Katt-Daddy
Ny medlem
(Ja jag har läst båda oljetrådarna)
15W50 är ju mer trögflytande och kanske sänker effekten lite, men borde väl skydda motorn bättre vid alla temperaturer än 10W40?
Är det så att 15W50 även skyddar motorn under en längre tid, eftersom oljan från början bildar en tjockare oljefilm, vilken tar längre tid innan den är så nedbruten att oljefilmen riskerar att brytas jämfört med en 10W40?
Om jag ska jämföra med t.ex. KTM som rekommenderar 10W50 i sin 990 superduke (de kanske rekommenderar den i alla deras modeller, har inte kollat) så är ju 990 motorerna kända för att hålla väldigt länge, kan detta bero (i alla fall delvis) på att de rekommenderar en högre viskositet på oljan jämfört med risraketerna?
Sedan så blir jag lite orolig när man kolla andra designer på risraketen (europeiska tillverkare gör säkert samma sak, har inte kollat så mycket på dem), som t.ex. att framskärmen täcker en skamligt liten del av framdäcket, vilket leder till att oljekylare (en tät oljekylare kyler oljan sämre = vattnigare olja = tunnare oljefilm = mer slitage på motorn), vattenkylare, avgasportar och avgasrör samt framsidan av motorn får en massa smält asfalt, vatten, stenskott, vägsalt och grus på sig, vilket leder till förkortad livslängd. En 20 cm för kort framskärm leder alltså till att hojens liv förkortas, vilket i sin tur leder till att konsumenterna väljer nyare hojar som gör så att tillverkaren kan fortsätta spruta ut nya knarrar.
Om man nu tittar på detta exempel med designen på framskärmen som förkortar hojens livslängd, så börjar man ju undra vilka andra knep tillverkaren har för att hojarna inte ska "hålla för evigt". Kan det vara så att min hoj håller längre om jag kör på en 10W50 eller 15W50 istället för 10W40 som manualen säger? Kan det vara så att suzukis originaloljefilter är sämre än eftermarknadsfilter?
Kan det vara så att 10W40 oljan används för att den är en kompromiss mellan skydd och prestanda, då risraketstillverkarna (och även europeiska) kämpar om att ha mest effekt?
15W50 är ju mer trögflytande och kanske sänker effekten lite, men borde väl skydda motorn bättre vid alla temperaturer än 10W40?
Är det så att 15W50 även skyddar motorn under en längre tid, eftersom oljan från början bildar en tjockare oljefilm, vilken tar längre tid innan den är så nedbruten att oljefilmen riskerar att brytas jämfört med en 10W40?
Om jag ska jämföra med t.ex. KTM som rekommenderar 10W50 i sin 990 superduke (de kanske rekommenderar den i alla deras modeller, har inte kollat) så är ju 990 motorerna kända för att hålla väldigt länge, kan detta bero (i alla fall delvis) på att de rekommenderar en högre viskositet på oljan jämfört med risraketerna?
Sedan så blir jag lite orolig när man kolla andra designer på risraketen (europeiska tillverkare gör säkert samma sak, har inte kollat så mycket på dem), som t.ex. att framskärmen täcker en skamligt liten del av framdäcket, vilket leder till att oljekylare (en tät oljekylare kyler oljan sämre = vattnigare olja = tunnare oljefilm = mer slitage på motorn), vattenkylare, avgasportar och avgasrör samt framsidan av motorn får en massa smält asfalt, vatten, stenskott, vägsalt och grus på sig, vilket leder till förkortad livslängd. En 20 cm för kort framskärm leder alltså till att hojens liv förkortas, vilket i sin tur leder till att konsumenterna väljer nyare hojar som gör så att tillverkaren kan fortsätta spruta ut nya knarrar.
Om man nu tittar på detta exempel med designen på framskärmen som förkortar hojens livslängd, så börjar man ju undra vilka andra knep tillverkaren har för att hojarna inte ska "hålla för evigt". Kan det vara så att min hoj håller längre om jag kör på en 10W50 eller 15W50 istället för 10W40 som manualen säger? Kan det vara så att suzukis originaloljefilter är sämre än eftermarknadsfilter?
Kan det vara så att 10W40 oljan används för att den är en kompromiss mellan skydd och prestanda, då risraketstillverkarna (och även europeiska) kämpar om att ha mest effekt?