15W50 eller 10W40 i Gixxern? Vill tillverkaren att min hoj ska hålla länge?

Waislo

Medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Visby
Hoj
1993 Yamaha XT 600
Jävlar va de ska analyseras o donas o trixas!! Vräk på original olja 10/40,, ut o njut av o köra!! Analys av viskositet och för korta framskärmar o dylikt känns som vinterpyssel när snön yr utför fönstret. Kööööör:)
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Jag vill sammanfatta tråden.

Kör med rekommenderad olja, är du orolig över kylare så fixa en bättre täckande framskärm. UT OCH KÖR!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Bara för att klatra till det ännu mer så kan en olja med långt spann skydda bättre än en olja med kort spann i hela registret även vid extrem hetta! Ex på den olja jag kör "Payback 5w50 racing så är deras 5w50 bättre på alla testpunkter vs deras 20w50 eller deras 10w40 trots att de är inom samma samma tillverkare och oljeserie! Kollar man deras data så är deras 5w-50 mer viscostabil vid hetta 100-140c och den är likvärdig eller bättre än alla andra med kortare spann som har samma slutsiffra 50. Fördelen med den oljan är då att den är tunn kall (5w) men tjockflytande varm trots de långa spannet.
När jag frågade säljaren av denna olja hur detta va möjligt så sa han att de är den senaste utvecklingen av olja som gjort de möjligt likaså att man numer kan bygga motorer för 5w20 olja som håller lika bra som motorer för tjockare olja.

Så mitt råd är köp gärna en 5w-50 men kolla att den har liknade viscostabilitet vid max hetta som en 15w50 eller 20w50 för då köper man såklart den med längre spann.
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det är ju så att motorcyklar verkar generellt inte gå lika långt som bilar, jag har aldrig sett en mc (nu talar jag inte bara sporthojar, jag talar även om hojar med relativt lågt effektuttag) som gått mer än 10000 mil (jag kan faktiskt inte minnas någon på rak arm som gått mer än 8000 just nu). Dom finns säkerligen, jag har bara aldrig sett dem varken på blocket eller i verkligheten (och om jag sett dem så minns jag inte dem, för det var isåfall så länge sen att det minnet lämnat mig), så du behöver inte googla fram en massa (eller dra några anektdoter), jag litar på att de finns.

Dock har jag sett en otrolig mängd bilar som gått 30000, 40000 osv. Så jag skulle med ditt inlägg som underlag säga att det är praxis i mc-branschen att hojar har en kortare livslängd, både konsumenter och tillverkare accepterar (klart att tillverkarna accepterar för då får de ju sälja nya hojar) att motorcyklar inte håller lika länge, därför blir det inga konsekvenser av att de sätter en för kort framskärm på framhjulet på sporthojen.

Din horisont är för snäv.
En MC är inte en bil, det är sällan det handlar om basic transportation på två hjul.
Andra saker styr att folk droppar hojar långt innan 10,000 mil.
Folk vill ha nya hojar, nya upplevelser, man kör bara några hundra mil per år så man når helt enkelt inte sådana sträckor.

I det som jag håller på med är det snarare vanligare med hojar över 10,000 mil än under - efter som vi loggar många, många mil per år.

Jag köper gärna en hoj som nosar på 10,000 mil och därför prissätts som "slut" enligt gängse norm i Sverige. Sedan kör jag 10,000 mil till utan större besvär och säljer i delar för ungefär samma pengar jag köpte för.

Kilometerångesten för motorcyklar är helt och hållet ägarrelaterad. Hojarna rullar lika långt som jämnåriga bilar - det ser man enkelt i UK där långdistansbudhojarna och pendelcyklar rullar sinnessjuka sträckor innan dom släpps.


Jag skall inte tråka ut dig med konkreta exempel - du säger att det inte behövs bevis, men oemotsagd så befäster du en tes att motorcyklar inte klarar mil.
Sanningen är dock den att det är ägarna som inte grejar uppgiften.

Här är i vart fall Varahannes:


IMGP3582a.JPG



55,000 mil and counting.
Det är inget speciellt med det, han har hållit fast vid en av sina hojar, servat den som man skall och låtit milen gå. Alla är inte intresserade att mala så länge på en och samma hoj.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Din horisont är för snäv.
En MC är inte en bil, det är sällan det handlar om basic transportation på två hjul.

+ en massa bra text


Håller med i allt du skriver!

Till TS!
Vi köper hoj med hjärtat inte hjärnan, precis som när vi köper sportbilar så har inte heller de några mil att tala om i regel. Vi använder dem inte för transport och då blir det få mil, inte för att de håller sämre.
Kolla Motorads 5000 miltester. Det är mer regel än undantag att de hade kunnat sätta ihop motorn igen och köra 5000 mil till innan det behövts bytas grejer, och detta på motorer med bra många fler literhästar och våldsamt högre varvtal än på bilmotorer. Hojmotorer är fantastiska tingestar.

Tänk också på att vi har en mängd gamla hojar i omlopp som startade sina liv på olja av betydligt sämre kvalitet än vad vi har idag och de håller än trots att de borde ha rasat för länge sen...:)
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Även fz1 som jag har finns det mängder av på internationella forum som rullat långt över 10000 mil utan några som helst problem. Sen finns ju tex den där holländska mc-äventyraren som kör jorden runt på yamaha r1. Rullat över 30000 mil
 
Last edited:

totte_kott

Ser inget vidare ut.......genom fönstren
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Varberg
Hoj
DR350S -91, XT1200Z -11
Gjorde en sökning på franska Blocket (Leboncoin), minst 100 000 km, fick fram drygt 3000 hojar.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Stötte på en britt med en gammal BMW som gått 84000 mil... Var inte många länder som inte var uppskrivna på packväskorna.

Till diskussionen vill jag tillägga att tjockare olja ger ett sämre flöde, det finns många parametrar att ta hänsyn till, tex storlek på oljekanaler, pumpen departement osv.
Dock får det vara en bra pissig olja för att motorn ska skära.

Jag jobbar i FM, och vi har en uppsjö med olika fordon, och således lika många oljespecar att ta hänsyn till.
Men vi använder bara 5w-30 och 10w-40, för att göra det enklare att hantera.
Och det funkar hur bra som helst.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

Allan K

Medlem
Gick med
6 Apr 2013
Ort
Åland
Hoj
2012, Kawasaki Versys ABS
Hej!

Min xv 1600 har gått 93000 km nu på 20w50 mineralolja. Finns ingen anledning att göra något åt motorn i den ännu.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Varför en så tjock olja vid kallstart som 15/50 i en mc.10/40 däremot verkar ju vara en bra olja i din hoj.Själv har jag ganska kort skärm fram i bakkant och den plastraketen har nu rullat 8000 mil felfritt bortsett från när ett par vacumslangar lossade under tanken.Är faktiskt en motor som jag har större förtroende för än många bilar jag ägt. :crash
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Förra ägaren körde 3800 mil med kortad framskärm. Utan problem. :)
 

Bifogat

  • 8958604017.jpg
    8958604017.jpg
    257.5 KB · Visningar: 52
  • Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    453.6 KB · Visningar: 61

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Hypotesen är alltså att Suzuki medvetet stoppar på en kort framskärm så att kunden ska få kylarpunka...? Sedan häller i man i en undermålig olja för att motorn ska slitas ut fortare...?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hypotesen är alltså att Suzuki medvetet stoppar på en kort framskärm så att kunden ska få kylarpunka...? Sedan häller i man i en undermålig olja för att motorn ska slitas ut fortare...?

Japp - och säkert något mer också som ingen upptäckt ännu.
Vicious bastards!
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Lagstiftning inom fordonsindustrin? Ska jag bli imponerad, är det därför du skriver det? Ska jag vara tyst för att du arbetar med lagstiftning inom fordonsindustrin? Ska jag tillbedja dig för att du arbetar med lagstiftning inom fordonsindustrin? Vad vill du egentligen ha sagt med meningen "Japp, jag går tillbaks till att jobba med lagstiftning inom fordonsindustrin och låter dig briljera...", att vi som inte arbetar med lagstiftning inom fordonsindustrin har något i skallen överhuvudtaget? Att vi inte har någon typ av logik som kan appliceras på detta område?

Med ditt sätt att försöka skrämma mig med meningen "Du har en strålande framtid framför dig här på SH... " så förstår jag hur du fick ditt big-shot "Wall Street"/"American Psycho" jobb med "lagstiftning inom fordonsindustrin", "följ strömmen" råder du mig, "tänk som alla andra" uppmanar du mig, "ligg lågt så går det bra för dig här på SH", "lyssna till mina råd för jag jobbar med lagstiftning inom fordonsindustrin" anvisar du mig. Jag antar att det var på detta sätt som du fick ditt jobb med lagstiftning inom fordonsindustrin (för annars så har du ju inte följt dina egna råd, eller sarkastiska hot ska man nog kalla det), och då kan man ju säga att du inte tillfört något nytt alls i frågan utan endast apat efter dina föregångare utan att tänka själv. Hur tycker du själv att detta låter? Endast med dina egna ord så verkar det väldigt tydligt vara så att du är som en käpp i handen på den gamla mannen som är branschen med alla dess fasta stadgar och orubbliga värderingar. (Obs. såklart så är det inga citat inom citationsmärkena, det är vad man kan fånga upp "mellan raderna av ditt inlägg")

Det är ju så att motorcyklar verkar generellt inte gå lika långt som bilar, jag har aldrig sett en mc (nu talar jag inte bara sporthojar, jag talar även om hojar med relativt lågt effektuttag) som gått mer än 10000 mil (jag kan faktiskt inte minnas någon på rak arm som gått mer än 8000 just nu). Dom finns säkerligen, jag har bara aldrig sett dem varken på blocket eller i verkligheten (och om jag sett dem så minns jag inte dem, för det var isåfall så länge sen att det minnet lämnat mig), så du behöver inte googla fram en massa (eller dra några anektdoter), jag litar på att de finns.

Dock har jag sett en otrolig mängd bilar som gått 30000, 40000 osv. Så jag skulle med ditt inlägg som underlag säga att det är praxis i mc-branschen att hojar har en kortare livslängd, både konsumenter och tillverkare accepterar (klart att tillverkarna accepterar för då får de ju sälja nya hojar) att motorcyklar inte håller lika länge, därför blir det inga konsekvenser av att de sätter en för kort framskärm på framhjulet på sporthojen. Det blir lika lite konsekvenser som ifall jag skulle klaga på yamaha för att min fiktiva r1a har fått en mer och mer klonkig växellåda efter 5000 mil. Det är praxis i branschen, hänger du med på mitt resonemang? Jag hävdar dock att med lite egen tankeförmåga så kan jag förlänga min motorcykels livsspann (t.ex. genom att sätta dit en längre framskärm, eller genom att fila ner de skarpa kanterna på stålplattor och friktionslameller i kopplingspaketet, eller genom att köra med en olja med lite bärigare oljefilm).

Förlåt mig om jag är lite för brutal mot dig, jag blir bara en gnutta irriterad när jag stöter på en "präst" som förväntar sig att jag ska lita på denne för att denne är en "präst" (dock ingen vanlig präst, här har vi en präst som uttalar sanningar gällande lagstiftning inom fordonsindustrin).


Ps. jag är inte det minsta arg, jag tycker bara det är kul att skriva långa inlägg.

Du gör tyvärr ett antal tankevurpor i dina resonemang.

Det finns inget 1:1 förhållande mellan oljans viskositet och oljefilmens bärighet. Oljans viskositet är ett mått på pumpbarheten. Anledningen till att man ska ha rätt viskositet på oljan är att oljesystemet i motorn är konstruerat för en viss viskositet.

Väljer man en olja med lägre viskositet så är risken att oljepumpen inte klarar av att generera det tryck som krävs för att oljan ska nå dom högsta punkterna i motorn med tillräckligt flöde. Helt enkelt för att oljan rinner undan så bra genom dom lättillgängligare oljekanalerna. Den högsta punkten är på dom flesta motorer ventilkåpan. Det betyder att om du väljer en för tunn olja så är risken att kamaxel ventillyftare mm tar stryk av undermånligt oljeflöde.

Väljer du istället en för tjock olja så finns risken att oljekanalerna är för trånga för att pumpen skall kunna generera tillräckligt oljetryck ut till dom tunnaste kanalerna. Vilka delar som tar stryk här är svårare att säga. Men klart är att man riskerar att skada motorn i det långa loppet även med en för tjock olja.

Exakt vart gränsen går är omöjligt att ge något generellt svar på men troligen kommer du inte att förstöra din motor genom att välja vare sig 20W30 eller 10W50.

Oljefilmens bärighet och vart gränsen går för när oljefilmen brister är en annan sak. Här vill du givetvis inte att oljefilmen ska brista då det innebär mycket onödigt slitage i motorn. Dock är det så att dagens oljor är så oerhört bra jämfört med vad motorerna kräver att det normalt sett inte ska vara något problem förutom i dom fall där det är direkta felkonstruktioner i motorer. Vilket faktiskt händer. Men det är relativt ovanligt.

Att en motorcykel inte skulle kunna gå mer än 10 000 mil är också felaktigt. Däremot ser du av förklarliga skäl inte så många sådana på blocket eftersom dom som kör långt med sina hojar också har en tendens att behålla sina hojar relativt länge. Delvis för att många är så nojiga över körsträckorna att hojar som gått lite är svåra att få sålda men troligen också för att dom helt enkelt trivs med sin hoj och fortsätter köra den av den anledningen. Merparten av hojarna som ligger ute på blocket är ägare som kör ganska lite och byter ganska ofta vilket leder till väldigt låga körsträckor.

Kollar du på servicebehovet på en modern hoj så är det först vid drygt 4000 mil som man behöver göra mer än byta olja och filter och eventuellt tändstift och bromsbelägg. Många behöver inte ens ventiljusteringen där utan det räcker med att kontrollera och konstatera att ventilspelet är OK. Min förra hoj hade gått strax under 7000 mil när den blev inlöst av försäkringsbolaget pga att jag blev påkörd bakifrån och det fanns inga som helst tecken på att den skulle vara sliten på något sätt och det enda som jag behövt göra på den på dom 5000 mil jag körde den var vanliga servicear. Dvs olja, filter, tändstift, bromsbelägg, ventilkontroll. Den hade också en kort framskärm men det verkade inte som om det ställde till med några som helst problem för kylaren.

Däremot är det ju såklart så att en hojmotor av förklarliga skäl inte håller riktigt lika länge som en bilmotor. Men det beror inte på något sätt på att dom medvetet skulle bygga dåliga motorer för att dom ska ta slut. En dålig motor leder till fler garantiärenden och det är också rätt dyrt vilket dom vill undvika. Det är billigare för tillverkaren att göra en hoj som inte kärver garantiåtaganden.

däremot så har en hojmotor (även en relativt måttlig) en betydligt högre trimningsgrad än en bilmotor. Redan en TDM 850 har med sina måttliga dryga 80 hästar ca 100 hk/liter och varvar till drygt 9000 innan varvstopp. Det medför att man måste konstruera motorn för att klara högre varv. Det innebär att man måste göra kolvar lättare för att inte vevstakar mm ska slitas av samt att man måste gå mot bredare och plattare kolvar för att få ner kolvhastigheten så att bensinen hinner med att brinna. Det medför i sin tur större tendenser till att kolvarna tiltar i loppet och följdaktligen större slitage på cylindrar och kolvar. Det är ju också så att högre varv medför större påfrestningar på alla rörliga delar i motorn och en hojmotor lever en stor del av sitt liv i varvtalsområden som en bilmotor sällan eller aldrig upplever.

Trots det så kan en hoj gå väldigt långt innan den är slut. Om du bryr dig om att leta lite så kommer du också att hitta en hel del som gått relativt långt.

Kör på olja som uppfyller klassningen och som har rätt viskositet enligt tillverkaren för det är det som dom konstaterat att motorn mår bäst av då deras huvudintresse är att minimera mängden garantiärenden. Ett garantiärende pga motorras kostar lätt mer pengar än tillverkaren tjänat på att sälja hojen så om dom hade den affärsstrategi som du säger, dvs att dom tillverkar dåliga motorer för att dom ska slitas ut, hade på kort tid gått konkursdöden till mötes. Så dom har inget att tjäna på att göra något annat än att försöka göra hojar som håller.
 

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 SM
Hypotesen är alltså att Suzuki medvetet stoppar på en kort framskärm så att kunden ska få kylarpunka...? Sedan häller i man i en undermålig olja för att motorn ska slitas ut fortare...?

Hypotesen är att alla tillverkare gör det (suzuki var bara ett exempel). Och även om notrightrider skriver att hojar rullar lika långt som bilar så (med individuella exempel där användarnas servicevanor ej tas upp, R1 föraren kanske rensar sin oljekylare regelbundet? han kanske byter oljekylaren då och då? vem vet, han kanske bytt sin transmission till och med? ELLER så kanske han körde med en tjockare olja.........), så rent logiskt så kommer en igensatt oljekylare leda till en högre oljetemp, vilket leder till att oljan bildar en tunnare mindre bärig oljefilm, vilket leder till ökat slitage i motorn med tid. Man kan se det som en tidsinställning där hojen (om man inte gör nåt åt problemet) kommer slitas ut i förtid. Och tillverkaren får sälja en ny hoj.

Vad är det ni inte tror på? Att en igensatt oljekylare ger en högre oljetemp? Kan vi koka ner det till det? Isåfall varför tror ni inte på det? eller är det att en varmare tunnare olja inte bildar en mindre bärig oljefilm? (Enligt er oljeprofet, vilket låter helt korrekt)

Vad är det i den logiska följden som ni inte tror på?

Detta är ju bevis på just det som oljeprofeten pratar om, "inget ska berätta för mig om oljor, jag vet bäst själv". Det är så det låter
 

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 SM
Du gör tyvärr ett antal tankevurpor i dina resonemang.

Det finns inget 1:1 förhållande mellan oljans viskositet och oljefilmens bärighet. Oljans viskositet är ett mått på pumpbarheten. Anledningen till att man ska ha rätt viskositet på oljan är att oljesystemet i motorn är konstruerat för en viss viskositet.
Så en tjock olja är för tjock för att gå i en kanal, men den blir samtidigt inte tjockare på t.ex. drevens ytor?....? om du har logik, applicera den. Motul säger på sin hemsida att man kan köra 20W50 i gixxern ifall tempen är över -10 grader C, så varför inte göra det?
Väljer man en olja med lägre viskositet så är risken att oljepumpen inte klarar av att generera det tryck som krävs för att oljan ska nå dom högsta punkterna i motorn med tillräckligt flöde. Helt enkelt för att oljan rinner undan så bra genom dom lättillgängligare oljekanalerna. Den högsta punkten är på dom flesta motorer ventilkåpan. Det betyder att om du väljer en för tunn olja så är risken att kamaxel ventillyftare mm tar stryk av undermånligt oljeflöde.

Väljer du istället en för tjock olja så finns risken att oljekanalerna är för trånga för att pumpen skall kunna generera tillräckligt oljetryck ut till dom tunnaste kanalerna. Vilka delar som tar stryk här är svårare att säga. Men klart är att man riskerar att skada motorn i det långa loppet även med en för tjock olja.
Återigen, 15W50 är inom gränserna. Dessutom, ifall oljekylaren är mer eller mindre igensatt så kommer oljan att bli mindre viskös vid den högre tempen --> 15W50 beter sig mer som en 10W40 vi den högre tempen.

Exakt vart gränsen går är omöjligt att ge något generellt svar på men troligen kommer du inte att förstöra din motor genom att välja vare sig 20W30 eller 10W50.

Oljefilmens bärighet och vart gränsen går för när oljefilmen brister är en annan sak. Här vill du givetvis inte att oljefilmen ska brista då det innebär mycket onödigt slitage i motorn. Dock är det så att dagens oljor är så oerhört bra jämfört med vad motorerna kräver att det normalt sett inte ska vara något problem förutom i dom fall där det är direkta felkonstruktioner i motorer. Vilket faktiskt händer. Men det är relativt ovanligt.

Att en motorcykel inte skulle kunna gå mer än 10 000 mil är också felaktigt. Däremot ser du av förklarliga skäl inte så många sådana på blocket eftersom dom som kör långt med sina hojar också har en tendens att behålla sina hojar relativt länge. Delvis för att många är så nojiga över körsträckorna att hojar som gått lite är svåra att få sålda men troligen också för att dom helt enkelt trivs med sin hoj och fortsätter köra den av den anledningen. Merparten av hojarna som ligger ute på blocket är ägare som kör ganska lite och byter ganska ofta vilket leder till väldigt låga körsträckor.

Kollar du på servicebehovet på en modern hoj så är det först vid drygt 4000 mil som man behöver göra mer än byta olja och filter och eventuellt tändstift och bromsbelägg. Många behöver inte ens ventiljusteringen där utan det räcker med att kontrollera och konstatera att ventilspelet är OK. Min förra hoj hade gått strax under 7000 mil när den blev inlöst av försäkringsbolaget pga att jag blev påkörd bakifrån och det fanns inga som helst tecken på att den skulle vara sliten på något sätt och det enda som jag behövt göra på den på dom 5000 mil jag körde den var vanliga servicear. Dvs olja, filter, tändstift, bromsbelägg, ventilkontroll. Den hade också en kort framskärm men det verkade inte som om det ställde till med några som helst problem för kylaren.
Återigen, en igensatt oljekylare kommer ge en högre oljetemp, vilket är ofördelaktigt även om dina anektdoter (stickprov som ligger utanför normalfördelningen i datamängden). Om man tittar statistiskt så ser vi inte lika många långmilarhojar som bilar, varför? Jo en anledning om man applicerar logik är att tunn (alltså en olja som är varmare än den varit om hojen varit ny och haft en oljekylare med optimalt flöde) olja ger en mindre bärig oljefilm, vilket ger ökat slitage ju längre hojen rullar. Vad är det med logik som folk inte fattar? Individuella fall kan variera, men på det stora hela så ser man mycket mindre långmilarcyklar än bilar (som ju inte placerar sitt kylsystem oskyddat bakom hjulen, haha, jag flabbar till när jag tänker på hur bilmotorjournalisterna hade sågat en sån placering på en bil, ifall den kommit nu, och inte varit så ingrodd som kylsystemsplaceringen är på hojar)
Däremot är det ju såklart så att en hojmotor av förklarliga skäl inte håller riktigt lika länge som en bilmotor. Men det beror inte på något sätt på att dom medvetet skulle bygga dåliga motorer för att dom ska ta slut. En dålig motor leder till fler garantiärenden och det är också rätt dyrt vilket dom vill undvika. Det är billigare för tillverkaren att göra en hoj som inte kärver garantiåtaganden.
Det är inte motorn det är fel på, det är placeringen av kylsystemet (eller skyddet av det iallafal).
däremot så har en hojmotor (även en relativt måttlig) en betydligt högre trimningsgrad än en bilmotor. Redan en TDM 850 har med sina måttliga dryga 80 hästar ca 100 hk/liter och varvar till drygt 9000 innan varvstopp. Det medför att man måste konstruera motorn för att klara högre varv. Det innebär att man måste göra kolvar lättare för att inte vevstakar mm ska slitas av samt att man måste gå mot bredare och plattare kolvar för att få ner kolvhastigheten så att bensinen hinner med att brinna. Det medför i sin tur större tendenser till att kolvarna tiltar i loppet och följdaktligen större slitage på cylindrar och kolvar. Det är ju också så att högre varv medför större påfrestningar på alla rörliga delar i motorn och en hojmotor lever en stor del av sitt liv i varvtalsområden som en bilmotor sällan eller aldrig upplever.
Ju mer slitage desto bärigare oljefilmer behövs --> mer viskös olja vid arbetstemp, häll i en tjockare olja återigen använd logik, dina anektoder är bara ett stickprov i ett stort urval där långmilarbilar är långt många gånger fler än långmilarcyklarna.
Trots det så kan en hoj gå väldigt långt innan den är slut. Om du bryr dig om att leta lite så kommer du också att hitta en hel del som gått relativt långt.
klart jag kommer, men vilken service har gjorts på hojarna? Och återigen kom inte å säg att det är tillnärmelsevis lika vanligt med långmilarhojar som bilar.
Kör på olja som uppfyller klassningen och som har rätt viskositet enligt tillverkaren för det är det som dom konstaterat att motorn mår bäst av då deras huvudintresse är att minimera mängden garantiärenden. Ett garantiärende pga motorras kostar lätt mer pengar än tillverkaren tjänat på att sälja hojen så om dom hade den affärsstrategi som du säger, dvs att dom tillverkar dåliga motorer för att dom ska slitas ut, hade på kort tid gått konkursdöden till mötes. Så dom har inget att tjäna på att göra något annat än att försöka göra hojar som håller.
Garantin (hela 3 år som jag hittade precis) går dock ut innan oljekylaren är så igensatt att (eller motorn tagit så mycket skada av den tunna oljan) det märks på hojen.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag håller med katt-daddyn att kort framskärm är rena döden för kylarna och temp jag har både förlängt skärmen så den ser för djävligt ut och ska in på Biltema och köpa kylargaller som ska passas in som stenskottsskydd.
Den enda förklaringen till de korta skärmarna måste vara utseendet för KTM tillhandahåller förlängningar som kan poppnitas fast på skärmen.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Om man tittar statistiskt så ser vi inte lika många långmilarhojar som bilar, varför? Jo en anledning om man applicerar logik är att tunn (alltså en olja som är varmare än den varit om hojen varit ny och haft en oljekylare med optimalt flöde) olja ger en mindre bärig oljefilm...

Om vi drar ett svep med den berömda rakkniven, så tycker jag att det finns mer att hämta i det faktum att bilar rullar 12 månader om året och snittar 1,200 - 1,300 mil per år.


Bilprovningen har statistik över årlig körsträcka per bil som
baseras på mätarställning i de bilar som besiktigas, vilket sker
första gången efter tre år och en skattning görs för nya bilar.
Denna statistik visade på en topp år 2008 på 1317 mil. Därefter
visar mätningarna på något sänkta körsträckor efter finanskrisen.
Senaste mätningen visar på 1223 mil per bil och år (källa:
SCB/Trafikanalys).

Hämtat från:
http://www.bilsweden.se/storage/ma/...cc194582785ea5a7698/pdf/-3/peak_car_web_2.pdf


...medans snittmotorcykeln rullar mindre än 200 mil per år.

Källa:
http://www.svmc.se/smc_filer/SMC centralt/statistik 2015/Körsträcka efter årsmodell 2013.PNG


För att teoretiskt nå 30,000 mil med sin bil tar det alltså medelbilisten ungefär 24 år, medans snittmotorcyklisten får hålla på att gneta i 150 år för att nå samma körsträcka.

Förstår du nu att smuts i oljekylaren är mindre intressant...?



Många av de bilar du ser på Blocket, utannonserade med höga miltal, började sitt liv antingen som transportfordon i yrkesmässig trafik, eller som tjänstebilar som loggar massa mil under leasningperiodens tre första hektiska år.

Hur många tjänstehojar kan du komma på...?
På rak arm kan jag bara säga polishojar, och inte ens dom körs året runt annat än i undantagsfall.
Men, mil blir det ändå. Polisen brukar släppa dem kring 10,000 mil - men inte för att oljekylaren är igensatt, utan mer för att man har höga krav på tillförlitligheten, och där någonstans kan man böja vänta sig elektronikspökeri - speciellt med all den extrautrustning som är påbyggd på en snuthoj.


Så...
Vill du bara bråka? Vassegod, jag har sagt mitt.

Tror du på allvar på ditt resonemang? Vassegod att fortsätt - det blir isf svårt att övertyga dig om att du är på fel spår.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top