15W50 eller 10W40 i Gixxern? Vill tillverkaren att min hoj ska hålla länge?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vilken fantastisk hängivenhet. Nåväl. Gör du det så blir det så bra.

Login är kul ; en för tungpumpad olja kyler lagren sämre med risk för metall-mot metallkontakt.

Jag kan också googla https://www.motorstate.com/oilviscosity.htm

Som sagt. Oljans viskositet baseras på interna toleranser (spel) i motorn. I din gix har du, vilka lagerspel?

Slut, frågor?
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vad är det i den logiska följden som ni inte tror på?

För att svara enbart på ditt citat av mitt inlägg - jag tror inte på dina ytterst grova generaliseringar.

Du plockar enstaka bitar ur framgooglad information och endast bitar som stöder dina egna hypoteser. Detta kan inte anses vara vetenskap eller logik då du utelämnar viktiga delar ur en sammansatt och mycket mer komplicerad ekvation. Läs inläggen från Roffe, DieselSverige med mera istället för att stånga pannan blodig med svagt underbyggda argument.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Risken finns ju alltid att 50-oljan ligger lite lågt redan från början t.ex. bara har 49,8 i viskositet. Då kommer motorn i alla fall att rasa mycket fortare än den skulle behöva göra trots att man har följt TS goda råd. Dessutom bryts den ner efterhand så det enda säkra är att byta olja varje gång innan man kör. :fakta
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Folk har svarat, men ingen har givit logiska svar på nedanstående punkter (nedan följer "sanningar" som de flesta i tråden försöker övertyga mig om):

1. Varmare olja har samma eller högre viskositet som kallare olja

Det har ingen påstått. Däremot har påståtts att motorn och dess smörjsystem är konstruerat för att ha en viss viskositet på oljan. Avviker man mycket uppåt eller neråt så kan det i längden leda till problem pga att oljan inte fördelas på det sätt som motorkonstruktören tänkt.
Det är bland annat det som är en av anledningarna till att man inte skall belasta en kall motor för hårt. Pga att oljan har fel viskositet när man inte uppnått arbetstemp så riskerar man att det i så fall skulle leda till högre slitage eftersom oljan kan ha en viskositet som avviker för mycket ifrån det motorn är konstruerad för.

2. En igensatt oljekylare kyler lika bra som en icke igensatt oljekylare

Inte heller detta har någon påstått. Visa gärna i så fall vart detta påståtts.
Däremot har påståtts att igensatta kylare troligen inte är ett stort problem för flertalet hojägare.
Jag har kört ganska många tusen mil på hoj och jag kan inte påminna mig att jag någon gång gjort något annat med någon kylare än att spola av den lite och jag har inte sett någon avsevärd igensättning av kylare.
Jag har heller aldrig varit med om att någon varningslampa för oljetryck eller temp tänts.

Det kan faktiskt också vara så att kylaren vid landsvägskörning är överdimensionerad för att motorn skall överleva i långsamtgående köer där fartvinden inte längre ger någon kylning. I sådant fall så är det snarast positivt om kylaren skulle kyla sämre.

Jag skulle säga att körning i rusningstrafik i exempelvis Stockholm är ett långt större problem för genomsnittsmotorcyklisten eftersom man där har markant sämre kylning än vad smutsen på den genomsnittliga hojen ställer till med. Och inte ens det har ställt till med några problem för mig.

Kort sagt. Kör du väldigt mycket körning i tätort med låga hastigheter och köbildning så kanske det är av vikt att kylaren är så öppen som möjligt. Kör man mest landsväg så är det betydligt mindre kinkigt då man där har god tillgång till kylande fartvind.

Det som är intressant i sammanhanget är ju att veta hur du normalt kör och vad du har för oljetemperatur vid ett sådant driftsfall. Det skulle förvåna mig ordentligt om du har oljetemperaturer som går utanför vad en valfri olja med rätt viskositetsindex tål.

3. En oljas viskositet har ingen betydelse för bildningen av oljefilm (trots er oljeprofets ord samt att allt jag kunnat hitta på internätet säger motsatsen)

Det är inte sagt att det inte har någon betydelse. En viss viskositet måste finnas för att kunna bilda en film. Däremot är det inte samma sak. Det finns relativt lågviskösa oljor som ändå klarar av väldigt höga belastningar innan filmen brister och det finns högviskösa oljor som inte klarar så höga belastningar.

Rent generellt så finns det gott om oljor som kanske klarar högre belastning än en vanlg MC eller bil olja men den måste klara höga hastigheter också eftersom en hojmotor i många fall har ett maxvarv på ovansidan av 10 000 RPM. Då måste oljan tåla det också och då får man kompromissa med filmens bärighet som ändå i många fall är ganska högt över vad dom utsätts för i en standardhoj som fått vanligt underhåll och körs normalt.

4. Oljekylaren blir lika smutsig och igensatt vare sig man har längre skärm eller inte (som ju R1 snubben bevisar), saker som sitter på smutsiga ställen blir med andra ord inte smutsiga.

Kan någon svara på dessa påståenden? (Utan att försöka prata om gelehallon och sniglar, eller R1 förare som kör runt jorden och som ingen känner till servicevanorna hos)

Det är det inte heller någon som sagt. Däremot har sagts att den nedsmutsningen troligen inte har någon avgörande betydelse för hur länge hojen håller. Det finns annat att kolla på där som exempelvis att anändningsfallet för en motorcykel ofta är ofördelaktigt sett ur perspektivet att få den att hålla länge. Många korta körsträckor och kallstarter är ju receptet på att slita ut en motor i förtid.

Inte heller är den korta skärmen något som hojtillverkarna sätter dit för att hojen ska slitas ut i förtid. Tvärtom vill dom att motorn ska hålla eftersom en hållbar motor leder till färre garantiåtaganden och bättre renomme vilket i slutändan betyder att man kan ta bättre betalt för sina hojar.

Däremot är det ju inte något direkt okänt fenomen att om man satte dit en större framskärm på en hoj så skulle den bli omöjlig att sälja eftersom det är så många som inte ens står ut med att ha original skylthållare, blinkers, avgassystem mm pga att dom anser att det är så fult. Dom byter ju till och med ut nummerskylten mot en olaglig bara för att försöka få mindre grejor på hojen.

Det är med andra ord hojåkarna själva som orsakat att skärmarna ser ut som dom gör. Om alla efterfrågar hojar med små skärmar så blir skärmarna med tiden mindre och mindre. Sen försöker man på andra sätt se till att inte detta leder till motorhaverier i onödan.


Kort sagt. Du vet inte vad du har för oljetemperatur vid normal körning och därmed vet du inte vad det gör för skillnad om du går upp eller ner något steg i viskositetsindex. Det kan ju vara så att ditt normala driftsfall är sådant att en 10W30 olja vore det optimala och då blir ju ett byte till 10W50 negativt istället även om det med största sannolikhet inte skulle ha någon direkt märkbar betydelse.

Med andra ord. Om hojtillverkaren rekommenderar 10W40 till din hoj så är det troligen så att det är det som ger bäst resultat. Sen har det inte någon större betydelse om du väljer att gå upp eller ner något för så känsligt är det inte.
Om du vet med dig att du belastar din hoj hårt och ofta i lägre hastigheter och därmed får genomgående högre temperaturer i motorn så kan du gå upp lite för att få samma viskositet vid den högre temperaturen men troligen kommer det i slutändan inte att göra någon märkbar skillnad för hur långt din hoj kan gå.

Dvs om du kör på en olja som uppfyller klassningen som din hoj kräver och väljer en visk som ligger ungefär på det tillverkaren rekommenderar så är det ytterst osannolikt att motorn ska haverera pga oljan.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ok, då håller vi ju med varandra!!

En längre framskärm KAN (observera ordet kan) vara ett sätt för tillverkaren att förkorta livslängden på motorn (vilket kan vara anledningen till att hojar rullar kortare än bilar generellt), men jag respekterar att du inte tror på det. Jag är inte heller säker på att så är fallet. Det kan ju faktiskt vara så att ifall någon tillverkare börjar sätta långa skärmar på sina sporthojar så kommer de förlora alla sina kunder av estetiska skäl, det KAN faktiskt vara så. Eller att de sparar några kronor på plast osv.

Syftet med tråden var att ta reda på om jag kunde hälla 10W50 (eller 15W50) i hojen utan att skada den (vilket jag var rätt övertygad om från början men ville verkligen vara säker). Sedan ville jag kolla ifall någon kunde säga något logiskt om tankarna om att oljan blir varmare (och därmed mindre viskös) av en igensatt oljekylare. Så jag har fått svar på mina frågor, även om jag blivit hatad på kuppen :)

Det KAN också vara så att hojarna inte tillverkas primärt för att användas i norden med det klimat vi har utan att dom dimensionerar kylningen efter att många av hojarna körs i länder där det är betydligt varmare än vi normalt har och där vägnätet kanske gör att hastigheterna ofta är betydligt lägre än vad det är på våra nöjesrundor. Det kan också vara så att dom lägger på lite marginal på kylningen för den händelse att kylaren blir nedsmutsad.

Det intressanta är ju inte huruvida en igensatt kylare leder till mindre kylning. Det behöver inte debatteras. En igensatt kylare kyler mindre. Det är ett faktum.

Det intressanta är om hojen får tillräckligt kylning under ett normalt driftsfall för att temperaturerna i motorn skall hålla sig på nivåer som oljan tål och där den kan göra sitt jobb på ett bra sätt. Det är jag övertygad om att den gör.

Min egen upplevelse är att tempmätaren på min hoj i dom flesta fall visar lite onödigt låga temperaturer vid i stort sett all min körning. Bortsett från jobbpendling där det ofta blir rusningstrafik och lägre hastigheter.
I normalfallet så ligger jag med god marginal under 90 grader i temp och det är inte heller optimalt men jag misstänker att det är en kompromiss man fått göra för att kylningen skall klara av att hålla ner tempen i långsamtgående köer.

Det enda man med säkerhet kan säga är att om man medvetet konstruerade hojarna så att dom skulle haverera i förtid så skulle det vara affärsmässigt självmord pga att dels skulle mängden garantiåtaganden öka till en nivå är dessa kostar mer än man får in på nyförsäljningen och då går man plötsligt back och då kommer man med tiden att gå i konkurs. Dels så skulle hojåkarna börja välja märken som verkar hålla bättre eftersom folk generellt inte gillar att betala en massa pengar för saker som havererar efter för kort tid.

Det är i dagsläget ytterst få hojar som skrotas pga havererade motorer. Det stora flertalet får gå hädan pga andra saker. Som att det i slutändan blir en massa andra småsaker som behöver åtgärdas och det plötsligt blir dyrare än att skrota och köpa en nyare hoj. Har du en hoj som är 15 år gammal och kanske i bästa fall är värd 15 000 så behövs det inte så enormt mycket saker som behöver göras innan det plötsligt blir dyrare än att byta ut den.

Antag att du har en hoj där man varit lite för frikostig med högtryckstvätten på fel ställen och därmed sabbat hjullager och svinglager samtidigt som man behöver byta några bromsslangar och kanske har en gaffel som sjunger på sista versen pga att packboxara gjort sitt. samtidigt som den behöver nytt drivpaket och däck. Kanske i samband med en större service med ventiljustering. Då kommer det ganska lätt att sluta med att man istället kasserar hojen pga att det är dyrare att fixa än att köpa en nyare hoj då det kostar rätt mycket att serva och underhålla en hoj i förhållande till vad den faktiskt är värd.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En oljefilms bärighet korrelerar linjärt med kinematisk viskositet på oljan.

Det är väl förvisso aldrig ett problem för någon motor så länge ni inte byter ut oljan till diesel eller kör med big bore kit kombinerat med överladdning.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top