Båt-tråden

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Ajaj, ja de kärrorna såg man sannerligen inte mycket av :gnissla.
Verkar som att industridesignerna har börjat parasitera även marinmotorbranschen. Det där så ju ut som när man begår misstaget att titta under huven på en Audi.

Jag vill ha en sån här!:banana
 

Bifogat

  • 525-efi-mercury-racing_480x360.jpg
    525-efi-mercury-racing_480x360.jpg
    39.7 KB · Visningar: 171

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Klarar den verkligen av att ge mer eller samma kraft som de befintliga kärrorna? Sitter ju ingen kompressor på den? :va

Inga probbs. Båten blir 600 kilo lättare. Sen handlar det om att orka vrida runt propparna fort också där 7.4:eek:rna sviker.
Min båt toppar blygsamma 61 miles. Samma båt med en singel 496HO på 425 hästar toppar 65. Lite slakare i starten men med en 525:a blir det klockrent! Dessutom är den gjord med hållbarhet som huvudprio. Har bättre smörjning och man ska kunna köra fullgas hur länge som helst.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Då får väl jag bidra med en segelbåt. Den ska seglas hem från Grekland nästa sommar för nu är det färdigseglat i medelhavet.

Det var någon som efterlyster båtforum, har kommit över detta.
 

Bifogat

  • rätt.jpg
    rätt.jpg
    248.9 KB · Visningar: 141

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Singelmaskin har dessutom mindre prylar i vattnet som bromsar...
Att först starta upp en V8:a och sen en till är dock något man saknar med singel.
Man saknar även hanterbarheten lite, för bogpropp är ju inte aktuellt på en poweboat!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Inga probbs. Båten blir 600 kilo lättare. Sen handlar det om att orka vrida runt propparna fort också där 7.4:eek:rna sviker.
Min båt toppar blygsamma 61 miles. Samma båt med en singel 496HO på 425 hästar toppar 65. Lite slakare i starten men med en 525:a blir det klockrent! Dessutom är den gjord med hållbarhet som huvudprio. Har bättre smörjning och man ska kunna köra fullgas hur länge som helst.

Ok, då är jag med, ja det är ju en hel del mer vikt och motstånd med dubbelinstallation.
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Skippa Aquan och kör på rak axel istället. Bra rejsigare.:tummenupp

:arnesson

Nä det blir XR drev tror jag. Måste ju kunna manövrera in i Sandhamn och bjuda cheyerna på alkoläsk.

Ok, då är jag med, ja det är ju en hel del mer vikt och motstånd med dubbelinstallation.

Jo och framför allt ruttet att köra med när man börjar flyga lite. Lättare att styra båten dit man vill när bara proppen är i vattnet. :)
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
:arnesson

Nä det blir XR drev tror jag. Måste ju kunna manövrera in i Sandhamn och bjuda cheyerna på alkoläsk.



Jo och framför allt ruttet att köra med när man börjar flyga lite. Lättare att styra båten dit man vill när bara proppen är i vattnet. :)

Ja jag kan tänka mig att det kan bli lite trassigt om båten börjar vifta på aktern, så att ömsom ena drevet ventilerar och ömsom det andra, så att "wobblet" bara fortsätter sas.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Det blev en kort men intensiv säsong

Nu är bajamajan på torra land :( Våren har aldrig känts så långt borta.
Jag kommer köra vidare på 7.4:eek:rna i alla fall. De var snåla som fan. Under vintern ska hon få nya rejslimpor, alt headers vilket jag tror är precis vad som behövs för att kunna gå upp till Bravo-24" proppar.
Långforden hadeslut knutkors fram så polarens Dådj fick hjälpa till.
 

Bifogat

  • IMG_0288.jpg
    IMG_0288.jpg
    234.1 KB · Visningar: 168
  • IMG_0289.jpg
    IMG_0289.jpg
    239 KB · Visningar: 172
  • IMG_0291.jpg
    IMG_0291.jpg
    237.7 KB · Visningar: 178

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Nu är bajamajan på torra land :( Våren har aldrig känts så långt borta.
Jag kommer köra vidare på 7.4:eek:rna i alla fall. De var snåla som fan. Under vintern ska hon få nya rejslimpor, alt headers vilket jag tror är precis vad som behövs för att kunna gå upp till Bravo-24" proppar.
Långforden hadeslut knutkors fram så polarens Dådj fick hjälpa till.

Snåla? I förhållande till rymdraketer? Var kan man boka en provtur?
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Snåla? I förhållande till rymdraketer? Var kan man boka en provtur?

2 liter/distans i blandad körning med överslag åt fullgas och throttlande under flygturer måste anses som bra för en 3,1 tons båt med dubbla bigblocks...
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Nu snackas det ju väldigt mycket om båtar med väldigt mycket kraft här... Men jag skulle vilja ha tag på en relativt liten fiskebåt, 4-5m. Gärna så plan som möjligt så den blir grymt stabil, inte så höga fribord utan man ska kunna stå och jerka överallt i båten.
Hittade något på blocket men det var snuskigt dyrt (90k eller nått för en sliten amerikansk alu-båt)... Några tips på vad jag ska leta efter?
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Nu snackas det ju väldigt mycket om båtar med väldigt mycket kraft här... Men jag skulle vilja ha tag på en relativt liten fiskebåt, 4-5m. Gärna så plan som möjligt så den blir grymt stabil, inte så höga fribord utan man ska kunna stå och jerka överallt i båten.
Hittade något på blocket men det var snuskigt dyrt (90k eller nått för en sliten amerikansk alu-båt)... Några tips på vad jag ska leta efter?

http://www.blocket.se/stockholm/Boston_Whaler_17_Currituck_1973_29581303.htm?ca=5&w=3
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nu är bajamajan på torra land :( Våren har aldrig känts så långt borta.
Jag kommer köra vidare på 7.4:eek:rna i alla fall. De var snåla som fan. Under vintern ska hon få nya rejslimpor, alt headers vilket jag tror är precis vad som behövs för att kunna gå upp till Bravo-24" proppar.

Där finns inte effekt och ekonomi i chippning av befintliga motorer?
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
:arnesson

Nä det blir XR drev tror jag. Måste ju kunna manövrera in i Sandhamn och bjuda cheyerna på alkoläsk.



Jo och framför allt ruttet att köra med när man börjar flyga lite. Lättare att styra båten dit man vill när bara proppen är i vattnet. :)

Mycket fin båt du har och enkelmontage är klart bättre ur dom flesta synvinklarna utom då manövrering vid bryggan.

Du har inte funderat på

[YOUTUBE-ID]uT0izSe-PDU[/YOUTUBE-ID]

Ser i alla fall djävligt coolt ut.

Och fort kan det gå också

[YOUTUBE-ID]SgfGP_k4hBg[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top