Axiellt spel vevaxel 2-taktare?

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Hej Lasse

Jag läste ditt PM där du bad mig titta in i denna tråd.
Min första fråga blir. Vad exakt står det i servicemanualen gällande hur hur ramlagren ska monteras och hur blockhalvorna ska dras ihop?

Det står, i korta ordalag, att lagren skall pressas i sin resp. vevhushalva mot sina ansatser. Därefter skall veven dras in i den vänstra halvans lager mha drgarverktyg, mot sin ansats. Sedan skall vevhushalva två läggas på, och dras fast med sina skruvar medelst korsdragning. Klart.

Problemet är att detta ju förutsätter en väldigt bra glidpassning av den högra vevaxeltappen/höger ramlagrets innerring, eller hur? Som standard har Suzuki åstadkommit detta, och resultatet blir då, precis som skett på motorn ifåga då jag köpte den, att denna slappa passning gör att det med tiden uppstår ett "hamrat" glapp vevaxeltapp/lagerinnerring. Jag har aldrig sett detta på någon annan motor, men heller inte en så slapp passning delarna emellan.

Nu monterar jag en eftermarknadsvevaxel som inte har denna slappa passning, utan det känns mera "normalt" som jag är van vid, dvs. axeltapp nr.två DRAS in i sin lagerring, alltså presspassning i båda ändar av veven. Detta ställer ju såklart krav på att man drar precis lagom långt, för att veven ej skall befinna sig i ett utspänt eller klämt läge. Som jag skrev ovan har HRC i manualen till 125-räsern löst detta genom att skriva (fritt ur minnet) att vevaxeltapp nr. två skall dras "tills veven snurrar lätt", vilket ju inte känns speciellt vetenskapligt det heller..?

Hoppas du förstår problemet.

Alltså, om vi helt bortser från den aktuella motorn, och tänker oss en tvåtaktare med vertikalt delat vevhus, med en kullagrad vev som har presspassning på båda lagren (dvs. den allra vanligaste typen av 2-taktsmotor), hur skall veven monteras för att säkerställa axiellt avlastade lager?

/Lasse
 
Last edited:

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Rullager i båda ändarna ja. Därför vi måste mäta spel och ev schimsa lagrena. Över 0, 5mm kan vi inte köra med då tändplattan kan gå sönder då.

Återigen, menar du verkligen att nya vevar monteras med ett radiellt (upp/ner) spel på uppemot en halv millimeter?

Låter sjukt glappigt. Med C5-lagren som är std på en RS125a får man väl kanske 3-4 hundradelar monterat och klart.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag förstår.
Med tanke på att Hot Rods på sin sida verkar lägga ned mycket energi på support av sina kunder. Så skulle jag prova att kontakta dem.

I övrigt så tror jag att det är ofarligt att fördela glappet så att man har noll spel när motorn är kall, men att veven inte ska vara ihopklämd.

Så gör man tex när man använder sk "spread limiter"-trycklager på vevar av HD-typ. Att man kan göra så beror på att lättmetallegeringen i blocket temperaturutvidgar sig mer än stålveven när motorn är körs och blir varm.
Om jag tvingas gissa så vore det ett bra utgångslägen även här. Dvs man använder då det tillgängliga axialspelet i dina ramlager till att ta upp temperaturutvidgningen av blocket, men samtidigt få du så mycket anti spread support som du kan få av dina ramlager, utan att veven är ihopklämd när motorn är kall. Det är ju det här som är fördelen ned att ha axiell lagring i båda ändarna av veven: att man får "anti speading". Nackdelen är pyssligare montering.

Ett sätt att lättare få ett spänningsfritt läge med nollglapp vid monteringen, är ju tex att värma upp lager #2 innan dess blockhalva monteras över veven. Av skälen jag angav ovan är det ju dock viktigt att inte låta värmen sprida sin för mycket in i lager #2:s blockhalva. Ty då ökar risken att veven blir ihopklämd när det svalnar.

Men skriv/ring till HR. De har ju drösvis med info, svar på frågor och tom instruktionsvideos på sin sida. Så detta borde de vilja hjälpa till med.

Tycker jag
Det står, i korta ordalag, att lagren skall pressas i sin resp. vevhushalva mot sina ansatser. Därefter skall veven dras in i den vänstra halvans lager mha drgarverktyg, mot sin ansats. Sedan skall vevhushalva två läggas på, och dras fast med sina skruvar medelst korsdragning. Klart.

Problemet är att detta ju förutsätter en väldigt bra glidpassning av den högra vevaxeltappen/höger ramlagrets innerring, eller hur? Som standard har Suzuki åstadkommit detta, och resultatet blir då, precis som skett på motorn ifåga då jag köpte den, att denna slappa passning gör att det med tiden uppstår ett "hamrat" glapp vevaxeltapp/lagerinnerring. Jag har aldrig sett detta på någon annan motor, men heller inte en så slapp passning delarna emellan.

Nu monterar jag en eftermarknadsvevaxel som inte har denna slappa passning, utan det känns mera "normalt" som jag är van vid, dvs. axeltapp nr.två DRAS in i sin lagerring, alltså presspassning i båda ändar av veven. Detta ställer ju såklart krav på att man drar precis lagom långt, för att veven ej skall befinna sig i ett utspänt eller klämt läge. Som jag skrev ovan har HRC i manualen till 125-räsern löst detta genom att skriva (fritt ur minnet) att vevaxeltapp nr. två skall dras "tills veven snurrar lätt", vilket ju inte känns speciellt vetenskapligt det heller..?

Hoppas du förstår problemet.

/Lasse
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Kan inte dimension utantill. Får kolla i verkstan. Men det är samma lager som används på nån KTM. Kan pm:a storlek och KTM:s art-nr till dig.

Då är det ett nj205. 25mm vevtapp är där både på ktm 125/150 och RS 125. Danke.
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Jag har inte funderat sådär jättemycket på det här problemet tidigare, och hade nog inte gjort det den här gången heller om jag inte råkat läsa det där som Mr. Bell skrev om att en vevaxel liknande denna SKALL ha en "ocean" av axiellt glapp för att funka i längden.

I motorn jag just nu håller på med är ju egentligen packningen mellan vevhalvorna den otäckaste komponenten. Hade det inte varit för den hade jag ju kunnat mäta upp alla delarna och shimsa på lämpliga ställen, för att sedan kunna pressa/dra lager/vevaxeltappar helt stumt mot sina ansatser och VETA att jag ligger på noll i axiell förskjutning.

Men du Jörgen, talar ju om vad som kommer att ske då värmen gör sitt...så egentligen måste man då veta en "normal" driftstemp, värma grejerna till denna och sedan mäta.

Om man nu betänker att vevhusen kommer att utvidga sig på ett sådant vis att en aningens "inspänd" vev kommer att närma sig avlastat tillstånd vid driftstemp, hur inspänd skall den i så fall vara i rumstemp?

Småklurigt.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Inspänd eller minusspel förekommer på en del motorer ffa när man åker med vinkelkontaktlager (angular contact bearing). Då åker man med -0,05mm i spel så blir det rätt när allt är varmt och veven flexar.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Men när det gäller att montera 2t vevar med kullager på båda sidor så bryr jag mig i praktiken inte om spelet sålänge där finns något kännbart glapp. I kombinationer med rullager på ena eller båda sidorna så får man shimsa innerbanorna till korrekt spel uppnås. Det görs då genom att dra ihop motorn, kontrollmäta och sedan isär igen.
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Då är det ett nj205. 25mm vevtapp är där både på ktm 125/150 och RS 125. Danke.

Eller NJ305ECP C3 eller C4. 25x62x17 som RS125. Suffixen är annat antal/storlek på rullar samt annan rullhållare. Tillåtet maxvarv mycket högre (än standard NJ305).

Och mycket dyrare, såklart..! Var just nere i gömmorna och kikade på ett sånt, som jag tänkte använda nästa gång 125an ska renoveras. Vågade inte sist.
 
Last edited:

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Rullager i båda ändarna ja. Därför vi måste mäta spel och ev schimsa lagrena. Över 0, 5mm kan vi inte köra med då tändplattan kan gå sönder då.

Hej igen!

Det blir ett litet stickspår från min fråga här, men jag är ju så intresserad, så jag måste bara fråga hur det kommer sig att ni väljer att rullagra båda sidorna? En sida är ju relativt vanligt på RS125or vad jag förstått, och räcker ju för att komma tillrätta med det "axiella problemet", men jag visste inte att det förekommer helt rullagrade vevar. Coolt.

Hur ser det ut på en nyare Aprilia GP-125a?

Berätta så mycket du har lust med, om det inte är rena hemlisar jag frågar om!?

/Lasse
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag har inte funderat sådär jättemycket på det här problemet tidigare, och hade nog inte gjort det den här gången heller om jag inte råkat läsa det där som Mr. Bell skrev om att en vevaxel liknande denna SKALL ha en "ocean" av axiellt glapp för att funka i längden.

I motorn jag just nu håller på med är ju egentligen packningen mellan vevhalvorna den otäckaste komponenten. Hade det inte varit för den hade jag ju kunnat mäta upp alla delarna och shimsa på lämpliga ställen, för att sedan kunna pressa/dra lager/vevaxeltappar helt stumt mot sina ansatser och VETA att jag ligger på noll i axiell förskjutning.

Men du Jörgen, talar ju om vad som kommer att ske då värmen gör sitt...så egentligen måste man då veta en "normal" driftstemp, värma grejerna till denna och sedan mäta.

Om man nu betänker att vevhusen kommer att utvidga sig på ett sådant vis att en aningens "inspänd" vev kommer att närma sig avlastat tillstånd vid driftstemp, hur inspänd skall den i så fall vara i rumstemp?

Småklurigt.
Vet inte om detta hjälper men jag läste på lite om montering av vevaxel i block med packning mellan halvorna, man monterar ihop till nollspel, sen låter man tjockleken på packningen bilda rätt axiellt spel.
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Vet inte om detta hjälper men jag läste på lite om montering av vevaxel i block med packning mellan halvorna, man monterar ihop till nollspel, sen låter man tjockleken på packningen bilda rätt axiellt spel.

I det här fallet finns inte packningar av olika, bestämda tjocklekar att köpa, det är en relativt kraftig fiberpackning av obestämd tjocklek, bara.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
I det här fallet finns inte packningar av olika, bestämda tjocklekar att köpa, det är en relativt kraftig fiberpackning av obestämd tjocklek, bara.
Förstår att du har huvudvärk.. enda sättet är väl att dra ihop blocket och mäta hur mycket den bygger i verkligheten?
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Jag är som många i tråden är inne på helt säker på att det säkert skulle funka bra (men hur länge?) att bara följa manualen och vara nöjd, men det stör mig att metoden känns jäkligt B.

En jämförelse vore att jag på jobbet skulle göra spindelrenoveringar (verktygsmaskiner o dyl.) bara lite "på känn".

-Jo, men den här känns bra, det måste vara ett perfekt lagerarrangemang, det här, liksom...knappast.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Men sätt dit rullager på ena sidan om du är så jäkla nojjig då.
 

xyz

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2010
Ort
göteborg
Hoj
ks 50 Kawa S1
Jag är som många i tråden är inne på helt säker på att det säkert skulle funka bra (men hur länge?) att bara följa manualen och vara nöjd, men det stör mig att metoden känns jäkligt B.

En jämförelse vore att jag på jobbet skulle göra spindelrenoveringar (verktygsmaskiner o dyl.) bara lite "på känn".

-Jo, men den här känns bra, det måste vara ett perfekt lagerarrangemang, det här, liksom...knappast.
Precis där har du problemet. Jag jobbar som cnc operatör och tillverkar detaljer med toleranser ner mot någon 0,01 mm, när jag skall snickra på huset så ballar det alltid ur med mina mätningar o försök att kapa plankor med samma noggrannhet som på jobbet. Man använder hel enkelt fel noggrannhet vi fel tillfälle.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top