Båt-tråden

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Igår blev jag godkänd att få framföra båt på europas (fr. be. Ho och ty) kanaler :yoparty

Blev varse om att jag måste ta VHF-cert oxå. Någon som provat att ta det via iphone eller android på "distans" eller är det bättre att gå en kurs så man kan få praktisk erfarenhet och möjlighet att ställa frågor in person?
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Jo, gamla träbåtar kan ha en förmåga att ta extremt mycket tid.
Den här skönheten la jag under de åren hon var i min ägo enormt många vårrustningstimmar på men var tvungen att sälja när jag bytte jobb så att jag var borta från Sverige flera månader i taget.

Neptunkryssare No 60, byggd 1943. Fur på ek. Teakdäck. 9,01 meter lång, 1,92 bred. 5,80 i vattenlinjen. Så fin hon var och så bra hon gick i vattnet. :)


Neppen.jpg
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S

Bifogat

  • IMG_0564.jpg
    IMG_0564.jpg
    240.2 KB · Visningar: 233
  • IMG_0567.jpg
    IMG_0567.jpg
    247.7 KB · Visningar: 169
  • IMG_0568.jpg
    IMG_0568.jpg
    245.5 KB · Visningar: 172
Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Funderar på att göra slag i saken (seglar ordvits) och köpa snabb 21 fotare. Jag är en som där som är uppväxt på havet utan att egentligen lärt mig något. Därför hoppas jag att ni kan bilda mig i frågan. Jag vill ha så rejs som är möjligt fast den ändå ska gå att bruka. Man ska alltså kunna gå på däcket utan att det går sönder och den får inte vara lättad att jag måste leta sprickor hela tiden.

Krav:
* Köra ifrån vattenskotrar.
* Kunna hoppa på vågor
* Sitta 5 pers

Budget? Så billigt som möjligt men kan väl tänka mig max 150 men helst under 100 000.

Tycker utombordare ser fränt ut, är det bäst eller sämst? Hur stryktåligt är ett skrov egentligen. Inte mot grynnor utan mot hopp. Är såklart nervös att man ska hoppa av akterspegeln och förlisa. Lyckades (råkade) lyfta med pappas HR 480. Under sekunden när jag var i luften var jag säker på att motorn skulle ramla av. Gör dom det?

En typ sån här vill jag ha. Blir dock lite dyrt.
http://www.blocket.se/stockholm/Phantom_21_grym_sport___racer_bat_39680741.htm?ca=12&w=3
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Funderar på att göra slag i saken (seglar ordvits) och köpa snabb 21 fotare. Jag är en som där som är uppväxt på havet utan att egentligen lärt mig något. Därför hoppas jag att ni kan bilda mig i frågan. Jag vill ha så rejs som är möjligt fast den ändå ska gå att bruka. Man ska alltså kunna gå på däcket utan att det går sönder och den får inte vara lättad att jag måste leta sprickor hela tiden.

Krav:
* Köra ifrån vattenskotrar.
* Kunna hoppa på vågor
* Sitta 5 pers

Budget? Så billigt som möjligt men kan väl tänka mig max 150 men helst under 100 000.

Tycker utombordare ser fränt ut, är det bäst eller sämst? Hur stryktåligt är ett skrov egentligen. Inte mot grynnor utan mot hopp. Är såklart nervös att man ska hoppa av akterspegeln och förlisa. Lyckades (råkade) lyfta med pappas HR 480. Under sekunden när jag var i luften var jag säker på att motorn skulle ramla av. Gör dom det?

En typ sån här vill jag ha. Blir dock lite dyrt.
http://www.blocket.se/stockholm/Phantom_21_grym_sport___racer_bat_39680741.htm?ca=12&w=3

Men den med en hyfsad motor borde inte nå i närheten av 150.

Fast vill du hålla dig på vattnet är enkelskrov rätt väg att gå och hydrolift, argo mm. är skrov som tar mer stryk än dina knän och rygg klarar.

Tappat aktern har jag aldrig hört, men ett fåtal har lyckats knäcka den så det sipprar in vatten och många har lyckats spräcka gelcoaten.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag har bottenmålat & damsugit lite gammla löv ur mitt arbetarklassalternativ idag. :)
Imorgon blire lite ny el och kanske en tvätt om jag hinner. :tummenupp
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S

Tror jag har koll på blocket men tipsa gärna på om du hittar något.

Men den med en hyfsad motor borde inte nå i närheten av 150.

Fast vill du hålla dig på vattnet är enkelskrov rätt väg att gå och hydrolift, argo mm. är skrov som tar mer stryk än dina knän och rygg klarar.

Tappat aktern har jag aldrig hört, men ett fåtal har lyckats knäcka den så det sipprar in vatten och många har lyckats spräcka gelcoaten.

Nä det borde bli max 120. Den kan jag väl räkna in. Blir lite tid till att hitta motor. Ska ringa Tejbys här byn. De har tävlar och trimmat med merc tror jag.

Är Phantomen dubbelskrov? Vad är för/nackdelar med enkelt/dubbel? Samma med inombordare/utombordare? Bilda mig!
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nuså har man dratt elen klar. :tummenupp Självklart gick ju halva dagen åt till att tjöpa grejjor, men det var väl oundvikligt... :gnissla

Min lilla lilla (lilla) leksak:
IMG176.jpg
 
Nyheter
KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Top