Svensk polis stressar mc av vägen.

Vems fel var det?


  • Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Vad är viktigast? Få fast en dude som kör kanske utan körkort osv eller ta fast honom och riskera en singelolycka som möjligtvis kan sluta i en dödsolycka, speciellt med en sån hoj?
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Idiotsnut. Men man undrar ju varför snubben försöker åka ifrån polisen? Han måste ju fatta att de har hans reg.nr från första början?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vad är viktigast? Få fast en dude som kör kanske utan körkort osv eller ta fast honom och riskera en singelolycka som möjligtvis kan sluta i en dödsolycka, speciellt med en sån hoj?
Om hojen misstänks vara stulen då?

Fast det räcker väl med en sån här diskussion i den andra tråden? Fast där har man redan kommit fram till att hojåkare är bäst på allt å snutar är livsfarliga för alla, å dom ska aldrig försöka stoppa hojar, oavsett vad...

Jag vet inte om jag missat något, men jag tycker att mc-föraren är ensam skyldig till att han kör av.
Hoppas dock att han repar sig från sina skador och kanske lär sig något av detta.
Nejnejnej, hojåkare är ofelbara, det är alltid nån annans fel att dom vurpar! :fakta
 
Last edited:

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Ännu en fantastisk tråd på detta fantastiska forum.

Ena tråden handlar om hur ball man är då man "dragit" från polisen och hur man inte skall stanna då polis försöker få stopp på någon.

Andra tråden så gnälls det om hur polisen jagar och kanske till och med prejar någon av vägen.

Vafan är problemet?
 

trettinollan

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2007
Ort
.
Hoj
.
tycker absolut polisen ska få sitta en volta, han måste ju inse hur det kommer sluta om man fortsätter jakten när killen uppenbart inte har för avsikt att stanna

hur får man bort tråden då det tydligen redan låg en likadan uppe?
 
Last edited:

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Vad är viktigast? Få fast en dude som kör kanske utan körkort osv eller ta fast honom och riskera en singelolycka som möjligtvis kan sluta i en dödsolycka, speciellt med en sån hoj?

Bara för att han inte har körkort så kanske han inte kör illa eller bryter mot andra trafik regler :mad:.

Polisen gjorde fel, Han borde lyssnat på ordern och gett sig av.
 

Waislo

Medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Visby
Hoj
1993 Yamaha XT 600
Om hojen misstänks vara stulen då?

Fast det räcker väl med en sån här diskussion i den andra tråden? Fast där har man redan kommit fram till att hojåkare är bäst på allt å snutar är livsfarliga för alla, å dom ska aldrig försöka stoppa hojar, oavsett vad...


Nejnejnej, hojåkare är ofelbara, det är alltid nån annans fel att dom
vurpar! :fakta

Han fick ju order att avsluta jakten!?
jävligt smart o dra av blåljusen o fortsätta jaga.
Ä de smart tycker du??
 

sideline

#11449
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vid sidan av Revingerakan...
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04
Tråkigt att han skadade sig.
Dumt av polisen att fortsätta när han fått order om att avbryta.

= Idioti att försöka dra ifrån snuten sådär!
Fyra hjul har allt som oftast bättre grepp och väghållning.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Han fick ju order att avsluta jakten!?
jävligt smart o dra av blåljusen o fortsätta jaga.
Ä de smart tycker du??

Ja, problemet är väl vad som anses vara en "jakt". Utan blåljus kan man nu kalla det ett "förföljande på avstånd" typ.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Mmm, givetvis en riktig mupp till polis som inte lyder order. Men detsamma kan jag tycka om hojföraren som inte stannar. Hade han inte haft något att dölja så hade han inte behövt försöka köra ifrån polisen.

Tycker det är lite intressant att många tycker att snuten alltid gör fel och bra ska låta oss hålla på hur vi vill. Men sen i nästa andetag är det samma människor som skriker efter blod och hårdare tag mot alla drägg som stjäl våra hojar och ger sig ut och buskör utan vett i trafiken.

Nu får jag säkert ett helt gäng nya fans här på forumet, men ibland kan det faktiskt vara så att det är bra att polisen finns (trots att de tagit hand om mitt körkort två gånger).
 

Waislo

Medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Visby
Hoj
1993 Yamaha XT 600
Nej, men fortfarande inte hans fel att klantskallen på rettan drog av vägen. Är det ditt fel om du ligger bakom mig å jag kör av vägen?

Självklart får han skylla sig själv om han drar, han får garanterat sitt straff me indraget kort o böter o brutna ben, men som polis ska man väl lyda order o avsluta, o ja kallar inte att avsluta jakten me o knäppa av blåljusen o öka upp till över 200 km.
Klart som fan polisen ska ha sig en knäpp på näsan me.
Eller?
 

Pirate

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Hmm... Jag är polis och jag skulle aldrig jaga efter vare sig mopeder eller MC när det gäller så låga brott som köra utan hjälm, köra för fort eller saknar kk. Risken i förhållandet till digniteten på brotten står inte i proportion, vilket all polisingripande skall prövas emot.

Hade föraren på hojen rånat, våldtagit, mördat misshandlat så kan det vara befogat att förfölja tills det tar stopp på ett eller annat sätt.

Märk att detta är så jag resonerar som enskild polis och är min tolkning av gällande lagstiftning, vilket till största sannolikhet inte speglar resten av poliskåren till 100%.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Självklart får han skylla sig själv om han drar, han får garanterat sitt straff me indraget kort o böter o brutna ben, men som polis ska man väl lyda order o avsluta, o ja kallar inte att avsluta jakten me o knäppa av blåljusen o öka upp till över 200 km.
Klart som fan polisen ska ha sig en knäpp på näsan me.
Eller?
Javisst, han sket i en order, det ska han ha smisk för, men jag står fast vid att han inte hade något med klotningen att göra.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top