kan tilläggas att dessa båtar är extremt ranka, odugliga i lite hårdare sjögång, odugliga i låg hastighet, samt mycket sköra. Men roliga.
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag kör med fattigmans-powerboat, Marino Swing.
D.v.s. en drygt 4 meter lång glasfiberhistoria med en tomvikt på ca. 160 kg.

Här är en likadan med 50 hk Tohatsu motor:
[YOUTUBE-ID]efIj7UvFIRE[/YOUTUBE-ID]

Kul skit! Ser ju inte ut att gå direkt tungt i sjön... Är det många som slår över F1-boatstyle?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
I går var det "höstrepan" men boatsite.se. Vi möttes upp vid Vaxholm, sedan bar det av till Saxarfjärden för "herrarnas fria åkning" och sedan vidare mot Ingmarsö där vi åt ribs och snackade bajz.
Det var 2 Pantera 28:eek:r, 1 Magnum 27, 1 "Bananaboat" 24, en Arrow 28, 1 Fountain 31, ett gäng småräsers med aktersnurror samt en flock vattenskotrar och så jag och polaren i Bajamaja 29:an.

Efteråt dammade jag och polaren förbi kanan, Sandhamn och sedan vidare ut på Östersjön tills vi inte såg land längre och hoppade i dyningarna från de gångna dagarnas oväder.

Allt som allt 87 distans i underbart väder. Kvällssolen lyste som ett babianarsle när vi lämnade havet och klapprade inomskärs igen.

Vilken jäkla Lördag! :banana

:tummenupp

Men du kan ju inte skriva ett heelt reportage utan en endaste bild på spisarna:mad: Eller ser det ut som ett sprängt skithus därnere?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Ok Teo, bara att du slussar den där till Hjälmaren nu så att den får smaka på riktig sjö, samt att jag får åka med så klart.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
:tummenupp

Men du kan ju inte skriva ett heelt reportage utan en endaste bild på spisarna:mad: Eller ser det ut som ett sprängt skithus därnere?

Men hur kul är det med plasttäckta suråttor? Ser ju ut som en golf under huven. Hade hoppats på att ingen skulle ta upp detta utan att folk skulle föreställa sig rejslökar med blåeloxerade detaljer.

:mad:
 

Bifogat

  • IMG_0274.jpg
    IMG_0274.jpg
    262.9 KB · Visningar: 180
  • IMG_0275.jpg
    IMG_0275.jpg
    238.7 KB · Visningar: 185

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Men hur kul är det med plasttäckta suråttor? Ser ju ut som en golf under huven. Hade hoppats på att ingen skulle ta upp detta utan att folk skulle föreställa sig rejslökar med blåeloxerade detaljer.

:mad:

Brr.. Finns det ett par V8or där menar du? :hihi
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det ser ut som om någon har öppnat och visat motorerna efter en repa, och sedan lagt över en plastskiva som sakta har smält ner över alltihopa...

Slutar garantin gälla om man bryter vacumförpackningen också?
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Det ser ut som om någon har öppnat och visat motorerna efter en repa, och sedan lagt över en plastskiva som sakta har smält ner över alltihopa...

Slutar garantin gälla om man bryter vacumförpackningen också?

Jag vågar inte prova. Pillar man på något är det säkert någon plombering som går.

Jag vill ha en kompressor som man är livrädd för att trassla in sig idär i stället för en massa "låt bli"-lock i pvc.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Men hur kul är det med plasttäckta suråttor? Ser ju ut som en golf under huven. Hade hoppats på att ingen skulle ta upp detta utan att folk skulle föreställa sig rejslökar med blåeloxerade detaljer.

:mad:

Ajaj, ja de kärrorna såg man sannerligen inte mycket av :gnissla.
Verkar som att industridesignerna har börjat parasitera även marinmotorbranschen. Det där så ju ut som när man begår misstaget att titta under huven på en Audi.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Men hur kul är det med plasttäckta suråttor? Ser ju ut som en golf under huven. Hade hoppats på att ingen skulle ta upp detta utan att folk skulle föreställa sig rejslökar med blåeloxerade detaljer.

:mad:

Rent snyggt och inget man kan skruva på :kär
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top