Hej Lasse
Jag läste ditt PM där du bad mig titta in i denna tråd.
Min första fråga blir. Vad exakt står det i servicemanualen gällande hur hur ramlagren ska monteras och hur blockhalvorna ska dras ihop?
Det står, i korta ordalag, att lagren skall pressas i sin resp. vevhushalva mot sina ansatser. Därefter skall veven dras in i den vänstra halvans lager mha drgarverktyg, mot sin ansats. Sedan skall vevhushalva två läggas på, och dras fast med sina skruvar medelst korsdragning. Klart.
Problemet är att detta ju förutsätter en väldigt bra glidpassning av den högra vevaxeltappen/höger ramlagrets innerring, eller hur? Som standard har Suzuki åstadkommit detta, och resultatet blir då, precis som skett på motorn ifåga då jag köpte den, att denna slappa passning gör att det med tiden uppstår ett "hamrat" glapp vevaxeltapp/lagerinnerring. Jag har aldrig sett detta på någon annan motor, men heller inte en så slapp passning delarna emellan.
Nu monterar jag en eftermarknadsvevaxel som inte har denna slappa passning, utan det känns mera "normalt" som jag är van vid, dvs. axeltapp nr.två DRAS in i sin lagerring, alltså presspassning i båda ändar av veven. Detta ställer ju såklart krav på att man drar precis lagom långt, för att veven ej skall befinna sig i ett utspänt eller klämt läge. Som jag skrev ovan har HRC i manualen till 125-räsern löst detta genom att skriva (fritt ur minnet) att vevaxeltapp nr. två skall dras "tills veven snurrar lätt", vilket ju inte känns speciellt vetenskapligt det heller..?
Hoppas du förstår problemet.
Alltså, om vi helt bortser från den aktuella motorn, och tänker oss en tvåtaktare med vertikalt delat vevhus, med en kullagrad vev som har presspassning på båda lagren (dvs. den allra vanligaste typen av 2-taktsmotor), hur skall veven monteras för att säkerställa axiellt avlastade lager?
/Lasse
Last edited: