Hej!
Håller på att montera en motor till en RM250 -05a som jag renoverar. Köpte en ny Hot Rods vevaxel, och har fått lite funderingar angående korrekt axiellt spel på denna (gäller givetvis även alla andra vevar av liknande typ).
HR-axeln har axeltappar vars lagerlägen är aningens större på diametern än OEM Suzukiveven. Detta gör att jag får ta i lite hårdare med monteringsverktyget då jag drar in veven i respektive lager. Jag upplever det som att lagerglappet blir betydligt mindre då axeltappen har expanderat lagrets innerring, roterar inte så lätt som jag är van vid att en monterad 2-taktsvev (utan radialtätningar, givetvis) brukar göra.
Har mätt upp den nya axeln, och den är helt OK, kastar mindre än 1/100 mm vid lagerlägena mätt mellan dubbspetsar.
Läste lite i Bell's bok angående "crankshaft end float" där han skriver att alla 2-tvevar bör ha ett axiellt spel på ca 0.3-0.4mm. Detta låter mycket i mina öron, borde inte korrekt axiellt glapp på nymonterad vev vara exakt samma som det axiella glappet då vevaxeln monterats i endast ena vevhushalvan? Och vad är i så fall ett vettigt axiellt glapp för ett 63/28 c3-lager med presspassning på både inner- och ytterring?
Detta stör mig enormt just nu, och borde vara intressant för alla som sysslar med 2-takt, därför att våra servicemanualer säger absolut INGENING om detta. Det närmaste jag kommit ett svar är i HRC-manualen till min RS125R, där man vid monteringen av veven skall dra in vevaxeltapp nummer två "tills axeln snurrar lätt" i de sammandragna vevhushalvorna...inte en speciellt exakt metod det heller.
Vill bara ha svar från dig som har något matnyttigt att komma med, ej mopedhistorier eller gissningar tack. Men väldigt gärna länkar till info ang. detta!
Postar min fråga både i Mekhörnan och 2-taktsforumet, hoppas det är OK!
MVH/
Lasse
Håller på att montera en motor till en RM250 -05a som jag renoverar. Köpte en ny Hot Rods vevaxel, och har fått lite funderingar angående korrekt axiellt spel på denna (gäller givetvis även alla andra vevar av liknande typ).
HR-axeln har axeltappar vars lagerlägen är aningens större på diametern än OEM Suzukiveven. Detta gör att jag får ta i lite hårdare med monteringsverktyget då jag drar in veven i respektive lager. Jag upplever det som att lagerglappet blir betydligt mindre då axeltappen har expanderat lagrets innerring, roterar inte så lätt som jag är van vid att en monterad 2-taktsvev (utan radialtätningar, givetvis) brukar göra.
Har mätt upp den nya axeln, och den är helt OK, kastar mindre än 1/100 mm vid lagerlägena mätt mellan dubbspetsar.
Läste lite i Bell's bok angående "crankshaft end float" där han skriver att alla 2-tvevar bör ha ett axiellt spel på ca 0.3-0.4mm. Detta låter mycket i mina öron, borde inte korrekt axiellt glapp på nymonterad vev vara exakt samma som det axiella glappet då vevaxeln monterats i endast ena vevhushalvan? Och vad är i så fall ett vettigt axiellt glapp för ett 63/28 c3-lager med presspassning på både inner- och ytterring?
Detta stör mig enormt just nu, och borde vara intressant för alla som sysslar med 2-takt, därför att våra servicemanualer säger absolut INGENING om detta. Det närmaste jag kommit ett svar är i HRC-manualen till min RS125R, där man vid monteringen av veven skall dra in vevaxeltapp nummer två "tills axeln snurrar lätt" i de sammandragna vevhushalvorna...inte en speciellt exakt metod det heller.
Vill bara ha svar från dig som har något matnyttigt att komma med, ej mopedhistorier eller gissningar tack. Men väldigt gärna länkar till info ang. detta!
Postar min fråga både i Mekhörnan och 2-taktsforumet, hoppas det är OK!
MVH/
Lasse